Gäst TgbEa Postad 15 April , 2009 Rapport Share Postad 15 April , 2009 Nu är denna bils utveckling avslutad iom. för mycket rost i karossen börjar jag om med friska grejor på en ny bil. Ramen får följa med från denna. Allt annat går till försäljn. i delar. Iom. detta tycker jag den "Nya" förtjänar en ny tråd. Nu har jag lärt mig en del och vet vad jag vill ha....den här resan handlade mycket om att hitta vad jag ville med bilen, och utveckla lösningar som passade mig. Mycket handlade också om att prova om jag gillade terrängkörning och det gjorde jag visst Nu är det bara att implementera det jag lärt mig på den nya. Grav öl kommer att intagas idag.... PK Denna första post kommer att editeras vartefter projektet fortlöper och nya idéer föds. Har nu skaffat mig en gammal plåtis med rost tvärs emot de förutsättningar jag hade tänkt. Det roliga är att man upptäcker att nu har en bli man kan mecka med och inte en rullande dator... Montera spiralfjädrar fram (Står nästan på gummit ) Fixat Byta framdörrar och ruta Fixat Rostlaga. Blir nog en större blästring av alla kanter och golv. Hälften Fixat Funderar på att skära rent och montera aluminium durkplåt sista dm. i nerkant istället för att försöka fixa all plåt i nerkant. Större delen fixat vart rostfritt i kanten i stället. Om målning ... City camoflage. Fixat Dörrar i skåpet är ordentligt ansatta med rost, Fixat vart "Nya" Behov av ny hardtop (förarhytten) För mycket rosthål. Fixat 12 volts generator (extra) Blev omformare 24/12 30 Ah Fixat Batteri 12 volt 80 Ah med låda Fixat Ny generator 24 volt / 55 amp. Biltema. Fixat Styrservo naturligtvis (med mod). Finns hemma Kompressor, High lift. Fixat Fästen kvar Winch, fästen och eldragning. Winch, fästen + eldragning färdigt Stereo Fixat Byte av inredning (Masonit) Förarhytten Fixad Sub-bas och slutsteg Finns hemma Eklister på sidan uppe 2"*3" Fixat Kommradio och antenn Fixat Varvräknare. Finns hemma Dator med gsm modul. Fixat Fästen kvar Lysen 8 * 55 watt sidorna och bak på bilen. Fixat Kontrollpanel med uttag för 12 volt...Fixat Byta till glas med solfilm och dekaler i sidodörrarna bak. Fixat - solfilm Bredda fälgar med bedlocks. (Fem fälgar finns på lager) Fixat Bedlocks Väntar på montering och breddning. Nya Däck ! Maxxis Creepy Crawler 38,5*14,5*16 Klossa fjädringen och vinna 1" frigång. Ny winch (Nr.2) (med syntetlina naturligtvis) för fast montering bak under baksoffan och en linstyrare i dörren/kofångaren. Kommer nästa helg... Kameror istället för sido spegel Fixat Back kamera Monterat ej inkopplat 2* 7" skärmar förarplatsen Fixat Flytta in bakljusen i karossen och konvertera till diod. Fixat Byta kardan gummibälg. Prio 3 Xenon konvertering i extra ljusen fram/sida/bak. Fram klart Finns hemma Stolbyten / soffa bak varför inte skinn med minne i förarstolen. Finns hemma Förarstolen Fixad Centrallås larm ? York 210 kompressor Finns hemma Drömmar : AC har jag inte sett någonstans än.... I samband med det elfläkt till kylaren. Har sett en del reservdelsbilar typ Saab 9000 för ett par tusen där man skulle kunna plocka massor med kul... Har nu bara problem med tiden, och att bli klar med ett projekt som just för tillfället tar upp uppfarten. (Manskapsbod mod. äldre skall bli Jaktstuga / Vak koja mod. lyx PK TgbEa2011-07-15 11:32:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 15 April , 2009 Rapport Share Postad 15 April , 2009 Nice och gratulerar PK Byggtrådar blir man aldrig trött på. Skall bli väldigt intressant och följa med på resan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 15 April , 2009 Rapport Share Postad 15 April , 2009 Ska bli kul at følge dit projekt, skal selv igang med damask byte och servo styrning osv.... Kom ihåg at posta mange billeder MANGE BILLEDER GRATTIS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Tja.... Då har det börjat.... Hann idag med byte av stötdämpare. (500 bagis för en bättre skick från Fjärås bilskrot) Byte av bälg på främre kardan.(165 på Volvo) Montering av två Volvo 745 std.bakfjäder fram på Tgb'n. (Biltema 250 st. Innan : Efter : Under: Nu till några goda råd : Köp två satser fjäderspännare dvs. 4 st. Har du två och fått fullt spänn och när den sen släpper DÅ fattar man vilken kraft man har stängt inne....Är glad att man fick behålla fingrarna... Med fyra finns inte platsen för att de ska hoppa av. Vart även lite skraj för med vilken kraft man törs pumpa ner fjäderpaketet. Fick ett spel på 1.5 cm mellan blad 1 och två längst ut för att få in fjädern. Höjningen vart ca 5 cm... Var ute och provkörde en sväng som synes på efterbilden. Hittade en fin lerpöl Men.......Tog en gammal grusväg ut med massor av hål och gupp. På vägen ut efter ett gupp började hela bilen kränga som jag skulle glömt att skruva dit ett hjul fast värre, en riktig självsvängning otäckt som fan...Kan det vara gummina som sitter i fjäderpaketen? Såg att de inte var helt fräsha. vart även en massa småsvängningar i ratten. Någon som vet var man hittar nya upphängnings gummin till fjäderpaketen billigt? Innan hade väl bilen en frigång till gummit på två cm. nu är den minst 7. Däremot gick den fint i racerfart (70km/h) på den sista väldigt dåliga vägen upp till min jaktmark. Gungade störtskönt. Men man fick hålla bra i ratten PK TgbEa2009-04-18 21:00:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Haj haj, Vad härligt med en byggtråd till- det är sant, man tröttnar aldrig på dom! Vilken skillnad på bilderna. Jag ska göra samma operation med min 903- fast med lite mindre fjädrar än 745:ans. Min Valp står som en tysk läderbög med arslet rätt upp i vädret- ska bli (änd)ring på det. Rocka på och lägg ut mycket bilder nu så vi har nåt att titta på. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Har även tänkt till lite ang. den extra generatorn... Efter en kontakt med en firma som säljer konverters 24-12 v blir det nog en sån. Och naturligtvis en ny 24v generator typ 80 amp. Har nu införskaffat ett nytt 80 amp 12v batteri med låda för montering. Beställt 24 volts Winch med syntet lina, Kompressor och High lift. Kommer om två månader från Kina PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Menar du att framdäcken "vobblade"? Råkade ut för nått liknande för nån vecka sedan. När jag passerade 60-65 km/tim så började framhjulen vobbla nått så in i h--e. Kollade upp lite hur framhjulen stod vid körning rakt fram,och det visade sig att vänster hjul pekade rakt fram,och höger pekade innåt ett par cm. Justerade hjulen så att båda pekade rakt fram (använde en 45 x 75 regel på sidan av och ställde in efter bakhjulen). For sedan ut och testkörde. Jäkla skillnad de blev.Vobblet va helt väck. Och nu kanske det konstiga slitaget på högerdäcket försvinner på köpet. Åter till ditt projekt.... Ser jäklit fint ut. Ser fram emot nästa uppdatering Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Ser ju kanon ut!! Skumt det där med självsvängningen, funderar på om det kan ha med höjningen att göra på något vänster. Vi upplevde aldrig dylika ting när han var i vår ägo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Var ute och provkörde en sväng som synes på efterbilden. Hittade en fin lerpöl Men.......Tog en gammal grusväg ut med massor av hål och gupp. På vägen ut efter ett gupp började hela bilen kränga som jag skulle glömt att skruva dit ett hjul fast värre' date=' en riktig självsvängning otäckt som fan...Kan det vara gummina som sitter i fjäderpaketen? Såg att de inte var helt fräsha. vart även en massa småsvängningar i ratten. Någon som vet var man hittar nya upphängnings gummin till fjäderpaketen billigt? Innan hade väl bilen en frigång till gummit på två cm. nu är den minst 7. Däremot gick den fint i racerfart (70km/h) på den sista väldigt dåliga vägen upp till min jaktmark. Gungade störtskönt. Men man fick hålla bra i ratten [img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img] PK Ja visst är den en skön känsla när det gungar med fjädrarna monterade. Jag har inte noterat något negativt efter jag monterade detta på min 11:a. Går som en dröm, och ligger otroligt bra på landsvägen i tajta kurvor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 Innan fanns inte en tillstrymmelse av självwobbel som Crille sa, tycker inte att höjningen borde göra det, det är ju stel axel. Kan man månne trycka till styrstaget när man pumpar uppför att få plats med fjädern? Ska kolla ditt förslag imorgon, Bajon1. Innan upplevde jag bilen som "stötig" vid gupp i vägbanan nu är det mer som någon sa, att sitta i en schyst luftdämpad sits. Gungar mjukt på nått vis. Fan vet om det inte blir till att modifiera bak också... Får ibland bilen att gå några slag efter jag slagit av tändningen. Någon som har koll på orsaken ? PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 18 April , 2009 Rapport Share Postad 18 April , 2009 ....Kan man månne trycka till styrstaget när man pumpar uppför att få plats med fjädern? Beror ju på hur du gjorde det Jag plaserade min domkraft bak framaxeln, när jag monterade mina fjädrar. Jag tycker det låter mycket underligt att höjningen skulle ha påverkat styrningen. Med den typen av fjädrar som du och jag har monterat, så höjer du inte bilen mer än om du byter till helt nya bladfjädrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 19 April , 2009 Rapport Share Postad 19 April , 2009 Min Valp står som en tysk läderbög med arslet rätt upp i vädret- ska bli (änd)ring på det. MVH//ROB hvilken humor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 19 April , 2009 Rapport Share Postad 19 April , 2009 Ja, så man skriver ibland- men det är faktiskt betydligt högre där bak. Lite kommer den väl ner när jag monterat min 100 kilos stötfångare och fått i all utrustning. Men det räcker inte- måste upp i nosen. Och jag följer noga alla trådar som handlar om höjningar, bra med före och efter bilden som PK tog- det visar ju skillnaden väldigt tydligt. PK, Har du inga bilder på det som tog upp plats på uppfarten? Den hör väl hit också- det låter spännande med en jakt/vak koja modell lyx. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Det här är ju ett skämt.... Rep sats till huvudbromscylinder (den ovan pedalerna). Tydligen innehöll den även kolvarna. På Volvo 5400 kr På Altyco 2300 Kr EN begad cylinder med garanti 500 kr..... Gissa vad jag valde... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Det här är ju ett skämt....Rep sats till huvudbromscylinder (den ovan pedalerna). Tydligen innehöll den även kolvarna. På Volvo 5400 kr På Altyco 2300 Kr EN begad cylinder med garanti 500 kr..... Gissa vad jag valde... Var den paj?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Fick ett betydligt större flöde från den ena kretsen utan servoassistans vid mekanisk luftning. Plus att det var svårt att få upp höjden på pedalen till rätt höjd. Gissar lite nu men det borde vara en packning i den ena kretsen som gett upp. Svaret kommer om någon dag . :-) Påminner om en tidigare fråga. Är det ingen som bytt gummibussningarna i fjäderfästena och kan tipsa var man hittar dessa billigt ? TgbEa2009-04-20 09:33:01 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Hm, har aldrig misstänkt den eftersom pedalen ändå blivit stum när man pumpat till den en gång. Ska bli intressant att få veta. Usch för bromsar, men de är ju bra att ha emellanåt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 22 April , 2009 Rapport Share Postad 22 April , 2009 Nu går visa't varmt.... Hittat ett Opel Corsa Elstyrservo modell c komplett med ratt. Det fina är att det satt 2 knutar på stången. :-) Blir lite lättare att montera då... Ratten var en multiratt. Dvs. så satt det styrning för Cd/Farthållare, någon som har koll på om det går att dra dessa direkt till stereon eller måste det kopplas över datorn? Funkar en Corsa Stereo utan datorn ? Har även hittat en mod box för styrningen a' 500 kr med ställbart moment. Hehe... nu rör det sig önskar bara lite tid till att montera... Är hemma och vab'ar en 2 åring så man kan inte lämna honom och montera. Först kommer nog en begad huvdbromscylinder monteras sen får det bli el servot. Just ja man måste ju ha en omformare 24v-12v dags att leta vidare... Hörs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 22 April , 2009 Rapport Share Postad 22 April , 2009 Rent av vad jag tror och med erfarenhet från hur rattknapparna fungerar på en 9-5a så går det inte koppla direkt. Rattknapparna ger olika motstånd mot jord på en kabel som läses av utav bildatorn som i sin tur kodar av det och skickar data över kabel till stereon eller drar relät till tuten. Även den är med i motståndsnätet till rattknapparna. Men, detta är som sagt hur det fungerar på en 9-5a, men helt olikt tror jag inte det är på andra modeller. Jusst ja, originalstereon i en 9-5a går inte utan bildatorn. Gissar på samma med opeln tyvärr. Skoj o läsa om alla "hyss" du har på g med föredettan! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 22 April , 2009 Rapport Share Postad 22 April , 2009 Misstänker att det är så tyvärr... :-( Farsgubben kom förbi nyss med en.... gissa vad.... Jo en Opel Corsa (bekants för däcksbyte) med multiratt och orginal stereo. Första gången jag såg en....Näeeee fy va ful den var...(Stereon) Knapparna däremot kändes som microbrytare borde gå att koppla ihop med en trådlös fjärris till en mordern stereo. Hmmmmm. Ratten är ju desutom tom där krockkudden suttit. Nu är en konverter till 12 volt införskaffad 24v-12v 30 Amp. (Funkar som batteriladdare), och har sen ett nytt 80Ah silver...vaddetnuvar...batteri ala biltema som buffert. Läste att servot drar snitt 7 amp/h på vanlig bil och toppar 50 ah/h så det borde räcka ska nu bara ha tag i en bättre generator... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 22 April , 2009 Rapport Share Postad 22 April , 2009 Påminner om en tidigare fråga. Är det ingen som bytt gummibussningarna i fjäderfästena och kan tipsa var man hittar dessa billigt ? Jag har frågat nogon tid her på sajten men det syns och väre ganske jobbigt at få dessa bussinger frem i dagans ljus er ved och kolla nogon fjederfabikker båda i Dk & S. Det ville väre suveränt med poly bussinger. Fint du fik et servo ! Keep truckin` Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 April , 2009 Rapport Share Postad 23 April , 2009 Kolla med Morgan Nordlander, RoadKill här på forumet. Jag vet inte om han har, men jag har för mig han pratade nåt om såna bussningar när jag hälsade på honom förra sommaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 23 April , 2009 Rapport Share Postad 23 April , 2009 Har laggt ett pm till honom... Någon som kan få tag i poly så kan jag nog fixa svarvning. Hmmmm vem säljer sånt ? Någon som vet ? Kanske värt att köra upp ett gäng som vi kan dela på... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 2 Maj , 2009 Rapport Share Postad 2 Maj , 2009 Nu har man jobbat lite igen... Satt dit en ny huvudbromscylinder. Den som konstruerade dessa bilar gjorde det inte med tanke att det skulle finnas plats för att mecka med dom. Skruvarna ovanför cylindern har max 3 mm. mellan dessa och godset på röret inge kul alls att få ut. Hittade dock en beggad cylinder på skroten för 500 kr. istället för 5500 kr på Volvo (Renoveringssats). Så nu har pedalen flyttat upp så man kan trampa ner ca 5 cm max...från att den tog två cm från botten. Går kanske att justera ut kolvarna lite till... men närmare än tre cm. från topp går nog inte att komma. Fick även hem en del nya trevliga leksaker... Styrinrättning med elservo från en opel corsa, den svarta dosan är grejen som gör att servot får en fejkad hastighets signal (Både varv och hastighet) Nu med en trim pot för att ställa hur mycket moment man vill ha. Den svart vita dosan är en konverter 24v-13,8v 30 Amp. Nu fattas bara tid att montera... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 4 Maj , 2009 Rapport Share Postad 4 Maj , 2009 Så huvudcylindern var bajs alltså? Det förklarar ju en del. Vi började ju i andra änden med att byta backar och försöka justera dessa, men det gick ju sådär.. Ska bli klart spännande att följa installationen av styrservot nu! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.