Gäst Ricke Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 När katten är borta dansar mössen på bordet Kul att se att ni diskuterar ämnet!! Alla verkar tänka ungefär lika, dels med rotationer på pinjonger och utgående axlar från fördelningslådor osv.. Min ide är att på något vis använda den utgående axeln på original fördelningslåda. Den ska "lyftas" genom ett kuggspel som monteras istället för handbromstrumman kan man säga, och sitta tätt mot fördelningslådan. Detta ger en utgående axel som ligger i samma höjd som kraftuttagsaxeln, men med Hög/Låg funktion som vanligt.. Denna axel ska sedan föras vidare till 2 "dropboxar" är det tänkt. En som sitter relativt nära fördelningslådan, fast på sådant avstånd att den främre bakaxeln kommer upp mellan original fördelningslåda och den nya dropboxen. Denna dropboxen kommer förse den bakre bakaxeln med driv. Den centrala kardanen från original fördelningslådan fortsätter genom första dropboxen till en andra dropbox som kommer förse den främre bakaxeln med driv. Tittar man på det från sidan sedan kommer kardanstängerna gå i ett X. Ser man på det rakt ovan ifrån kommer de gå | | .... Anledning till att jag vill behålla originallängden på bilen är mest för att få en kort och smidig bil i skogen! Har även funderingar på att flytta fram framaxeln något när jag bygger 3-link även där så småningom för att öka på stigningsvinkeln något, för så fort man ska över ett dike i nuläget så plöjer ju stötfångaren i backen! Här är några bilder på den valpen som jag brukar idag på diverse träffar. Gjorde lite enkla jobb i paint med den för ett tag sen, mest för att se hur proportionerna blir... Och visst, jag kan hålla med om att en förlängd 13-valp skulle se mest "rätt" ut, men jag tycker den kortare versionen nästan ser lite söt ut faktiskt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Ja, det är klart vi diskuterar ditt bygge! Det är ju spännande ju! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 En fundering om styrningen bara' date=' om vi bortser från hur svårt det blir att bygga. Med ett treaxligt fordon med axlarna jämnt fördelade utmed längden borde det gå att ha styrning på första och sista axeln? Vet inte om den kommer bli väl kvick i kurvorna i hög fart med vältrisk som följd. [/quote'] Man kan ha styrning på sista axeln med även om inte avstånden är jämnt fördelade.. Är bara att anpassa längden på hävarmarn någonstans utmed länkaget så man minskar utslaget på sista axeln.. Men jag har mätt en väldans massa på hur mkt hjulen förflyttar sig på framaxeln med den hjuluppsättningen jag har idag, och visst breddar mina hjul ganska mkt, men jag kommer aldrig åka med smalare spårvidd i skogen! Framhjulen rör sig runt ±100mm på "största" stället, och tar man hänsyn till anpassning i styrutslag på sista axeln proportionellt med axelavstånden mellan axel 1&2, 2&3, så blir det 60% av rörelsen. Då flyttar sig hjulet oxå ±60 mm på största stället, vilket ger att jag måste öka avståndet mellan boggiaxlarna med ytterliggare 60mm.. Dessutom tar de 60 mm större plats bakåt samtiidgt, vilket ger att jag då måste flytta axel nummer 2, 120mm framåt. Och det går inte dels för växellådornas placering och att en redan kort hjulbas blir ohållbart kort! MEN!! När det däremot gått en tid, när bygget är klart, provklrt, utvärderat osv, och kosingen trillat in i plånboken igen så är en uppsättning Geländewagenaxlar lockande!! De är bredare i styrgeometrin, vilket gör att jag får skaffa andra fälgar med högt offset, och då komme rinte hjulen rör sig lika mycket om ens något framåt/bakåt vid styrutslag.. Desutom blir det då fulldiffat, vilket inte är ovälkommet! Men det är i framtiden nåt eller några år framåt! Men ideen finns redan! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Jag tror att du ska hålla dej till original placering på framaxel och bakaxel, med orörda infästningar så långt som möjligt. Av det enkla skälet att då är det i princip en original valp med en extra axel "bara". Större chans att få den godkänd vid bes. Sen har du tid på dej att bygga om den hej vilt tills nästa bes. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Jag håller med dig om utseendet, den rundare koarossen på c202 och valpen gör att den ser lite gullig ut jämfört med en 11:a. Jag tycker helt klart att du ska behålla den kort. 13 bilar finns det ju redan men en 3 axlig kort blir du ensam om Är tanken att få den besiktigad eller är målet att få den fungerande och "bara" köra i skogen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Obelix, originalfästena till bakre fjädringen är redan borta! Och framaxelns upphängning ska ju ändras helt den oxå! Idag är ju nästan alla 202:or stumma fram, och denna ska bli en förebild för flex i valp/202-familjen Målet är att bilen ska besiktigas och vara fullt användar som vilken originalvalp som helst! Med dieselmotorn i och kommande M47 är tanken att det till och med ska kunna bli en gnutta ekonomi att köra den! Något jag inte nämnt än i mina funderingar är att bygga boggilift oxå! Detta pga att fjädringen kommer bestå av någon form av kontrollerbart medium (olja eller luft). Detta kommer ge mig möjligheten att lätta sista axeln i skogen för att få ytterliggare mindre svängradie. Samtidigt kommer omvänt möjligheten att lätta andra axeln för att låta sista axeln "ta befälet" på vägen, med längre hjulbas och kursstabilitet som bonus! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Är det sån skillnad på flex mellan 202:an och valpen! Jag har kanonflex i min valp och det ska mycket till för att tappa kontakten med nåt framhjul. Det med lyftbara axlar låter spännande! Kan ju bli väldigt användbart i skogen- och nödvändigt på vägen. Blir det Perkins eller? SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 8 Januari , 2010 Rapport Share Postad 8 Januari , 2010 Valpen har rulle och fettsmörjning i alla leder, C202:an har 140:ins gummibussningar i alla leder.. och det är STELT. Håller faktiskt på på lite lediga stunder att svarva nya leder till min 202:an för att bakåtkonvertera till rulle och fettsmörjning!! Motorn blir en TD25 från Nissan som ska turbokonverteras. Fördelen med denna motorn är att allt är mekaniskt och dessutom kedjedrift till kamaxeln, så det går att bada så länge bara insuget för luft Trumbromsarna ska ersättas runtom med skivor och styrningen ska blir servoassisterad! Sittytorna i hytten ska sänkas på båda sidorna för att ge mer plats åt mig som är relativt lång (186cm) så jag slipper släpa huvet i taket! Kort sagt ska det bli en hyffsat bra bil i skogen med lite modernt tänk i utrustningen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 Hade du inte två 202'or varför inte bulta ihop, sänk, svart tonde rutor och riktiga pimpfälgar och du har klart värsta limon som rullat i trakterna. Nån med lite fantasi kan säkert photshopa ihop det, tror nog en 6 weels limo med lite rått ungersk stuk skulle väcka rejält med uppmärksamhet och även bli lätt sålt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Hade faktiskt hyffsat vilda planer ett tag på att göra en streetracer av denna jag håller på med nu.. Framvagn från nån stor personbil med Mcphersonben, 350smallblock+700 eller liknande, stadig bakaxel och lättviktskaross i glasfiber.. Givetvis sänkt duktigt! Ända utvändiga som skulle avslöjat skulle vara höjden på bilen och möjligen landsvägsdäck, annars skulle militärt stuk hållas! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 19 Januari , 2010 Rapport Share Postad 19 Januari , 2010 eile: Jag har inte tänkt att åka på de däcken mer än nödvändigt till och från besiktning så småningom' date=' men risken är att de kommer vara för stora till det då bakaxlarnas avstånd från varandra inte kommer hantera större däck än 33".. och de michelinarna är väl dryga 35".. Så vill du får du köpa allihop! Vet inte vad skäligt pris kan vara..? 1000:-/st för de friska?? [/quote'] Jag kan tänka mig att köpa dem om du vill, har till och med en uppsättning hyfsade 33X12,5-15 med fälg att lämna i byte. Vad är det för däck du har? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bloodwheel Postad 5 Februari , 2010 Rapport Share Postad 5 Februari , 2010 Hur går de med projektet!!!Vill ha mer bilder och info,diggar sådana här tokigheter!!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 5 Februari , 2010 Rapport Share Postad 5 Februari , 2010 Hur går de med projektet!!!Vill ha mer bilder och info' date='diggar sådana här tokigheter!!!!!![/quote'] Hehe, kul att folk letar efter tråden och ifrågasätter!! Det har hänt väldigt lite rent fysiskt den senaste tiden! Däremot har det funderats, måttats, ritats, funderats igen och faktiskt handlat lite grejer! Det som senast kom hem var 4st bakbromsskivor till volvo 740. Dessa har sedan varit en runda både i svarven och fräsen så sent som igår faktiskt! Svarvar bort kanten längst in så "manteln" blir cylindrisk invändigt. Måttet blir Ø160.5mm. Navhålet blir Ø106.5mm. Borrar om hålbilden. Ø139.7x5 och Ø14.5 till bulthålen Naven har jag svarvat ner tidigare, men har ingen bild på dem just nu. De blev Ø160mm utvändigt. Precis lagom, snuddar bara vid bultskallarna. Bjuder på en väldigt tidig skiss på hjulpphängning med alla länkarmar osv som ska dit. Sitter och ritar en del på kvällarna på jobbet, så det är väl fysiska som händer egentligen. Känns smidigare att rita upp det mesta i förväg så ser man vad som funkar och inte.. Kanske är lite fegt, men det sparar förmodligen både tålamod, tid och pengar! Vad tycks? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 5 Februari , 2010 Rapport Share Postad 5 Februari , 2010 Just ja.. glömde ju berätta att jag kanske fått tag i en tryckplatta till kopplingen. Dessutom har jag en M47, 5vxl låda bokad som ska hämtas när snön lättar lite då den ligger under presenning nånstans i skogarna utanför stan =) Så när de sakerna är hemma riktas arbetet lite till att passa ihop de olika delarna i drivlinan! Har även pratat en del med folk som kan transmission osv, och det verkar bli en kedjetransmission till axlarna. Får se hur det håller! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 Februari , 2010 Rapport Share Postad 6 Februari , 2010 Det blir nog bra med kedjedrift, Väldigt många maskiner använder ju detta och de snurrar på år efter år. Ser ut som du börjar få en struktur på hur du skall få till det med axlarna Skall följa detta med intresse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Februari , 2010 Rapport Share Postad 7 Februari , 2010 ang centrum till m47 så välj ett med kraftiga ryckutjämnarfjädrar tex 6814584-6 volvo nummer men det finns fler med förstärka centrum just detta passade mig eftersom jag ville ha centrumet felmonterat dvs fel sida mot svängjulet, eller ta ingående axeln från din 202 m45 låda vilken passar rakt av på m47 och behåll det kraftiga c202 centrumet ända haken med dessa är att de inte finns att köpa nya men ev kan någon av de till landrover passa. drift varför inte en drivande axel och bandrift såsom älgdragarna de bygger här i skogarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Nicke_gbg Postad 8 Februari , 2010 Rapport Share Postad 8 Februari , 2010 Man kan ju driva hjulen med ett hjul mellan hjulen också. så har ju en del lastbilar. med boggi axel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 8 Februari , 2010 Rapport Share Postad 8 Februari , 2010 Man kan ju driva hjulen med ett hjul mellan hjulen också. så har ju en del lastbilar. med boggi axel. RobsonDrive heter det. /Betterwissern (används "bara" i nödfall o river rätt hårt på däcken) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 8 Februari , 2010 Rapport Share Postad 8 Februari , 2010 Man kan ju driva hjulen med ett hjul mellan hjulen också. så har ju en del lastbilar. med boggi axel. RobsonDrive heter det. /Betterwissern (används "bara" i nödfall o river rätt hårt på däcken) Även skogsmaskiner (skotare) kan ha vagnen driven på det viset... atv lösningen är ju lätt och smidig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 8 Februari , 2010 Rapport Share Postad 8 Februari , 2010 En Volvokusin, 6-hjulig 140 pick-up: Framgår dock inte om den driver på båda axlarna: http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_140_flakbil_25534688.htm?ca=19&w=3 Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Mars , 2010 Rapport Share Postad 22 Mars , 2010 Hej Ricke, Jag (och säkert flera med mej) undrar hur det går för dej? Nu har det varit ohälsosamt tyst ett bra tag..... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 23 Mars , 2010 Rapport Share Postad 23 Mars , 2010 Hej Obelix (och er andra ) Det har varit väldigt tyst och stilla kan jag hålla med om. I nuläget håller jag på med diverse servomonteringar på min 4x4 c202 som ska gå denna säsongen. Styrservo kommer från MB W124, och bromsservo (som ersätter de 2 enkretsservona) kommer från Opel vectra och monteras direkt ovanför fötterna! 6-hjulingen däremot, det händer inte mkt fysiskt, men i tanke och på ritningar händer lite grann. Diskuterar fram och tillbaka med SFRO angående hjulbas osv. Mn ide och utmaning med det hela är ju att hålla originallängd på bilen, något som de ser som en mindre bra ide på SFRO. Men jag kommer fördmodligen lägga viktfördelningen på boggin så att sista axeln får högre marktryck än den främre och kommer då blir "bestämmande" på vägen med totalt sett längre hjulbas jämfört med original. Vi får se hur det fungerar i praktiken dock. Har ännu inte fått hem min M47 låda. Jag jagar ägaren/säljaren lite titt som tätt för jag vill kunna matcha ihop motor och låda snart och lyfta i den i ramen för att bygga motorfästen med mera. I övrigt är det införskaffande av material som pågår. Kommer bli en del extra järn om man säger så.. Men så fort bara 4x4:an är klar för säsongen så ska det bli krafttag på 6-hjulingen, det lovar jag.. Och massor med bilder! Kul ändå att någon efterfrågar och undrar hur det går, sånt värmer =) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bloodwheel Postad 26 Maj , 2010 Rapport Share Postad 26 Maj , 2010 Nå ......lite engagemang här tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 26 Maj , 2010 Rapport Share Postad 26 Maj , 2010 Nå ......lite engagemang här tack Det kommer!! Har precis sålt min "vanliga" 4x4 valp i veckan' date=' ska levereras nästa lördag, så när den är ur huset ska det bli full fräs på 6x6 bygget! JAG LOVAR!! [img']smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] Tycker det är riktigt kul att nån frågar efter detta lite då och då, det sporrar!! Ska försöka ta massor med bilder under byggets gång! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 13 Juni , 2010 Rapport Share Postad 13 Juni , 2010 Jahapp.. En jäkla massa snack och ingen verkstad från min sida här, det tycker vi inte om!! Men iaf, nu är 4x4 valpen levererad och ur verkstan, pallarna med delar till 6x6 framplockade igen och har börjat rodda i hur man ska göra smidigt för att matcha ihop motor och låda.. Nissan + Volvo = inget passar! Jag har iaf en teori om att tömma motorn på olja, ställa den på högkant och placera växellådan över där för att försöka passa in den någorlunda och mäta fram hur tjock adapterplatta jag behöver.. mätte lite snabbt och slarvigt i vintras mot svänghjul och mot urtrampningslager osv och kom fram till ca 23mm adapter! Frågan är hur man ska centrera allt!? För minsta fel/excentricitet gör ju att splinesen i lammelen får stryk och det vill ju inte.. Får säkert vibrationer då oxå, så tips emottages gladeligen! Jag har iofs en egen ide om att göra ett passningsverktyg som passar tajt mot svänghjulet och ingående axel på lådan, men då behöver jag en låda med öppet/kapat svep.. Någon som har en rasad/skrotad M47 att skänka? Kan hämtas inom ett antal mil! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.