Gå till innehåll

En 13 får flak


Gäst mr_chrille

Rekommendera Poster

Gäst danneape

Sedan är ju tgb20 flaket rektit tungt åsså,,

en högst outbildad gissning 500-800kg med överdelen kvar,,

min tgb blev minst sagt studsig i bakänden utan flaket på,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Idag var jag och reg-besiktade min 13 på bilprovningen i Sunne. Gick väldigt smidigt förutom betalningen som svider varje gång PDT_Armataz_02_10.gif. Fick en lastvikt på 950 kg vilket var ungefär som planerat. Ska nu kolla upp bromsslangar och sånt småplock innan den ska in på vanlig kontrollbesiktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Tackar, tackar!! På en lätt lastbil före -78 års modell så finns det inga krav på intyg. Framstammen ska vara 1 m över flaket och öglorna får inte sitta för långt isär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till besiktningen Christer. Behövde du ta bort något blad i fjäderpaketet eller gick det bra ändå? Synd du jobbade i lördags, vi hade kul i snön med snökedjorna på hos Trond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Tack Beau. Jag klarade det med 3 blad, sitter ju fyra på en del PDT_Armataz_02_15.gif. Får ta en tur när jag får regplåtarna så jag slipper känna mig så olaglig. Ska väl inte ta så värst länge hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst mr_chrille

Längesedan nåt blev skrivet i den här tråden och det kan ju bero på att det inte hänt nåt förrän nu PDT_Armataz_02_10.gif 

Idag har jag äntligen besiktat min 13 och den gick igenom utan anmärkningar. Är ändå ett par saker som jag funderar på.

När jag reggade den så frågade jag om antalet fästpunkter till flaket och fick till svar att det fanns inget speciellt krav utan det kollade man på den vanliga besiktningen om det såg bra ut. Idag undrade de varför jag inte målat eller rostskyddat flakramen. Jag svarade att det var för att de skulle se infästningar och svetsfogar varpå repliken blev att den var ju redan reggad med flaket på!!! Detta av samma person som gjorde regbesiktningen. Då tänkte jag att det var bäst att inte säga nått mer om det PDT_Armataz_02_09.gif

Har dessutom sett på forumet att det byggts skärmar av både trä och metall över bakhjulen för att klara sig genom besiktningen men att jag inte hade något mer än flaket uppåt och stänkskyddet bakåt nämnde dom inte alls (och därför inte jag heller). Kanske dags för en trisslott...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

*garvar* Bilprovningen... Första 13-bilen jag köpte byggde jag flak och det var liknande händelse på besiktningen där. "Jaha ja, Kod 60 utbytbart karosseri, då behöver vi ju inte kolla flaket för du kan ju sätta dit vad som helst när du kommer hem." Va!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Men jag fick ju annan karosserikod (Kod 12 tror jag) som innebär fast flak med lämmar och det måste ju vara ordentligt fastsatt skulle man tycka, eller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Min 13 med kronans flak behövde vägas(?) så jag får tjänstevikt 2900kg. Om jag sedan sätter på min 2611-ram väger bilen med förare runt 2300 kg som jag också har inskrivet i den bilen jag besiktigade med den ramen. Det verkar vara väldig skillnad mellan stationerna. På vissa verkar de odla nån nitisk anda och på andra är de mer toleranta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Då man jobbar i hemelektronikaffär om dagarna så träffar man besiktningsmännen ibland. Jag kanske har gett dom bra hjälp och de var lite snälla tillbaka. PDT_Armataz_02_02.gif

 

Nästa projekt tror jag ska bli ett takräcke modell roofrack av tre anledningar.

1: Behöver plats att ha lite nödvändiga småsaker på

2: Jag slipper ha reservhjulet direkt mot taket och slipper en rostfälla

3: Behöver nåt ställe att sätta fjärr- och arbetsbelysning på så dom blir lite skyddade.

 

Först ska jag flytta så det tar nog ett par veckor innan jag kommer igång. Bilder kommer på det när telia orkar få tummen ur och flytta bredbandet, har ju inte dom som leverantör så de är inte direkt snabba. Sist tog det 6 veckor. Måste vara en jävla svår kabel att koppla inPDT_Armataz_02_13.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...