Gå till innehåll

Palmes bv


Gäst Portalpalme

Rekommendera Poster

Gäst Portalpalme

bandvagn__och_diverse_040.JPG

Ja här är pärlan. En svensk bv202 det är jag ganska stollt över för det ser man inte så ofta. Till att börjamed skall det fixas med plåtarbeten och färg. Broms och koppling fixades i vintras.

bandvagn__och_diverse_044.JPG

Har blåst av mängder med färg flagor. Hetvattentvätt vore ju att föredra men vad görman.

bandvagn__och_diverse_059.JPG

Här har jag och frugan plockat av överdelen bak.

bandvagn__och_diverse_061.JPG

Såhär fin var den under bänkarna. Hittade fyra hålPDT_Armataz_02_06.gif. Skall skrapa bort den värsta rosten sen blir det till att blästra och laga hålen. Anledningen till att den är så dann i bakvagnen beror på att den stog vattenfylld en tid. Skall försöka uppdatera när jag gjort lite mer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

BV:n Fanns i min grannes ägo tills jag köppte den. Försvaret solde ett fåtal innan miljöpartiet (tror jag det var)fick för sig att de skulle skrotas. Tur att några slapp skrotas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn, bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Det ser bra ut en ventil satt fast men det är fixat. Har därimot skit i tanken så jag kör med en dunk i motor rummet för tillfället. Tolklina har jag en. man får ju agera liftsystem till ungarna när dom skall upp för backen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn' date=' bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? [/quote']

 

Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på tolklinan är snarare när Bv föraren saktade in när han körde igenom kurvan men gasade så fort vagnen var igenom kurvan ( o jag längst bak på väg in), tur de va snöplogkanter.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

PDT_Armataz_02_02.gif Nu är det pyssel på g i palmegaraget

 

 

Vi gillar detta (och för att visa min delaktighet i palmes bil, jag hjälpte till att fixa kopplingen PDT_Armataz_02_26.gif *stolt* haha)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe
Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn' date=' bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? [/quote']

 

Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på tolklinan är snarare när Bv föraren saktade in när han körde igenom kurvan men gasade så fort vagnen var igenom kurvan ( o jag längst bak på väg in)' date=' tur de va snöplogkanter.....
[/quote']

 

Som att åka vattenskidor alltså!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Nu har jag påbörjat rostlagning på bakvagnen. På fyra ställen fanns det hål. Har blästrat lite men kompressorn min orkade inte med det arbetet riktigt. Så det blir till att låna svärfars kompressor. Jag skall lägga upp lite nya bilder innan helgen är slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Jag får liten tår ..r och drivlina?

 

Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på.....kurvan ( o jag längst bak på väg in)' date=' tur de va snöplogkanter.....
[/quote']

 

Som att åka vattenskidor alltså!

 

har aldrig åkt vattenskidor men

 

benen i topp, alltihop i en halvbåge, staven före placerades mellan min gode vän signalistens ben ( han blev far senare), järnstaven bågnade betydligt o jag svoschade iväg över vägräcket o landade MELLAN en massa tallar, allt på Horssjön skf en kall vinerdag 1986. Signalisten låg kvar nöjd att jag inte hamnade på honom...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

vår_2009_bandvagns_renovering_043.JPG 

Då har man hunnit jobba lite med BV-n. Här är plåten jag kapat bort från  bakvagnen.

vår_2009_bandvagns_renovering_033.JPG

En av bitarna jag kapat bort. Plåten var väldigt tunn i hörnet tänk vad lite vatten kan göra.

vår_2009_bandvagns_renovering_035.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Är inte lite avundsjuk skall du veta PDT_Armataz_02_44.gif

 

Du får ta med dig skönheten till Trandum någon gång, där skall den allt få rasta av sig
Andreas.E2009-05-14 23:09:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn' date=' bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? [/quote']

 

Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på tolklinan är snarare när Bv föraren saktade in när han körde igenom kurvan men gasade så fort vagnen var igenom kurvan ( o jag längst bak på väg in)' date=' tur de va snöplogkanter.....
[/quote'] I22 hade också dessa bv202 86/87 och det tolkades en del (mest tolkades det bakom skoter men allra mest fick man skida fram på egen hand)  ... sergeanten åkte rätt in i bakvagnen en gång då det vart tvärnit och han sade -det finns 3 sorters bandvagnsförare, de som kan, de som inte kan och så IDIOTER till bv-förare.... nåja värst var nog tvär kurva och de längst bak orkade inte trampa med/runt så den som stod i mitten vart slungad rätt ut i risen (tänk er en pilbåge som spänns och slungar iväg pilen).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Har varit ute i garaget idag. Skulle börjat blästra men vädret var ej på min sida. Så jag tog av förgasaren för renjörning. Bv-n har haft lite dålig tomgång. Tanken är dessutom full med skit. När jag togisär förgasaren så var den liksom tanken full med skit. Men det som fick mig att ta en funderare var att det var lite vatten i den. Är det möjligt att vattnet stannar i flotörhuset utan att följa med bensinen in i motorn?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Bensin och vatten blandar sig inte,, så kommer vatten in i förgasaren stannar det i botten på flottörhuset,, om det inte blir så mycket att det når upp till munstycket,, då stannar motorn,, om den inte går på så högt varv att den orkar suga in det,, det brukar de dock inte orka pga ytspänningen,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Uppenbarligen stämmer det du skriver Danne. I vaz ladas verkstadshandbok står det att vid sot i motorn ge full gas häll i 1dl vatten. Då skall sotet sprängas bort. Så med ryska normer kanske min b18 är sotfri i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramlösa ska det vara....1,5 liters,ryck en vaccumslang, varva 4000 tusen och ner med slangen.

Det tricket har räddat många Zetec motorer från fastsotade ventiler.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst SBA111

Jag såg en gång på amerikansk TV ett gördetsjälvprogram där dom visade hur man sotar en bilmotor.

 

Ta av luftrenaren.

En man beredd med en  trädgårdskanna med vatten vid förgasarens insug. Dvs. rakt ner på V8.

En man på förarplats som sköter gasen.

På givet tecken ger man fullgas och börjar hälla vatten.

Reglera varvet med vattenstrålen, för lite vatten och motorn rusar.

För mycket vatten?? Det sa dom inget om.

Hela kannan gick åt, såg ut som typ 10 liter.

 

Det blir rätt svart bakom bilen.

 

Jag undrar, funkar det här verkligen? Svartröken kan ju komma sig av dålig förbränning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

När dom gorde det på en lada så gick bilen mycket bättre efteråt. Så nog funkar det. Men jag rekomenderar ingen att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Har varit ute i garaget idag. Skulle börjat blästra men vädret var ej på min sida. Så jag tog av förgasaren för renjörning. Bv-n har haft lite dålig tomgång. Tanken är dessutom full med skit. När jag togisär förgasaren så var den liksom tanken full med skit. Men det som fick mig att ta en funderare var att det var lite vatten i den. Är det möjligt att vattnet stannar i flotörhuset utan att följa med bensinen in i motorn?.

 

Är ni oroliga för att det finns vatten i tank eller bränslesystemet prova att hälla i lite rödsprit den blandar sej med vattnet och brinner upp när det kommer med i i cylindrarna,

Vi körde ofta med rödsprit på vintern när bilarna frös i bränslesystemen på bilbärgar firman jag jobbade på, det både löste propparna i - grader och fick bort vattnet,

Nu var det oftast äldre bilar som vi utsatte detta för rödspriten rengör ju en hel del med, max en liter på full tank brukade vi måtta efter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jockum

Angående hälla i vatten i motorn.

Farsan hade en opel rekord för en herrans massa år sedan. Den började knacka som aldrig förr bara 1 mil hemifrån, så han ställde den hos kusinen. Men när han kom dit och skulle försöka klura ut problemet så gick den igen helt utan knack. Så farsan frågade kusinen vad dom hade gjort.

Svaret var just att de hade varvat som fean och hällt i massa vatten i motorn och de löste väll upp sotet eller var det nu var som orsakade knacket. Så de fungerade i alla fall på den bilen.

 

Prövade faktiskt detta själv innan jag skulle byta motor på 13-bilen. Hällde väll bara i ca 0,5-1,0 liter. Rök och stånkade lite min ingen nämnvärd skillnad.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...