Gå till innehåll

Brandvalpen.


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Sådär ja! Har varit lite frånvarande ett tag på grund av lite allt möjligt annat som tagit upp min tid! Fast mest positiva saker som väl är.

 

Men tillbaka till bygget nu. Jag har hållit på med dom tidsödande rutramarna på sidorna- och det tar mycket mer tid än jag trodde det skulle göra, för det är ju totalt tolv stycken metallbitar på varje sida som ska passas in och svetsas och slipas innan det är klart. Men jag gör en sida i taget och nu är äntligen vänstersidan klar för att galvas, spacklas och lackas. Fast det kommer inte att göras förräns hela hytten är klar.

 

I Söndags blev det en inköpsresa till Biltema i Linköping där jag handlade allt som behövs för att göra den klar. Kallgalv, röd färg, vit fälg-färg, kontaktlim på spräjburk, självhäftande 20 mm:s isolering, grått konstläder plus en hel del andra bra-och-ha-sakerPDT_Armataz_02_10.gif

 

Och så lite bilder:

 

Här ser ni dropplisten som är ett vinkeljärn 12 X 12 X 2 mm som svetsats fast i fyrkantsröret. Okej, den är faktiskt några mm för stor- men den håller att glida mot trädstammar när det blir trångt i skogenPDT_Armataz_02_11.gif

Dropplist.JPG

 

Så här ser hytten ut från sidan, jag tycker det blev bra med ett fönster där!

taksida.JPG

 

Det är bara att gneta vidare!

 

SKREV OBELIX
OBELIX2010-09-23 16:44:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 425
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack alla, ja det blir faktiskt bättre än jag själv trodde.

 

Johannes, var är bilderna då? Vill ju se era framsteg också!

 

Carlsson, visst blir det! Ska bli skönt att kunna åka i alla väder sen.

Men bikini-topen som jag haft ett tag nu har funkat rätt bra- men mest som  

solskydd. kanon att di kunde fixa PVC-väv till mej, vilket påminner mej om att jag är

är skyldig dej en öl!

 

Sören, jodå. Det måste spacklas vid alla svetsar- men inte däremellan PDT_Armataz_02_05.gif Plåten är så slät

   och fin.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SGT.TROUBLE,

 Kul att du gillar den! Jag vill ju ha ett lite eget stuk på den- snygg och prydlig- samtidigt som den ska piskas i terrängen också! Dom två går inte direkt hand i hand jämt....

 

Sören,

Jag hade rätt- jag blev tvungen att spackla lite vid svetsarna! Men inte mycketPDT_Armataz_02_02.gif Jag har lagt på själva takplåten nu och var bara tvungen att spackla lite för att få ett hum om det blir snyggt, och det blev det.

 

Alla,

Tyvärr kunde inte jag ta några bilder då jag min pappskalle glämde kamera förra helgen när jag var och hälsade på en känd profil här på forat. Men den jommer hem till helgen igen.

 

Pepparn och jag har varit på inköpsturné också. Det blev en 902:a i delar samt lite annat kul till YMER.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sören,

 

Hm, det går nog åt en del spackel här också. Jag vill ju ha helt osynliga skarvar när jag nu bygger en ny hytt. Sen måste jag laga upp bilen en hel del efter att ha körts ganska flitigt i terrängen sen Juni -09. Så Valpen kommer bli lackad som brandbil med kommunlogga, anropsnummer och stationstillhörighet på sidan. På fronten ska det sitta en stor yx istället för en spade. Och blåljus på taket- det viktigaste av allt juPDT_Armataz_02_05.gif

 

Nyköpet är en donatorbil till 100%. Men visst- en bild går nog att ordna.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael,

Nej, inget är hämtat men själva affärerna är klara med säljarna. Vi har ta mej f*n inte tid förräns nästa vecka, men då ska vi kolla om vi kan lösa det på ett smidigt sätt. Vi hör av oss när det närmar sej.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var störtbågen monterad igen, bikinitopen sitter där den ska. Har kollat olja och kylvätska och gjort Brand-Valpen klar för helgens 2 1/2 dagarsträff i Olerum! Vi hann även med att montera lite närljus som kommer till användning vid mörkerkörningen kvällstid.

 

Pepparn har också varit flitig och även YMER står klar för helgens körning!

 

Detta är sista körningen för oss på ett bra tag- så nu åker båda valparna in för en

"total make over" Vi har en hel del jobb framför oss med båda bilarna och det ska bli kul som f*n! Och vi lovar att ta mycket bilder så ni har något att gotta er åt!

 

Nästa körning för våran del är den beryktade 13-dagskörningen i Olerum! I år var det minus 24 grader och upp mot en meter med snö! Då kan jag lova att Markägarens nygrillade hamburgare satt som en fläskläpp!

 

SKREV OBELIX

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var denna, årets sista körning slut! Och det var precis lika bra som vi hoppats på. Brand-Valpen skötte sej exemplariskt och tog sej fram över förväntan! Det var tur att jag monterat på lite närlljus, för det var det enda ljus jag hade framåt efter ett par rundor i dom djupa lervällingshålenPDT_Armataz_02_05.gif Varma H4 tillsammans med kallt vatten är ingen bra kombination. Det visste jag i och för sej innan, av erfarenhet, men nu brydde jag mej inte om det då jag i Smedjan har 2 st MECA-lysen som ska monteras. Och det ville jag vänta med tills denna träff var över.

Då jag vet att jag har en rätt tuff körstil så får man räkna med lite törnar och att det slår i lite ibland- så även den här gången. Jag tog täten och vi skulle prova ett lite tuffare spår, som jag kört ett flertal gånger förut. Den här gången så tappade hjulen fästet när det lutade friskt åt vänster och bilen hoppade rätt in i ett träd med hörnet på fronten! Backspegeln for all värdens väg och trädet såg ringbarkat ut! Vad värre var att hela vänstersidan på fronten nu var intryckt ett antal centimeterPDT_Armataz_02_10.gif Dörren passade fortfarande bra, men den var utvikt på mitten kanske sex-sju centimeter så jag hade gott om plats för mina knän helt plötsligt. Det positiva är att rutan är fortfarande helPDT_Armataz_02_02.gif Så nu blir det att rikta upp karossen för att taket ska passaPDT_Armataz_02_15.gif

 

Jag kommer lägga ut bilder både på skadorna och riktningsarbetet sen.

 

En annan sak som jag har sagt- och det innan det här hände- är att jag ska vara mer försiktig när den är färdig brandbil, bara fisa runt där jag vet att inget kan hända, så jag slipper bli ledsen i ögat. Det betyder väl att det är dags att börja leta efter en valp till som jag kan piska skiten ur i dom svarta pisternaPDT_Armataz_02_13.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robban, hva er dette PDT_Armataz_02_20.gif Lager du riper og bulker i brandvalpen PDT_Armataz_02_18.gif fy på deg....

Du må nok ut og hente en valp til (eller en 13 bil ja PDT_Armataz_02_02.gif) så du ikke ødelegger brandvalpen helt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog så Speedy, att det måste till nåt annat i framtiden. Men det är inget som är planerat just nu och tills dess blir det betydligt mjukare (fegare) körning för min del. Jag måste- och vill vara mer rädd om Brand-Valpen efter att den blir klar. Nä ingen 13 för min del. Tackade nej till en för en tid sedan- och det beslutet är jag nöjd med.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obelix.  Lätt hänt för en massa år sen på en Boråskörning var det sista jag gjorde att ta ett träd och trycka in vänsterfram samt skrota plast grillen.   Som brandbil får den väl bli shoppinglapplander ganska behändigt folk aktar sig för att slå upp dörrar hårt i kraftigare bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, när jag skriver "fegkörning" så betyder det bara att jag inte kommer försöka passera där Christians djävla tallar står så nära att jag riskerar att slå i dom. Men nån shoppingbil kommer det inte att bli.  

 

Det vet jag att du är Hasse. Skönt att den kom till nån som uppskattar den mer än vad vi skulle gjort.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har 4 ungar och fru hemma som inte vill valpen ska säljas för förmån för ännu en micra , då blir nog även din brandvalp en shoppingbil PDT_Armataz_02_07.gif för inte åker man hellre en  micra till affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä svänger man in med en brandvalp modell Obelix vid affären behöver man inte skämmas, och dessutom kan man ju ta vägen genom skogen dit. PDT_Armataz_02_43.gif

Ser fram emot att se taket monterat.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har ni rätt- men som igår när vi gled in på WiLLY:S parkering när vi kom hem från tre dagar i leran med båda valparna var rätt häftigt också! Gick knappt och se att det var en svart och en röd bil- båda var mer brun-grå aktiga!

 

Nu ska jag ta några dagar ledigt från garaget och försöka få hem våra grejer vi handlat, det är mycket just nu. Men när leran har torkat ordentligt så är det bara att köra ut bilarna och öppna dörrarna och sen dra igen dom med en djävla smäll så ramlar leran bort (hoppas jag) Ordentlig tvätt och sen blir det tokskruva i Smedjan för både Uffe och mej!

 

SKREV OBELIX
OBELIX2010-09-27 21:39:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jodå, arbetet i Smedjan fortskrider i sin makliga takt. Arbetet med Brand-Valpen går vidare- men jag gjorde en liten justering i den tänkta arbetsordningen. Jag har ställt valpskrället utanför- lerig, skitig, krokig och den är lite ledsen i ögat på grund av försummelse från sin ägare. Vad den inte vet är att jag i Smedjan håller på med hytten så den blir helt klar innan jag kommer ta in valpen för att räta ut den igen, men då kommer den få så mycket omvårdnad så det nästan blir löjligt!

Nåja, en liten bild tagen med min gamla slitna mobiltelefon har jag att visa.  nylack1.JPG

 

Var väl inte riktigt klar för att börja lacka- men ville ju se hur det blir så jag vaf bara tvungen att lägga på några lager vitt på själva taket. Jag är nöjd i alla fallPDT_Armataz_02_41.gif

 

SKREV OBELIXEN

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...