Gäst OBELIX Postad 14 December , 2009 Rapport Share Postad 14 December , 2009 Per, Jag gillar dej! Du har så skön inställning, och jag Fick ju förmånen att åka tillsammans med dej på tredagars i Olerum, och f*n vad kul vi hade! Nästa gång blir du väl ännu tuffare i skogen nu när oskulden är tagen på 11:an. Då körde du som om du aldrig gjort annat, verkade som du lämnat hjärnan kvar i det varma, sköna tältet när du gav dej ut på morgonen! Hur kommer det bli nästa gång? UNDRADE OBELIX? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 15 December , 2009 Rapport Share Postad 15 December , 2009 Jo nog ska jag bli lite värre Jag har ju förhoppningsvis fått på nya och STORA däck då....Då MÅSTE ju de där små lerhålen i olerum gå att forcera....Då går det inte för sig att fastna... Men nu känns det lite natt svart när man måste stå ute och meka plåt i minusgrader....Får liksom inte ur tummen....Jag skulle nog byggt det där tre bils garaget först...... jaja nu är det som det är ... Det är bara att vänta på värmen om en si sådär 4 månader eller sluta pipa som en kärring och arbeta sig varm :-) Ser fram imot att rejsa mot din viagra suka :-) Hare bra.... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 15 December , 2009 Rapport Share Postad 15 December , 2009 "eller sluta pipa som en kärring och arbeta sig varm" DET var sanna ord som en annan borde ta och rätta sig efter! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 15 December , 2009 Rapport Share Postad 15 December , 2009 Skönt att höra att du klarade dig utan större blesyrer. Surt att paja bilen när den blivit så nygg men som sagt, plåt går alltid att få snygg igen. Om man välter bilen är det ju inte så smart att ha kablarna innanför hörnet då det kommer att fungera som en sax. (Är vassa kanter på hörnförstärkningarna. De är u-formade och inte fyrkantsprofil.) Blir till att göra om och rätt. (Dragen på andra sidan om hörnförstärkningarna) Kan bara konstatera att du tänkte helt rätt. Hann du flytta kablarna inan avkörningen? Toolman2009-12-15 10:12:59 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 15 December , 2009 Rapport Share Postad 15 December , 2009 Jo då de kablar som går direkt mot batteri (winch) ligger utanför men inte till baklampor odyl. som är avsäkrade. Dock så var det "fel" sida som fick smällen. Samtidigt tog 2"*3" 'n i överkant den största smällen, den drogs mot hjulen så plåtarna bucklades. Hörnet klarade sig rätt så ok. Och så fick vi snö.... 2 dm hitintills och massa minus....Lutar åt ett vår projekt.... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 16 December , 2009 Rapport Share Postad 16 December , 2009 En tgb är som ett stort mecano. Det är nog lättare att skaffa fram nya delar och bara byta ut det som är för buckligt. Med tanke på alla bilar som skrotas för axlarna finns det rätt gott om plåtdelar att få tag i billigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gripen Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Med TgbEa´s bravader i åtanke och vad som efter det skrivits på forumet var jag ju bara tvungen att testa det här med den automatiska inkopplingen av framaxeln. Jag kan bara konstatera att händelseförloppet blev likadant för mig, dock lyckades jag inte välta vagnen... Bilen är ju helt livsfarlig på vinterväglag om man inte kör med 4-hjulsdriften konstant inkopplad. Hur gör ni vid landsvägskörning med vinterväglag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Har kopplat ur min automatiska inkoppling av 4-hjulsdriften. Och när det är halt är det 4-hjulsdrift som gäller och max 50 km/tim. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gripen Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Ja, det verkar vettigt. Jag ska koppla bort denna kamikazefunktion det första jag gör imorgon. Här i Stockholm vräker det ner så bilen måste nog ut och luftas, jag får abstinens när jag tittar ut genom fönstret he he... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Det hjälper inte mot glansis... PK TgbEa2010-01-08 12:44:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Där hjälper bara sunt förnuft.....Ni vet sånt som bara fegisarna har.... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Körde ut till fordonshangaren med 11:an och pildäck i alla ära men på packad snö är dom likvärdiga med blanka sommardäck.....så nu ska det skaffas kedjor som ska sitta på från oktober till juni för det är väl då vi har vinter i detta landet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Kan tänka mej att dom inte är bra på is och packad snö! Jag körde i skogen idag på orörd mark- och där hade jag kanonfäste trots en halvmeter med snö på sina ställen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 Tilläggas ska ju att man inte kan framföra en Tgb på vinterväglag som man kan med en personbil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 20 December , 2009 Rapport Share Postad 20 December , 2009 joooo! minst vad som står på skyltarna nä fort gick det inte till hangaren men i skogen gick dom bra trots 50+ i snödjup Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 22 December , 2009 Rapport Share Postad 22 December , 2009 Har nu kommit hem från besiktningen andra gången..... Fick två newbees som besiktningsmän... Hade justerat upp glappet i spindellederna till 0 i axialledd. Nu hittar de ett radialkast på 1 mm. De kan inget så de går och hämtar en oldtimer....Han konstaterar - Det där är inte rätt, förslitet..... Varvid jag blir tvingad att gå i gång med och gnälla lite...För inte vill jag tillbaka ytterligare en gång. Efter ett tag så konstaterar han - Jaja det är nog inte för mycket även om det är förslitet.... Puhhh..... Sen kollar de lyset som jag nu fått att funka och nu står LÅNGT under....... Jag tar fram mejseln och justerar till rätt läge... Varvid en av småttningarna konstaterar - Det där skulle vara gjort innan du kommer..... Den andra killen som kör ljusapparaten är mycket lugnare och säger bara lungt - Ratta på du så säger jag till när det är lagom... Den andra småttingen muttrar på - Den här ombesiktningen ska bara ta 10 minuter mutter, mutter, mutter.... Tillslut så är trevliga killen nöjd...och önskar mig god jul....Tur att det finns någon som håller kundservicen högt. Yes......2 År till.....Som vanligt är besiktningen i Eskilstuna ett lotteri beroende på vem man får... Nu till funderingarna hur mycket får det spela i radialledd i spindel leden ? Axialledd är 0 men radial är minst 1 mm på ena sidan..... Var hittar man nya "lagerskålar" ? Finns det på Volvo ? Nån som råkat ut för byte, och har koll vart man hittar billigast och bäst? PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 22 December , 2009 Rapport Share Postad 22 December , 2009 Grattis ändå. Gött att slippa det bekymret på 2 år. Lagerskålarna köper du på altyko (har för mig att dom kostar typ 350) har tyvärr ingen aning om vilka tolleranser som är aceptabla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 9 Februari , 2010 Rapport Share Postad 9 Februari , 2010 Tack Fredrik då blir det en sån till sommaren. I övrigt hittade jag fler fel efter voltan.... Kylaren gillade inte att skakas omkring i ramen så det sprack ett par celler mitt på paketet. Bara så det droppar lite.... Det roliga som hände nyligen var att Trygg-Hansa ringde och försökte att beckna på mig Trygg-Hansa på mina andra två bilar... Första frågan var - Hur går bilen och är du nöjd med försäkringen ? Påpekade då att jag hade den stående i väntan på utbuckling.... Då svarar han - Men jag ser ju ingen skadeanmälan ? Nä sa jag det är ju inget att ta på min trafikförsäkring.... - Du har ju full försäkrat med tre tusen i självrisk.... UPSssssss..... Kom visst ihåg lite fel där Så nu körde jag in den till Volvo idag... Kändes ärligt lite tröttsamt att ta i tur med jobbet i den här kylan ute.... De hade en kö på två veckor och sen får vi se vad Trygg-Hansa säger... Plåt delarna verkar inte gå att få tag på! Behöver Tak, Bakbiten vid tak bakerst och sidopanelerna. Är det någon som ligger på dessa så skrik till fort och högt på tele 0705-107911 Kylaren hittade jag hos ALE. Jaja nu får vi se hur bra Trygg-Hansa är? Någon som har haft med dom att göra annars? Dom är ju annars "bäst" på försäkringar på våra bilar annars.... Jaja väntar mig att höra av dom snart... Har för övrigt hittat en varvräknare till bilen av s-os här på forumet. Många sommarjobb blir det... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 9 Februari , 2010 Rapport Share Postad 9 Februari , 2010 Per, Detta har jag väntat på! Att någon ska utnyttja T-H:s försäkring fullt ut. Ska bli spännande att se bemötandet från dom när man vill utnyttja försäkringen. Dom är klart bäst- så länge det gäller att betala utan att det händer något när man kör. Håll oss informerade så är du snäll, för någonstans i bakhuvudet så klingar den gamla devisen- man får vad man betalar för! Ha det bäst i snöyran HÄLSADE OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Limpan4all Postad 11 Februari , 2010 Rapport Share Postad 11 Februari , 2010 Personligen så gissar jag på att när väl T-H får fakturan så stiger alla våra försäkringspremier rejält... Ökade skadekostnader är ju ett klassiskt argument vid premiehöjningar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 3 Mars , 2010 Rapport Share Postad 3 Mars , 2010 Personligen så gissar jag på att när väl T-H får fakturan så stiger alla våra försäkringspremier rejält...Ökade skadekostnader är ju ett klassiskt argument vid premiehöjningar! Fick nya försäkringsbrevet häromdan, från 1067:- till 1080:-/helår. Inte så farligt kan jag tycka. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 12 Mars , 2010 Rapport Share Postad 12 Mars , 2010 Idag hörde Trygg-Hansa av sig.... Måste bara rekommendera detta bolag... :-) Har haft och göra med LF tidigare och det var en skräckupplevelse.... Nemas problemas! Vi fixar allt.... vart svaret inga konstigheter och trevligt bemötande... 3 kkr i självrisk. Värderade min bil till ~ 48 kkr Rep kostnad vart offererad av bilia till 30 kkr exkl. lack som jag ville fixa själv... Skönt när det är klart....och man kan få börja njuta av lite galen terräng körning igen... Det har sugit big time när man ser alla dra på snökedjor och ut i det vita och ens egen bil står hos volvo.... Kedjorna ligger i bon och väntar men risken att man skall hinna få på dom innan det vita helvetet är borta är nog liten... Men gud vad kul det skulle vara..... ÄN EN GÅNG TRYGG-HANSA RULAR..... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 12 Mars , 2010 Rapport Share Postad 12 Mars , 2010 mycket intressant, ett "bra" försäkringsbolag, det vet man ju inte förrän man behöver det. Lack jobbet lär väl beta av självrisken en del. har iofs "goda" erfarenheter från LF o skaderegl personbil åxå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 13 Mars , 2010 Rapport Share Postad 13 Mars , 2010 LF står inte högt i kurs hos mig... Hade en octavia som blev repad på parkeringen tillsammans med 7 andra bilar... 1 repa som gick runt hela bilen....Men i polisanmälan hade jag missat huv och kofångare med resultatet att LF vägrade att ta det på försäkringen och sa åt mig, att det är från ett nytt skadetillfälle och du får göra en ny skadeanmälan med en ny självrisk... (Repan gick i ett) Efter det så krävde de att få rubba repan tvärt i mot rekommendationen från de TVÅ lackeringsfirmorna... LF har i min stad en skadereglerare som är ökänd.... Och om jag inte skulle vara nöjd efter rubbingen så kunde jag vända mig till den oberoende försäkringsombudsmannen som är betald av försäkringsbolagen.... De hade under det året 270 fall tror det var 13 som gick i favör försäkringstagaren... Oberoende jo pyttsan... Bytte istället in bilen skitig till Skoda affären :-) Payback att last.... Det var en hel del fel den skoda kille som besiktade missade... Skoda i Eskilstuna är kända för att vara 15 kkr dyrare än orterna runtomkring... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 13 Mars , 2010 Rapport Share Postad 13 Mars , 2010 LF står inte högt i kurs hos mig...Hade en octavia som blev repad på parkeringen tillsammans med 7 andra bilar... 1 repa som gick runt hela bilen....Men i polisanmälan hade jag missat huv och kofångare med resultatet att LF vägrade att ta det på försäkringen och sa åt mig' date=' att det är från ett nytt skadetillfälle och du får göra en ny skadeanmälan med en ny självrisk... (Repan gick i ett) Efter det så krävde de att få rubba repan tvärt i mot rekommendationen från de TVÅ lackeringsfirmorna... LF har i min stad en skadereglerare som är ökänd.... Och om jag inte skulle vara nöjd efter rubbingen så kunde jag vända mig till den oberoende försäkringsombudsmannen som är betald av försäkringsbolagen.... De hade under det året 270 fall tror det var 13 som gick i favör försäkringstagaren... Oberoende jo pyttsan... Bytte istället in bilen skitig till Skoda affären :-) Payback att last.... Det var en hel del fel den skoda kille som besiktade missade... Skoda i Eskilstuna är kända för att vara 15 kkr dyrare än orterna runtomkring... PK [/quote'] Nå har jeg sett dette flere ganger : tex 15 kkr, er det en forkortelse for 15 tusen kroner Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.