Gå till innehåll

Elschema styrboxen tgb 30 40


Gäst samlarsaker

Rekommendera Poster

Gäst samlarsaker

 

Det skadar inte att fråga, Men tvivlar att någon har...

 

Någon som sitter med ett elschema över styrboxen "automatisk växelväljare" för växellådan...

 

OBS! det gäller "innanmätet" i styrboxen,

 

ett expriment är på gång, att ändra växlingsprogrammetPDT_Armataz_02_14.gif

 

Söker även efter en styrbox, defekt går också braPDT_Armataz_02_30.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Har provat med lokala Scania verkstaden men de hade inget elektronik schema över boxen...PDT_Armataz_02_31.gif De svarade som jag anade, "vi byter bara boxar om de är sönder, vi reparerar de ej..."

 

Det är växlingsvarvtalen jag vill ändra, ex när man kör utan last, så känns det onödigt att varva upp motorn till 2200r/min innan växling sker.

Jag skulle vilja prova att sänka växelvarvtalet till ca. 2000r/min för växling H1 till H2... och ca. 1900r/min för växling mellan H2 till H3

Men behålla ca 2200r/min vid växling H3 till M3 då detta steget sänker motorvarvtalet med ca 900r/min.

 

Har en idé att köra med två boxar, för att kunna köra med två växelprogram.

Ett schema skulle underlätta och spara enormt med tid, Och minska risken för dyra misstag...

 

Eller i annat fall försöka sig på att göra en ny om-programerbar box, men det känns som rejäl överkurs för min del... Och mina kunskaper räcker nog inte... Men man vet inte innan man provat. Kanske ska köpa en reservlåda förstPDT_Armataz_02_14.gif

 

 
samlarsaker2009-10-19 22:31:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Har ingen bild, ska ordna det vid tillfälle, boxen sitter i bilen igen...

VDO har tydligen tillverkat boxen.... Den är stämplad med  411.406/1/1

Men det verkar vara för kort nummer.... för att vara ett VDO nummer.

Även märkt med 278259 men det är Scanias artikelnr...

 

I reservdelskatalogen står anmärkningen UE 561259.  F6256. Någon som vet vad det betyder...

 

Någon som har något annat nummer på boxen, eller som sitter på dokumentation...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Detta har jag också funderat på att göra ett tag. Min lösning kommer nog bli att montera ett 24V PLC

(Programerbar modul med ingångar och utgångar) Med denna lösning får man oändliga möjligheter.

Jobbar mycket med automation och styrsystem. Dagens PLC är både billiga och snabba.

 

Min tanke är att ha ett vred med tex 3 lägen. Varje läge går till en egen ingång som i sin tur" kallar upp det växlingsprogram jag vill ha. Det viktiga är att ha en impulsgivare ( frekvensgivare) som är tillräckligt snabb

för att räkna kuggarna i fördelningslådan (hastigheten) samt att ingångarna måste klara den frekvensen.

 

Att föregla möjligheten att lägga in backen vid full fart framåt känns också intresant.

 

Tycker också det känns lite onödigt att varva så högt.

 

Har tyvärr inget schema över innanmätet.

 

Mvh Martin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Här kommer bilder för alla som är nyfikna på hur boxen ser ut innuti...

 

 

insida_box_båda_korten_logik_liten.JPGinsida_box_båda_korten_liten.JPGinsda_box__framsida_logik_liten.JPGinsida_box_liten.JPG

 

Som ni ser så är det 2st kort, med -70tals elektronik

 

Frekvensgivaren arbetar med frekvens mellan 500-3000Hz

 

Här kommer en lista över kontaktfunktionerna som jag räknat ut via "yttre elschema"

Kan innehålla något fel, rätta mig gärna....

 

Lista på kontakter är

Övrekontakt:

1: Ingång +24v vid terrängväxel  0v vid Vägväxel

10: Ingång -24v vid läge S på växelväljaren

14: Ingång +24 vid DF drivhjulsfrånkoppling

15: Ingång -24v vid N + mellanlägen på växelväljaren

16: Ingång -24v vid gas.

17: Ingång -24v vid Kv kraftuttag vinch

18: Ingång +24v vid Broms

19: Ingång -24v vid Bo på växelväljaren

21: Ingång +24v vid terrängbroms

22: Ingång -24v vid R på växelväljaren

23: Ingång -24v vid D på växelväljaren

24: Matning 24Volt -Minus

25: Matning 24Volt +Plus

 

Nedrekontakt:

8: Utgång +24v spole 2

12: Ingång  Frekvensgivare

13: Ingång  Frekvensgivare

16: Utgång +24v spole B Via relä 175

17: Utgång +24v spole Ts

18: Utgång +24v spole M

19: Utgång +24v till terrängbroms via relä 174

20: Utgång +24v spole 1

21: Utgång +24v spole 3

22: Utgång +24v spole T  <2s

23: Utgång +24v spole V  <2s

 

Har också funderat på PLC, men är ring-rostig på programeringen...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Mycket info om (yttre el-schema) Växlingsdiagram, och frekvenser från frekvensgivaren vid STD växlings proggram, finns i Verkstadshandbok 4 kraftöverföringssystem.

 

Sidorna 44:18   44:19 44:21   44:49

De blev för stora när jag scannade in den så jag kunde inte lägga upp de härPDT_Armataz_02_31.gif

 

Skulle vara tacksam för dokument som rör innehållet i boxen.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Coolt!

Det kan nog inte vara så särskilt svårt att ändra egenskaperna på den.

Det sitter så vitt jag kan se ingen processor på den så då slipper man den delen. Det kan annars vara ganska tidsödande att deassemblera koden.

Elektroniken ser tämligen enkel ut och borde gå att revers engineera.

Jag kan inte se beteckningen på ic-kretsarna men jag antar att det är standardkretsar.
Men med ett schema så är det en kakbit tror jag.

 

Kul!

Fortsätt att uppdatera.

 

/T

 
TommyS2009-10-21 21:04:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Du har rätt TommyS, det finns ingen processor...

Så alla funktioner är uppbyggda med "hårdvara"

Det sitter lite gamla "Logic gates"

 

Följande IC:s sitter i boxen:

 

SCL4001BC Quad two-input NOR gate

SCL4002BC Dual four-input NOR gate

SCL4011BC  Quad two-input NAND gate 

SCL4025BC Triple three-input NOR gate

SCL4071A/BC Qad two-input OR Gate

SCL4081A/BC  Quad two-input  AND gate

 

  LM2901N Quad voltage comparator

  CA3086 General Purpose NPN Transistor Array

 

Timer funktionen för V & T verkar styras med en Elektrlytkonding (enligt rephandboken)...

Utgångarna är enkelt uppbyggda med 2 transistorer, troligtvis darlington kopplat,

Kan maila bättre bilder där man kan läsa av komponent betekningarna...om du vill.

 

Som sagt med schema så spar man mycket tid...

Annar blir det mäta och ritaPDT_Armataz_02_08.gif

Skulle behöva en till box, så slipper jag vara utan i 30-bilenPDT_Armataz_02_02.gif
samlarsaker2009-10-22 13:33:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett elschema på papper, jag ska scanna in det och lägga upp det nånstans. Det är A3 så jag måste låna scanner av nån, men det kommer!

 

En sån här testbox kan vara bra att ha vid reparation och modifiering.

Testbox.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är nå´n som är stadd vid mycket god kassa så kan jag nog ordna en original provkörningslåda till växellådan åsså' date=', [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

//Danne

Den (Black Jack) har ju en annan funktion här i livet, bra då du vill prova styrboxens funktion i bilen, ska du sitta inne vid köksbordet och labba är den inte så ändamålsenlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Din svarta låda ser ju riktigt fin ut... Det är nog dags att jag löder i hop en sådan...

En bild hur det såg ut när jag felsökte V & T utgångarna åt en kompis, Det var absolut ingen snygg uppkoppling... men den fungerade iaf...

 

11111.jpg

 

Som sba111 skrev så är det bra att kunna sitta inne vid köksbordet och Labba. Och Testa boxen innan man sätter i den i bilen. Då duger tyvärr inte Scanias testutrustningPDT_Armataz_02_42.gif

Skymtar jag en bnc-kontakt på ovansidan, Kanske för att mata in frekvens från en frekvensgenerator...

Har du koll på vart man kan få tag på kontakterna som passar boxen, man måste kanske köpa från en skrotad 30/40-bil...

 

//Micke

 
samlarsaker2009-10-22 22:31:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Tusen tack SBA111 & Valle

 

Har hittat kontakter som passar boxen, så nu blir det.

Nr 1 att bygga testutrustning.

Nr 2 att modifiera växelprogrammet...  

Nr 3 att testa boxen med testutrustningen...

Nr 4 att testa boxen i bilen...

Någon som har en kass box att sälja? Kan vara helt "uppbränd" eller vattenskadad, då jag vill åt kretskorten...

 
samlarsaker2009-10-24 16:02:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gäst samlarsaker

Nu är testutrustningen påbörjad PDT_Armataz_02_26.gif

Yttre komponenter är på plats & testkablaget klartPDT_Armataz_02_02.gif,

 

Blir inbyggt 24volst aggregat, och uttag på fronten för att koppla in funktionsgenerator (för att simulera frekvensgivaren på växellådan) så jag kan sitta inne i värmen i vinter och experimentera litePDT_Armataz_02_14.gif

 

Utgångarna till magnetventilerna kommer att belastas vid test med motstånd. inte med parallellkopplade lampor som jag gjorde tidigarePDT_Armataz_02_08.gif , men det fungerar också med lampor.... för att utesluta halvdåliga komponenter och glappkontakt...

 

Väntar bara på effektmotstånden för belastningstestet + spänningsstabben till 24volts agg.., sedan blir det lödning.

 

En bild på påbörjade bygget... (nästan lika som SBA111:s utrustning) 

 

testutrustning.jpg

 

Stort Tack till SBA111 & Valle, dokumentationen sparade många timmar...

 

Ska försöka mej på att bygga en extra styrbox, då jag ej fått tag på någon expriment objekt (box)...

Har skrivit ut kretskorts layouten på oh-papper så jag ska försöka etsa korten...

Har även räknat fram ersättnings ressistorer som ligger innom toleranseerna för special motståndsbryggorna... Men ej testat dem i praktiken ännu...

 

Få se vad tiden tillåter, 

 

Offtopic: Vill även ha på ny färg på 30 bilen i vinter... Men har beslutsångest om den ska sprutas helgrön eller målas cammo.... Militär färg ska det vara, det är jag säker på iaf. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrboxen övervakar att det verkligen går ström i några magnetventiler (1 & 2 har jag för mig).

Det är bara dom som behöver lastas.

 

M90 camo ska väl penselmålas, gärna av en slarvig beväring.

 

SBA1112009-11-14 10:47:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående färg, jag har på detta forum postat recept på de fyra färgerna som ingår i cammovarianten. Om ni inte hittar inlägget, säg till mig så får jag leta på mina datorer.

 

Recepten är framtagna med färgaffärens "spektrumanalysator" eller vad den nu heter, dvs den mätte den blekta färgen på min tgb30 och räknade ut originalfärgen. Här är den på bild, nästan färdigmålad:

 

http://www.eldh.se/tgb30/vaddo_skjutfalt.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Om du vill ha en länk i din signatur till den tråden Valle, så lägg in ['URL=http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=3431]Cammofärg-recept[/'URL] i signaturen i din kontrollpanel, då blir det Cammofärg-recept. Ta bort '-tecknen bara. PDT_Armataz_02_30.gif Jag kunde inte länka direkt till din post, utan det blev tråden. ErikC3042009-11-14 14:11:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...