Gå till innehåll

En 13 får flak


Gäst mr_chrille

Rekommendera Poster

Gäst mr_chrille

Efter att ha varit passagerare i Bjurbäcken våren 08 orkade jag inte stå emot längre, jag måste ha en TGB. När finansieringen var klar åkte jag ner till ALE och fann denna pärla....

01.jpg

 

Jag har alltid gillat flakbilar så jag plockade av skåpet redan nere hos ALE och jagade efter ett lämpligt flak, det tog ett tag..

 

02.jpg

 

Snön hann att komma innan jag fann ett med alu-lämmar från en Renault Master, tyvärr 80 cm för långt och 15 cm för brett men det går väl att fixa till. Avgassystemet har också fått en snabbrenovering men skruva universalavgasrör är inget man dokumenterar, eller....

 

03.jpg

 

Först köptes 60mm konstruktionsrör som ska ligga som distans mellan ram och flak för att få rätt höjd....

 

04.jpg

 

Flaket blir ca 320 cm långt och slutar precis bakom batterilådan, blir enklare med motorservice så.

 

05-2.JPG

 

Främre fästet nyper fast i ramen och sedan två som bultas i original fästöra och bakerst en genomgående bult genom ramen, hoppas bilprovningen blir nöjda...

 

06.JPG

 

Nu börjar det likna nåt, snart ska själva flaket på.

 

07.JPG

 

Har tyvärr inga bilder på när jag förminskade själva flaket med det var inte så enkelt när man inte använt en svets på 15 år. Tur det finns kompisar som övervakar operationen...

 

08.JPG

 

Kommentarer, idéer eller idiotföklarningar mottages tacksamt PDT_Armataz_02_08.gif. Fortsättning kommer förhoppningsvis i morgon....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Boggin rör sig mer än man tror, men det har du koll på? Undertecknad monterade skärmar lite för lågt så att däcket tog i skärmen vid max flex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Räknade ut att bakhjulen lyfter max 16 cm över ramen innan fjäderpaketet ligger mot genomslagsgummit så det ska gå bra men det är ingen jättemarginal. Med kedjor på så kan det kanske skrapa lite men vill ha så låg lasthöjd som möjligt. Någon som vet nåt bra ställe att köpa plyfa till rätt pris, ca-mått 193 * 315 cm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser lite snålt ut med frigången för bakhjulen mot flaket, alltså i höjdled. Bäst är att mäta skärmarna invändigt på en TGB-131 Helkaross, så gjorde jag när jag bestämde formen på mina bakskärmar till Myrmonstret (TGB-13 ramren som din). Tänk på att det är sällan som boggin fjädrar bara lnjärt, oftast är det max infjädrat på ena sidan och max ut på andra, och det tror jag det är svårt att räkna sig fram till. Men det kan ju testas, gärna innan du sätter dit flaket för gott.

 

 

 

Jag tror jag har lite mått i datorn på mina skärmar... åter kommer frammåt midnatt om det....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite frågor bara!!  PDT_Armataz_02_30.gif 

 

Har du tänkt på ramens flex när du satt fast hjälpramen i så många fästen?

Varför inte använda militärens fästen?

 

Annars ser det bra ut PDT_Armataz_02_44.gif

 

Mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Lite frågor bara!!  PDT_Armataz_02_30.gif 

 

Har du tänkt på ramens flex när du satt fast hjälpramen i så många fästen?

Varför inte använda militärens fästen?

 

Annars ser det bra ut PDT_Armataz_02_44.gif

 

Mvh Hasse

 

Nja,, han verkar ha använt originalfästena tycker jag det ser ut som,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Jag har vet att det kan bli problem med flexet men vill inte ha för hög lasthöjd på flaket. Då jag bara ska ha skärmar framför och bakom boggin så det blir flakbotten som blir lägsta punkt ovanför hjulen Jag har använt original fästpunkter och kan lätt klossa där mellan ram och hjälpram för att få några extra centimeter om det behövs, ska testa i terräng till helgen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_02.gif Det jag syftade på var att du satt ett fäst förband mellan hjulen, tittar man på 13 skåpen så används tydligen inte den utan bara två främre som du har och längst bak på ramen....Ett tips är att på fästöronen svetsa dit en trekant som sidostöd PDT_Armataz_02_32.gif "SBP blir gladare för det".....Bultarna är det M10 eller M12? Blir det tipp med? PDT_Armataz_02_01.gif 

 

Ska du ha den som lätt eller tung lastbil?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

På en helkaross används alla fästena,,,

hoppas inte min kaross går av,, PDT_Armataz_02_01.gif

Nädå,, men jag tror inte flexet i ramen är speciellt stort, i allafall inte med de lasterna jag kör med,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken gamla valparnas eller TGB 11-13-20 ramar är byggda för att flexa på samma sätt som större lastbilar t ex TGB30-40, så man borde utan problem kunna använda flera fästpunkter. Möjligen med reservation för att 20-bilen är såpass lång och kanske rör sig något mer, men den ramen är väl förstärkt jämfört med de kortare?

Det torde heller inte behövas bultförband med kraftiga fjädrar eller tjocka gummibussningar utan bör gå att dra stumt, ev. med tunna gummimellanlägg. /A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Inga av infästningarna är egentligen helt stumma eftersom det ligger gummi emellan överallt,

det gjorde det dock bara allra längst fram på flaket på 20 bilen,,

jag tror inte det är nå´n fara på crilles infästning heller eftersom flexet borde med denna konstruktion hamna alldeles bakom hytten och där framme blir det ingen infästning av flaket tycker jag mig se på bilderna,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Längst fram har jag gjort en variant av originalet, ett plattjärn ner på var sida om rambenet och en bult som nyper fast i sidled och även håller ner hjälpramen.

 

framfaste2.jpg

 

Framfaste.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blaser338

Ser fräckt ut. Vill ha flak till min med så att jag kan byta.  Hoppas att du fick bra avdrag för skåpet, fick du inte det så säg att du vill ha det så köper jag det. 

Blaser3382009-01-07 22:28:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Fastsättning av flaket gjordes dels med ett plattjärn som svetsades på hjälpramen och genomgående bult genom flakets ramben, dels med flakets originalinfästningar...

 

09.jpg

 

Framstammen gjordes smalare och framlämmen sänktes så den inte skulle skyma all bakåtsikt...

 

10.jpg

 

Innan framstammen sänktes gick den högre än reservhjulet och det var varken snyggt eller praktiskt för terrängkörning....

 

11.jpg

 

..men nu är den mera lagom, börjar ju se vad det ska bli för något av det hela.

 

12.jpg

 

Främre sidlämmen är det originallängd på, kapade flaket på bakre halvan. Tur att aluminiumlämmarna är lätta att korta...

 

13.jpg

 

Borrade ur popnitarna till bakre listen på lämmen, knackade loss låset, kapade av 80 cm, i med låset och nita fast listen igen så blev det så här...

 

15.jpg

 

Saknar bara en botten till flaket och bakre gångjärnet till de kortade lämmarna så är flaket klart om det inte behöver höjas då. Måste också kapa ur lite i bakkant då det skymmer lite av baklamporna..

 

Lampor.jpg

 

Nu är det mest småplock kvar, tankröret ska sättas fast, flaket ska fästas i framkant och nån typ av skärmar framför och bakom boggien. Lite arbetsbelysning bakåt och åt sidorna kommer också men det blir efter besiktning.  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...