Gäst Portalpalme Postad 27 April , 2009 Rapport Share Postad 27 April , 2009 Ja här är pärlan. En svensk bv202 det är jag ganska stollt över för det ser man inte så ofta. Till att börjamed skall det fixas med plåtarbeten och färg. Broms och koppling fixades i vintras. Har blåst av mängder med färg flagor. Hetvattentvätt vore ju att föredra men vad görman. Här har jag och frugan plockat av överdelen bak. Såhär fin var den under bänkarna. Hittade fyra hål. Skall skrapa bort den värsta rosten sen blir det till att blästra och laga hålen. Anledningen till att den är så dann i bakvagnen beror på att den stog vattenfylld en tid. Skall försöka uppdatera när jag gjort lite mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 27 April , 2009 Rapport Share Postad 27 April , 2009 va avundjuk jag blir på dina lokaler Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst borre Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Va kul, mera Bv ägare!!! Kul att du kommer ta hand om den. Var hitta du denna BV:n? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 BV:n Fanns i min grannes ägo tills jag köppte den. Försvaret solde ett fåtal innan miljöpartiet (tror jag det var)fick för sig att de skulle skrotas. Tur att några slapp skrotas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn, bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Det ser bra ut en ventil satt fast men det är fixat. Har därimot skit i tanken så jag kör med en dunk i motor rummet för tillfället. Tolklina har jag en. man får ju agera liftsystem till ungarna när dom skall upp för backen igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn' date=' bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? [/quote'] Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på tolklinan är snarare när Bv föraren saktade in när han körde igenom kurvan men gasade så fort vagnen var igenom kurvan ( o jag längst bak på väg in), tur de va snöplogkanter..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Nu är det pyssel på g i palmegaraget Vi gillar detta (och för att visa min delaktighet i palmes bil, jag hjälpte till att fixa kopplingen *stolt* haha) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 29 April , 2009 Rapport Share Postad 29 April , 2009 Hjälpte,, eller stjälpte,,, stavningen är snarlik monkysa,,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 1 Maj , 2009 Rapport Share Postad 1 Maj , 2009 Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn' date=' bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? [/quote'] Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på tolklinan är snarare när Bv föraren saktade in när han körde igenom kurvan men gasade så fort vagnen var igenom kurvan ( o jag längst bak på väg in)' date=' tur de va snöplogkanter.....[/quote'] Som att åka vattenskidor alltså! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 8 Maj , 2009 Rapport Share Postad 8 Maj , 2009 Nu har jag påbörjat rostlagning på bakvagnen. På fyra ställen fanns det hål. Har blästrat lite men kompressorn min orkade inte med det arbetet riktigt. Så det blir till att låna svärfars kompressor. Jag skall lägga upp lite nya bilder innan helgen är slut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 8 Maj , 2009 Rapport Share Postad 8 Maj , 2009 Grattis! Jag får liten tår ..r och drivlina? Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på.....kurvan ( o jag längst bak på väg in)' date=' tur de va snöplogkanter.....[/quote'] Som att åka vattenskidor alltså! har aldrig åkt vattenskidor men benen i topp, alltihop i en halvbåge, staven före placerades mellan min gode vän signalistens ben ( han blev far senare), järnstaven bågnade betydligt o jag svoschade iväg över vägräcket o landade MELLAN en massa tallar, allt på Horssjön skf en kall vinerdag 1986. Signalisten låg kvar nöjd att jag inte hamnade på honom... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 11 Maj , 2009 Rapport Share Postad 11 Maj , 2009 Då har man hunnit jobba lite med BV-n. Här är plåten jag kapat bort från bakvagnen. En av bitarna jag kapat bort. Plåten var väldigt tunn i hörnet tänk vad lite vatten kan göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst borre Postad 11 Maj , 2009 Rapport Share Postad 11 Maj , 2009 Det är sant vad lite vatten kan göra. Det börja bli snyggt nu. Allt bäst Boris Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 14 Maj , 2009 Rapport Share Postad 14 Maj , 2009 Är inte lite avundsjuk skall du veta Du får ta med dig skönheten till Trandum någon gång, där skall den allt få rasta av sigAndreas.E2009-05-14 23:09:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 14 Maj , 2009 Rapport Share Postad 14 Maj , 2009 Trandums vinterträff står på önskelistan hoppas tomten är snäll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 15 Maj , 2009 Rapport Share Postad 15 Maj , 2009 Grattis! Jag får liten tår i ögat när jag tänker tillbaka på värnplikten med skidtolkning bakom bandvagn' date=' bv-föraren tvärnitar och vi alla som tolkar åker rätt in i bakvagnen. Gjorde ont fast kul i efterhand.! Hur är motor och drivlina? [/quote'] Stanna vid tolkning? mina minnen från änden på tolklinan är snarare när Bv föraren saktade in när han körde igenom kurvan men gasade så fort vagnen var igenom kurvan ( o jag längst bak på väg in)' date=' tur de va snöplogkanter.....[/quote'] I22 hade också dessa bv202 86/87 och det tolkades en del (mest tolkades det bakom skoter men allra mest fick man skida fram på egen hand) ... sergeanten åkte rätt in i bakvagnen en gång då det vart tvärnit och han sade -det finns 3 sorters bandvagnsförare, de som kan, de som inte kan och så IDIOTER till bv-förare.... nåja värst var nog tvär kurva och de längst bak orkade inte trampa med/runt så den som stod i mitten vart slungad rätt ut i risen (tänk er en pilbåge som spänns och slungar iväg pilen). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 19 Maj , 2009 Rapport Share Postad 19 Maj , 2009 Har varit ute i garaget idag. Skulle börjat blästra men vädret var ej på min sida. Så jag tog av förgasaren för renjörning. Bv-n har haft lite dålig tomgång. Tanken är dessutom full med skit. När jag togisär förgasaren så var den liksom tanken full med skit. Men det som fick mig att ta en funderare var att det var lite vatten i den. Är det möjligt att vattnet stannar i flotörhuset utan att följa med bensinen in i motorn?. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 19 Maj , 2009 Rapport Share Postad 19 Maj , 2009 Bensin och vatten blandar sig inte,, så kommer vatten in i förgasaren stannar det i botten på flottörhuset,, om det inte blir så mycket att det når upp till munstycket,, då stannar motorn,, om den inte går på så högt varv att den orkar suga in det,, det brukar de dock inte orka pga ytspänningen,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 20 Maj , 2009 Rapport Share Postad 20 Maj , 2009 Uppenbarligen stämmer det du skriver Danne. I vaz ladas verkstadshandbok står det att vid sot i motorn ge full gas häll i 1dl vatten. Då skall sotet sprängas bort. Så med ryska normer kanske min b18 är sotfri i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guns Postad 20 Maj , 2009 Rapport Share Postad 20 Maj , 2009 Ramlösa ska det vara....1,5 liters,ryck en vaccumslang, varva 4000 tusen och ner med slangen. Det tricket har räddat många Zetec motorer från fastsotade ventiler. /Magnus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 20 Maj , 2009 Rapport Share Postad 20 Maj , 2009 Jag såg en gång på amerikansk TV ett gördetsjälvprogram där dom visade hur man sotar en bilmotor. Ta av luftrenaren. En man beredd med en trädgårdskanna med vatten vid förgasarens insug. Dvs. rakt ner på V8. En man på förarplats som sköter gasen. På givet tecken ger man fullgas och börjar hälla vatten. Reglera varvet med vattenstrålen, för lite vatten och motorn rusar. För mycket vatten?? Det sa dom inget om. Hela kannan gick åt, såg ut som typ 10 liter. Det blir rätt svart bakom bilen. Jag undrar, funkar det här verkligen? Svartröken kan ju komma sig av dålig förbränning också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 21 Maj , 2009 Rapport Share Postad 21 Maj , 2009 När dom gorde det på en lada så gick bilen mycket bättre efteråt. Så nog funkar det. Men jag rekomenderar ingen att göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 Maj , 2009 Rapport Share Postad 21 Maj , 2009 Har varit ute i garaget idag. Skulle börjat blästra men vädret var ej på min sida. Så jag tog av förgasaren för renjörning. Bv-n har haft lite dålig tomgång. Tanken är dessutom full med skit. När jag togisär förgasaren så var den liksom tanken full med skit. Men det som fick mig att ta en funderare var att det var lite vatten i den. Är det möjligt att vattnet stannar i flotörhuset utan att följa med bensinen in i motorn?. Är ni oroliga för att det finns vatten i tank eller bränslesystemet prova att hälla i lite rödsprit den blandar sej med vattnet och brinner upp när det kommer med i i cylindrarna, Vi körde ofta med rödsprit på vintern när bilarna frös i bränslesystemen på bilbärgar firman jag jobbade på, det både löste propparna i - grader och fick bort vattnet, Nu var det oftast äldre bilar som vi utsatte detta för rödspriten rengör ju en hel del med, max en liter på full tank brukade vi måtta efter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jockum Postad 21 Maj , 2009 Rapport Share Postad 21 Maj , 2009 Angående hälla i vatten i motorn. Farsan hade en opel rekord för en herrans massa år sedan. Den började knacka som aldrig förr bara 1 mil hemifrån, så han ställde den hos kusinen. Men när han kom dit och skulle försöka klura ut problemet så gick den igen helt utan knack. Så farsan frågade kusinen vad dom hade gjort. Svaret var just att de hade varvat som fean och hällt i massa vatten i motorn och de löste väll upp sotet eller var det nu var som orsakade knacket. Så de fungerade i alla fall på den bilen. Prövade faktiskt detta själv innan jag skulle byta motor på 13-bilen. Hällde väll bara i ca 0,5-1,0 liter. Rök och stånkade lite min ingen nämnvärd skillnad. //jocke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.