Gå till innehåll

C202 6x6 -79


Gäst Ricke

Rekommendera Poster

Känner att det börjar bli dags att lägga upp lite info och bilder om mitt projekt att bygga en C202 6x6. Förra

hösten då jag köpte den C202

DSC04161.jpg

jag gjorde iordning och har kört med sen i våras så följde även en andra med av bara farten. Denna har nu bara stått stilla och jag har inte rört en skruv på den fram tills början på oktober. Det är en C202HT -79 utan winch, som så småningom ska bli sexhjulsdriven! Jag vet att Volvo byggde nån/några i ett försök, men mig veterligen har det aldrig sålts eller använts någon 6x6 valp varken civilt eller i försvaret, mer än i försökstadiet.

I början på oktober började jag iaf med att lyfta av karossen:

DSC00031.jpg

Sen var det väldigt enkelt att lyfta ur motor och drivlina, så det gjordes rackans fort!

DSC00034.jpg

DSC00072.jpg

Sen blev det till och skjutsa in ramen i verkstan och bygga en tillfällig ställning till bakänden.

DSC00170.jpg

Letade rätt på lite bakaxlar at skruva isär och undersöka skicket på.

DSC00183.jpg

Det visade sig att båda två faktiskt var mer eller mindre skrot inuti =(

DSC00176.jpg

Lite stort lagerspel för mitt tycke!

DSC00175.jpg

Men jag har en framaxel till liggandes som skruvades ner och där visade sig iaf pinjong och kronhjul var fräscht, däremot är resten i framaxeln skrot! Så summa summarum så behöver jag en uppsättning pinjongdrev och kronhjul för att få ihop mina 2 bakaxlar komplett igen! Så är det någon som ruvar på antingen fram eller bakaxel med 6.17:1 i utväxling så hojta till! Är endast de till C202 som funkar då gammelvalpen har 5.38 i utväxling...

Fortsättningen följdes av att ramen rullades ut en runda för att spolas rent inuti.. Fanns mkt skit i balkarna!

DSC00227.jpg

Passade på att kapa rent lite skit som skulle komma att vara i vägen senare för kommande drivlina och hjulupphängning, så vakumtanken och de gamla bladfjäderfästerna fick stryka med!

DSC00228.jpg

Vidare har jag letat runt lite här och där efter en lämplig bussning att bygga upphängningarna till de båda bakaxlarna (och även framaxeln så småningom) och hittade denna goingen! Det är bakre länkarmsinfästning fram på golf och caddy. Stabil i drag och tryckriktningen och väldigt enkel att vrida/vinkla på! Hyffsat billig dessutom!

DSC00248.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 123
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du ikke har sett det' date=' finns det en bil som kalles 13...og den har 6x6 [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_40.gif[/img]

 

Skal bli artig å følge bygget....masse bilder PDT_Armataz_02_44.gif

Inspirerad av en Vw Polo Cross Country där det på bakluckan satt ett klistermärke med texten "Ich bin ein mini touareg", så kan det hända att det blir "Ich bin ein mini TGB" PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det har inte hänt jättemkt den senaste tiden som jag hade planerat. Min bruksbil har påkallat en jäkla massa uppmärksamhet och velat ha alldeles för pengar tyvärr.. Men men, nu får den rulla ett par tusen mil till.

Jag har iaf skaffat material till mina blivande länkarmar till uphängningen av mina boggiaxlar. Satte sakerna i fräsen på jobbet så de passar perfekt mot öronen som ska innehålla gummibussningarna så småningom.

DSC00382.jpg

DSC00383.jpg

Just det ja.. Ni har ju inte sett motorn än, och jag har fasen ingen bild på den, men däremot på ett renblästrat insugsrör..

DSC00340.jpg

Idag har jag dessutom tvättat, blästrat och grundmålat mina axlar. Ska bara övermålas med, sen är de klara för att monteras ihop.

DSC00389.jpg

DSC00392.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eile: Jag har inte tänkt att åka på de däcken mer än nödvändigt till och från besiktning så småningom, men risken är att de kommer vara för stora till det då bakaxlarnas avstånd från varandra inte kommer hantera större däck än 33"..  och de michelinarna är väl dryga 35".. Så vill du får du köpa allihop! Vet inte vad skäligt pris kan vara..? 1000:-/st för de friska??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hej vill bara säga att det är ett grymt prodjekt du har dragit i gång, och detta skall jag följa med intresse

Men jag har suttit och funderat lite, och en sak jag inte riktigt får till. Hur får du drift på båda bakaxlarna ?

först trodde jag att du skulle öppna mitten axeln och ta ett annat skal och försöka få ut en pinjong som du sedan koplar i hop med den bakersta axel med en liten kardarn eller liknade.

sen funderade jag på om det  blir det någon slags extra låda ovanför som du tar ner drivningen till respektive axel ?

Ja hur som helst skall det bli väldigt interssant att följa, detta är det inte många som gett sej på PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har suttit och funderat lite' date=' och en sak jag inte riktigt får till. Hur får du drift på båda bakaxlarna ?

...funderade jag på om det  blir det någon slags extra låda ovanför som du tar ner drivningen till respektive axel ?

 

[/quote'] Det är nog lite åt det hållet det blir, nån form av "central kardan" där jag plockar ut drivning till respktive axel via varsin "dropbox" på nåt vis.. Har inte spikat lösningen på detta än.. Hydraulik har även varit på tavlan och vänt, men det är svårt att få det att funka med högre hastigheter såsom transport på väg, då man skulle få enorma mängder värme och effektförluster!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du göra som det är gjort på drivkärran till valpen:

 

Från kraftuttaget går det via kardaner till en extra fördelningslåda på kärran, därefter lika som den vanliga drivningen till bakaxeln.

På kärran kan man bara ha drivning när man kör med lågväxel, beroende på att man sköter i/urkoppling av drivningen på kärran med vacum. Har du den extra fördelningslådan monterad på  bilen borde du kunna koppla in drivningen även när du kör med högväxel.

Det är nog inte fel att kunna köra utan drivning på den bakersta axeln när du kör på asfalt, det sliter rätt hårt på min tgb 1314 när jag svänger in på parkeringen hemma.

 

/Mårten

 

Bilder:

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

fanns det verkligen drivkärror till 202:an?

 

I det här fallet så blir det mittersta axeln som blir den extra axeln. Och som jag ser det så finns det bara ett sätt att få drift på den. Vänd den axeln så ingående axel pekar bakåt, koppla ihop dom båda bakaxlarna med en kardan och lägg drop-boxen mellan kardan och medbringare på bakersta axeln. sen kopplar du kardanen mellan fördelningslådan och drop-boxen. Anledningen till det är att mellanaxeln kommer att hamna mitt under fordelningslådan och det är enda chansen att få ner kraften dit.

 

dropbox.JPG

 

 

Jag vidhåller dessutom att du ska använda en framaxel med tvångsstyrning på för att få bibehållen styrförmåga utan för mycket brytningar när du ska styra på asfalt. Då har du möjlighet att använda frihjulsnav även på den axeln. Jag är medveten om att du måste sära på axlarna lite mer än du tänkt då- men jag tror du vinner på det i slutänden.

 

SKREV OBELIX

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tänker helt fel om jag får för mej att den främre axel som är vänd på robbans ritning blir att gå baklänges ?

Fundera om den vända axeln vill driva hjulen mot färdriktningen när den snurrar med en axel som är rätt vänd och vill driva den i färdriktningen PDT_Armataz_02_12.gif Alltså de blir att jobba mot varandra

 

Om det skall fungera så måste ju den främre axel vara en framaxel med utgående axel redan vänd bakåt.

eller är jag helt ute och cycklar PDT_Armataz_02_14.gifPDT_Armataz_02_15.gif

 

H.Hansen2010-01-08 13:01:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

912 fördelningen har fel utväxling, den växlar bara 1,45:1 på låg och 1:1 på hög...

Annars vore det en ganska enkel lösning, bara kapa axelrören på den ena bakaxeln och byta plats på rören så diffklumparna blir förskjutna i sidled.

912 fördelningen har ju dubbla utgående axlar som bekant.Dessutom borde den vara minst sagt skottsäker på ett såpass lätt fordon....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Ricke väljer en fram axel- så har den ju redan pinjongen bakåt- och kommer följdaktligen ge rätt färdriktning. Och väljer han en bakaxel så måste den vändas om så pinjongen hamnar bakåt- och då kommer även den att jobba i rätt färdriktning. Se skissen nedan: 

 

axlar.JPG 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per och Dexxas,

 

Ni missar totalt att Ricke INTE ska förlänga sin 202:a. Den extra axeln kommer att hamna rakt under växellådan. Så det funkar inte med men sån fördelningslåda. Om han lagt sin extra axel BAKOM originalaxeln så skulle det funkat bra som ni föreslår.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexxas,

Personligen hade jag gjort så. för att få till en 13-valp! Men Ricke har nog tittat på dom finska sisuna med tre axlar monterade relativt nära varandra- och dom är ju skitfräcka!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Ingen förlängning! Då blir ju detta ännu tuffare än jag först tänkt. Det kommer verkligen bli en liten sisu vagn. PDT_Armataz_02_44.gif

 

En fundering om styrningen bara, om vi bortser från hur svårt det blir att bygga. Med ett treaxligt fordon med axlarna jämnt fördelade utmed längden borde det gå att ha styrning på första och sista axeln? Vet inte om den kommer bli väl kvick i kurvorna i hög fart med vältrisk som följd.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...