Gå till innehåll

En 13 får flak


Gäst mr_chrille

Rekommendera Poster

PDT_Armataz_02_03.gif Hej Mr_Chrille. Jag besökte Mr S. i Gräsmark idag, men du hade åkt en ½ timme tidigare. Inspekterade ditt bygge i lampans sken. Ser jätte bra ut.  Kikade lite på Mr S. vapenarsenal Smith & Wesson 357 Magnum, cal 45 och den lilla 22:an. För att ingen skall missförstå så har han vapen licens. 22:an var för råttjakt och som bete använde han sockerkaka. Drack tre koppar kaffe. Instämmer med föregånde talare tryckimregnerade bräder på tvären + plåt blir nog pefekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag vill avråda från brädor i botten.

Det är bättre att köra med 12 mm formplyfa.

Du kan inte lägga alun direkt mot stålplåten så med plyfan får du ett

underlag som inte drar åt sig vatten och sen får du en distans!

Sen ser jag att du har färdiga aluprofiler och i dom  finns ett spår

som det går att fälla in plyfan i och på så sätt styva upp konstruktionen.

Plåten lägger du kant i kant med profilen och får på så vis ett slätt flak.

Mvh Clas

 

clas11132009-01-12 08:19:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Formplyfa är inte vattentät i ändarna om man kapar den, det är det som skiljer mot karosseriplyfa. Är rädd att den inte kommer att hålla värst länge. Det var därför jag var inne på tryckade bräder ev utan spånt.

Synd att du var så sen Beau, den tål att ses i dagsljus också PDT_Armataz_02_11.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Råspont som du oljar med linolja är ett allternativ om du vill komma undan lite på bygg priset

Olja 3 gånger flödigt och torka av det som inte sugits upp av råsponten med rödsprit, det håller väldigt bra.

Har kört det på träbåts byggen och där funkar det fint, fortfarande efter 12 år på båten.

Så sväller inte virket så mycket om det är mättat med linolja, det kommer inte in något vatten i träet då,

Vill du att det skall hålla ändå längre kör först 3 lager rå linolja torka av och förslut sedan med 2 lager kokt linolja,

Obs var försiktig med trasorna de kan självantända, de lägs i blöt i en försluten plåtburk och lämnas till återvinningen lämpligast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Har nu bestämt mig, ska bli 12 mm formplyfa och 3 + 1,5 mm durkalu på det. Får se om jag hittar lämpliga skruv att fästa det med, helst självborrande så jag slipper förborra. Borde väl duga både för besiktning och att köra grejer på sedan. Har en ledig dag på tisdag så då ska det handlas. Kanske hinner få dom på plats också om verktygen vill och vädret tillåter. PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

En liten, liten update med stora problem. Jag var och shoppade igen igår, plyfa och durkaluminium. Hade tänkt att nu ska bilen äntligen bli klar för regbesiktning men hade int riktigt vädret med mig. Hört att många på forumet klagar över att de skruvar i "blå hallen" men här är den fan vit och blötare än en hormonstinn nymfomanf----! PDT_Armataz_02_13.gif

 

Bild_088.jpg

 

Till råga på allt så hade jag glömt cirkelsåg att kapa plyfan med så jag fick improvisera. Går ganska smidigt att använda kaprondell, det ryker lite mer bara PDT_Armataz_02_07.gif

 

Har grovkapat durken och passat in plyfan men sedan fick jag ge upp...

 

Bild_089.jpg

 

Efter att ha vridit vattnet ur handskarna för 15:e gången och byxorna var så blöta att de inte ville stanna uppe ville inte ens verktygen vara med längre. Så fort jag startade vinkelkapen så fick jag ström i mig så musklerna i händerna krampade. Då tänkte jag att det var tur att jag hade gummistövlar för annars hade jag väl stått där med kapen på fullrus tills någon vänlig själ kommit och dragit ur sladden PDT_Armataz_02_07.gif

Ska göra ett nytt försök till helgen om det blir lite torrare väder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_03.gif Dom som varit på Bjurbäckenträff känner honom. Tyvärr har han inte internet och kan inte vara med här. Svårt att få med alla bilarna  på en och samma gång.........

P3250074SN.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

En härlig syn. Då har man antagligen inte heller tid med internet. 

 

Bilen längst till vänster i bild ser ut att ha åldrats (rostat) med samma jämnhet som man kan se på bilder från USA där nån gammal cheva pickis stått i 30 år och ser ut att vara lackad nästan men det är rost. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Den ser ut att ha stått i riktigt surt regn och var helt upprutten i karossen, tror den kommit från Göteborg från början. Det är den enda av dom som inte är körbar, dom andra skulle klara en besiktning direkt. Han har ordning på grejerna, den mannen PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_03.gif Vi var egentligen ett par mil bort för att titta på en M6 till salu men sälgaren hade förutom två M6, några Valpar, tre st GMC och en BV202 även denna oranga tgb20. Ja den var rätt rostig men när den hämtades gick det att bogsera hem den med ett A-frame drag. Det gick t.o.m att få igång motorn. För 5000:- var det kanske inget dåligt köp.

P3250072SN.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä fy för det priset hade jag kronglat mycket för att få hem den PDT_Armataz_02_23.gif sitter drivlina och axlar på en skaplig ram så går ju det mesta att fixa med lite tur och mycket sökande PDT_Armataz_02_02.gif

Skulle vara nöjd om jag hade den på gården PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Hur länge har försvaret sålt ut fordon i c300-serien egentligen? Trodde det började kring 04/05. Det ser ut att vara en 20-bil och de har väl bara funnits i försvaret. Jag menar att den rostat bra mycket på kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På frågan när de första tgb 11 kom ut har jag inget exakt svar men sommaren 2001 blev jag erbjuden att köpa en tgb 11 på en träff i Sverige. Civila 303 har naturligtvis funnits att köpa tidigare.

Den oranga tgb 20 är grönmålad invändigt så den kommer nog från Kronan ursprungligen.
Beau2009-01-25 00:35:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille
PDT_Armataz_02_44.gif Nu har jag äntligen fått dit flakbotten och (last)bilen är klar för vägning och reggning. Tyvärr har min dator lagt av så jag har inga bilder på hur det blev just nu. Dom kommer när jag fått ordning på fanskapet (datorn alltså).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mr_Chrille och alla andra! Jag var i Gräsmark idag och hälsade på. Tog då en bild på ditt nya flak som jag lägger in här. Det ser bra ut. Vi tog oss också en tvåtimmars runda i skogen med en tgb 11 med snökedjor på alla hjulen. Mycket snö i skogen.

 

P1310014CH.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Tack Beau för att du lagt in bild åt mig för min dator vill fortfarande inte vara med. Konstigt för jag som alltid varit bättre på datorer än bilar. Hela familjen har legat i maginfluensa under vecka så jag har väl haft lite ont om tid och ork också. Kan tillägga att jag fått tid för reg-besiktning i Sunne 24/2. Bara att hoppas att SBP är lika entusiastiska som ni här på forumet PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst mr_chrille

Har nu äntligen fått ordning på min dator och fått i lite bildprogram så jag tänkte göra en liten uppdatering. Har inte gjort så mycket sedan sist mer än det roligaste......

 

Bild-030l.jpg

 

..varit ute och lekt lite i snön PDT_Armataz_02_11.gif Den tar sig fram rätt bra utan kedjor men kopplar man ur framhjulsdriften går den inte ens uppför plogade vägar

 

Bild-035l.jpg

 

Idag på förmiddagen var jag till Arvika och fick en vågsedel på den. 2480 kg utan förare med full tank och reservhjulet på taket är lättare än jag räknat med. Nu är det bara en vecka kvar till regbes också. Ska bli kul att göra lite längre utflykter utan att vara rädd för att åka fast med oreggad bil utan plåtar och med fel behörighet på körkortet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S

Snyggt!

Vi gjorde det enklare för oss.. Kortade ner ett TGB20 flak...

Fick precis plats med tävlingsbilen när den var kvar!

Denna är reggad som lastbil och utbytbart karosseri (eller vad det heter)..

 

 

24076505.jpg

 

26226403.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Hade gärna också gjort det enklare men Danne hade redan gjort sig av med sitt PDT_Armataz_02_26.gif

Skämt åsido, ville ha det lite smalare än det på TGB20 som enl uppgift jag fått ska vara 214 cm, mitt är ganska exakt 200 cm. Även det känns lite för brett ibland när det blir tätt mellan träden men det blev för mycket jobb annars. Mitt har också lite lägre "lasttröskel" som man skulle sagt i Trafikmagasinet PDT_Armataz_02_11.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...