Gå till innehåll

Elschema styrboxen tgb 30 40


Gäst samlarsaker

Rekommendera Poster

Gäst samlarsaker

Snyggt jobbat ;)

Sitter och grublar på hur man ska få fram M2 signalen också.

 

 

 

M2=  1 + 2 + M + TS

 

Går att fixa på den "avanserade boxen" om man tar ett 8-läges vred...

Och kopplar in en till grupp med dioder....

 

På den "enkla boxen" är det "bara" att lägga till brytarna....
samlarsaker2010-08-30 22:03:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ramnaryd

Har inte kört dom har bilarna så mycket, inte kört så mycket lastbil alls.

 

Men jag tycker att dom varvar onödigt mycket innan nästa växel, iallafall om man fiskör lite på småvägar. Skulle vilja ha en liten ratt (potentiometer) som lurade boxen att det går snabbare än det gör. Sen så kan man ratta lite och ställa ner varvet vid växlingar när det skall fisköras. Är detta en omöjlighet för er elektronik experter? Eller är jag dum i skallen som fiskör och tycker den varvar hårt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingspunkterna är i original optimerade för fullgas. Det är möjligt att ändra som du säger genom att byta ett motstånd inne i boxen,  eventuellt med enpotentiometer. Lite smutt är att flytta punkterna efter gaspedalläget. Originalprogrammet skulle då bli kick-downprogram.

Ställer man för lågt blir det nåt som kallas "hunting", lådan växlar upp men orkar inte hålla farten och växlar ner igen och då ökar farten och lådan växlar upp .....

 

Ett problem är att steget H3-M3 är så stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Hm, nu blev jag sugen på att bygga en egen styrning till en tgb30/40/45..

Skulle ju med lätthet gå att fixa med olika körprogram med mera. Meeen, så hade jag ju ingen sån tgb ändå. När jag blir stor, då ska jag ha en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Växlingspunkterna är i original optimerade för fullgas. Det är möjligt att ändra som du säger genom att byta ett motstånd inne i boxen' date='  eventuellt med enpotentiometer. Lite smutt är att flytta punkterna efter gaspedalläget. Originalprogrammet skulle då bli kick-downprogram.

Ställer man för lågt blir det nåt som kallas "hunting", lådan växlar upp men orkar inte hålla farten och växlar ner igen och då ökar farten och lådan växlar upp .....

 

Ett problem är att steget H3-M3 är så stort.

[/quote']

 

Sänkte varvtalet H1-H2 till ca 1900rpm

Har konstaterat att H3-M3 ställer till det.... När jag fick övriga växlar som jag ville då fick jag problem med H3 till M3. Vill behålla orginal varvtalet 2200 mellan H3 & M3

Men det går att lösa, det är jag övertygad om.

 

 

Offtopic.

 

Synd att det bara är 24timmar på ett dygn... eller att man inte är miljonärPDT_Armataz_02_30.gif.

Det första går tyvärr inte att påverkaPDT_Armataz_02_37.gif. Miljonär kan man alltid försöka att bli genom att tex. köpa TRISS...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm' date=' nu blev jag sugen på att bygga en egen styrning till en tgb30/40/45..

Skulle ju med lätthet gå att fixa med olika körprogram med mera. Meeen, så hade jag ju ingen sån tgb ändå. När jag blir stor, då ska jag ha en.

 

[/quote']

En modern mikroprocessor med en robust kortslutningssäker "high side driver" multipelkrets kanske?

Övervakning av att spolarna drar ström när dom ska är bra också.

 

Det man skulle vilja lägga till i styrningen är sensor för motorvarv och gaspedalläge och en väljare för "sport" eller "komfort".

 

Program H1-M1-M2-M3 skulle kanske inte vara så tokigt i komfortläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Skulle nog köra relä-utgångar från uP. Men strömavkänningen är ju inte alls dum, då skulle man kunna få det i klartext direkt, typ: "FEL på ventil för H1", sen skulle uP välja andra program för "limp-home" typ.

Varvtal och gaspedalsläge är ju givet, annars vet ju inte uP vad man vill.

 

Får nog köpa en TGB40 och börja leka med snart! PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du fel på H1 får du backa hem, det är det enda som återstår!

 

Det är liksom en skum hydraul-logik inne i lådan, typ så:

 

för växel H1 är ventil H1 dragen

för växel H2 är ventil H1 + H2 dragen

 

för växel M3  är ventil H1+H2+H3+M dragen

 

Därav myllret av dioder i samlarsakers schema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...
Gäst samlarsaker

En bild på en bra och ha "dosa" Som man kopplar in i bilen på minder än 5 minuter...

 

Den kopplas in i den 9-poliga kontakten i säkringsdosan + en kabel till jord...

Samt nyps fast med en pappersklämma på "solskyddet" för instrumentpanelen.

"Dosan" Indikerar vilka magnetnentiler som får spänning.

kontrollbox3.jpg

 

Bra och ha, synd och va utan. vid felsökningPDT_Armataz_02_02.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst samlarsaker
... eller glappkontakt. Det är flera kontaktstift på vägen från styrbox till växellådsventilerna. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakterna sitter på följande ställen' date='

 

 

 

1:a kontakten är vid själva styboxen. (den nedre går till magnetventilerna)

 

 

 

2:a kontakten (9-pol fyrkantig) med kablar 521-529. sitter till höger i säkringsdosan.

 

 

 

Magnetventils kontakterna sitter på passagerarsidan på växellådan.

 

 

 

Min kontrollbox kopplas in i mellan 2:a kontakten i säkringsdosan.

 

så den visar om styrboxen skickar ut ström till det 9-poliga kontakstycket. Jag valde den inkoplingspunkten för att den var enklast att koppla in snabbt och inga verktyg behövs...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...