Gå till innehåll

912 Tråden.....


Gäst Myrsloken

Rekommendera Poster

Gäst stelbent

Myrsloken:

När vi ändå är inne på vikter och B-kort osv;

 

Är det en sådan här motor du har i din 912'a? 

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_Penta_D47_21642089.htm?ca=13&w=3

 

Jag har ett par frågor om själva motorbytet. Det kanske kan vara fler som är intresserade, så jag skriver de öppet här i tråden lika gärna;

 

Vilken utav motorerna väger mest? Bensinstandardmotorn eller D47'an?

 

Vad har du för bränsleåtgång på väg med dieselmotorn?

 

Finns själva motorbytet dokumenterat på något sätt eller kan du återberätta lite om det om det nu var du som utförde jobbet eller om du känner till något om det? Bra att tänka på, krångel osv.

 

Du verkar ha bra koll på 912'an, så jag kanske kan ställa en lite mer generell fråga... Hur mycket gör flaket i vikt? Bara två tomma rambalkar bör ju sänka vikten en hel del tycker jag...

 

 

 

Jag vill tacka alla för ett skönt forum som jag har haft under uppsyn ett tag nu. Det ska bli trevligt att vältra sig i terrängfordonskulturenPDT_Armataz_02_02.gif

 

stelbent2009-06-25 09:45:24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars
Du verkar ha bra koll på 912'an' date=' så jag kanske kan ställa en lite mer generell fråga... Hur mycket gör flaket i vikt? Bara två tomma rambalkar bör ju sänka vikten en hel del tycker jag...

 

[/quote']

 

Jag tar mig friheten att svara på frågan då jag faktiskt har haft av och hanterat flaket. Tyvärr måste jag göra dig besviken. Flaket väger i praktiken ingenting, när vi lyfte på det på bilen efter renoveringen var vi bara 5 personer som lyfte och det var inga problem. Flaket väger med lämmar, reservdäck och kapell max 500kg. Ska du köra en 912 på B-kort hyffsat lagligt är det nog bara att kapa ramen och ta bort sista axeln men frågan är om det inte är bättre att försöka hitta en starttruck (TL12) som är en 912 med öppen hytt och bara två axlar.

 

Dessutom rekommenderar jag flaket då man slipper att skjuta stenskott på sig själv när man kör. En av mina bakrutor har ett mycket stort hål PDT_Armataz_02_06.gif

 

Hälsningar Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Tackar för ditt svar, Lars!

 

Jag anser ju att om det nu är så att någon närmast legendar har lyckats regga ner till B-kort, så är ju faktiskt närmare 500 pannor ganska mycket att reducera bort. Jag har arbetat en hel del med transportlastbilar och har för vana att alltid ha vikten i åtanke när man arbetar med större fordon.

 

Jag hade tänkt att sätta durkaluskärmar över hjulen i vilket fall, så stenskotten berör mig inte allt för mycket. Samtidigt så klarar jag mig lika bra utan flak också.. De få gånger jag kommer att ha praktisk användning för bilen blir vid timmerkörning, korta sträckor på landsbygd. På med fyra profilstumpar på ramen och i med timmerstöttor bara när det behövs. Min far och mina farbröder avverkar skog runtikring där jag kommer att ha fordonet stationerat så jag ska nog kunna förena nytta med nöje med lite turPDT_Armataz_02_02.gif

 

Men tack ännu en gång för svaret.

 

För den intresserade så träffade jag på en utav herrarna från surplus.se i Trollhättan i dag. Han hade med sig en lastbilsförare som faktiskt hade med en 912'a på flaket. En med stabshytt! Riktigt fräck. Jag tog något halvtaskigt kort med mobilen som jag kan ladda upp om någon vill. Jag vet inte om han hade tänkt ha den privat, ställa ut den på surplus eller sälja den vidare. Lite halvrostig och sunkig var den, men lika fin för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Inga problem.

Jag slänger in en ytterligare fråga som någon kanske kan svara på. Jag är bara nyfiken och har inga planer på att genomföra detta utan undrar bara om möjligheten finns: Existerar det någon synkroniserad växellåda som passa drivlinan i storlek och utväxling samt på A6/D47 motorn. Det är visserligen riktigt manligt att kunna växla bra med osykad låda men lite nyfiken på alternativen är man ju.

 

Stelbent: Ja för tusan upp med bilden. Vet du var de hade hämtat bilen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Jag är också lite nyfiken på hur det fungerar med växellåda vid motorbyte... Jag är inte så hemma på just det maskinella. Ser fram emot myrslokens svarPDT_Armataz_02_02.gif

 

Bilder får du nog efter helgen... Jag verkar inte ha kvar programmet för överladdning av mobilbilder till datorn. Men det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Myrsloken

Hej Stelbent!!

 

Eftersom jag köpt med d47:an i så kan jag inte svara på dina frågor om motorbytet men dieselförbrukningen blev 1,7 liter milen när jag körde hem den landsväg. den går att pressa upp i drygt 100 km/t

 

Angående motorn så är det en sådan som i blocketannonsen fast inte marinversionen utan från en Volvo Starke.

 

hela1_Small.jpg

 IMG_7708_Small.JPG

 

 

MVH Klas

Ps Här kanske du kan finna information om Bensin/dieselmotorer/växellådor.

Sök på "912a"

 

Även här finns lite att söka på:

Myrsloken2009-06-25 22:29:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Tack så mycket Myrsloken!

 

Jag ska beta av alla 912-trådar på det forumet så snart jag kan.

 

Fler frågor kommer... Garanterat.

 

Jag kan ju till exempel fråga Lars som jag har förstått använder sig utav bensinmotorn.. På en heldag i terrängen.. Säg 4-5 timmars aktiv körning kan jag tänka mig... Hur stort hål i plånboken kan jag räkna med på en höft?

 

Pengar och priser är ju sällan saker man talar helt öppet om när det gäller hobbys, men ibland finns inga genvägar; man får fråga rakt ut helt enkelt. Vill du inte svara på det så är det givetvis helt okej.

 

Dessvärre så är det ju nära på ingen som faktiskt kan skita pengarPDT_Armataz_02_25.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Nu har jag aldrig kört så länge i terränglådan men jag kan svara på hur mycket den drar på långkörning PDT_Armataz_02_03.gif.

Jag körde 25 mil på landsväg och snittade strax under 70km/h då tog den 2,4 liter/mil (98 oktan). Då jag jobbar som lastbilschaffis får jag nog av dieselmotorer på jobbet och tycker att A6 är riktigt charmig (låter så himla häftigt och unikt).

Ska tillägga att min motor troligen kan ställas in bättre så jag räknar med en något lägre förbrukning. Du har helt rätt i att det är en hobby så jag har bensinaren för att den är så ovanlig idag och kul att kunna visa upp för folk. Min gissning på en heldags körning är kanske ~600 spänn omman tänker på att utnyttja maxvridet på 350Nm som ligger vid 1000 varv PDT_Armataz_02_44.gif

 

Kom gärna med fler frågor PDT_Armataz_02_02.gif

Hälsningar Lars

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Myrsloken

Jag måste nog dra igång min 912:a bensinare så man får höra det berömda ljudet.PDT_Armataz_02_03.gif

MVH Klas

 

Ps Min D47:a rullar på tomgången så den är lite svår att "krypköra" med,det hörs tydligt i den här filmen:

[TUBE]Pi9n_0ON7bc&NR=1[/TUBE] 
Myrsloken2009-06-25 22:21:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Men då är det ju inte sååå törstigt ändå. Som det är nu så har jag en Bronco som är hyffsat terrängpreppad, men fjädrarna är ganska slut så jag har bara haft den som sommarbil vid cruisingar osv under denna sommaren (köpte den i våras). Hursomhelst, den drar iallafall 2.5L/milen minst om jag kör den i trafiktakt inne i stan. Cruisa med forden eller terrängköra med en 912'a... Inte så svårt val. Det blir till att svetsa upp forden, riva ur baksätena, bygga vägg och klä in flaket så att det blir en riktig pickup och sedan sälja om jag inte vill ha kvar den.. Jag har varit på tok för sugen på en 6x6 på tok för länge nuPDT_Armataz_02_25.gif

 

Och tack för videoklippet Myrsloken! Där hörs ju mycket väl att den självdrar på tomgång. Samtidigt som dieseln tuffar på väldigt fint.

 

Men frågan är ju... Sätta i en viktmässigt lättare dieselmotor och låda för att få ner vikten inför B-kortskörning eller behålla bensinare, slippa en massa krångel och barnsjukdomar och hoppas på att man ska kunna regga den som något annat, terrängfordon eller motorredskap eller vad som nu lämpar sig bäst, vilket jag också är nyfiken på hur det fungerar (om någon orkar dra termerna snabbt...?)

 

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Det bästa vore väl att få den reggad som motorredskap klass 1. Dessa får ha en maximal hastighet av 45km/h, vilket 912:an har på fjärde växeln vid lågväxel. Dvs spärra så du alltid har lågväxel så är hastighetskravet fixat.

Del två i den processen kan dock vara att du måste plocka några blad i fjädrarna men detta är jag mer osäker på, kanske någon mer kunnig kan svara på den frågan?

Detta skulle ju leda till att du får köra bilen på B-kort, dock bara i 45 (när någon ser PDT_Armataz_02_11.gif).

 

Att regga som terrängfordon är nog omöjligt då detta är till för specialkonstruerade terrängmaskiner (vilket iofs 912 borde anses som) som skoter och fyr/sexhjulingar.

 

Hoppas det hjälpte något.

//Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bruce

Jag har svårt att tänka mig att det skulle gå att regga en 912 som lätt lastbil när Volvo TL12 har tjänstevilkter på 2750-3260 kilo och då har dom bara 2 axlar kapellhytt och ett flak som inte väger mer än 100kg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Lars:

 

Okej, tack så mycket! Då har jag lite bättre koll på den biten... Men en spärrad låda måste väl visa anspråk på att vara permanent spärrad...? Och hur avancerad måste en spärrning vara? Svetsa fast ett plattjärn över växelreglaget (hög/låg) så att man inte kan dra över spaken till hög... Räcker det med en sådan enkel sak eller måste man gå in på det mekaniska och spärra?

 

Bruce:

 

Tack! Jag går i fler och fler överygande tankar om att strunta i att byta motor och lätta maskinen så en spark i rätt riktning är tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalkyl

Enligt SFRO-handboken så skall en sådan spärrning vara permanent gjord och dokumeterad. Svar på frågan: Ja, man måste gå in i det mekaniska, typ ta bort kugghjul, svetsa spärrar, lägga in hylsor eller likn.

 

Ibland har man hört att den avdelningen av svenska spelPDT_Armataz_02_03.gif (bilprovningen) har godkänt enklare spärrarPDT_Armataz_02_05.gif, men det är ju inget man skall räkna med. Kolla med DIN bilprovning.

 

Om du väljer att försöka lätta bilen (det känns svårt). Så tycker iaf jag, att du skall vara försiktig så du inte "fördärvar" det som gör den till en 912:a. UtseendetPDT_Armataz_02_23.gif.

Alla som känner mig vet att jag inte är originalfeak på något sätt. Men när det gäller Suggor, 912:or och TL varianterna är jag lite känslig. De är ju svensk kulturhistoria, tillverkade i synnerligen begränsat antal. Detta är dock min personliga åsikt. Byta morot och/eller låda är en helt annan sak.

Att "ta hand om" en 912:a är därför en kulturgärningPDT_Armataz_02_02.gif.

 

LyckaPDT_Armataz_02_02.gif till i det fortsatta arbetet Kalkyl

 

Kalkyl2009-06-28 10:51:12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Kalkyl:

 

Tack för ditt svar!

 

Det bör ju vara lättast att gåt ill min bilrpovning först efter att jag införskaffat fordonet och rådfråga, det har du helt rätt i!

 

Jag anser mer och mer, precis som du- att man bör bevara 912'an i sitt standardskick så gott det går. Så jag har nog bestämt mig för att strunta i motorbyte, lättning och allt vad det heterPDT_Armataz_02_02.gif

 

Förresten... Här är biderna som utlovats:

20090625001.jpg

20090625002.jpg

20090625.jpg

 

 

 

Hade nog blivit en häftig husbilPDT_Armataz_02_02.gif

stelbent2009-06-29 10:47:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalkyl

Hmmm. en fråga. Läste en tråd om winchen och påverkan av ev motorbyte. Drivs inte den som på typ valpen från F-lådan? Jag hade suggans F-låda på min skogsbil innan, och på den fanns dubbla medbringare både fram och bak.... är det samma som på 912 ? Eller finns det fler uttag på 912an?

MVH Kalkyl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Stelbent, det är faktiskt ganska lätt att ta C-kort så var inte rädd för att göra det. Jag tror det är lättare, billigare och roligare än att lätta/byta motor i 912:an och regga den som B-kortsfordon. Sen kan man ju använda C-kortet till fler fordon än just 912:an PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst stelbent

Kalkyl:

 

Det där är inte min bil, utan det var en som jag fick syn på när jag var i trollhättan. Det var som sagt en av herrarna på surplus.se som hade varit och hämtat den. Vad det ska bli av den vet jag inte. Om han ska ha den privat, ställa ut den vid överskottet eller sälja den. Men själva stabshytten skulle jag ju inte tackat nej till. Själva bilen såg ganska så rosthärjad ut, fast den var nog inte helt åt skogen ändå. Men den hade tydligen stått länge.

 

Lars:

 

Jo, ett C-kort vore fruktansvärt bra, men det är ju en ekonomisk fråga också, men vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst 912.Lars

Bra bild på ett snyggt fordon och framförallt ett fint exemplar!

 

Blev snygg effekt på bilen av ditt kromade? volvomärke PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...