Gäst langas516 Postad 9 Juni , 2010 Rapport Share Postad 9 Juni , 2010 Hej. Är en nybliven ägare till en tgb 30, köpte en på auktionen i kinnarp. Men lyckan blev kort, hade tänkt köra bilen hem men kom ca 5km sen ville inte vxl lådan driva längre. stannade till å stängde av motorn å prövade starta å lägga i växel å bilen gick..... men ca 2 km sen va det stopp igen. sen ville den bara korta sträckor å till sist inte alls. kollade oljan i lådan å det visade sig vara en del vatten i den. trodde till en början att det va felet med en läckande oljekylare men pratat men duktiga killar som jobbar med automatlådor å dom tycker att den borde driva iaf. Kan det vara den beryktade boxen även på min bil??? Vad tror ni som pillat med detta??? Vore otroligt tacksam för hjälp!! Sover knappt på nätterna pga denna gröna skapelse! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Valle Postad 9 Juni , 2010 Rapport Share Postad 9 Juni , 2010 Jag har råkat ut för att den bara går på 1:an och vägrar växla upp. 1 liter ATF-olja så går den bra igen. Har ett mindre läckage från automatlådan som jag egentligen borde fixa. Det går i drygt 30 liter ATF-olja om du tömmer helt. Inte billigt direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruhn Postad 10 Juni , 2010 Rapport Share Postad 10 Juni , 2010 Det går i 47liter totalt =) Prova att byta oljan till att börja med. Om din styrenhet är trasig så är det troligen nån eller några dioder som har gått sönder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 10 Juni , 2010 Rapport Share Postad 10 Juni , 2010 När du tog bilen gick alla växlarna i? dvs H1, H2, H3, M3 toppfart ca 80-85kmh? Börja med oljan så nivån blir rätt! Kolla gärna kablarna och kontakterna på lådan, de brukar oxidera. Kolla även där styrboxen sitter så det inte har varit ett "fågelbad" där, så att någon 30-bil på auktionen i fredags hade spår av vatten där boxen sitter... om du behöver hjälp med styrboxen så kan du kontakta mej via pm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst langas516 Postad 10 Juni , 2010 Rapport Share Postad 10 Juni , 2010 Om alla växlar funkade vågar jag inte svara på men jag va nog uppe i 50-60km/h iaf å den växlade fint om än lite hårt (men det gör dom kanske) har ingen större erfarenhet av dessa fordon. Men sen slutade den driva helt å motorn frivarvade. Nu e han tom på olja, oljekyl lossat + filter i vxl lådan rengjort. Har hittat en kille som kan renovera kylet(inte helt lätt att hitta) för det måste ju vara den vägen vattnet kommit in i lådan. Sen ska olja i å testas!!!! Kollade på styrboxen idag i det ser fint ut. inget erj eller så men två kablar som sitter ihop med kabelsor låg löst (möjligen lossat när jag lyfte på locket med vreden) båda märkta 530. Ska dom vara lösa men ihopsatta eller sitta någostans?? nån som vet??? Tack samlarsaker jag hör av mig om det kan misstänkas fel i boxen! Talade med active life idag å dom säljer den där tvångkörningsboxen för 3 tkr, borde man ha en sån eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 10 Juni , 2010 Rapport Share Postad 10 Juni , 2010 Dubbel 530 ramlar ofta av från V-T strömbrytaren när man lyfter på locket. Ska till stift 6. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst langas516 Postad 10 Juni , 2010 Rapport Share Postad 10 Juni , 2010 Tackar!! Misstänkte dettta!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 11 Juni , 2010 Rapport Share Postad 11 Juni , 2010 Kablarna är lite i kortaste laget till växel-väljar vreden, så man får se upp att de inte lossnar.... När väl boxen fungerar så ska den vara tillförlitlig, Men man vet aldrig med gammal elektronik. Jag kan ordna en "nödkörningsbox" billigare åt dej. om du känner att du har behov. Jag har gjort en åt mej men jag åker ibland på någon längre tur och tycker att de kan vara bra att ha, men har inte behövt använda någon ännu.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst langas516 Postad 13 Juni , 2010 Rapport Share Postad 13 Juni , 2010 Då va nog felet konstaterat! Bytte oljekyl å i med ny olja i rätt mängd i vxl lådan sen va det dax att provköra men inte ville han röra på sig. Så jag provade med en lånad "nödkörningsbox" å jösses va fint det gick så det måste ju vara ett fel i boxen på den eller vad tror ni som kan dessa gröna skönheter?? Men nu har jag ju ny fin olja utan vatten i lådan iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 13 Juni , 2010 Rapport Share Postad 13 Juni , 2010 Vad är en nödkörningsbox? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 14 Juni , 2010 Rapport Share Postad 14 Juni , 2010 Nödkörningsbox, är en box som man kopplar in i tgb:n vid säkringsdosan för att kunna lägga i växlarna "manuellt" dvs man får lägga i 1:an, 2:an, 3:an osv. en efter en. Eller välja backen samt skifta mellan väg och terrängväxel... den är användbar om man vill köra utan "automatiska växelväljaren" =styrboxen. eller om "automatiska växelväljaren" eller original växelväljar-strömbrytarna är trasiga. Men den förutsätter att växellådan är hel mekaniskt+ att magnetventilerna och kablarna ner till växellådan är hela.... Den har inga säkerhetsspärrar, Dvs det går tex. att lägga i 1:an när man kör i toppfart... Men det är som namnet säjer en nöd-box för att kunna köra eller flytta bilen när orginal boxen är sönder.... Så man måste använda den med förstånd.... Tror inte Scania har tillverkat någon nöd-box, utan det är en efter konstruktion enligt uppgift från försvaret.... Jag håller på och bygger en nöd-box, Bilder kommer när den är klar.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toen Postad 14 Juni , 2010 Rapport Share Postad 14 Juni , 2010 Tyvärr äger jag ingen TGB30 eller 40 själv, men vad skulle du ta för en sådan box om någon på detta forum vill köpa en? Det verkar vara fler i forumet som kan tänkas behöva en. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 16 Juni , 2010 Rapport Share Postad 16 Juni , 2010 Hmm. vet ej vad materialet kostar till de ännu, men 7-läges omkopplare ( har hittat 2st begagnade på jobbet) är dyra speciellt när de bör klara ca 2 amper & de krävs för att kunna välja alla växlar... Funderar att göra denna modell med "klenare" omkopplare och köra strömen genom transistorer... Denna variant är även bra vid felsökning då man kan lägga i alla växlar "manuellt"... Då kan man utesluta eller ringa in mekaniska fel i lådan... Men jag kan med enkelhet göra en "snik" Nödkörningsbox med Back, Neutral och läge S (H2) = max 30kmh. samt med v & t. Den räcker gott och väl för att kunna flytta fordonet om något i elektroniken gått sönder... då behövs en 3-läges omkopplare = vanligare och billigare.... kan även vidareutvekla denna så man kan få back, neutral & H1 i vredet sedan får man lägga i H2, H3 & M3 med vippströmbrytare i turordning. Förklaring växlar för de som kanske undrar... R = Back = H1 = Hydraulisk 1:a N = Neutral D = Normal framväxel, växlar i denna ordning H1>H2>H3>M3 S = Låst H2 Bo = Bogsering = M1 = Mekanisk 1:a **H = Hydraulisk **M = Mekanisk **V = Vägväxel (Högväxel) **T = Terrängväxel (Lågväxel) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toen Postad 16 Juni , 2010 Rapport Share Postad 16 Juni , 2010 En snikbox är ju helt klart ett alternativ till de som har en trasig bil. Som du säger, man skall ju bara flytta bilen tills man har den där man kan meka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst langas516 Postad 18 Juni , 2010 Rapport Share Postad 18 Juni , 2010 Det va inget större fel på min pärla med boxen! Nya säkringar å elspray på alla kontakter å han går som en dröm. Nu leker livet igen!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst langas516 Postad 18 Juni , 2010 Rapport Share Postad 18 Juni , 2010 För allas vetskap gick det i ca36 liter atf olja i lådan å då va den helt tömd!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mats_o Postad 24 Juni , 2010 Rapport Share Postad 24 Juni , 2010 Minns jag rätt så var det tryckknappar på den jag hadde i det gröna livet och ingen särskild omkopplare. Sen om det satt något logikkort kopplat vet jag inte. den funkade ju så jag skruvade aldrig upp den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 25 Juni , 2010 Rapport Share Postad 25 Juni , 2010 Givet vis går det att lösa med tryckknappar också... Men min idé vat att det skulle vara enkelt med ett vred... = mindre risk för "fel-växling" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 25 Juni , 2010 Rapport Share Postad 25 Juni , 2010 Ja både enklare och säkrare med vred. Inte roligt att råka trycka in knappen för backen när bilen går snabbt framåt. Får väl betäcknas som lite av en miss av scania/fmv att det ihuvudtaget är möjligt att göra det via automatiska växelväljaren när bilen tex rullar fortare än 5km/h. Hade varit relativt enkelt av dem när de konstruerade växelväljare att spärra för det, då mätvärde från frekvensgivare alltid talar om bilens hastighet. Men alltid enkelt att vara efterklok Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mats_o Postad 25 Juni , 2010 Rapport Share Postad 25 Juni , 2010 Finns den signalen med upp i kopplingsdonet måntro? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 29 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2010 Kopplingsscheman för "nödkörningsboxar" Lägger ut scheman som jag ritat, då många verkar vara intresarade av en sådan box.... OBS! Jag tar inga som hellst ansvar om något går fel. om ni använder dessa.... De de saknar vissa spärrar, Bland annat... Det går att skifta mellan V&T oavset hastighet, Som sagt ni använder dessa upgifter på egen risk.... En enklare box som "bara" kräver 7st slutande stömbrytare 1 st växlande 1-0-1 återfjädrande strömbrytare för v&t då den endat behöver spänning i ett par sekunder... symbolen stämmer ej i schemat. 1st 9-polig kontakt som passar den i bilen. 1st stickpropp som passar i 24volt uttaget på instrument panelen. +någon lämplig låda att montera strömbrytarna i. +lite kabel mm. Här kommer även schema på en mer avanserad modell, med ett 7-läges vred.... Med indikeringar och avsäkrade utgångar.... Kräver lite mer kunskap att bygga.... Värden och typen på komponenterna får ni själva räkna ut.... men ni har schemat iaf.... Å en bild på kretskortet mm, till denna... Allt går att förändra och förbättra, kom gärna med förslag. Bild kommer senare på den färdiga "avanserade" modellen........ samlarsaker2010-08-29 19:04:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 29 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2010 Förslag 1: Ha inte "TS" tillslagen i "N". Förslag 2: Du får rätt skaplig backspänning på LEDarna vid frånslag, en frihjulsdiod per spole kan kanske vara bra. SBA1112010-08-29 21:37:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 29 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2010 Hade varit relativt enkelt av dem när de konstruerade växelväljare att spärra för det' date=' då mätvärde från frekvensgivare alltid talar om bilens hastighet. Men alltid enkelt att vara efterklok[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] Så sant! Det fanns tillockmed förslag på det på prototypstadiet. Man kan misstänka att en del växellådskador kommit till när passageraren på skämt lagt i backen under körning. Skifta till Bo-läge är också dramatiskt. Jag råkade häromveckan ut för att styrboxen gick sönder vid ca 80km/h på asfalt och växlade ned till H1. Det blev en rätt stilig bredsladd, men vxlåda och motor verkar ha klarat sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 30 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2010 Förslag 1: Ha inte "TS" tillslagen i "N". Förslag 2: Du får rätt skaplig backspänning på LEDarna vid frånslag, en frihjulsdiod per spole kan kanske vara bra. Get var bra förslag. som sagt allt går att utveckla.... på den avanserade boxen har jag lagt en extra brytare i serie för BO för att förhindra skada om man vrider vredet förlångt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mats_o Postad 30 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2010 Snyggt jobbat Sitter och grublar på hur man ska få fram M2 signalen också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.