Gäst samlarsaker Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2009 Det skadar inte att fråga, Men tvivlar att någon har... Någon som sitter med ett elschema över styrboxen "automatisk växelväljare" för växellådan... OBS! det gäller "innanmätet" i styrboxen, ett expriment är på gång, att ändra växlingsprogrammet Söker även efter en styrbox, defekt går också bra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Malmas Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2009 En liten nyfiken fråga, vad är det du vill ändra på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst larsa Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2009 vi har konstruktören av styrboxen med oss här på forumet... om han vill ge sig till känna.. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gramse Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2009 Å tusan, finns han här. Hoppas inte han har kvalitén på den på sitt samvete bara.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst larsa Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2009 vet att han själv tagit fram varianter för ändrat växlings program... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 19 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2009 Har provat med lokala Scania verkstaden men de hade inget elektronik schema över boxen... De svarade som jag anade, "vi byter bara boxar om de är sönder, vi reparerar de ej..." Det är växlingsvarvtalen jag vill ändra, ex när man kör utan last, så känns det onödigt att varva upp motorn till 2200r/min innan växling sker. Jag skulle vilja prova att sänka växelvarvtalet till ca. 2000r/min för växling H1 till H2... och ca. 1900r/min för växling mellan H2 till H3 Men behålla ca 2200r/min vid växling H3 till M3 då detta steget sänker motorvarvtalet med ca 900r/min. Har en idé att köra med två boxar, för att kunna köra med två växelprogram. Ett schema skulle underlätta och spara enormt med tid, Och minska risken för dyra misstag... Eller i annat fall försöka sig på att göra en ny om-programerbar box, men det känns som rejäl överkurs för min del... Och mina kunskaper räcker nog inte... Men man vet inte innan man provat. Kanske ska köpa en reservlåda först samlarsaker2009-10-19 22:31:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 20 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2009 Du har ingen bild på innehållet i boxen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 20 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2009 Har ingen bild, ska ordna det vid tillfälle, boxen sitter i bilen igen... VDO har tydligen tillverkat boxen.... Den är stämplad med 411.406/1/1 Men det verkar vara för kort nummer.... för att vara ett VDO nummer. Även märkt med 278259 men det är Scanias artikelnr... I reservdelskatalogen står anmärkningen UE 561259. F6256. Någon som vet vad det betyder... Någon som har något annat nummer på boxen, eller som sitter på dokumentation... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 20 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2009 Kanske kan hjälpa lite. Har lite sparat i PDF. Men jag och datorer... Det bästa jag lyckats med är en dålig kopia på min hemsida; http://www.fmv4x4.com/index.php?action=show_page&type=alb&index=89 Hoppas att det kan hjälpa. Mvh. Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Hej! Detta har jag också funderat på att göra ett tag. Min lösning kommer nog bli att montera ett 24V PLC (Programerbar modul med ingångar och utgångar) Med denna lösning får man oändliga möjligheter. Jobbar mycket med automation och styrsystem. Dagens PLC är både billiga och snabba. Min tanke är att ha ett vred med tex 3 lägen. Varje läge går till en egen ingång som i sin tur" kallar upp det växlingsprogram jag vill ha. Det viktiga är att ha en impulsgivare ( frekvensgivare) som är tillräckligt snabb för att räkna kuggarna i fördelningslådan (hastigheten) samt att ingångarna måste klara den frekvensen. Att föregla möjligheten att lägga in backen vid full fart framåt känns också intresant. Tycker också det känns lite onödigt att varva så högt. Har tyvärr inget schema över innanmätet. Mvh Martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Här kommer bilder för alla som är nyfikna på hur boxen ser ut innuti... Som ni ser så är det 2st kort, med -70tals elektronik Frekvensgivaren arbetar med frekvens mellan 500-3000Hz Här kommer en lista över kontaktfunktionerna som jag räknat ut via "yttre elschema" Kan innehålla något fel, rätta mig gärna.... Lista på kontakter är Övrekontakt: 1: Ingång +24v vid terrängväxel 0v vid Vägväxel 10: Ingång -24v vid läge S på växelväljaren 14: Ingång +24 vid DF drivhjulsfrånkoppling 15: Ingång -24v vid N + mellanlägen på växelväljaren 16: Ingång -24v vid gas. 17: Ingång -24v vid Kv kraftuttag vinch 18: Ingång +24v vid Broms 19: Ingång -24v vid Bo på växelväljaren 21: Ingång +24v vid terrängbroms 22: Ingång -24v vid R på växelväljaren 23: Ingång -24v vid D på växelväljaren 24: Matning 24Volt -Minus 25: Matning 24Volt +Plus Nedrekontakt: 8: Utgång +24v spole 2 12: Ingång Frekvensgivare 13: Ingång Frekvensgivare 16: Utgång +24v spole B Via relä 175 17: Utgång +24v spole Ts 18: Utgång +24v spole M 19: Utgång +24v till terrängbroms via relä 174 20: Utgång +24v spole 1 21: Utgång +24v spole 3 22: Utgång +24v spole T <2s 23: Utgång +24v spole V <2s Har också funderat på PLC, men är ring-rostig på programeringen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Mycket info om (yttre el-schema) Växlingsdiagram, och frekvenser från frekvensgivaren vid STD växlings proggram, finns i Verkstadshandbok 4 kraftöverföringssystem. Sidorna 44:18 44:19 44:21 44:49 De blev för stora när jag scannade in den så jag kunde inte lägga upp de här Skulle vara tacksam för dokument som rör innehållet i boxen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TommyS Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Coolt! Det kan nog inte vara så särskilt svårt att ändra egenskaperna på den. Det sitter så vitt jag kan se ingen processor på den så då slipper man den delen. Det kan annars vara ganska tidsödande att deassemblera koden. Elektroniken ser tämligen enkel ut och borde gå att revers engineera. Jag kan inte se beteckningen på ic-kretsarna men jag antar att det är standardkretsar.Men med ett schema så är det en kakbit tror jag. Kul! Fortsätt att uppdatera. /T TommyS2009-10-21 21:04:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 21 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2009 Du har rätt TommyS, det finns ingen processor... Så alla funktioner är uppbyggda med "hårdvara" Det sitter lite gamla "Logic gates" Följande IC:s sitter i boxen: SCL4001BC Quad two-input NOR gate SCL4002BC Dual four-input NOR gate SCL4011BC Quad two-input NAND gate SCL4025BC Triple three-input NOR gate SCL4071A/BC Qad two-input OR Gate SCL4081A/BC Quad two-input AND gate LM2901N Quad voltage comparator CA3086 General Purpose NPN Transistor Array Timer funktionen för V & T verkar styras med en Elektrlytkonding (enligt rephandboken)... Utgångarna är enkelt uppbyggda med 2 transistorer, troligtvis darlington kopplat, Kan maila bättre bilder där man kan läsa av komponent betekningarna...om du vill. Som sagt med schema så spar man mycket tid... Annar blir det mäta och rita Skulle behöva en till box, så slipper jag vara utan i 30-bilensamlarsaker2009-10-22 13:33:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 Jag har ett elschema på papper, jag ska scanna in det och lägga upp det nånstans. Det är A3 så jag måste låna scanner av nån, men det kommer! En sån här testbox kan vara bra att ha vid reparation och modifiering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 Om det är nå´n som är stadd vid mycket god kassa så kan jag nog ordna en original provkörningslåda till växellådan åsså,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 Om det är nå´n som är stadd vid mycket god kassa så kan jag nog ordna en original provkörningslåda till växellådan åsså' date=', [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img] //Danne Den (Black Jack) har ju en annan funktion här i livet, bra då du vill prova styrboxens funktion i bilen, ska du sitta inne vid köksbordet och labba är den inte så ändamålsenlig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 22 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2009 Din svarta låda ser ju riktigt fin ut... Det är nog dags att jag löder i hop en sådan... En bild hur det såg ut när jag felsökte V & T utgångarna åt en kompis, Det var absolut ingen snygg uppkoppling... men den fungerade iaf... Som sba111 skrev så är det bra att kunna sitta inne vid köksbordet och Labba. Och Testa boxen innan man sätter i den i bilen. Då duger tyvärr inte Scanias testutrustning Skymtar jag en bnc-kontakt på ovansidan, Kanske för att mata in frekvens från en frekvensgenerator... Har du koll på vart man kan få tag på kontakterna som passar boxen, man måste kanske köpa från en skrotad 30/40-bil... //Micke samlarsaker2009-10-22 22:31:19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Valle Postad 23 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2009 Ombads av Lars att lägga upp schemat på webben. http://www.eldh.se/tgb30/schemastyrbox.tif Harebra! /Valle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 24 Oktober , 2009 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2009 Tusen tack SBA111 & Valle Har hittat kontakter som passar boxen, så nu blir det. Nr 1 att bygga testutrustning. Nr 2 att modifiera växelprogrammet... Nr 3 att testa boxen med testutrustningen... Nr 4 att testa boxen i bilen... Någon som har en kass box att sälja? Kan vara helt "uppbränd" eller vattenskadad, då jag vill åt kretskorten... samlarsaker2009-10-24 16:02:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Valle Postad 6 November , 2009 Rapport Share Postad 6 November , 2009 och här kommer en fil till (från SBA111): http://www.eldh.se/tgb30/rep_styrenhet_vxl.pdf Jag kommer att lägga lite bilder från senaste skogsavverkningen i den mappen också, dvs http://www.eldh.se/tgb30 Fattar inte hur jag klarade mig utan min TGB30 förut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 14 November , 2009 Rapport Share Postad 14 November , 2009 Nu är testutrustningen påbörjad Yttre komponenter är på plats & testkablaget klart, Blir inbyggt 24volst aggregat, och uttag på fronten för att koppla in funktionsgenerator (för att simulera frekvensgivaren på växellådan) så jag kan sitta inne i värmen i vinter och experimentera lite Utgångarna till magnetventilerna kommer att belastas vid test med motstånd. inte med parallellkopplade lampor som jag gjorde tidigare , men det fungerar också med lampor.... för att utesluta halvdåliga komponenter och glappkontakt... Väntar bara på effektmotstånden för belastningstestet + spänningsstabben till 24volts agg.., sedan blir det lödning. En bild på påbörjade bygget... (nästan lika som SBA111:s utrustning) Stort Tack till SBA111 & Valle, dokumentationen sparade många timmar... Ska försöka mej på att bygga en extra styrbox, då jag ej fått tag på någon expriment objekt (box)... Har skrivit ut kretskorts layouten på oh-papper så jag ska försöka etsa korten... Har även räknat fram ersättnings ressistorer som ligger innom toleranseerna för special motståndsbryggorna... Men ej testat dem i praktiken ännu... Få se vad tiden tillåter, Offtopic: Vill även ha på ny färg på 30 bilen i vinter... Men har beslutsångest om den ska sprutas helgrön eller målas cammo.... Militär färg ska det vara, det är jag säker på iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 14 November , 2009 Rapport Share Postad 14 November , 2009 Styrboxen övervakar att det verkligen går ström i några magnetventiler (1 & 2 har jag för mig). Det är bara dom som behöver lastas. M90 camo ska väl penselmålas, gärna av en slarvig beväring. SBA1112009-11-14 10:47:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Valle Postad 14 November , 2009 Rapport Share Postad 14 November , 2009 Angående färg, jag har på detta forum postat recept på de fyra färgerna som ingår i cammovarianten. Om ni inte hittar inlägget, säg till mig så får jag leta på mina datorer. Recepten är framtagna med färgaffärens "spektrumanalysator" eller vad den nu heter, dvs den mätte den blekta färgen på min tgb30 och räknade ut originalfärgen. Här är den på bild, nästan färdigmålad: http://www.eldh.se/tgb30/vaddo_skjutfalt.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 14 November , 2009 Rapport Share Postad 14 November , 2009 Om du vill ha en länk i din signatur till den tråden Valle, så lägg in ['URL=http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=3431]Cammofärg-recept[/'URL] i signaturen i din kontrollpanel, då blir det Cammofärg-recept. Ta bort '-tecknen bara. Jag kunde inte länka direkt till din post, utan det blev tråden. ErikC3042009-11-14 14:11:23 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.