Gå till innehåll

Elschema styrboxen tgb 30 40


Gäst samlarsaker

Rekommendera Poster

Gäst langas516

Hej. Är en nybliven ägare till en tgb 30, köpte en på auktionen i kinnarp. Men lyckan blev kort, hade tänkt köra bilen hem men kom ca 5km sen ville inte vxl lådan driva längre. stannade till å stängde av motorn å prövade starta å lägga i växel å bilen gick..... men ca 2 km sen va det stopp igen. sen ville den bara korta sträckor å till sist inte alls. kollade oljan i lådan å det visade sig vara en del vatten i den. trodde till en början att det va felet med en läckande oljekylare men pratat men duktiga killar som jobbar med automatlådor å dom tycker att den borde driva iaf. Kan det vara den beryktade boxen även på min bil??? Vad tror ni som pillat med detta??? Vore otroligt tacksam för hjälp!! Sover knappt på nätterna pga denna gröna skapelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Valle

Jag har råkat ut för att den bara går på 1:an och vägrar växla upp. 1 liter ATF-olja så går den bra igen. Har ett mindre läckage från automatlådan som jag egentligen borde fixa.

 

Det går i drygt 30 liter ATF-olja om du tömmer helt. Inte billigt direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bruhn

Det går i 47liter totalt =)

 

Prova att byta oljan till att börja med.

 

Om din styrenhet är trasig så är det troligen nån eller några dioder som har gått sönder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

När du tog bilen gick alla växlarna i?  dvs H1, H2, H3, M3 toppfart ca 80-85kmh?

 

Börja med oljan så nivån blir rätt!

Kolla gärna kablarna och kontakterna på lådan, de brukar oxidera.

Kolla även där styrboxen sitter så det inte har varit ett "fågelbad" där, så att någon 30-bil på auktionen i fredags hade spår av vatten där boxen sitter...

 

 

om du behöver hjälp med styrboxen så kan du kontakta mej via pm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst langas516

Om alla växlar funkade vågar jag inte svara på men jag va nog uppe i 50-60km/h iaf å den växlade fint om än lite hårt (men det gör dom kanske) har ingen större erfarenhet av dessa fordon. Men sen slutade den driva helt å motorn frivarvade.

Nu e han tom på olja, oljekyl lossat + filter i vxl lådan rengjort. Har hittat en kille som kan renovera kylet(inte helt lätt att hitta) för det måste ju vara den vägen vattnet kommit in i lådan.

Sen ska olja i å testas!!!!

Kollade på styrboxen idag i det ser fint ut. inget erj eller så men två kablar som sitter ihop med kabelsor låg löst (möjligen lossat när jag lyfte på locket med vreden) båda märkta 530. Ska dom vara lösa men ihopsatta eller sitta någostans?? nån som vet???

Tack samlarsaker jag hör av mig om det kan misstänkas fel i boxen!

Talade med active life idag å dom säljer den där tvångkörningsboxen för 3 tkr, borde man ha en sån eller?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Kablarna är lite i kortaste laget till växel-väljar vreden, så man får se upp att de inte lossnar....

När väl boxen fungerar så ska den vara tillförlitlig, Men man vet aldrig med gammal elektronik.

 

Jag kan ordna en "nödkörningsbox" billigare åt dej. om du känner att du har behov. Jag har gjort en åt mej men jag åker ibland på någon längre tur och tycker att de kan vara bra att ha, men har inte behövt använda någon ännu....

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst langas516

Då va nog felet konstaterat! Bytte oljekyl å i med ny olja i rätt mängd i vxl lådan sen va det dax att provköra men inte ville han röra på sigPDT_Armataz_02_13.gif. Så jag provade med en lånad "nödkörningsbox" å jösses va fint det gick så det måste ju vara ett fel i boxen på den eller vad tror ni som kan dessa gröna skönheter??

Men nu har jag ju ny fin olja utan vatten i lådan iafPDT_Armataz_02_02.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Nödkörningsbox, är en box som man kopplar in i tgb:n vid säkringsdosan för att kunna lägga i växlarna "manuellt" dvs man får lägga i 1:an, 2:an, 3:an osv. en efter en. Eller välja backen samt skifta mellan väg och terrängväxel...

 

den är användbar om man vill köra utan "automatiska växelväljaren" =styrboxen. eller om "automatiska växelväljaren" eller original växelväljar-strömbrytarna är trasiga.

 

Men den förutsätter att växellådan är hel mekaniskt+ att magnetventilerna och kablarna ner till växellådan är hela....

 

Den har inga säkerhetsspärrar, Dvs det går tex. att lägga i 1:an när man kör i toppfart...

Men det är som namnet säjer en nöd-box för att kunna köra eller flytta bilen när orginal boxen är sönder....

Så man måste använda den med förstånd....

 

Tror inte Scania har tillverkat någon nöd-box, utan det är en efter konstruktion enligt uppgift från försvaret....

 

Jag håller på och bygger en nöd-box, Bilder kommer när den är klar....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr äger jag ingen TGB30 eller 40 själv, men vad skulle du ta för en sådan box om någon på detta forum vill köpa en? Det verkar vara fler i forumet som kan tänkas behöva en. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Hmm. vet ej vad materialet kostar till de ännu, men 7-läges omkopplare ( har hittat 2st begagnade på jobbet) är dyra speciellt när de bör klara ca 2 amper & de krävs för att kunna välja alla växlar... Funderar att göra denna modell med "klenare" omkopplare och köra strömen genom transistorer... Denna variant är även bra vid felsökning då man kan lägga i alla växlar "manuellt"... Då kan man utesluta eller ringa in mekaniska fel i lådan...PDT_Armataz_02_02.gif

 

Men jag kan med enkelhet göra en "snik" Nödkörningsbox med Back, Neutral och läge S (H2) = max 30kmh.

samt med v & t.

Den räcker gott och väl för att kunna flytta fordonet om något i elektroniken gått sönder...

då behövs en 3-läges omkopplare = vanligare och billigare....

 

kan även vidareutvekla denna så man kan få back, neutral & H1 i vredet sedan får man lägga i H2, H3 & M3 med vippströmbrytare i turordning.

 

 

 

Förklaring växlar för de som kanske undrar...

R =  Back   = H1 = Hydraulisk 1:a

N = Neutral

D = Normal framväxel, växlar i denna ordning H1>H2>H3>M3

S = Låst H2

Bo =  Bogsering = M1 = Mekanisk 1:a

 

**H = Hydraulisk

**M = Mekanisk

 

**V = Vägväxel (Högväxel)

**T = Terrängväxel (Lågväxel)

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snikbox är ju helt klart ett alternativ till de som har en trasig bil. Som du säger, man skall ju bara flytta bilen tills man har den där man kan meka. PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst langas516

Det va inget större fel på min pärla med boxen! Nya säkringar å elspray på alla kontakter å han går som en dröm. Nu leker livet igenPDT_Armataz_02_03.gif!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mats_o

Minns jag rätt så var det tryckknappar på den jag hadde i det gröna livet och ingen särskild omkopplare.

Sen om det satt något logikkort kopplat vet jag inte. den funkade ju så jag skruvade aldrig upp den
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Givet vis går det att lösa med tryckknappar också...

Men min idé vat att det skulle vara enkelt med ett vred... = mindre risk för "fel-växling"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja både enklare och säkrare med vred. Inte roligt att råka trycka in knappen för backen när bilen går snabbt framåt. Får väl betäcknas som lite av en miss av scania/fmv att det ihuvudtaget är möjligt att göra det via automatiska växelväljaren när bilen tex rullar fortare än 5km/h.

 

Hade varit relativt enkelt av dem när de konstruerade växelväljare att spärra för det, då mätvärde från frekvensgivare alltid talar om bilens hastighet. Men alltid enkelt att vara efterklokPDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst samlarsaker

Kopplingsscheman för "nödkörningsboxar"

 

Lägger ut scheman som jag ritat, då många verkar vara intresarade av en sådan box....

OBS! Jag tar inga som hellst ansvar om något går fel. om ni använder dessa....

De de saknar vissa spärrar, Bland annat...  Det går att skifta mellan V&T oavset hastighet,

Som sagt ni använder dessa upgifter på egen risk....

 

En enklare box som "bara" kräver

7st slutande stömbrytare

1 st växlande 1-0-1 återfjädrande strömbrytare för v&t då den endat behöver spänning i ett par sekunder... symbolen stämmer ej i schemat. 

1st 9-polig kontakt som passar den i bilen.

1st stickpropp som passar i 24volt uttaget på instrument panelen. 

+någon lämplig låda att montera strömbrytarna i.

+lite kabel mm.

 

enkelbox.jpg

 

 

Här kommer även schema på en mer avanserad modell, med ett 7-läges vred....

Med indikeringar och avsäkrade utgångar.... 

Kräver lite mer kunskap att bygga....

Värden och typen på komponenterna får ni själva räkna ut.... men ni har schemat iaf.... 

 

 

nbavanserad.JPG

 

Å en bild på kretskortet mm, till denna...

 

komponenternb.JPG

 

Allt går att förändra och förbättra, kom gärna med förslag.

 

Bild kommer senare på den färdiga "avanserade" modellen........

 
samlarsaker2010-08-29 19:04:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag 1: Ha inte "TS" tillslagen i "N".

 

Förslag 2: Du får rätt skaplig backspänning på LEDarna vid frånslag, en frihjulsdiod per spole kan kanske vara bra.

 

SBA1112010-08-29 21:37:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hade varit relativt enkelt av dem när de konstruerade växelväljare att spärra för det' date=' då mätvärde från frekvensgivare alltid talar om bilens hastighet. Men alltid enkelt att vara efterklok[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img]

Så sant! Det fanns tillockmed förslag på det på prototypstadiet. Man kan misstänka att en del växellådskador kommit till när passageraren på skämt lagt i backen under körning. Skifta till Bo-läge är också dramatiskt.

 

Jag råkade häromveckan ut för att styrboxen gick sönder vid ca 80km/h på asfalt och växlade ned till H1.

Det blev en rätt stilig bredsladd, men vxlåda och motor verkar ha klarat sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Förslag 1: Ha inte "TS" tillslagen i "N".

 

Förslag 2: Du får rätt skaplig backspänning på LEDarna vid frånslag, en frihjulsdiod per spole kan kanske vara bra.

Get var bra förslag. som sagt allt går att utveckla....

 

på den avanserade boxen har jag lagt en extra brytare i serie för BO för att förhindra skada om man vrider vredet förlångt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...