Guest clas1113 Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Är nu klar med min andra dieselkonvertering. Tanken var att starta med 206:an men det blev 202:an istället. Motorn som skulle installeras var tänkt att även denna gång bli en Isuzu 3,1 l turbodiesel. Men denna gång fick det bli en MB OM 602. En 5 cylindrig sugdiesel utan turbo. Orsaken till detta var att Isuzuns sprängkåpa var för stor i diameter vilket gjorde att den kolliderade med främre kardanaxeln. Ett stort tack till Daniel l för råd och tips. Resultatet blev en mycket trevligare vagn att köra. Motorn har ett fint bottenvrid och man kan ligga på 2:an på tomgång och puttra vilket var att glömma med B-20. Jag har byggt så att jag inte är låst vad gäller motorval. Har monterat elektrisk kylfläkt vilket gör att jag har 15 cm fritt utrymme att i framtiden kunna sätta i en om603 med 6 cylindrar då adapterplattan passar. Var lite tveksam till värmeutvecklingen från den större motorn ( ev med turbo). Som det är nu har jag en trevlig vagn som är lämpad att framföras i ca 25 km/h. Vilket är fullt tillräckligt då det eviga växlandet är minimerat till ett minimum. Jag vill inte ändra på stuket utan behålla original utseendet. Bränsleförbrukningen har reducerats otroligt och jag är helnöjd. Mvh Clas clas11132009-12-29 20:57:33 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ake64 Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Jag har ju sett lite under resans gång och det har verkat lovande. Kul att höra att slutresultatet blev lika bra som det var tänkt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bajon1 Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 **Host**Harkel**......bilder,tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Seglarn Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Mycket intressant projekt! Vad skiljer i vikt mellan originalmotorn o dieseln?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Daniel.G Posted December 29, 2009 Report Share Posted December 29, 2009 Jätteintressant,jag har själv en 202:a som ska genomgå samma operation när tid ges...Ett litet huvudbry som jag har haft,är att jag misstänker att den blir "långsam" Dieseln varvar man väl inte gärna ur lika mycket som en B 18?! Eller hur upplever du den? Rätta mej om jag är ute å cyklar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Portalpalme Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Clas jag väntar otåligt på bilder av det färdiga bygget! Sen har jag hört att du har haft massor av snö. Så ett par bilder på det mad vore najs. MVH Palme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted December 30, 2009 Report Share Posted December 30, 2009 Jag har tagit bilder men jag har fel på kameran så det blir att köpa en minneskorts läsare. Jag upplever inte att varvet på MB-dieseln besvärar men alternativet jag hade var att byta ut original fördelningslådan mot en fd51 ifrån en tgb för att få ner varvet men som jag skrev tidigare så räcker farten nu. Dessutom så hade inte motorn räckt till för detta alternativ. Jag hade ett tak på 10000 på hela konverteringen för att det skall kännas rätt att sätta igång. Taket är ännu inte nått då motorn kostade 2000 och startmotorn 3500 (24 volt), elfläkt 800:- Resten fixat med det som låg i lådor. Jag har behållit org generator samt kylare, motorfäste ifrån Mb. Det underlättar mycket om man kan behålla 24v systemet intakt. Min vagn har endast gått 920km så det mesta är i bra skick. Just nu står vagnen i verkstan för att slipas/ lackas. Tilläggas skall att en förutsättning är att en svarv finns att tillgå då det är ett måste då centreringsdon och remskivor skall fixas/centreras. min gamla örnsvarv har varit ovärderlig i denna konvertering. Avslutar med att jag upplever Isuzun som mer lätt jobbad och återigen dessa 2 motorer går att 24 volt konvertera det spar mycket jobb. mvh Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest psycho Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 kan du inte berätta lite mer ingående om vad du fick göra. å vad för delar du använt dig!!! skulle kunna tänka mig gö en liknande insatts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 Gott nytt år alla. Skall försöka beskriva lite hur jag byggt 202:an Men först vikten på motorn. Merca om602 motorns vikt har varit uppe tidigare och då jag provvägde den blir svaret. Tomvikt 170kg. Vikt med grenrör, generator samt svänghjul med koppling 195kg. På frågan om varvet på Motorn så får man ändra utväxlingen på något sätt om man inte nöjer sig med att ligga 25-30 km/h. Alternativen är två antingen en Fd51 låda med utväxling 1:1. Original Volvo G5 har 1,36:1. Om Fd51 lådan passar har jag inte provat då jag ansåg att det var för stor ombyggnad. Motorn Kommer ifrån en MB250D (124 kaross). Känner killen som kört den tidigare och orsaken till skrotningen var att Startmotorn var slut likaså generatorn. Samt även spännaren till multiribbremmen för drivningen av generator och vattenpump. Motorn gick i övrigt som en klocka Bv202 har kilremmar för drivningen av Generator och Hydraulpump. Så att då valde jag att svarva nya nav som passar mot MB-motorns vattenpump och motoraxel. Resultatet blev att 202 generatorn och Hydraulpumpen monterades på var sin sida om motorn. Drivna av remmar ifrån tgb11 (888 mm). Grenröret mynnar vid svänghjulet så att jag valde att dra det bakåt via kardantunneln och ut via luftutsläppet. Kopplingen är BV kopplingen på 8 1/2 tum den sitter bultad på en adapter skiva på 32mm som i sin tur är monterad på MB svänghjul som jag fick svarva till. Dock fattades det ca 20 mm för att axeln skulle nå in i stödlagret så det blev att svarva en adapter även där. Isuzun som jag tidigare konverterat har så tjockt svänghjul att man slipper dessa manövrar samt att den har en lös 6mm plåt bakom svänghjulet som underlättar centrering och testande innan man bestämt sig för motorvinkel mm. Som ni ser så finns inget facit på hur man skall göra utan det är omständigheterna runt motorn som styr hur man skall gå till väga och hade remspännarn varit ok så hade det nog blivit multiribbrem. Men som man säger man tager vad man haver. /Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 Lite bilder ifrån bygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Daniel.G Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 Har du behövt göra om oljetråget,eller sitter motorn lite högre än originalmotorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 1, 2010 Report Share Posted January 1, 2010 Oljetråget är inga problem men som du ser på bilden ligger kardanen ca 10mm från sprängkåpan. Efter att jag lyft motorn 30-40mm. Svårt då dieselns motorkuddar är mjukare än original gummi nej fel bakelitkuddar. Väljer man Om 617 motorn från 300d (123 kaross). Får man lyfta lite för då är det oljetråget som spökar. Jag har även en 617 motor liggande men valet föll på 602:an för det finns då möjlighet att byta till 603 motorn. Men jag har fått höra att 617 är mer stryktålig än dom senare motorerna. /Clas clas11132010-01-01 22:00:26 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Daniel.G Posted January 3, 2010 Report Share Posted January 3, 2010 Tror du att det blir trångt med 6:an (603) för oljetråget mot medbringaren och kardan? Jag har bara tittat på dina bilder än så länge och jag misstänker att det blir trångt där...//Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 3, 2010 Report Share Posted January 3, 2010 Har ikväll varit ute i verkstan och fixat ett läckage vid tempgivaren. Kylvattnet har mycket anslutningar och det är lätt att missa något. Ang 603:an så tror jag att om man lyfter motorn dessa mm så går tråget fritt. Men servicemässigt är det toppen med 602:an då man skall dela/ smörja knuten. /Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JDW Posted January 3, 2010 Report Share Posted January 3, 2010 Svårt då dieselns motorkuddar är mjukare än original gummi nej fel bakelitkuddar./Clas Ja du sätter väl inte dit några gummikuddar?? Hur skall annars motorvibrationerna kunna fortplanta sig i karossen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 3, 2010 Report Share Posted January 3, 2010 Skall väl kännas att det sitter en motor i vagnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest silverado Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 hej. sitter och funderar på en 300d i min 202a men det ser ut som jag måste byta till orbitrol styrningen nån som vet var det finns att köpa? motorn är från en 123 måste man svarva svänghjul och trixa nått med en sån spis? Håkan W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 Du behöver inte byta till orbitrol. Man utrustade dom senare vagnarna med Hydrostatisk styrning. Det är i stort sett samma pump på dom, bara trycket som är lite högre på dom senare. Ang svänghjul så finns det 2 typer av hjul. Ett lite tjockare som jag inte sett än. Möjligen att detta går att svarva ner. Mb-svänghjulen ser ut som en skål där kopplingen ligger inne till skillnad från Volvo som ligger plant på hjulet. /Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest silverado Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 ok men blir det inte väldigt trångt med styrsnäckan. kommer ju inte åt startmotorn som det är nu. sänkte bvn i sommras i en sjö. och nu har startmotorn gett upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 Har idag testkört 202:an i två timmar för att se om det är problem med värmen. Kan konstatera att motoreffekten räcker mer än väl. Med undantag av när allt är stelfruset. Men efter en tids körning så har man inget behov av att växla. Mb motorn har ett otroligt bottenvrid och det är inga problem att öka från tomgång på fyran till fullvarv på plogad väg. Däremot är det ingen ljuv sång ifrån motorn vid hastigheter över 30km/h. Vill man åka fort så skall man ha en annan utväxling. Med original Växellådor räcker OM602 bra. Ser ingen anledning att bygga aut med dieselmotorn som sitter i nu. Det fel som konstaterades idag var bränd oljerök i hytten vilket visade sig komma ifrån Gummibrickan på oljepåfyllningen. Packningen var torr och sprucken vilket fick till följd att olja rann ut på grenröret. Värmen då! Ja det är inga problem men med turbo så skall nog ytterligare uttag göras för att få bra genomluftning. Och ev mer fläktar. /Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vinkon Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Hej clas1113! Roligt att läsa om ditt bygge måste jag säga! Tänkte göra något väldigt liknande en bit in i framtiden, då jag avslutat min utlandstjänstgöring och köpt mig en 202a. Är det rymligt i kylluftschaktet? Kan man utan vidare dra avgassytemet via den? Har du/någon bilder in i tunneln när motorn e borta? Mitt första inlägg här, verkar vara ett vettigt/kunnigt forum det här. //Viktor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 Hallå Viktor! Du är så välkommen hit Har ingen bild på schaktet men jag har dragit röret ut genom bakväggen och sen upp bakom luft schaktet. Det är lite pyssel att konvertera men känslan när det är klart är ljuvlig. Leta efter en rostfri ( läs mindre rostig ) Norsk bandvagn med ZF-lådan och hydrostatisk styrning. Dessa tror jag tillverkades 1977-1981. /Clas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vinkon Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 Kopplingen är BV kopplingen på 8 1/2 tum den sitter bultad på en adapter skiva på 32mm som i sin tur är monterad på MB svänghjul som jag fick svarva till. Dock fattades det ca 20 mm för att axeln skulle nå in i stödlagret så det blev att svarva en adapter även där. Har du nån bild eller skiss på detta? Jag får inte nån bild i huvudet hur det är gjort... Har du nån bild på det färdiga vidundret? //Viktor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clas1113 Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 Jag har lite kamerahaveri här så det är lite sparsamt med bilder Och verkstan är belamrad med en halvspacklad 202:a. Har inte haft motivation att fixa "det där sista".Fan den funkar ju. Men bakvagnen är färdigmålad invändigt men det tar jo två veckor att få den att torka. Är väl lite snål med värmen men idag har det varit värme på hela dagen så jag skall ut nu och slipa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.