Gå till innehåll

Brandvalpen.


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Jag fick ett pris av Sweroll för 2 år sedan på 5600 x 4 = 22400  kommer inte ihåg om det var med moms.

Köpte mm-lager innan semestern, 4 lager + 2 packboxar för 1250 med moms på TransTech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 425
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag köpte lager från Altyco till ett framhjul för inte så länge sedan och då kostade de "bara" 2300 med moms (två lager alltså).

Dock finns det ju uppenbara fördelar med starkare trumpeter och billigare lager med millimetermått, trevligt initiativ! PDT_Armataz_02_43.gif

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robban,

Sälj du ditt frihjulsnav till Spettan, hon har klart större behov av frihjulsnav än vad jag har.

 

Johan, Hade dom tillräckligt tunna packboxar i den dimensionen? På Swerull kunde dom bara uppbringa packboxar som var 10 mm tjocka. Och det går inte att få in mellan trumpet och lager. Jag kommer att skära ut en ring i 5 mm:s plåt som sedansvarvas till lite drygt 75 mm, så den kommer att knackas fast på insidan om lagret. på ringens insida ska det svarvas ett spår där en O-ring eller filtpackning ska ligga.

 

Vet i tusan vilket som blir bäst- både att svetsa och spruta på stål innebär ju uppvärmning av trumpeterna, och det är ju mindre bra. Så att säga att trumpeterna blir starkare ska man nog ta med en nypa salt. Godset i dom blir ju bara 0.23 mm grövre då det är det som skiljer lagren åt i storlek- och det är ju en högst marginell förstärkning om man bortser från metallurgiska molekylförändringar pga uppvärmningen.

 

 

Men det ska bli skoj att få testa och se som det funkar lika bra i praktiken som i teorin.

 

SKREV OBELIX

 
OBELIX2011-08-04 10:42:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina trumpeter är sprutade, dom andra ska jag prova att svetsa en liten sträng på sex ställen under lagret.

Svetsen ska bara styra lagret 44,8  ska prova med tig-svetsen.

Angående packboxen ska man svarva ner trumpeten till 52mm.

Min packbox eller som det heter radialtätning har måtten 52 x 75 x 12cc  , den kommer in lite mer, den har 2 tätande kanter, den fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Johan, nu hänger jag inte med, jag kollade på just den packboxen också. Och den passade kanon vad det gäller diametern- men den var ju dubbelt så bred som den borde vara. Svarvade du så tätningsytan blev 12 mm, istället för 6 mm som den är original? Annars måste man ju ha en distans som flyttar ut lagret och sen svarva ur i navet så lagret kommer lite längre ut. Eller tänker jag helt galet nu?

 

UNDRADE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla packboxen går precis på kanten på trumpeten och tätar dåligt.

Man svarvar ner trumpeten från 54mm till 52mm så blir det kanon.

Lagerna ska sitta som dom gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är jag medPDT_Armataz_02_02.gif Jag har ju inte sett hur det ser ut när det sitter på plats. för trumman sitter ju liksom i vägen. Jag trodde att navet gick ända in mot trumpeten.

 

Då ska jag kolla lite nogrannare sen när jag fått lagren på plats och se hur det ser ut.

 

Tack för hjälpen!

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det blir inte så mycket gjort i Smedjan när min dotter är och hälsar på i två veckor....

Men nu har hon åkt hem och vi är tillbaka på banan igen. Så det går sakta framåt i alla fall. Jag lägger in en bild på dom lager jag köpte till Valpen, dom är måttmässigt det närmaste man  kommer originallagren med metriska lager. Dom är 75X45, och kräver lite arbete med svets och svarv- mer utförligt hur återkommer jag till senare.

 

Lager med nummer och allt ifall nån mer vill konvertera sina hjullager till mm.

Lager_mm.JPG

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det hade ju varit kanon! Frånsett den lilla detaljen att jag åker ju inte Landrover. Mej veterligen så är det bara vissa delar från bromssystemet som passar till valpen från L-R.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att just den modellen av axel är rätt unik för valpen. Kollar du på sprängskissen i din länk ser du snabbt två stora skillnader- polhemsknutar istället för som valpen har Rzeppaknutar och trumpet med olika diametrar för ytterlager och innerlager. Skulle det finnas lager för nån hundring till valparna så skulle det med största säkerhet vara allmänt känt inom våra kretsar.

 

Altyco verkar ju vara det billigaste alternativet om man ska tro Fmek, och det verkar ju vara riktigt bra. 

 

SKREV OBELIX 
OBELIX2011-09-01 20:04:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit ute hos mekanikern som ska svarva mina grejer, och vi pratade om att erbjuda denna tjänst till fler och intresse finns. Men först ska det testas ordentligt så allt funkar.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hello, nu har jag fått mina trumpeter och nav från svarvningen, dom ser jäkligt fina ut!

Så nu har jag nya bromsar, Johans automatiska justerare samt nya lager att montera på Brand-Valpen!

 

Då blir den nog glad!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det kommer bilder när jag väl kommer upp till Smedjan för att sätta ihop allt. Men högsta prio nu är att bli frisk så jag kan börja jobba igen. Inte kul att ligga hemma och sparka sej trött.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja, frisk det blir jag nog aldrig....

 

Men nu har jag börjat och plocka ihop allt igen. Började med att knacka i yttre lagerbanorna i naven. Dom passade som handsken! 5 rattmuffar av fem möjliga till svarvaren. När dom var på plats så borjade jag att slipa till dom ringar som jag skurit ut i en 6mm:s plåt. Dom hade måtten 75.2 mm yttermåt, och 54 mm innermått. Det räckte att slipa en liten koning på ytterkanten så gick dom perfekt att knacka dit på insidan av navet. innerhålet slipade jag så det pracis gick fritt från trumpeten- bara några tiondelars spel fick det bli. Tanken är att det ska ligga en O-ring mellan trumpeten och ringen, och eventuellt en stålring runt den också. I så fall blir det väldigt svårt för smuts och ska hitta in till lagret den vägen.

 

Nåväl, när det var klart så var det dags att montera dit bromstrummorna, som är väl rengjorda och slipade inför målningen sen. Upp med naven på mjukt underlag, med utsidan neråt, och på med trummorna. Sen var det bara att knacka dit bultarna igen- gick galant på alla sätt. Trodde jag i en timme ungefär. Jag skulle ha börjat knacka dit trummorna och sen knackat dit yttre lagerbanorna. Lagerbanorna vandrade ut av bibrationerna från knackandet så det var bara att plocka bort tätningsringarna och dom väl infettade inre lagerbanorna och knacka dit dom yttre igen. Sen gick resten som planerat.

 

Det var det som blev gjort idag då bror min kom upp med sin båtkärra och ville ha lite justeringar gjorde på den.

 

Och visst ja, kameran var med till Smedjan- men när jag slog på den för att börja fota så stod det med ilsket röda bokstäver- BYT BATTERI! Men nu ligger den på laddning så i morgon kommer det lite bilder förhoppningsvis.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på hur naven ser ut i nuläget. Inre lagret är på plats, infettat och klart för montering. Utanför lagret ser ni den ring jag fick skära ut i 6 mm:s plåt som ersätter packboxen. Den ringen är polerad för att en O-ring ska glida mot den och hålla smuts och annat elände borta från lagret.

 

Naven_001.jpg

 

Andra sidan kommer det en bild på när jag monterat naven. Men det är lite pyssel innan jag kommit dit. Trumpeterna och bromssköldarna ska dit först, sen ska dom nya bromsbackarna och Johans automatiska bromsjusterare dit. - Sen ska trummorna på!

 

Här en bild på min högst seriösa satsning på att vinna pall-bocks-SM i år.

 

Naven_003.jpg 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...