Gå till innehåll

Sivilisering av TGB 11


Gäst Tor-Arne

Rekommendera Poster

Om hastigheten er lav kan du glatt kjøre med 5-6 psi i di BF dekkene, men om du har slange i dekkene ville jeg ikke kjørt med mindere en 10 psi. Det er da en mulighet for at dekket kan spinne på felgen med lavere trykk. Jeg har bare 4 psi i mine Maxxis dekk når jeg kjører offroad om sommeren men har andre felger som er beregnet for slangeløse dekk. Framkommeligheten på snø blir en helt annen om man slipper ut godt med luft. Er neste som natt og dag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Tor-Arne

Nå har jeg brukt bilen nesten hver dag siden "jomfruturen". På godt og vondt. Det gode er at den er morsom å kjøre og jeg begynner å kjenne bilen og hvordan den reagerer. I hvertfall på veien. Det vonde er at servoen sitter i overarmene og de mange små ting som må repareres begynner å dukke opp.

Idag, fant jeg ut at jeg ble ganske våt på beina når jeg skulle bruke vindusspyleren. Ingen stor greie, men litt iriterende å bli blaut. Så fant jeg ut at damasken på høyre side hadde røket. Ikke noe voldsomt hull, men nok til at det dryppet gjevnt og trutt. For ikke lenge siden forsvant kjørelyset bak. Etter mye fikling, ble

konklusjonen at det var dårlig kontakt et eller annet sted. Lyset kom nemlig tilbake etter å ha bikket på en kalbelbunt under dashen PDT_Armataz_02_10.gif. Mere dukker sikkert opp etterhvert, men det er vel bare normalt. Bilen har jo ikke vært brukt mye de siste årene.

 

Forresten, en positiv ting til; Jeg har hele tiden hatt skramling (glapp) i portal-opphenget foran. Prøvde å fikse det i høst, men det hjalp bare litt. I mangel av riktige shims ble spillet i opphenget litt større enn ønskelig. Problemet har bare blitt større og større. Ihvertfall skramlingen.

I går oppdaget jeg at de fremre karosseriboltene var helt løse. De hang rett og slett bare og skramlet. Strammet de selvfølgelig skikkelig og tenkte ikke noe mere over det. På vei hjem i går, og idag, ble jeg oppmerksom på at skramlingen i framstillingen var borte PDT_Armataz_02_11.gif. Det har rett og slett vært karossertiet som har "hoppet" opp og ned på de fremre festene. Ikke rart det har bråketPDT_Armataz_02_15.gif.

 

Så langt er jeg fornøyd med bilen og den vil bli brukt mye i månedene fremover. Nå må den bare få ny damask først.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har fått servo på min 11 bil så jeg skjønner godt problemet ditt! Fy F så fint det er å kjøre med servostyring. Forige helg var jeg på vinterkjørings treff på setermoen. Lørdag ble det kjørt med kjetting. Til tider 4 stk på bilen. Søndag kjørte jeg med 7 psi i dekkene. Kom fram over alt da også, men ble noe mere manøvrering. Masse snø å kjøre i men fine forhold siden snøen var litt kram.

Offroad messig er bilen blitt mye mere kjørbar etter montering av servo. Jeg har brukt snekke fra Chevy Van. ZF pumpe som har stått på en eller annen Audi. Flott kombinasjon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne

Nå ble jeg en smule misunnelig PDT_Armataz_02_02.gif. Var det en stor jobb å montere servoen ? Har sett noen av de andre

konverteringene på forumet og de ligger noen hakk over mitt kunnskapsnivå. Montering av elektrisk

hjelpeservo derimot, tror jeg jeg skal klare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne
Frän bil! Grymt bra jobbat. Fattar inte hälften av all norska men bilderna säger ju sitt tydliga språk PDT_Armataz_02_43.gif

Takker.

Norsken kommer etterhvert. Den er bare å ligge i trening PDT_Armataz_02_02.gif.

 

Skiftet høyre damask i forrige uke. Etter å ha lest alle tips og tråder om emnet så jeg frem til en

kjapp økt på et par timer PDT_Armataz_02_07.gif. Det tok to timer bare å løsne den ytterste delen av portalen PDT_Armataz_02_04.gif. Etter at den var løs, gikk det greiere. Total tid, ca fire timer. .........og fire timer på knærne gjorde sitt til at jeg nesten ikke kunne gå resten av uken. Så støl har jeg ikke vært siden første runde på treningsstudio for 25 år siden.

 

Hva kan det forventes av oljeforbruk på motoren? Det kan virke som TGB'n min er litt glad i olje.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Frän bil! Grymt bra jobbat. Fattar inte hälften av all norska men bilderna säger ju sitt tydliga språk PDT_Armataz_02_43.gif

Takker.

Norsken kommer etterhvert. Den er bare å ligge i trening PDT_Armataz_02_02.gif.

 

Skiftet høyre damask i forrige uke. Etter å ha lest alle tips og tråder om emnet så jeg frem til en

kjapp økt på et par timer PDT_Armataz_02_07.gif. Det tok to timer bare å løsne den ytterste delen av portalen PDT_Armataz_02_04.gif. Etter at den var løs' date=' gikk det greiere. Total tid, ca fire timer. .........og fire timer på knærne gjorde sitt til at jeg nesten ikke kunne gå resten av uken. Så støl har jeg ikke vært siden første runde på treningsstudio for 25 år siden.

 

Hva kan det forventes av oljeforbruk på motoren? Det kan virke som TGB'n min er litt glad i olje.
[/quote']

 

Nå vet ikke jeg hvor "frisk" min motor er, men snaut 0.3-0.4 liter på ca 100 mil etter veien, og da med campingvogn bak, var mitt oljeforbruk i fjor sommer...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne

Det hørtes nok litt mere normalt ut enn hva jeg har på følelsen at min bruker.  Fylte på litt olje i

går. Nesten fire liter. Har riktignok vært litt slapp med å peile oljen, men jeg syntes alikevel det var mye.

Mange kaldstarter + turen i skogen har sikkert gjort sitt, så jeg skal følge litt nøyere med fremover.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min er snart klar for oljeskift. Har rullet ca 4 tusen siden siste skift. Den bruker ikke en dråpe olje mellom skiftene... Jeg bruker forholdsvis tykk olje på motoren. 15/40 Castrol olje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne
Min er snart klar for oljeskift. Har rullet ca 4 tusen siden siste skift. Den bruker ikke en dråpe olje mellom skiftene... Jeg bruker forholdsvis tykk olje på motoren. 15/40 Castrol olje.

Jeg har benyttet 5/40 helsyntetisk som jeg fant beskrevet på smøreskjemaet. Det er den samme oljen som

det står skal brukes i portalene også. Har dog funnet litt sprikende info. Fint med flere tips og erfaringer med alternative oljetyper.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helsyntetisk i en gammel B30 er ikke brukbart... Det er forklaringa på oljeforbruket ditt. Få ut den oljen å fyll på mineralolje du. Så skal du se at du ikke må etterfylle mellom skiftene. Vet flere som har fylt nymotens fine dyre syntetisk olje på gamle motorer med samme resultat som deg. Når 11-13-20 bilene var ny fantes ikke syntetisk olje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne
Helsyntetisk i en gammel B30 er ikke brukbart... Det er forklaringa på oljeforbruket ditt. Få ut den oljen å fyll på mineralolje du. Så skal du se at du ikke må etterfylle mellom skiftene. Vet flere som har fylt nymotens fine dyre syntetisk olje på gamle motorer med samme resultat som deg. Når 11-13-20 bilene var ny fantes ikke syntetisk olje.

Godt poeng !! Det hadde jeg ikke tenkt på. Takker.

 

Hva med portaler/gearkasse/transferkasse og differ ?

I følge samme smøreskjema skal alt ha samme olje utenom diffene som skal ha 85/140.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har brukt syntetisk på portalene. Har ikke fått lekasje dær. Men så er det jo ny silicon i tettinga til huset pga bytte av mansjetter. På diffene har jeg brukt vanlig GL5. 

Skal ta en større oljeservice på min til sommeren.

Jeg har et smøreskjema fra 1984 som sier følgende.

Motorolje 10W/20 på motor.

Motorolje 20W/30 På Portaler, gearbox og fordelingskasse

Transmisjonsolje MP 80 På diffrensialer og styresnekke (jeg bruker atf... Men har jo servoPDT_Armataz_02_44.gif)

ATF olje i forgassere (forgasserolje)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Tenkte jeg skulle blåse liv i en gammel tråd. Aktivitetsnivået blir nok ikke som i starten, men det er en del oppgaver jeg ønsker å gjennomføre i løpet av sommeren.

 

1. Bytte eksosanlegg (Nytt innkjøpt fra Tatanka)

2. Montere elektrisk kjølevifte(termostaten er montert)

3. isolere

4. Montere ekstra kjørelys og "grøfte" lys

5. Montere 123 elektronisk tenning

 

Har mange andre øsnker også, men de får komme på listen etterhvert.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Takk for det Andreas.

Håper å kunne bruke litt mer tid på Volvo'n og etterhvert bli med på treff.

Har savnet mekkingen og kjøringen :)

Har noen gode minner som du sikkert husker.

Her er et par av dem  :P :

 

Trandum4.jpg

 

VeltepetterIII.jpg

 

Har ingen planer om å gjenta dette, men mye morro håper jeg det blir.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husker bestemt at jeg var ganske svett og skjelven der jeg hang i sikkerhetsbeltet. Og.....ja..... det var min første tur

i terrenget. Veldig nære en dårlig start på off-road karrieren  :P

 

Nå er det gamle eksosanlegget plukket ned. Med en stoooor mengde rustløser og diverse besvergelser løsnet det.

Slik så det ut :

TGBEksosanlegg.jpg

 

Noe overmodent kan en vel si  ^_^

Nå skal bare varmeskjoldet av, så kan nytt anlegg monteres......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Mulig jeg spør dumt, men hvorfor ta bryet med å regge den om til "sivil" bil.....

 
Ingen av dissa vattnissene på biltilsynet som har noe begrep om hvordan bilen din skal se ut uansett PDT_Armataz_02_08.gif

 

Hei Speedy... Det var jeg som importerte denne bilen.. "Vattnissene" har ikke mye begrep om bil, enig der... men når bilen ble importert/godkjent, og sikkert nå.. ble det tatt bilder av bilen (4stk) for og dokumentere hvorden bilen så ut når den ble tatt inn på 1-15 . Dvs. ved en kontroll kan "vattnissene" gå rett på data`n og fortelle deg at din bil evt. IKKE er orginal lengre ;) Derfor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det er rart med ambisjoner og hvordan de må vike for hverdagens mange gjøremål. Ukene går og ingenting

blir gjort. Vel vel.

 

Eksosanlegget er omsider kommet på plass. Etter mange nye besvergelser og et par frustrasjoner....... :huh:

Kjøpte nytt "originalt" eksosanlegg og trodde det bare var å bolte på....... eh not.

Etter en del prøving kom det omsider på plass. bekymringen er at det kanskje sitter for stramt.

Slik ser det ut nå

Eksos2.jpg

 

Eksos1.jpg

 

Måtte også snu røret som gikk under bilen og ut på venstre side. Det ble det ikke plass til.

Nå er det bare en kort stuss som kommer ut på høyre side.

 

Fortsettelse følger ............. plutselig  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Ärligt talat finner jag ingen som helst fördel att skitröret skall gå tvärs under hela bilen, och ut på förarsidan.. Helt vansinne!

  Första halvfallna tallen jag skulle över slet nästan bort halva avgassystemet!!

 

Nä, låt det gå ut på högersidan istället med en snygg vinkel ut mot sidan bara. Enklast kapa av långröret och vrida det ett halvt varv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...