Gäst samlarsaker Postad 30 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2010 Snyggt jobbat Sitter och grublar på hur man ska få fram M2 signalen också. M2= 1 + 2 + M + TS Går att fixa på den "avanserade boxen" om man tar ett 8-läges vred... Och kopplar in en till grupp med dioder.... På den "enkla boxen" är det "bara" att lägga till brytarna....samlarsaker2010-08-30 22:03:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mats_o Postad 30 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2010 Tackar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ramnaryd Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Har inte kört dom har bilarna så mycket, inte kört så mycket lastbil alls. Men jag tycker att dom varvar onödigt mycket innan nästa växel, iallafall om man fiskör lite på småvägar. Skulle vilja ha en liten ratt (potentiometer) som lurade boxen att det går snabbare än det gör. Sen så kan man ratta lite och ställa ner varvet vid växlingar när det skall fisköras. Är detta en omöjlighet för er elektronik experter? Eller är jag dum i skallen som fiskör och tycker den varvar hårt...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Växlingspunkterna är i original optimerade för fullgas. Det är möjligt att ändra som du säger genom att byta ett motstånd inne i boxen, eventuellt med enpotentiometer. Lite smutt är att flytta punkterna efter gaspedalläget. Originalprogrammet skulle då bli kick-downprogram. Ställer man för lågt blir det nåt som kallas "hunting", lådan växlar upp men orkar inte hålla farten och växlar ner igen och då ökar farten och lådan växlar upp ..... Ett problem är att steget H3-M3 är så stort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Hm, nu blev jag sugen på att bygga en egen styrning till en tgb30/40/45.. Skulle ju med lätthet gå att fixa med olika körprogram med mera. Meeen, så hade jag ju ingen sån tgb ändå. När jag blir stor, då ska jag ha en. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Tackar för all info, suger i mej som Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Växlingspunkterna är i original optimerade för fullgas. Det är möjligt att ändra som du säger genom att byta ett motstånd inne i boxen' date=' eventuellt med enpotentiometer. Lite smutt är att flytta punkterna efter gaspedalläget. Originalprogrammet skulle då bli kick-downprogram. Ställer man för lågt blir det nåt som kallas "hunting", lådan växlar upp men orkar inte hålla farten och växlar ner igen och då ökar farten och lådan växlar upp ..... Ett problem är att steget H3-M3 är så stort. [/quote'] Sänkte varvtalet H1-H2 till ca 1900rpm Har konstaterat att H3-M3 ställer till det.... När jag fick övriga växlar som jag ville då fick jag problem med H3 till M3. Vill behålla orginal varvtalet 2200 mellan H3 & M3 Men det går att lösa, det är jag övertygad om. Offtopic. Synd att det bara är 24timmar på ett dygn... eller att man inte är miljonär. Det första går tyvärr inte att påverka. Miljonär kan man alltid försöka att bli genom att tex. köpa TRISS... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Vad är det för varvtalssignal? Pulståg? Spänning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Hm' date=' nu blev jag sugen på att bygga en egen styrning till en tgb30/40/45..Skulle ju med lätthet gå att fixa med olika körprogram med mera. Meeen, så hade jag ju ingen sån tgb ändå. När jag blir stor, då ska jag ha en. [/quote'] En modern mikroprocessor med en robust kortslutningssäker "high side driver" multipelkrets kanske? Övervakning av att spolarna drar ström när dom ska är bra också. Det man skulle vilja lägga till i styrningen är sensor för motorvarv och gaspedalläge och en väljare för "sport" eller "komfort". Program H1-M1-M2-M3 skulle kanske inte vara så tokigt i komfortläge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Skulle nog köra relä-utgångar från uP. Men strömavkänningen är ju inte alls dum, då skulle man kunna få det i klartext direkt, typ: "FEL på ventil för H1", sen skulle uP välja andra program för "limp-home" typ. Varvtal och gaspedalsläge är ju givet, annars vet ju inte uP vad man vill. Får nog köpa en TGB40 och börja leka med snart! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Ja, har du fel på H1 får du backa hem, det är det enda som återstår! Det är liksom en skum hydraul-logik inne i lådan, typ så: för växel H1 är ventil H1 dragen för växel H2 är ventil H1 + H2 dragen för växel M3 är ventil H1+H2+H3+M dragen Därav myllret av dioder i samlarsakers schema. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 1 September , 2010 Rapport Share Postad 1 September , 2010 Jo, det var ju ett rent hypotetiskt scenario. Tänkte mest bara på möjligheterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 31 December , 2010 Rapport Share Postad 31 December , 2010 Här kommer lite bilder. Panel till "nödkörningsbox" Test av en orginalbox ..samlarsaker2010-12-31 12:38:41 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 29 Januari , 2011 Rapport Share Postad 29 Januari , 2011 En bild på en bra och ha "dosa" Som man kopplar in i bilen på minder än 5 minuter... Den kopplas in i den 9-poliga kontakten i säkringsdosan + en kabel till jord... Samt nyps fast med en pappersklämma på "solskyddet" för instrumentpanelen. "Dosan" Indikerar vilka magnetnentiler som får spänning. Bra och ha, synd och va utan. vid felsökning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 31 Januari , 2011 Rapport Share Postad 31 Januari , 2011 Mycket snyggt. Har du sett om strömmen försvinner någon gång när du kör? Jag funderar på hur pass vanligt är det med tillfälliga driftstörningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 31 Januari , 2011 Rapport Share Postad 31 Januari , 2011 Det förekommer ibland... men det är oftast fel i styrboxen då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 31 Januari , 2011 Rapport Share Postad 31 Januari , 2011 ... eller glappkontakt. Det är flera kontaktstift på vägen från styrbox till växellådsventilerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst rocknroll Postad 4 Februari , 2011 Rapport Share Postad 4 Februari , 2011 Hej Is the styrbox from the TGB30 the same as from the TGB40? Regards Carsten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 5 Februari , 2011 Rapport Share Postad 5 Februari , 2011 It's the same "styrbox" / "Automatisk växelväljare" in TGB 30 & TGB 40 & TGB 45 Scania spare part number: 278259samlarsaker2011-02-05 01:01:19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst rocknroll Postad 5 Februari , 2011 Rapport Share Postad 5 Februari , 2011 Hej Thanks a lot samlarsaker. Thats good news. I open a extra thread for my other questions, so to hold clen this thread. best regards Carsten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 17 Februari , 2011 Rapport Share Postad 17 Februari , 2011 ... eller glappkontakt. Det är flera kontaktstift på vägen från styrbox till växellådsventilerna. Kontakterna sitter på följande ställen' date=' 1:a kontakten är vid själva styboxen. (den nedre går till magnetventilerna) 2:a kontakten (9-pol fyrkantig) med kablar 521-529. sitter till höger i säkringsdosan. Magnetventils kontakterna sitter på passagerarsidan på växellådan. Min kontrollbox kopplas in i mellan 2:a kontakten i säkringsdosan. så den visar om styrboxen skickar ut ström till det 9-poliga kontakstycket. Jag valde den inkoplingspunkten för att den var enklast att koppla in snabbt och inga verktyg behövs... [img']http://forum.terrangbil.net/uploads/943/kontrollbox3.jpg[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.