Gå till innehåll

Vilket band använder ni på 27 Mhz komradiona


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej ja som några har sett letar jag en komradio 27 MHz för att använda på Estlands resan.

Något Enormt utbud på begagnad marknaden verkar det inte finnas.

Men en har jag lyckats hitta på blocket som skall hämtas i dag.

Nu är det tyvärr så att han som säljer inte har så stor koll på vad det är, att det är en 27 MHz vet han. om det är en AM eller FM vet han inte,

Och ärligt det vet inte jag heller PDT_Armataz_02_12.gif, vad det är ni som har använder för band, kör ni på AM eller FM ?

 

ja åter till den som är till salu på blocket

 

Där står det komradio Commac 23 i fungerande skick och är en bild på denna

Och ett pris på 500, Utan antenn,

När jag kollar närmare ser jag att det är kompisen Tomas som håls med valphöjningsbygget som avstannat

Så jag skulle få den billigare då en magnetantenn ligger på runt 300 på kjell & compani och en komplett radio med antenn kostar 1200 kr där , Så är denna något jag kan ha bruk för på resan ?

30718199.jpg

Den de säljer på Kjell & compani är en FM radio prisvärde av vad jag förstår men inget jag vil köpa bara för 5 dagar i Estland

33364.jpg

Danita 1240 Komradio 27 MHz

 

 

 

40 kanaler 4 Watt FM

 

33365.jpg

 

 

Danita 1240 komradio - Paket

 

(Ord.

1199:-)

Bestående av

danita 1240 (33-364), magnetantenn (30-829) och 12V ciggkabel.

 

 

När jag senare rotade igenom vad som finns kvar av min tid som komradio amatör, så hittade jag en jakt radio med 3 st kristaller i vilka låg på 27,155 MHz en på 27,105 MHz samt en på 26,985 MHz. denna gick att köra direkt på 12 V och samtidigt ladda upp 8 st AA batterier

Men sannolikheten att det är just de frekvenserna som används i offroad bilarna är väl minimal, och om det är en AM eller FM radio vet jag inte heller.

 

Jag tar gärna emot tipps angående radios som ni andra har erfarenheter av i era terrängbilar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Dagens comradio har både AM og FM (dvs noen har begge deler) jeg har en med AM/FM og en med bare FM

Har en Danita 1240  og en Danita 3000.PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag inskaffade en 27MHz antenn med magnet fot och 3 m kabel i dag.

Commac 23  radion har hämtats, tror att knappen Page / DS ändrar mellan FM / AM

De kristaller som satt i var  från 9, något till 10, något samt 16, något till 17, något, men jag har plundrat några andra radios på kristaller och har nu 5 st 27, något och 4 st 26 , något,

Fick även med en till jaktradio Zodiac P-7000 som hade både FM/AM och sökte på 40 kanaler,

Så det blir väll att sitta och pilla på dessa och se om jag får någon kontakt.

 

Å funkar det inte så får jag väl börja kolla på en Danita

1240 komradio de gick på 799 kr utan antenn och klarar båda banden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag har för mig att du bara får använda FM bandet,, AM bandet är för larmtjänst å nödsamtal å sådant,, eller om det var tvärtom,, PDT_Armataz_02_08.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla 27MHz Zodiak jaktradio så finns en AM/FM omkopplare.....

 

Nu kör vi ju många på 155MHz sedan många år, och 27MHz används inte men jaktradio'ar säljs ju fortfarande på det bandet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Förr var ju AM 27MHz med sändarstyrka upp till 5W licensfritt, hur det är nu vågar jag inte säga.

 

Har en basstation, samt 2st kanske fungerande bilenheter av gammalt snitt liggandes, men allt är AM så det blir nog tippen framöver. För det är väl ingen här som kör AM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

26,957 27,283   Kortdistansradio

(SRD)

EN

300 330-2

PTSFS 2004:8

 

 

från             till Användning   referens

26,82 27,2   Kortdistansradio

(SRD)

Radiostyrning

Telemetri

Trådlösa barnvaktssystem

EN 300 220-3

PTSFS 2004:8

från             till

Användning   referens

 

SDR = kortdistansradio vilket dessa bil apparater är

 

Hurvida det är tillåtet att använda FM eller AM bandet hittar jag inget om nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Jag har för mig att du bara får använda FM bandet' date='' date=' AM bandet är för larmtjänst å nödsamtal å sådant' date=', eller om det var tvärtom,, [img''']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]

//Danne

 

Varför säljer de nya licensfria 27 MHZ apparater med båda banden på om ett är olagligt ?PDT_Armataz_02_12.gif

 

Tja si det du...trimsats til mopeder er også ulovlig i bruk i Norge, men selges like herlig.

Du kan kjøpe og eie men ikke bruke. Heia NorgePDT_Armataz_02_08.gif

 

På esken til min Danita 3000 står det:Denne radio er tillatt brukt i Norge,Sverige og Danmark, og da på FM båndet. Er du i tvil så spør teletilsynet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Fick denna info från Carl på OAS

 

"När det gäller 27 Mhz så är det sedan flera år bara FM som är tillåtet.

Vi har inte haft problem med myndigheter då vi varit utanför Sverige,"

 

Så det är väl bara att kolla om jakt radion är på 27 MHz den har FM annars köpa en Danita

1240 komradio

 

Allt ge fan i radio och sälja antennen som inhandlades i dag PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst broten

Kan kanske vara idé att kolla vilka regler för radiosändare som gäller

i Estland. I Sverige är det ganska fria regler, men en del länder har ganska

stränga regler.

 

Mvh Bengt

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Kan kanske vara idé att kolla vilka regler för radiosändare som gäller

i Estland. I Sverige är det ganska fria regler' date=' men en del länder har ganska

stränga regler.

 

Mvh Bengt

 
[/quote']

 

Som et tillegg står det på esken: Kan brukes i alle EU land men avvik kan forekomme.Hør derfor i det respektive landet du bruker radioen i. Og på lista over land står Estland PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Kan kanske vara idé att kolla vilka regler för radiosändare som gäller

i Estland. I Sverige är det ganska fria regler' date=' men en del länder har ganska

stränga regler.

 

Mvh Bengt

 
[/quote']

 

Som et tillegg står det på esken: Kan brukes i alle EU land men avvik kan forekomme.Hør derfor i det respektive landet du bruker radioen i. Og på lista over land står Estland PDT_Armataz_02_02.gif

 

Står Estland som ett land som avviker eller som är ok att använda dem i ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Kan kanske vara idé att kolla vilka regler för radiosändare som gäller

i Estland. I Sverige är det ganska fria regler' date=' men en del länder har ganska

stränga regler.

 

Mvh Bengt

 
[/quote']

 

Som et tillegg står det på esken: Kan brukes i alle EU land men avvik kan forekomme.Hør derfor i det respektive landet du bruker radioen i. Og på lista over land står Estland PDT_Armataz_02_02.gif

 

Står Estland som ett land som avviker eller som är ok att använda dem i ?

 

Estland ok PDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

PDT_Armataz_02_11.gif ja då kommer antennen till nytta i alla fall, bara att få tag i rätt radio nu då och om du Speedy har en Danita 1240 som är godkänd Så duger den nog fen åt mej också PDT_Armataz_02_44.gif

 

Får besöka kjell & kompani när det kommer in slantar igen PDT_Armataz_02_23.gif

 

 

 

H.Hansen2010-04-06 23:01:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

Lite tips bara!

 

Då ni plockar i 27 MHz apparater i bilarna är det grymt viktigt att kolla av SWR (ståendevågförhållandet) innan ni börjar använda radion.  Är SWR förhållandet fel kommer man att köra sönder radion (sluttrissan brinner upp). Hög SWR får man med en missanpassad antenn. Man måste alltid kontrollera SWR värdet när man monterar nytt. Vissa dyrare 27MHz pytsar kan ha inbyggd SWR mätare, men det tillhör inte vanligheten.

 

Det finns billiga SWR instrument att köpa, Kjell&Co hade en men jag tror den har utgått. Förresten.. Köp INTE Kjelles magnetantenn för 27MHz, den är en katastrof, köp en riktig antenn istället, exvis hos Limmared (http://www.limmared.nu)

 

Finns ett 27 MHz forum http://www.27mhz.se där man kan få bra hjälp!

 

Bestämmelserna tillåter  1W AM  & 4W FM & SSB, men många kör med betydligt högre effekter. AM är inte så vanligt att man kör idag, vanligare är FM och SSB, SSB radion är betydligt dyrare än en AM/FM radio.

 

Räckvidden med 4W FM är ca 3-4 mil OM man har en riktig antenn, men då 27 MHz är ett kortvågsband så kan man under gynnsamma förhållanden prata på betydligt längre avstånd, jag har hört om folk som lyckats nå Australien med 4W. PDT_Armataz_02_28.gif

 

 

/Thommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gripen

Har mycket begränsade kunskaper om detta med radio, men efter intensivt gogglande hittade jag följande intressanta information på www.alfakom.se "Co-phase-kabel Procom CPC 27  RG58 kabelsats med vinkelkontakter - för samfasning av 2 st. Procom-antenner med T-fäste. På så sätt erhåller man 3dB förstärkning = dubbel räckvidd

eller 4x täckningsområde. Vid montering av samfasade antenner skall man se till att ha helst 2.6m avstånd (en kvarts våg) mellan antennerna för bästa effekt. Dessa bör därför monteras

på bilens bakskärmar eller på speglarna på lastbilar. Art.nr.12-998" 199 spänn!

Jag trodde i min enfald att 27MHz var helt ute, men så verkar ju inte vara fallet. Är det ingen som kör med apparater som ligger på VHF bandet, 70-180MHz? Jag inbillar mig att räckvidden är bättre med en sådan, men är det ingen som har det i bilarna kan det ju vara trist att skrika sig hes i en sådan! PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TgbEa

Jo det verkar som det inte förändrats så mycket sen 70-talet...

Jag har beställt en danita 3000 som kommer i dagarna, man vill ju vara med i vad som händer då vi drar på långtur.

I min bil kommer det sitta en 50 watts 155:a (som jag naturligtvis inte kommer att använda mer än 5 watt på då jag inte har cert. PDT_Armataz_02_12.gif) om något halvår men det är för att den går som jaktbil.

Det var länge sen jag använde en 27:a men det var inga direkt positiva upplevelser på den tiden med italienarna som kom på atmosfär skivåg.

Verkar dock som en del använder 400 MHz för internkommunikation...

Så många radios blir det....

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

 

Jag trodde i min enfald att 27MHz var helt ute' date=' men så verkar ju inte vara fallet. Är det ingen som kör med apparater som ligger på VHF bandet, 70-180MHz? Jag inbillar mig att räckvidden är bättre med en sådan, men är det ingen som har det i bilarna kan det ju vara trist att skrika sig hes i en sådan! [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

 

Nä, 27 MHz har fått ett rejält uppsving de senaste året faktiskt, många nya 27 MHz stationer har ploppat upp den sista tiden, likväl som att nya fina 27MHz utrustningar produceras och säljs!

 

27 MHz är ju licensfritt, vilket förenklar saker & ting. Ska man ligga på andra frekvenser behöver man ju amatörradiocert, men då pratar vi helt andra burkar och effekter. Med cert kan man lagligt köra 1000W, och har ett antal frekvensband att tillgå, däribland 144-146 MHz (2 metersbandet).

 

/Thommy

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gripen

Jag har certifikat för "vanlig" marin VHF, men det kanske jag inte kommer långt med på landbacken. Nu har jag ju inte för avsikt att montera en marinradio i bilen, utan undrar mer om själva certet duger för att få inneha och använda en "land-VHF"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sen jag använde en 27:a men det var inga direkt positiva upplevelser på den tiden med italienarna som kom på atmosfär skivåg.

Vill minnas att FM var renare samt att jag hörde nåt jaktlag som fortfarande kör 27 att det är betydligt mer ensamt i det bandet nuförtiden (eller om det möjligtvis var en nasare??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

När det gäller 27 Mhz är det FM bandet som är tillåtet. De flesta fordon som används som expfordon har 27 Mhz radio ombord. Hörde sådana i Sahara i somras. När det gäller  VHF med marnkanalerna får de användas endast för "sjötrafik". Finns andra frekvenser på VHF som kan användas efter spec tillstånd i Sverige från PTS. VHF behörighet för sjöbruk är  till för just sjöfrekvenserna.

Finns några VHF frekvenser som är upplåtna för jakt o skogsbruk, dock med begränsad effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...