Gäst 1911 Postad 4 Mars , 2010 Rapport Share Postad 4 Mars , 2010 Om hastigheten er lav kan du glatt kjøre med 5-6 psi i di BF dekkene, men om du har slange i dekkene ville jeg ikke kjørt med mindere en 10 psi. Det er da en mulighet for at dekket kan spinne på felgen med lavere trykk. Jeg har bare 4 psi i mine Maxxis dekk når jeg kjører offroad om sommeren men har andre felger som er beregnet for slangeløse dekk. Framkommeligheten på snø blir en helt annen om man slipper ut godt med luft. Er neste som natt og dag.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 17 Mars , 2010 Rapport Share Postad 17 Mars , 2010 Nå har jeg brukt bilen nesten hver dag siden "jomfruturen". På godt og vondt. Det gode er at den er morsom å kjøre og jeg begynner å kjenne bilen og hvordan den reagerer. I hvertfall på veien. Det vonde er at servoen sitter i overarmene og de mange små ting som må repareres begynner å dukke opp. Idag, fant jeg ut at jeg ble ganske våt på beina når jeg skulle bruke vindusspyleren. Ingen stor greie, men litt iriterende å bli blaut. Så fant jeg ut at damasken på høyre side hadde røket. Ikke noe voldsomt hull, men nok til at det dryppet gjevnt og trutt. For ikke lenge siden forsvant kjørelyset bak. Etter mye fikling, ble konklusjonen at det var dårlig kontakt et eller annet sted. Lyset kom nemlig tilbake etter å ha bikket på en kalbelbunt under dashen . Mere dukker sikkert opp etterhvert, men det er vel bare normalt. Bilen har jo ikke vært brukt mye de siste årene. Forresten, en positiv ting til; Jeg har hele tiden hatt skramling (glapp) i portal-opphenget foran. Prøvde å fikse det i høst, men det hjalp bare litt. I mangel av riktige shims ble spillet i opphenget litt større enn ønskelig. Problemet har bare blitt større og større. Ihvertfall skramlingen. I går oppdaget jeg at de fremre karosseriboltene var helt løse. De hang rett og slett bare og skramlet. Strammet de selvfølgelig skikkelig og tenkte ikke noe mere over det. På vei hjem i går, og idag, ble jeg oppmerksom på at skramlingen i framstillingen var borte . Det har rett og slett vært karossertiet som har "hoppet" opp og ned på de fremre festene. Ikke rart det har bråket. Så langt er jeg fornøyd med bilen og den vil bli brukt mye i månedene fremover. Nå må den bare få ny damask først. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 20 Mars , 2010 Rapport Share Postad 20 Mars , 2010 Jeg har fått servo på min 11 bil så jeg skjønner godt problemet ditt! Fy F så fint det er å kjøre med servostyring. Forige helg var jeg på vinterkjørings treff på setermoen. Lørdag ble det kjørt med kjetting. Til tider 4 stk på bilen. Søndag kjørte jeg med 7 psi i dekkene. Kom fram over alt da også, men ble noe mere manøvrering. Masse snø å kjøre i men fine forhold siden snøen var litt kram. Offroad messig er bilen blitt mye mere kjørbar etter montering av servo. Jeg har brukt snekke fra Chevy Van. ZF pumpe som har stått på en eller annen Audi. Flott kombinasjon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 21 Mars , 2010 Rapport Share Postad 21 Mars , 2010 Nå ble jeg en smule misunnelig . Var det en stor jobb å montere servoen ? Har sett noen av de andre konverteringene på forumet og de ligger noen hakk over mitt kunnskapsnivå. Montering av elektrisk hjelpeservo derimot, tror jeg jeg skal klare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Sender deg et pm ang servo'en Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 24 Mars , 2010 Rapport Share Postad 24 Mars , 2010 Frän bil! Grymt bra jobbat. Fattar inte hälften av all norska men bilderna säger ju sitt tydliga språk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 29 Mars , 2010 Rapport Share Postad 29 Mars , 2010 Frän bil! Grymt bra jobbat. Fattar inte hälften av all norska men bilderna säger ju sitt tydliga språk Takker. Norsken kommer etterhvert. Den er bare å ligge i trening . Skiftet høyre damask i forrige uke. Etter å ha lest alle tips og tråder om emnet så jeg frem til en kjapp økt på et par timer . Det tok to timer bare å løsne den ytterste delen av portalen . Etter at den var løs, gikk det greiere. Total tid, ca fire timer. .........og fire timer på knærne gjorde sitt til at jeg nesten ikke kunne gå resten av uken. Så støl har jeg ikke vært siden første runde på treningsstudio for 25 år siden. Hva kan det forventes av oljeforbruk på motoren? Det kan virke som TGB'n min er litt glad i olje. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 29 Mars , 2010 Rapport Share Postad 29 Mars , 2010 Frän bil! Grymt bra jobbat. Fattar inte hälften av all norska men bilderna säger ju sitt tydliga språk Takker. Norsken kommer etterhvert. Den er bare å ligge i trening . Skiftet høyre damask i forrige uke. Etter å ha lest alle tips og tråder om emnet så jeg frem til en kjapp økt på et par timer . Det tok to timer bare å løsne den ytterste delen av portalen . Etter at den var løs' date=' gikk det greiere. Total tid, ca fire timer. .........og fire timer på knærne gjorde sitt til at jeg nesten ikke kunne gå resten av uken. Så støl har jeg ikke vært siden første runde på treningsstudio for 25 år siden. Hva kan det forventes av oljeforbruk på motoren? Det kan virke som TGB'n min er litt glad i olje.[/quote'] Nå vet ikke jeg hvor "frisk" min motor er, men snaut 0.3-0.4 liter på ca 100 mil etter veien, og da med campingvogn bak, var mitt oljeforbruk i fjor sommer... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 29 Mars , 2010 Rapport Share Postad 29 Mars , 2010 Det hørtes nok litt mere normalt ut enn hva jeg har på følelsen at min bruker. Fylte på litt olje i går. Nesten fire liter. Har riktignok vært litt slapp med å peile oljen, men jeg syntes alikevel det var mye. Mange kaldstarter + turen i skogen har sikkert gjort sitt, så jeg skal følge litt nøyere med fremover. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 31 Mars , 2010 Rapport Share Postad 31 Mars , 2010 Min er snart klar for oljeskift. Har rullet ca 4 tusen siden siste skift. Den bruker ikke en dråpe olje mellom skiftene... Jeg bruker forholdsvis tykk olje på motoren. 15/40 Castrol olje. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 4 April , 2010 Rapport Share Postad 4 April , 2010 Min er snart klar for oljeskift. Har rullet ca 4 tusen siden siste skift. Den bruker ikke en dråpe olje mellom skiftene... Jeg bruker forholdsvis tykk olje på motoren. 15/40 Castrol olje. Jeg har benyttet 5/40 helsyntetisk som jeg fant beskrevet på smøreskjemaet. Det er den samme oljen som det står skal brukes i portalene også. Har dog funnet litt sprikende info. Fint med flere tips og erfaringer med alternative oljetyper. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 4 April , 2010 Rapport Share Postad 4 April , 2010 Helsyntetisk i en gammel B30 er ikke brukbart... Det er forklaringa på oljeforbruket ditt. Få ut den oljen å fyll på mineralolje du. Så skal du se at du ikke må etterfylle mellom skiftene. Vet flere som har fylt nymotens fine dyre syntetisk olje på gamle motorer med samme resultat som deg. Når 11-13-20 bilene var ny fantes ikke syntetisk olje. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 4 April , 2010 Rapport Share Postad 4 April , 2010 Helsyntetisk i en gammel B30 er ikke brukbart... Det er forklaringa på oljeforbruket ditt. Få ut den oljen å fyll på mineralolje du. Så skal du se at du ikke må etterfylle mellom skiftene. Vet flere som har fylt nymotens fine dyre syntetisk olje på gamle motorer med samme resultat som deg. Når 11-13-20 bilene var ny fantes ikke syntetisk olje. Godt poeng !! Det hadde jeg ikke tenkt på. Takker. Hva med portaler/gearkasse/transferkasse og differ ? I følge samme smøreskjema skal alt ha samme olje utenom diffene som skal ha 85/140. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 4 April , 2010 Rapport Share Postad 4 April , 2010 Jeg har brukt syntetisk på portalene. Har ikke fått lekasje dær. Men så er det jo ny silicon i tettinga til huset pga bytte av mansjetter. På diffene har jeg brukt vanlig GL5. Skal ta en større oljeservice på min til sommeren. Jeg har et smøreskjema fra 1984 som sier følgende. Motorolje 10W/20 på motor. Motorolje 20W/30 På Portaler, gearbox og fordelingskasse Transmisjonsolje MP 80 På diffrensialer og styresnekke (jeg bruker atf... Men har jo servo) ATF olje i forgassere (forgasserolje) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tor-Arne Postad 5 April , 2010 Rapport Share Postad 5 April , 2010 Takk for god beskrivelse. Tror jeg følger din oppskrift heretter . Servoen får jeg nøye meg med å misunne inntil videre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tor-Arne Postad 24 Maj , 2013 Rapport Share Postad 24 Maj , 2013 Tenkte jeg skulle blåse liv i en gammel tråd. Aktivitetsnivået blir nok ikke som i starten, men det er en del oppgaver jeg ønsker å gjennomføre i løpet av sommeren. 1. Bytte eksosanlegg (Nytt innkjøpt fra Tatanka) 2. Montere elektrisk kjølevifte(termostaten er montert) 3. isolere 4. Montere ekstra kjørelys og "grøfte" lys 5. Montere 123 elektronisk tenning Har mange andre øsnker også, men de får komme på listen etterhvert. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 24 Maj , 2013 Rapport Share Postad 24 Maj , 2013 Välkommen åter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tor-Arne Postad 24 Maj , 2013 Rapport Share Postad 24 Maj , 2013 Takk for det Andreas. Håper å kunne bruke litt mer tid på Volvo'n og etterhvert bli med på treff. Har savnet mekkingen og kjøringen Har noen gode minner som du sikkert husker. Her er et par av dem : Har ingen planer om å gjenta dette, men mye morro håper jeg det blir. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 26 Maj , 2013 Rapport Share Postad 26 Maj , 2013 Du är saknad och det var väldig fint att se bilder från den gamla goda tiden på Trandum!!!!! Personligen har jag aldrig sett en 11:a vara närmare vält än du, utan att tippa över :) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 26 Maj , 2013 Rapport Share Postad 26 Maj , 2013 Det var en fantastisk träff! Det kan inte vart många gramm som avgjorde om ilen skulle tippa eller inte. Om jag minns rätt var det din första tur i terrängen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Maj , 2013 Rapport Share Postad 26 Maj , 2013 Klockren inledning och offroad debut isåfall hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tor-Arne Postad 28 Maj , 2013 Rapport Share Postad 28 Maj , 2013 Husker bestemt at jeg var ganske svett og skjelven der jeg hang i sikkerhetsbeltet. Og.....ja..... det var min første tur i terrenget. Veldig nære en dårlig start på off-road karrieren Nå er det gamle eksosanlegget plukket ned. Med en stoooor mengde rustløser og diverse besvergelser løsnet det. Slik så det ut : Noe overmodent kan en vel si Nå skal bare varmeskjoldet av, så kan nytt anlegg monteres...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 18 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 18 Augusti , 2013 Mulig jeg spør dumt, men hvorfor ta bryet med å regge den om til "sivil" bil..... Ingen av dissa vattnissene på biltilsynet som har noe begrep om hvordan bilen din skal se ut uansett Hei Speedy... Det var jeg som importerte denne bilen.. "Vattnissene" har ikke mye begrep om bil, enig der... men når bilen ble importert/godkjent, og sikkert nå.. ble det tatt bilder av bilen (4stk) for og dokumentere hvorden bilen så ut når den ble tatt inn på 1-15 . Dvs. ved en kontroll kan "vattnissene" gå rett på data`n og fortelle deg at din bil evt. IKKE er orginal lengre Derfor.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tor-Arne Postad 13 September , 2013 Rapport Share Postad 13 September , 2013 Det er rart med ambisjoner og hvordan de må vike for hverdagens mange gjøremål. Ukene går og ingenting blir gjort. Vel vel. Eksosanlegget er omsider kommet på plass. Etter mange nye besvergelser og et par frustrasjoner....... Kjøpte nytt "originalt" eksosanlegg og trodde det bare var å bolte på....... eh not. Etter en del prøving kom det omsider på plass. bekymringen er at det kanskje sitter for stramt. Slik ser det ut nå Måtte også snu røret som gikk under bilen og ut på venstre side. Det ble det ikke plass til. Nå er det bare en kort stuss som kommer ut på høyre side. Fortsettelse følger ............. plutselig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 September , 2013 Rapport Share Postad 13 September , 2013 Ja. Ärligt talat finner jag ingen som helst fördel att skitröret skall gå tvärs under hela bilen, och ut på förarsidan.. Helt vansinne! Första halvfallna tallen jag skulle över slet nästan bort halva avgassystemet!! Nä, låt det gå ut på högersidan istället med en snygg vinkel ut mot sidan bara. Enklast kapa av långröret och vrida det ett halvt varv.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.