Gå till innehåll

Vilket band använder ni på 27 Mhz komradiona


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Jodu M,

 

Pepparns fru, och min dotter satt på nyårskvällen och smidde planer! Domhar fått för sej att dom ska ha Rockyn och köra med i Olerum- Den har ju servostyrning och skulle passa dom bra tyckte dom. Ja ja, vi får väl se hur det slutar.

 

-Brandvalpen kom, brandvalpen kom? Vi sitter fast nånstans!

-Brandvalpen till skogsmössen, vart är ni?

-Ehhh, det är några träd här....

Brandvalpen till Skogsmössen, Hörbarhet nolla....

 

Eller nåt sånt.

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rollingbass,

 

Precis ett sånt hade jag i min bil! Gjorde underverk på räckvidden- men det var problem med just den modellen. Själva förstärkardelen som sitter fast i kylflänsen hade inte tillräckligt med värmetransporterande kylpasta mellan höljet och spolen. Så tyvärr brann den uppPDT_Armataz_02_06.gif

 

Men det var kul så länge det varadePDT_Armataz_02_05.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Gäst AlterEgo

På SORK-träffarna brukar 27MHz kanal 6 FM användas. Tydligen används kanal 19 också på offroadtrräffar.

 

Vi har också kört PM446 kanal 8 på andra träffar. Det kräver en annan radio, finns gott om olika handapparater i butiker. Fordonsmontage med externa antenner är dock inte tillåtet (http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad%2dswe&act=product&prod_index=930396&cat_index=SHOP%5fAREA%5f14762%5f0715021&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3EPMR-RADIO+ALBRECHT+G7%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E2%3C%2Fs5%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F41b31fff3f438ed3025457bd0cfd887f%2Fp1%7D%7Bmd5%2Fe459adc10ebaa46f575a46c2182bd256%2Fmd5%7D) lika lite som att det är tillåtet att modda en dylik apparat för högre uteffekt (två minuters insats med en skruvmejsel och en avbitartång).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

har ju haft min inkopplad i skrot audin undertiden jag varit utan 12 v i terränbilen,

Å jag måste ha fel på antennen har kört timvis med radion på massor av olika kanaler, men hör inte en ända svensk, bara italienare och annat skumt.
Nu sitter den i 13 bilen och jag hoppas jag får testa den under två och en halvdagars i Olerum, skulle haft en mätare och kollat antennen, 
Men vad gäller kanal 19 så märker jag att det oftast är den kanalen jag får vrida upp störnings reglaget högst på. mycket mindre brus på de lägre kanalerna 1-9 typ, eller de som är över 24, 25-40 som finns på den radio jag använder i alla fall
skulle kolla i Borås sist men det var nästan ingen som hade 27mhz radios, där var det PMR som gällde.
Visst de är bra och lätta att ta med samt ha i fickan, men skall ju inte ha samma räckvidd som en fullt fungerande 27 mhz radio 
Var då väldigt bra att ha när man kör i kolonnkörning och behöver ha kontakt med många samtidigt, då räckte PMR radiosarna inte till utan man fick "länka" så att de längst bak hörde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ratta in kanal 13 när ni närmar er en järnväg så får ni en bra förvarning om när ett tåg är på väg. Tågens ATC-system arbetar på en frekvens som stör ut 13 så ända in i h-e! Bra att ha vid obevakade övergångar.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

Det där med antenner är lite viktigt. En felinställd (fel SWR) antenn på en 27MHz-radio ger väldigt kass mottagning och risk att elda upp radion när man sänder.

 

Kör man PMR eller liknande med antennen inne i bilen så dämpar karossen (om den är i metall) ut bortåt 90% av signalen. Därav nyttan med en apparat med extern antenn och lite högre effekt.

 

Det är annat också som spelar in, sätter man t.ex. antennen i ett hörn på taket får man riktverkan. Mitt på ger minst rikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja antennen jag har nu är köp som ett paket med radion,så den borde funka, men ändå är jag osäker på om den är optimal för radion 

Innan köpte jag en antenn och radio av en privat person, och skumt nog brann mina radios upp PDT_Armataz_02_35.gif
när vi väl mätte upp den visade det sej sitta en gammal NMT mobiltele antenn på foten, jag han bränna 3 st radios innan detta uppdagades PDT_Armataz_02_21.gif. jag trodde jag hade jord fel från början.

Funderar över detta med att magnet foten är gummi överdragen förhindrar inte det jordningen av antennen ?PDT_Armataz_02_12.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo
Ja antennen jag har nu är köp som ett paket med radion' date='så den borde funka, men ändå är jag osäker på om den är optimal för radion [/quote']

Oavsett om den är i paket med radion eller inte så måste den trimmas in med en SWR-meter. Monteringsförutsättningarna har betydelse. Om jag t.ex. håller handen intill min antenn så förändras SWR...

 

Funderar över detta med att magnet foten är gummi överdragen förhindrar inte det jordningen av antennen ?PDT_Armataz_02_12.gif

 

Det skall funka ändå under förutsättning att radion är byggd för minusjord och bilen också är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Stoppa in en billig Danita idag i Tgb11'an. Byggde en takkonsol att ha den och radio samt Backkameraskärmen i. Mitt bekymmer så här direkt är att jag måste ha max squelch annars brusar det bara, har en  skräpantenn med magnetfot från Kjell, funderar på om det är antennen eller nåt annat som ger detta fenomen, har en 24 till 12 voltsomvandlare från Swedol, kan det vara den? Tänkte testa med att ta ström från ett batteri imorgon för att utesluta 24-12 voltomvandlaren. Men antennen kan den påverka squelchen, har beställt en riktig för fast montering.

Höll ju på 70 talet med am maskiner och kan inte påminna mig om att jag hade såna bekymmer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo
Stoppa in en billig Danita idag i Tgb11'an. Byggde en takkonsol att ha den och radio samt Backkameraskärmen i. Mitt bekymmer så här direkt är att jag måste ha max squelch annars brusar det bara' date=' har en  skräpantenn med magnetfot från Kjell, funderar på om det är antennen eller nåt annat som ger detta fenomen, har en 24 till 12 voltsomvandlare från Swedol, kan det vara den? Tänkte testa med att ta ström från ett batteri imorgon för att utesluta 24-12 voltomvandlaren. Men antennen kan den påverka squelchen, har beställt en riktig för fast montering.

[/quote']

 

Jag har en Midland hängande i taket driven via en omvandlare från Swedol och det funkar för mig. Jag tror mer på antennproblem.

 

Har du kopplat in backkameraskärmen? Du kan ju prova att koppla ur den i så fall även om jag inte trod den är boven i dramat.

 

Glöm inte att trimma in den nya antennen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Likadant när allt annat är avslaget, väntar in den nya antennen till att börja med så får jag se, ska försöka hitta en swr mätare eller kanske till och med hitta mina gamle burkar i nån låda, har för mig att nån hade inbyggd swr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst rollingbass

Tänk på att laddare till mobiler samt GPS:er kan störa radion. Viktigt att antennen är bra jordat samt att SWR värdet är så lågt som möjligt (max 1,5)Då ska det funka bra. För mig funkar det bra förutom lite tändstörningar..

 

vintjrn2.jpg

vintjrn2011.jpg

 

Lite bilder från i somras från en "känd" raggarträff, då det var mycket ähum..fylleprat på kanalerna samt "kroppsliga läten" och fylletjut mm. En & annan Eddie Meduza låt kunde även höras över etervågorna ?

 

rollingbass2011-09-12 20:20:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en 12 v data fläkt du satt på omvandlaren ?"EDIT" Såg att det var en förstärkare

Funderade lite om det skulle vara bra då jag använde min omvandlare till att driva kompressorn, när jag skulle fylla upp med luft. så vart den väldigt varm efter att ha fyllt 3 däck till 2 bar. 
Nu får det bara bli en nödlösning med 12 v kompressor på omvandlaren, den skall ju driva radion,

Stör laddarna eller själva utrustningen "tele/gpser" radion ? 
Har funderat på det där med jorden då magnet foten är gummi beklädd, men tydligen skall jordningen av själva radion räcka.
"edit 2 " hade tydligen fått klart här i tråden att det skulle funka

Måste efterlysa att någon tar med sin swr mätare till olerum på 2 1/2 dagars träffen, 
Nästan måste med radio där då tele täckningen är väldigt dålig på vissa fläckar.

Nu är det ju inte några jätte sträckor så PMR funkar ju skapligt på träffen, dock ställer berget till det för radio sändningar också.

Kul att se och höra att det är full fart i bland, hos mej är det bara störningar, men jag lysnar ändå utifall man skulle få in någon en dag PDT_Armataz_02_30.gif

H.Hansen2011-09-12 21:58:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...