Gäst mr_chrille Postad 7 Januari , 2009 Rapport Share Postad 7 Januari , 2009 Tackar för allt beröm, det är lite nervöst för en nybörjare att visa upp sig bland alla mekaniker och originalfreak . Har haft stor hjälp av att det mesta man undrar över står nånstans här på forumet. Hoppas hinna med lite mer skruvande under helgen och som sagt testa om hjulen når upp till flaket. Och Danne, dregla inte för mycket när du ska till Gräsmark. Det är ju en hyfsad vagnpark där Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 7 Januari , 2009 Rapport Share Postad 7 Januari , 2009 Jo,,, han har ju en del fordon däruppe,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Jag kan bara hålla med. Tjusigt det där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Kul! Ännu en tråd med flakbygge som tema, det är så klart i min smak! För min del byggde jag på stålflak från VW LT på min förra bil och har påbörjat en kraftig modifiering av ett TGB20-flak till mitt senaste projekt. Fortsätt i samma stil! Och det är KUL med folk som visar vad de gör med grejorna, det är ju vad ett forum är till för. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Trevligt som tusan Kul att se hur många duktiga amatörbyggare det finns runt om i Landen. Det är bra att se fler som jobbar i blå hallen , då orkar man stå på lite själv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Snyggt bygge Mr_Chrille! Flitens lampa lyser verkligen i Gräsmark. Nyligen färdigställdes en frontsmälld tgb 13 aluzink på samma gårdsplan. Den fick en "ny" aluzinkhytt och det var en hel del arbete med det bytet p.g.a. att alla kablar och vacumslangar klippts rakt av. Här är en bild på på bilen före hyttbyte. Har tyvärr ingen "efter" bild. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Du skulle ha stannat till i tisdags Jonas, och inte bara svischa förbi sådär. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Sitter och funderar på om jag ska ha plyfa eller durkaluminium till flakbotten. Vad behöver man för tjocklek om man ska ha alu?? Räcker det med 3 mm? Hur har ni andra gjort?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 till alu golv har du 5-2 aluplåt kör du med golvplyfa så runt 10-15mm för styrkan, vilket som blir billigast tror jag blir alu då du kan hitta stora bitar på en metallskrot Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Med 5-2 alu antar jag att du menar 5 mm gods + 2 mm nabbar eller... Har en lastbilsskrot några mil härifrån, ska kolla där om dom kan ha nån flakalu till bra pris. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 med viss reservation på hur tätt "skelettet" under plåten är så tror jag du klarar dig med 3mm tjock durk alu, jag har ca 30-40cm mellan balkarna under golvet på min och det sviktar inte vansinnigt mycket och det är 0.9 galvad plåt, tror att durk alu är rejält hårdare, men det beror ju på vad du ska köra på den, om det är små och tunga grejer så kan de ju klämma bucklor fort, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Mellan mittersta balkarna är det 68 cm och mellan mittbalk till sidobalk är det 53 cm så jag har längre avstånd på min. Jag räknar med att få en lastvikt på ca 1 ton och då måste jag ju övertyga gubbarna på bilprovningen om att det håller. Kan ju lägga några förstärkningsplåtar tvärs över flaket under durken, har några remsor med 2mm plåt som är 6cm breda. Om man svetsar dit såna med 50 cm avstånd så borde det väl göra det en hel del starkare? Vad man ska lasta vet man ju inte förrän efteråt men ved, både hela längder och huggen, är väl mest troligt. Har ju egen skog och detta är ju min "firmabil" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Helt korrekt mr_chrille det du ska leta efter på lastbils skroten är en gammal kylbil/släp.... men 3mm blir för tunnt, och ska du lägga tvärbalkar så ska det vara minst 50x50x3-5mm vinkeljärn samt ett cc mått på 500-600mm. vanlig plåt räcker inte som förstärkning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Finns inte en balk i det flaket som är mer än 2,5mm tjock original så 5mm vinkeljärn verkar ju lite överkurs. De mittersta längsgående är ju bara 100x35x2,5 mm U-balk, inte ens rör alltså. Ska ringa skroten i morgon så får vi se om dom kan ha nåt användbart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Då är det bara å köra på 2,5mm vinkeljärn om du ska köra på 3mm aluplåt vill säga. jag hade kört på 5-2 alu men det är jag det, mest för att få "lite" tyng över bakhjulen....som reverens kan jag ju säga att 10mm durkplåt 1000x1000 väger ca 80 Kg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 8 Januari , 2009 Rapport Share Postad 8 Januari , 2009 Hittade lite priser på durkalu,, 37,90/kg på tibnor, En plåt på 3000x1500x5mm väger 64,4kg,, en 3mm väger bara 33,8 så det är ju en viss skillnad i vikt åsså,, fanns andra mått på plåtarna åsså om du finner nå´n som passar bättre, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Med 5-2 alu antar jag att du menar 5 mm gods + 2 mm nabbar eller... Tror måttet 3/5 eller 3-5 för en vanlig durkalu innebär 3mm gods med 2mm räfflor i mönster(nabbar), =5 mm i total tjocklek alltså. Jag gjorde skärmar i 3/5 durkalu och det är ganska styvt faktiskt. Skärmarna är väl ca 175 cm långa och 35 cm breda med ett nervik längsefter som en skärmkant på ca 5 cm och man kan gå på dom stående på hjulhusbågens ände utan att de deformeras. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Provade att ringa Rackstadskroten idag ang durkalu men dom verkade inte så värst intresserade av att sälja. Tror att dom använder det mesta själva vid reparationer. Det är limmat på plyfa så det är svårt att få loss det. Skulle återkomma på måndag igen så vi får se om jag får köpa nåt Har Frykmalms i Karlstad sånt och är det nån som har kontakter där? Eller nåt annat ställe i Värmlandstrakten? Nytt kostar runt 4000 + moms om jag ska ha 5 + 2 mm... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Om jag minns rätt så kostade det ca 1000 kr skivan (2500x1200(?)) nytt "no questions asked" hos en mekanisk verkstad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Jag har 3mm på mitt flak måttet på skivorna jag monterat är 1x2 meter. Totalt tre skivor gick det åt och dom kostade 1000kr/st' Mitt flak är tillverkat av2mm stålplåt som jag profilbockat med ett cc på ca30cm. vikten på hela flaket är 238kg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Om jag minns rätt så kostade det ca 1000 kr skivan (2500x1200(?)) nytt "no questions asked" hos en mekanisk verkstad. För min del är det ju avdragsgillt men det är ju bra om det inte kostar för mycket ändå. Vill gärna ha den så lätt så möjligt tills jag har vägt den' date=' sedan kan jag lägga på lite över boggien. Verkar som jag får köpa några meter vinkeljärn och göra tvärbalkar så länge[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Har varit iväg och skruvat lite på bilen idag. Blev mest småjobb såsom ett par extra fästpunkter i framkant på flakramen och fixa gångjärn till den kortade baklämmen. Har även testat flexet om jag skulle behöva höja flaket så det inte ska ta i flakbotten. Testade att ställa bilen med ett hjul uppe på en sten... ..och hade då ca 6 cm marginal till flakbotten... Den lilla tyngd som blir på flakbotten kommer nog inte att påverka avståndet värst mycket så jag behåller flakhöjden som den är så länge. Skulle det visa sig längre fram att det blir problem så kan jag ganska enkelt höja det då. Har funderat länge och mycket hur och av vad jag ska göra bottenskivan. Talade med en kompis idag som jobbat med tillverkning av släpkärror tidigare och fick reda på att i kärror som skulle ha durkalu på golvet la dom en plyfaskiva under för annars sviktar det för mycket. Fick då en idé om att lägga vanliga tryckimpregnerade bräder som botten och en tunn aluplåt eller ev durkalu på träbottnen. En ekonomivariant alltså. Hur kan det fungera tror ni??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Det tror jag skulle bli kanon,, bästa resultatet tror jag blir om du hittar spåntat,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mr_chrille Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Vilka dimensioner kan det finnas spåntad trall i?? vill helst ha det så tunt som möjligt, gärna 18mm men max 22mm. Är det inte risk att det spåntade slår sig när det blir riktigt rått?mr_chrille2009-01-11 23:32:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Spontat trallvirke (tryckt) e inte det lättaste att hitta färdigt.Då får du lämna in virke till ett snickeri som kan köra upp not och fjäder på virket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.