Gå till innehåll

En 13 får flak


Gäst mr_chrille

Rekommendera Poster

Gäst mr_chrille

Tackar för allt beröm, det är lite nervöst för en nybörjare att visa upp sig bland alla mekaniker och originalfreak PDT_Armataz_02_15.gif. Har haft stor hjälp av att det mesta man undrar över står nånstans här på forumet. Hoppas hinna med lite mer skruvande under helgen och som sagt testa om hjulen når upp till flaket. Och Danne, dregla inte för mycket när du ska till Gräsmark. Det är ju en hyfsad vagnpark där PDT_Armataz_02_02.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kul! Ännu en tråd med flakbygge som tema, det är så klart i min smak! För min del byggde jag på stålflak från VW LT på min förra bil och har påbörjat en kraftig modifiering av ett TGB20-flak till mitt senaste projekt.

 

Fortsätt i samma stil! Och det är KUL med folk som visar vad de gör med grejorna, det är ju vad ett forum är till för. PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Trevligt som tusan PDT_Armataz_02_44.gif

Kul att se hur många duktiga amatörbyggare det finns runt om i Landen.

Det är bra att se fler som jobbar i blå hallen , då orkar man stå på lite själv PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_02.gif Snyggt bygge Mr_Chrille!  Flitens lampa lyser verkligen i Gräsmark. Nyligen färdigställdes en frontsmälld tgb 13 aluzink på samma gårdsplan. Den fick en "ny" aluzinkhytt och det var en hel del arbete med det bytet p.g.a. att alla kablar och vacumslangar klippts rakt av.

Här är en bild på på bilen före hyttbyte. Har tyvärr ingen "efter" bild.

 

P9100047tgb13.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Sitter och funderar på om jag ska ha plyfa eller durkaluminium till flakbotten. Vad behöver man för tjocklek om man ska ha alu?? Räcker det med 3 mm? Hur har ni andra gjort??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till alu golv har du 5-2 aluplåt kör du med golvplyfa så runt 10-15mm för styrkan, vilket som blir billigast tror jag blir alu då du kan hitta stora bitar på en metallskrot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Med 5-2 alu antar jag att du menar 5 mm gods + 2 mm nabbar eller...PDT_Armataz_02_14.gif

Har en lastbilsskrot några mil härifrån, ska kolla där om dom kan ha nån flakalu till bra pris.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

med viss reservation på hur tätt "skelettet" under plåten är så tror jag du klarar dig med 3mm tjock durk alu,

jag har ca 30-40cm mellan balkarna under golvet på min och det sviktar inte vansinnigt mycket och det är 0.9 galvad plåt, tror att durk alu är rejält hårdare,

men det beror ju på vad du ska köra på den,

om det är små och tunga grejer så kan de ju klämma bucklor fort, PDT_Armataz_02_06.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Mellan mittersta balkarna är det 68 cm och mellan mittbalk till sidobalk är det 53 cm så jag har längre avstånd på min. Jag räknar med att få en lastvikt på ca 1 ton och då måste jag ju övertyga gubbarna på bilprovningen om att det håller. Kan ju lägga några förstärkningsplåtar tvärs över flaket under durken, har några remsor med 2mm plåt som är 6cm breda. Om man svetsar dit såna med 50 cm avstånd så borde det väl göra det en hel del starkare? Vad man ska lasta vet man ju inte förrän efteråt men ved, både hela längder och huggen, är väl mest troligt. Har ju egen skog och detta är ju min "firmabil" PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt mr_chrille PDT_Armataz_02_30.gif det du ska leta efter på lastbils skroten är en gammal kylbil/släp.... men 3mm blir för tunnt, och ska du lägga tvärbalkar så ska det vara minst 50x50x3-5mm vinkeljärn samt ett cc mått på 500-600mm.  vanlig plåt räcker inte som förstärkning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Finns inte en balk i det flaket som är mer än 2,5mm tjock original så 5mm vinkeljärn verkar ju lite överkurs. De mittersta längsgående är ju bara 100x35x2,5 mm U-balk, inte ens rör alltså. Ska ringa skroten i morgon så får vi se om dom kan ha nåt användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det bara å köra på 2,5mm vinkeljärn PDT_Armataz_02_02.gif  om du ska köra på 3mm aluplåt vill säga. jag hade kört på 5-2 alu men det är jag det, mest för att få "lite" tyng över bakhjulen....som reverens kan jag ju säga att 10mm durkplåt 1000x1000 väger ca 80 Kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Hittade lite priser på durkalu,, 37,90/kg på tibnor,

En plåt på 3000x1500x5mm väger 64,4kg,,

en 3mm väger bara 33,8 så det är ju en viss skillnad i vikt åsså,,

fanns andra mått på plåtarna åsså om du finner nå´n som passar bättre,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Med 5-2 alu antar jag att du menar 5 mm gods + 2 mm nabbar eller...PDT_Armataz_02_14.gif

 

Tror måttet 3/5 eller 3-5 för en vanlig durkalu innebär 3mm gods med 2mm räfflor i mönster(nabbar), =5 mm i total tjocklek alltså. Jag gjorde skärmar i 3/5 durkalu och det är ganska styvt faktiskt. Skärmarna är väl ca 175 cm långa och 35 cm breda med ett nervik längsefter som en skärmkant på ca 5 cm och man kan gå på dom stående på hjulhusbågens ände utan att de deformeras.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Provade att ringa Rackstadskroten idag ang durkalu men dom verkade inte så värst intresserade av att sälja. Tror att dom använder det mesta själva vid reparationer. Det är limmat på plyfa så det är svårt att få loss det. Skulle återkomma på måndag igen så vi får se om jag får köpa nåt PDT_Armataz_02_06.gif

 

Har Frykmalms i Karlstad sånt och är det nån som har kontakter där? Eller nåt annat ställe i Värmlandstrakten? Nytt kostar runt 4000 + moms om jag ska ha 5 + 2 mm...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag har 3mm på mitt flak måttet på skivorna jag monterat är 1x2 meter.

Totalt tre skivor gick det åt och dom kostade 1000kr/st'

Mitt flak är tillverkat av2mm stålplåt  som jag profilbockat med ett cc på ca30cm.

vikten på hela flaket är 238kg.

lastbil2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille
Om jag minns rätt så kostade det ca 1000 kr skivan (2500x1200(?))  nytt "no questions asked" hos en mekanisk verkstad.

 

För min del är det ju avdragsgillt men det är ju bra om det inte kostar för mycket ändå. Vill gärna ha den så lätt så möjligt tills jag har vägt den' date=' sedan kan jag lägga på lite över boggien. Verkar som jag får köpa några meter vinkeljärn och göra tvärbalkar så länge[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Har varit iväg och skruvat lite på bilen idag. Blev mest småjobb såsom ett par extra fästpunkter i framkant på flakramen och fixa gångjärn till den kortade baklämmen. Har även testat flexet om jag skulle behöva höja flaket så det inte ska ta i flakbotten.

Testade att ställa bilen med ett hjul uppe på en sten...

 

Flex.jpg

 

..och hade då ca 6 cm marginal till flakbotten...

 

Avstand.jpg

 

Den lilla tyngd som blir på flakbotten kommer nog inte att påverka avståndet värst mycket så jag behåller flakhöjden som den är så länge. Skulle det visa sig längre fram att det blir problem så kan jag ganska enkelt höja det då.

Har funderat länge och mycket hur och av vad jag ska göra bottenskivan. Talade med en kompis idag som jobbat med tillverkning av släpkärror tidigare och fick reda på att i kärror som skulle ha durkalu på golvet la dom en plyfaskiva under för annars sviktar det för mycket. Fick då en idé om att lägga vanliga tryckimpregnerade bräder som botten och en tunn aluplåt eller ev durkalu på träbottnen. En ekonomivariant alltså. Hur kan det fungera tror ni??? 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Vilka dimensioner kan det finnas spåntad trall i?? vill helst ha det så tunt som möjligt, gärna 18mm men max 22mm. Är det inte risk att det spåntade slår sig när det blir riktigt rått?

mr_chrille2009-01-11 23:32:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...