Gå till innehåll

Vilket band använder ni på 27 Mhz komradiona


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst Gripen
På min gamla 27MHz Zodiak jaktradio så finns en AM/FM omkopplare.....

 

Nu kör vi ju många på 155MHz sedan många år' date=' och 27MHz används inte men jaktradio'ar säljs ju fortfarande på det bandet.
[/quote']

155MHz kräver väl något slags tillstånd från pts, eller?...PDT_Armataz_02_14.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla 27MHz Zodiak jaktradio så finns en AM/FM omkopplare.....

 

Nu kör vi ju många på 155MHz sedan många år' date=' och 27MHz används inte men jaktradio'ar säljs ju fortfarande på det bandet.
[/quote']

155MHz kräver väl något slags tillstånd från pts, eller?...PDT_Armataz_02_14.gif

 

Nej, det finns dels fria 6st jaktkanaler  + 2st jordbrukskanaler som är fria.

Sedan kör man ju med pilottoner så det är gott om plats.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Testade jaktradion nu i helgen, den gick på 27MHz

Men de grabbarna som var där och körde svarade inte förän jag slog över till AM.

Så det verkar vara väldigt olika vad folk kör på

det bästa om man skall vara upp to date på alla träffar är nog en med både AM och FM på

Har fått några erbjudanden om radios nu och det är i stort sätt utan antenn  till alla , ett erbjudande med antenn,

Å slår man ut det hela blir det nästan billigast att köpa den med antenn som de säljer på Kjell & co

En beg men oanvänd inklusive antenn sådan för 800 är nog det bästa jag fått hitills, den är det båda banden på,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst OBELIX

Italienarna slog in som fan när jag höll på med radio för ett tjugotal år sen. Men det var klart värst på Amplitud-Modulerad bärvåg, på Frekvens-Modulerad bärvåg så var det betydligt lugnare. Och jag kan intyga att det gick och prata med hela jordklotet unde vissa förhållanden.

 

Vad det gäller Kjell & Companys antenn så blev jag övertygad i Estland att den funkade riktigt bra till dom kraven jag har på den. En av dom deltagande bilarna hade ett radiopaket från

K & C, och den lät kanon. Så nu ligger det ett sånt paket och väntar på montering i

Brand-Valpen.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Kraftiga överrräckvidder nu på 27 MHz och uppåt.

Detta beror på att solen nu går in i en ny solfläckscykel, solen påverkar jordens atmosfär så att radiovågor reflekteras ner tillbaka. Dvs en sändare i Italien sänder inte bara mot horisonten och mot sin lokala motstation, en del av sändningen går uppåt, liksom om antennen vore en glödlampa strålar den runt omkring. Det som går upp i atmosfären rellekteras ner igenom kan dimpa ner på oss. Samma sak i andra riktningen.

Nu på sommaren har vi mer sol på norra haalvklotet och effekten blir större på sommaren, vi har sommar nu i Sverige.

Solens aktivitet är på 11 år och om c:a 4 - 6 år har vi maximumet, och då kommer störningar , eller som det egentligen heter överräckvidderna att vara enormt starka. Vi kommer att höra Israel, Ryssland och USA.

Som radioamatör tycker vi effekten av atmosfäriska radiosignaler intressant, och på amatörbandet 28,0 - 29,7 MHz kan vi köra en stor del av världen.

50 MHz är nästa amatörband och effekten av solen ger sig till känna även där, och igår satt jag i timmar och lyssnade på en Isländsk radioamatör som körde hela världen.

Vid solfläckmaxet kan det bli fart ända upp på 79 MHz dvs polisradion Taxi etc.

AM eller FM har ingen betydelse för hur vågutbredningen sker.

Däremot har FM en fördel pga av att dess brusspärr är smartare och inte tjuvöppnar för oönskade signaler som en AM brusspärr. FM har även egenskapen att om två signaler når mottgaren på en gång så behvöer den ena bara vara lite lite starkare för att dominera.

Vid AM så tjuter det bara om man hör två sändare. Detta sker endast om radiomottgaren i komradion är av hög klass, en dålig FM mottagare har inte dessa egenskaper.

 

AM eller FM kan missuppfattas, på bilradion står det AM och FM, men där betyder FM 88 - 108 MHz och bredbandig FM, AM betyder mellanvåg. Det riktiga är att FM betyder Frekensmodulering och AM betyder Amplitudmodulering.

På 27 MHz eller annan komradio är AM och FM samma frerkvens men olika sätt att modulera signalen på.

FM kräver något större frekvensutrymme än AM. FM på 88 - 108 MHz rundradio kräver mycekt stort frerkvensutrymme, motsvarande 25 komradiokanaler.

 

Jaktradio, eller frekvensenser utan tillståndsplikt på 155 MHz FM drabbas sällan av överräckvidder. Men som radioamatör med större antenner, mer effekt och känsligare mottagre, kan man på 145 MHz komma långt med olika vågutbredningsfenomen. Exvis reflektion via norrsken, via atmosfären, och via månen.

 

Utöver detta är vågutbredning ett mycket stort ämne som kanske kräver proffesur för att till fullo begripas.

 

Framöver kommer störningarna att gradvis stiga i minst 5 år på 27 MHz för att sedan gradvis minska.

Och periodvis bli så starka att lokal kommunikation omöjligörs.

 

Ja det var väl därför som 27 MHz övergavs av bl.a jägare, för 31 MHz, men även 31 MHz får dessa problem. 155 MHz är dock bra.

 

Man kallar vågutbredningen för "konditioner" ibland, bra sådana ger långa överräckvidder. Men är dåligt om lokal radiokommunikation önskas.

Skip betyder  det område mellan markvåg och rymdvåg där inget hörs. Exvis om vi hör Italien hoppar våra radiosignaler över mellaneuropa, dvs skippar mellaneuropa. Felaktigt kallas överäckvidder ibland för skip, dvs tvärt emot vad det egentligen betyder.

 

de

Roysan

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Intressant o lärorikt inlägg. Kommer ihåg dessa fenomen från 70 talets början då dsk PR radion var stor. Använde 27 Mhz station för några veckor sedan på en tur runt Estland. Funkade utmärkt o var till stor hjälp för oss som var med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Man kan studera solens utevckling, som man gör om man är intreserad av vågutbredning och radioamatör.

Sidan visar den aktualla aktiviteten på solen dag för dag, röd kurva visar antal solflcäkar och om vi med lite god vilja kan se att topparna har c:a 28 dagars mellanrum och är då ett soldygn, dvs solen visar samma sida mot oss.

Vi väntar oss att man byter skala och när den röda kurvan visar bortåt 200 solfläckar kna vi tala om ett maximum.

Se de här kurvorna som visar äldre solfläckscykler: http://www.solen.info/solar/solcycle.html

Där kan vi nog pricka in din tid med 27 MHz undr 70 talets början och varför det ar som det var då.

Under måttliga solaktiviteter kan 27 MHz vara ett utmärkt frekvensband för mobil radiokommunikation.

 

De kurvor vi ser på första länken, kommer förståss att ha en fördröjning på ibladn flera dagar innnan det blir påverkan av våra atmosfärskikt, så det går ite att koppla kurvorna till dagen direkt.

 

Ibland på nyhterna pratas det om solaktiviteter som kan skda datornätverk, radioförbindelser, böja järnvägar, göra strömavbrott och få ubåtsvarningsystemen att indikera att det förekomemr främmande ubåtar i våra vatten.

Och det är sant att solen kan påverka så kraftigt, en sällsynt, och den nu kommande solfläckscykeln verkar bli mycket tam. Så risken för att tidnigarnas skriverier om katastrofer är mycket liten.

Bakgrunden har vi i alla fall här.

 

På lägre radiofrekvensder har vi dagliga vågutbredningsfenomen, exvis att mellanvåg går så fort det blir mörkt.

På 3,7 MHz amatörband kan jag på väg till jobbet i bilen köra hela mellansverige dagligen.

Kör jag 14 MHz går det att dagligen att få kontakter över Europa och ibland världen. Bilantenner för detta blir stora...

 

RA-200 som fanns i Radiovalpen kunde täcka Sverige, på 2 - 8 MHz. Morse i första hand.

 

Många har svetsfilter till skärmen, med ett sådant framför en kikare syns solfläckarna, såvida solen vänder den kinden till. Svetsfilter 11 - 14 brukar vara OK och en 8 x 30 till 7 x 50 kikare.

 

de

Roysan

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja utan de radoiosarna hade inte skaran av 15 bilar kunnat hålla i hop så bra genom städer mm, var verkligen till stor hjälp.

Tackar Roysan för intressanta uppgifter PDT_Armataz_02_02.gif

Då det visade sej att det begagnade radio paket jag inhandlat till resan brände alla radios jag kopplade på antennen, det var helt enkelt en mobil 450 antenn som satt på och det lirade inte i hop med 27MHz radiosarna PDT_Armataz_02_38.gif.

Så det vart ett besök hos kell & compani för mej med när jag kom hem för in handling av det radio paket som denna Benke hade, och det verkar fungera bra i hop,

 

Men en sak funderar jag lite på, ni som ligger och rullar ute på vägarna, har ni radiosarna på och i så fall på vilken kanal ?

Märker detta som Roysan skriver är mer märkbart på vissa kanaler, radion jag och Obelix inhandlat har 40 kanaler, så det finns att välja på, men vilken skall man ha på för att ha störst chans att höra svenskar som ligger och sänder medans de kör ?

Det kan ju vara kul att snacka med truckers och få lite info om trafik läget längs vägen när man är ute och åker om inte annat

 

 

 

H.Hansen2010-06-08 11:26:42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Om jag har radion på när jag är ute och kör själv så har jag automatisk sökning på min Danita 3000.

Ibland brukar det dyka upp något roligt att lyssna på PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

Kul att se det ökade intresset för 27 MHz radio!

Jag har oxå en Danita 3000 i bilen och gick på minan att köpa Kjell&Co:s antenn...  PDT_Armataz_02_04.gif  Ok, antennen fungerar, är man i skogen på ett begränsat körområde eller kör i kolonn så fungar den fint, men till något annat duger den dessvärre inte. Den är mycket ineffektiv, jämför man med "riktiga" 27 MHz (11meter:s) antenner så är skillnaden enorm! Räckvidden med denna antenn är 1-2 Km, med en riktig pinne når man betydligt längre!

 

För den 27 MHz intresserade kan jag varmt rekommendera forumet http://www.27mhz.se, om man vill fördjupa sig i ämnet.

 

Däremot tycker jag det är riktigt kul att fler och fler skaffar sig 27MHz apaprater i sina bilar, det är en billig investering! Investera i bra grejjor redan från början, Limmared (http://www.limmared.nu) har ett mycket brett utbud på radioburkar och fordonsantenner.

 

Vilken kanal som skall användas har stötts & blötts i 27 MHz forumet till leda. De träffar jag vart på har man oftast använt kanal 19, tycker det är ett bra val, då den kanalen oftast inte nyttjas av andra.

 

Kanalvalet är ganska beroende av omgivningen då många kanaler ofta är utstörda, exvis så stör Järnvägens ATC system ut en stor mängd kanaler..

 

/Thommy

 

 
thowes2010-06-08 18:52:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Detta är ju rena julafton! Lucköppning hela tiden, minneslucköppning menar jag då! Det stämmer med tågen, för om man ligger på kanal 13 och närmar sej en järnväg så kunde man inte squelsa bort bruset när man kom nära.

 

Jag vet att K & C antenn inte är den bästa- men den funkar fint på dom körområden vi har. vi kommer aldrig så långt från varandra.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Lite antennologi då:

Antennen till en radiosändare fungerar som en belastning, ungefär som högtalaren till en förstärkare.

Antennens impedans är standardiserad till att nästan alltid vara 50 Ohm, högtalare till 4 eller 8 Ohm.

En antenn blir c:a 50 Ohm om den matas i mitten och är en halv våglängd. Obs att alla antenner utgår från en halv våglängd.

Våglängden kommer sig av våghastigheten som är som ljus. dvs 300 000 km/s.

Frekvensen mäts i Hz och med ett M (Mega) före, försvinner lagom många nollor. Obs att jag använder snedstreck som division.

27 MHz våglängd blir då: 300 / 27,185 MHz = 11,035 meter. En halvåg är då 5,52 meter.

Så långa antenner ha vi förståss inte på våra bilar, och många har hört talas om kvartsvågsantenner.

Så tar vi en kvartsvåg, dvs 2,76 meter och sätter på en bil, som vi då kan kalla för jordplan, bilen är ett jordplan, ett stort plåtchabrak, så kommer jordplanet, bilen att fungera som en spegel.

Så vår kvartsvågsåpinne på bilen är ändå en halvvåg.

För bilradion på 100 MHz blir våglängden 300 / 100 =  3 meter, halvågen 1,5 meter, med en kvarstvåg på bilen på 0,75 meter blir den ändå en halvvåg.

Men en 2,76 meter lång kvartsvåg på bilen? Fanns förr och används av de som vill ha det bästa på 27 MHz. Men med en spole på sprötet kan vi förkorta antenne till önskad längd utan att förlora allt för mycket.

En typisk antenn för 27 MHz kan vara nån meter men ha en lång smal spole som om man tittar noga ser är lindad av tunn tråd, hundra varav kanske under plasten. Det går att lura eleketroniken och göra en antenn kortare med en förlängningspole. Så en meter antenn med spole på en bil, ett jordplan, blir en 5 meter halvvåg.

Smart va?

Det är idag kanske svårt att hålla isär alla antenntyper som förekommer. Någon körde med fel antenn till 27 MHz, vad händer då? Jo antennen får vid fel frekvens inte bara stora förluster, den får helt fel anpassning, den kanske ger vår 27 MHz sändare en last på 973 Ohm, vem skulle sätta en 495 Ohm högtalare på en förstärakre som skall ha 4 Ohms högtalare? Ingen som vill ha sin förstärkare eller sändare vid liv inte.

Fel antenn, dvs fel belastning är mycket jobbigt för en sändare eller förstärkare att hantera, och den kan gå sönder.

 

Någon nämnde en NMT antenn har jag för mig, NMT giock på 455 MHz och antennen skall vara 300 / 455 = 67 cm och en halvvåg 32 cm. Men på den frekvensen kan man ofta göra antennen längre för att få större verkningsgrad. Kanske blir då sprötet en halvvåg och man använder inte bilen som jodplan, den matas på ett speciellt sätt då och blir extremt oanvändbar för 27 MHz.

 

Det finns massor av sätt att göra antenner. Det finns exempelvis 5/8 dels basstationsantenner för 27 MHz. Då är den en halvåg som man ändmatar med en åtting och en spole.

 

De antenner många har på våra gröna radiobilar, med den stora klumpen bak vid foten, är mittmatade antenner, undere halvan av sprötet är ihåligt och går ut i mitten. Dvs en halvvåg mittmatad med matningskabeln inne i undre halvan.

I den stora gröna klumpen i botten finns spolar och kondenstatorer samt en motor som kopplar i lämpliga kondingar och spolar på de frekvenser där antennen är fel längd.

Fel längd är den ju på så gott som alla frekvenser i området 30 - 75 MHz. Denna antenn nyttjar ej bilen som jordplan då. Dessa antenner måste ha varit extremt dyra en gång i tiden, kanske 25 till 50 tusen kr.

Jo man skulle kunna använda den till 27 MHz med en omkopplarlåda som fanns i bl.a RAPTGB 9033. genom att ställa in antennen för 30 - 35 MHz får man skaplig anpassning.

 

de

Roysan

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Följdfrågan blir då (kanske är besvarad sedan tidigare, men jag har inte sett det) vem får sända vad på 27 MHz?

 

Finns det någon grön, dvs före detta militär radio, som hanterar 27MHz?

 

/Vän av ordning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Alla får sända på 27 MHz med FM numera, ej AM.

bandet är ej tillståndspliktigt.

Kravet är att man använder en typgodkänd radiostation, CE mäerkt.

Typad med R&TTE utropstecekn i cirkel

RoHs typad, dvs tillverkad med blyftitt lod

Eller en gammal radio med FM

 

Någon Militär radio som går på 27 MHz vet jag inte om, om och så vore fallet är den varken typad med dagens regler eller de regler som gällde förr. De som finns börjar på 30 MHz.

Under WWII fanns möjligen vissa prylar som gick 24 - 30 MHz FM, men som är svåra att få igång idag.

 

Dock hade militären grönmålade vanliga AM 27 MHz prylar. Dock av äldre typ som inte är så kul. Men ofta låg de på 29 MHz och var kristallstyrda. Sök på RA-174 på nedanstående sajt

 

Här är ett museum med grön radio:http://gronradio.sm7dlf.se/

 

 

de

Roysan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

Nackdelen med en full 27 MHz kvartsvågspinne på bilen är som roysan säger, att den blir mycket lång, ca 2.75 meter. Inge kul att köra runt med då den ju fastnar i allt.  Med en sån på taket skulle jag inte tordas åka över en järnvägsövergång, SJ:s 16 Kv är inget jag vill leka med...

 

ELFA har en liten kort 27MHz pinne, RA313, på 60 cm. Det är en förkortad 1/4 pinne, dvs man har "lindat ihop" en del av antennen i en spole. I mitt tycke är den ett bättre alternativ än Kjelles magnetfotspinne då magneten i den är rätt dålig så släpper den ganska ofta så fort den slår i grenar.  Det är ingen magnetfotsantenn, utan kräver håltagning. Kostar inte speciellt mycket heller (210+moms)

 

Läst om någon med Kjelleantenn där toppsprötet lossnat utan att användaren märkte det, vilket resulterade i en brunnen sluttrissa i radion, då antennens impedans (belastning) vart helt felaktig.

 

Oavsett vad man väljer för antenn så måste man hålla koll på detta med SWR (stående våg), sänder man med en felaktigt anpassad antenn så kan man elda upp sin radio. Det finns billiga SWR instrument att köpa, om inte radion har detta inbyggt redan.

 

Med skjyssta prylar kan man under gynnsamma förhållanden (se roysans inlägg ovan) nå riktigt långt, finns folk som haft kontakt med Australien över 27MHz och lagliga effekter!

 

/Thommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Här kan man se lite fetare antenner: http://www.hiqantennas.com/

Klicka på "installation ideas", och sedan på "Car install"

Vi ser ett företag som gör antennern för kortvåg och särskilt låga frekvenser.

På Jeeperna som går på Island använder man kortvåg ner emot 2 MHz och då blir kvartsvågen 37 meter. Med en mycket stor spole kan man göra en kort, (några meter)  bilantenn eleketriskt så lång som krävs.

Då spolen måste göra ett stort jobb blir den mycekt stor, ofta kör man 100 Watt sändare.

Så långt norrut som på Island måste man gå så lågt i frekvens för att från bilen kunna köra rymdvåg och få räckvidder på kanske 500 km.

 

Den korta ELFA antennen är nog ett bra val. Men observera att det inte bara är antennlängden mna lindat upp på en spole,. utan spolen har helt andra egenskaper. en så smal spole som det är tal om kommer inte att tåla särsklit stor effekt, men 27 MHz radio är ju oftast på 5 Watt.

Detta betyder då att förkortade antenner bränner av en del av effekten.

de feta antennerna jag länkar till bränner kanske av sändarens 100 Watt till 5 Watt som då går ut i rymden. Man får betala i form av förluster om man vill ha antennen kortare.

 

27 MHz antennen som är kortare än en meter är måttligt förkortad och säkert går halva effekten ut i radiorymden. Vilket är bra.

 

När man kör 27 MHz och 5 km räckvidd är det tal om markvåg.

de

Roysan

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst arriemöller

Roysan (och en del andra), det har redan påpekats två ggr i denna tråden och nu påpekar jag det en gång till.

AM OCH FM ÄR BÅDA LAGLIGA!!! dessutom så är numera också enkelt sidband (SSB) lagligt utan licens.

This is rumor control, here are the facts!! Ursprungligen (från slutet på 60-talet) var bara AM tillåtet. I början av 90-talet beslutades det att AM skulle förbjudas på sikt och att endast FM skulle vara tillåtet från 2002 (om jag minns rätt). efter bara några års förbud så tillät man åter AM i mitten av 00-talet och man tillät då även SSB.

De som har gamla AM burkar liggande kan använda dessa, det är samma kanalnummer. De är inte formellt tillåtna längre, men det är bara en teknikalitet och inget som någon kontrollerar eller ens kan kontrollera.

De flesta som använder 27 Mhz för radiointressets skull, och inte bara för att de faktiskt behöver den vid en tripp eller dylikt, har även ett slutsteg monterat för att öka effekten och därmed räckvidden. Själv har jag ett 60 Watts slutsteg, men det finns med flera hundra watts effekt. Detta är inte lagligt, men 27 Mhz bandet övervakas inte och ingen bryr sig, så om man använder grejerna med sunt förnuft så är alla nöjda.

monteras enkelt med dubbelhäftande tejp eller kardborreband över eller under panelen eller i handskfacket.
Det kan vara lämpligt att köpa en radio med scannerfunktion, då kan man scanna alla 40 kanalerna på cirka 2 sekunder kontinuerligt, om den får in någon sändning så låser den på den kanalen så länge trafik pågår, sen börjar den scanna igen, såvida du inte börjar sända, då låser den på den kanalen.

 

arriemöller2010-09-24 09:16:20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst rollingbass

Från bilen ca: 6 till 8 mil (kanal 24 SSB) 2 till 4 mil (kanal 1 till 23 AM)

 

Från hemmet ca det dubbla. (De flesta gubbarna ligger på kanal 24 SSB)

Mest trafik på helgnätter då folk fått i sig lite "modulationsvatten" PDT_Armataz_02_10.gif

Trevlig underhållning långt från facebooksungdomar :P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...