Gå till innehåll

Vilket band använder ni på 27 Mhz komradiona


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst christer_tgb

Jag lånar försynt tråden med en fråga inom samma område. PDT_Armataz_02_15.gif

 

 

 

Jag funderar på att sätta in en mobil jaktradio(155MHz) i min 11:a.

 

 

 

Måste det vara en radio avsedd för jakt eller kan jag skaffa typ vilken radio som helst och få den justerad/modifierad ?

 

 

 

Tips på hur jag enklast/bäst går till väga.

 

Synpunkter på apparater, firmor mm. mottages varmt.

 

 

 

Tack på förhand,

 

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Limmared.nu eller fbradio.se har antenner & radio för hus & hem

Begagnat finns på tradera/blocket mm om man söker.

 

Köpte mina apparater på en veteranbilsmarknad för några år sedan. (Antenn 50:- Radio för 25:-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en försynt fråga inom radioområdetPDT_Armataz_02_15.gif

 

 

Ju längre antenn desto bättre har jag förstått. Någon nämnde

att han har två antenner, den ena kortare för skogskörning. Halvåret sedan såg

jag någon husbilsvariant med en väldigt lång antenn men monterad på bakre

stötfångaren. Fördelen är ju uppenbar, lång antenn men ändå skyddat läge. Men

ger placeringen försämrade egenskaper jämfört med takmontage? Eftersom jag

använt ra145 en hel del vet jag att det alltid var bättre att vara på en höjd

men i det här fallet tänker jag mig att bilen så att säga skärmar av 90° för

antennen, stämmer det?

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Gå in på 27mhz.se för er som är intresserade av PR radio... Där finns frågor & svar på precis alla funderingar & tankegångar kring detta.

 

Klart slut PDT_Armataz_02_02.gif
rollingbass2010-11-02 19:54:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arriemäöller!

Man kan läsa vad som gäller för 27 MHz prylar och frerkvenser i PTS författningsamling: http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/PTSFS-2008-04-undantagsforeskrifter-vissa-radiosandare.pdf

9:e kapitlet 2:a paragrafen gäller 27 MHz.  Där finner vi att AM, FM och SSB är tillåtet.

Så här står det sammanfattat:

Post- och telestyrelsens föreskrifter om ändring i<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

föreskrifter (PTSFS 2007:4) om undantag från

tillståndsplikten för vissa radiosändare;

beslutade den 23 september 2008.

 

9:e kap

2 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för privatradio

enligt följande villkor. Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz

 

26,965  27,085  27,215  27,315

26,975  27,105  27,225  27,325

26,985  27,115  27,235  27,335

27,005  27,125  27,245  27,345

27,015  27,135  27,255  27,355

27,025  27,155  27,265  27,365

27,035  27,165  27,275  27,375

27,055  27,175  27,285  27,385

27,065  27,185  27,295  27,395

27,075  27,205  27,305  27,405

 

Högsta effekt: 4 W e.r.p. vid frekvens- eller fasmodulerad sändning.

Vid amplitudmodulerad sändning med dubbelt sidband är högsta effekt 1 W e.r.p.

bärvågseffekt och vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband, SSB är

högsta effekt 4 W e.r.p. topp-till-topp-effekt.

Dvs:

FM 4 W

AM 1 W

SSB 4 W

Detta betyder då att äldre 5 Watts AM stationer inte är tillåtna.

Att det skulle finnas färskare regeler har jag inte hört om. Nu talas det om effekten ERP, dvs effektiv utstålad effekt, och en gamal 5 Wattare lämnade c:a 3 Watt och med lite förluster i kabel och antenn så har vi kanske 2 Watt ERP.

Skillanden är försumbar men regler är regler... Dvs till för att skita i.

 

Kilen ja en längre antenn är ofta bättre, mne inte generellt att ju längre desto bättre.

Man utgår från en halv våglängd, en antenn för 27 MHz blir då 5,5 meter. Ofta matar man en halvåg på mitten. Och då kallas den för halvågsdipol.

På bilar används mest en kvarts våglängd, och bilens chassi utgör en motvikt, eller ett jordplan som "speglar" den andra halvan. Så ett 2,7 meter långt spröt är en kvartvåg, men på en bil beter den sig som likande en halvåg.

Kortare antenner är försedda med en spole som elektriskt gör att sändaren ser den som längre än den är. verkningsgraden blir sämre då det blir förluster i spolen. En förkortad antenn, dvs med förlängningspolar är fortfarande en kvartsvåg även om den är under en meter då.

Oftast är det förståss det rent praktiska som får bestämma hur lång antenn man vill ha på bilen. Och det får göra avkall på verkningsgraden.

 

Längre antenner, exvie ett halvågspröt är svårt att anpassa och är sällsynt.

Så ju längre desto bättre gäller inte helt ut.

BAsstationer för 27 MHz kan ha en sk 5/8 antenn, (dvs mer än en halvvåg) men innehåller då kretsar som anpassar den.

 

Att AM, amplitudmodulering inte gillas, och endast med lägre effekt får nyttjas beror på att den lättare stör ut annan eleketronik. Jämför hur en mobiltelefon stör i radio TV stereo etc. den kan liknas vid en AM station då den ju pulsar digitaliserat tal.

 

de

Roysan

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Alldeles sant Roycan! Radion kan komma till hands snart nu när dom ska exprementera bort fasta telefon nätet & ersätta med nån sorts mobil lösning.. (Billigt) Sedan ett litet datahaveri så är det gonatt!

En radio från 70 talet saknar dataprylar :)

 

Äldre AM stationer kan användas med förnuft då ljudet i dessa stationer är i toppklass.. När det tillverkades någonting förr så gjordes det ordentligt!

 

Allt som är bra måste alltid förbjudas
rollingbass2010-11-08 18:14:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en SVERA och en Zodiac 2402 idag. Ska bli intressant att se hur långt jag kommer med dom prylarna. Nuvarande jaktradio på 155mhz räcker inte särskilt långt. Så det blir att gå tillbaka till "old-school". Hej svejs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst H.Hansen

Ja jag kör med radion på i bilen ofta när jag åker själv. mest för skoj skull utifall man skulle råka få in några fler som är ute på vägarna.

Brukar höra efter om tex väglag eller hörsel koll i mellanåt, dock med dåligt resultat.
Pendlar mellan kanal 9-13-17-19-20-24 och i bland lyssnar jag av de mellan 24-40 också. men där är det om möjligt ändå tystare.
Det är nog mest på träffar eller om man åker i fler bilar någonstans som jag tycker jag har riktig nytta av den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Tycker det är fart varje dag...

Kolla länken nedan som jag spelade in med mobilen på väg hem

 

[TUBE]G7IcXPuQH8A[/TUBE]

 

rollingbass2011-01-13 20:18:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rollingbass,

Den gillar jag starkt! Hade en Swera bastation med högmast, och pratade med folk i Västervik tio mil bort utan problem på SSB:n. Det är lite rattande för att få in rätt frekvens, annars låter det som man pratar med Kalle AnkaPDT_Armataz_02_07.gif 

 

Jag känner tvärtom att PR-radon har fått en liten nyrenässans då många frågar efter dom och tex den här tråden hålls vid liv!

 

Ska köpa en till Danita nu och sätta in i min Rocky så jag slipper flytta runt på grejerna- Och desutom verkar det som om en viss tjejmaffia kommer lägga beslag på Rockyn för att börja köra. Då kan det va bra om dom kan ropa på hjälp........

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Ett tips. Slå på radion på 24:an en fredag kväll & vissla och tjoa ! I mellansverige får ni garanterat kontakt. (kan bli lite mycke whisky prat dock) med är kul ibland.

 

[TUBE]tIaguIA_Iuo[/TUBE]

 

rollingbass2011-01-14 18:12:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag får nog ta och trimma in antennen, den är ju standard som hörde till Danitan när jag köpte paketet, och jag har inte mätt upp den än.

Det har då funkat bra i Olerum när vi varit på olika sidor om berget, men det brukade ju alltid vara lite trimmning av grejorna innan man fick ut max ur apparaten.
Får kolla på kjell & company där jag köpte radion om de har mätare för att ställa antennen

Edit Nä de har då inget på nät katalogen, någon som har tipps på vart de säljer, eller bor i närheten av tex linköping +- 10-15 mil och kan tänka sej att trimma min antenn om jag kommer på kaffe PDT_Armataz_02_30.gif

ÖÖÖÖHHH vad heter de däringa mätarna föresten.
Det var många år sedan jag ens använde en själv, och den jag hade är nog försvunnen sedan 20 år sedan, ja det är förutom på Estlands resan, då någon kollade antennen som jag blivit på lurad som var en MNT 450 antenn PDT_Armataz_02_15.gif och bara ställde till det med radioapparaterna jag köpte

H.Hansen2011-01-15 10:44:08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Dom har SSB radio-apparater på FB Radio

(Jag ropade dock in min på tradera) Kraco -81

 

De heter SWR mätare (stående våg mätare)

 

Ett tips. Gå in på 27mhz.se & regga er på deras forum. Där finns svar på precis allt

 

rollingbass2011-01-15 10:56:18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse,

 

Man kan inte jämföra räckvidden i Danitan med en bas-station som sänder med SSB modulation, Danita har enbart FM-modulation vilket enligt min mening har sämre räckvidd än AM. Men Am stör så förbaskat och förbjöds av den orsaken.

 

Instrumentet heter SWR-instrument, men kallas i dagligt tal för "stående-våg-mätare"

 

Rollingbass,

 

Även jag hade en KRACO, tror den hette 2445 och den var jag riktigt nöjd med!! Körde den tillsammans med ett slutsteg på 100 W med inbyggd signalförstärkare och högantenn! Är SSB tillåtet idag? Jag hade även en Tristar 80 kanalare, och alla häromkring som var radiointresserade låg på "trippel-femman, dvs, 27.555 Mhz FM. Jag tror det var kanal 42 eller nåt, så en "vanlig" radio nådde inte upp dit. I bilen hade jag Handic 40 kanalare.

 

Tyvärr bestämde sej min fru för att jag inte var intresserad av detta länre efter att vi fått vårt första barn, Så alla grejer såldes eller lades undan i källarförrådet tills jag gav bort det för några år sen- vilken dj--la idiot man var.

 

 

SKREV OBELIX

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Kul att lära känna nytt folk via radiovågs-surf.

 

Ett filmtips:

Citizens band 1977.

 

Handlar om folks öden i en liten stad i amerikanska södern där alla är "någon annan" via CB radio  ;)

Äkta amerikansk dubbelmoral när den är som bäst..  :)

 

Huvudpersonen är någon slags "radio-polis" som är på jakt efter fisande & öl-rapande individer mm & följer paragrafen FCC regulation till punkt & pricka

 

Jesus frälser alla på kanal 12 mm ;)

 

Underhållande rulle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rollingbass

Obelix!

 

 

Ingen myndighet i Sverige idag "kommer ihåg" detta system längre. Data generationen idag har ingen aning om PR radio.

 

Det är idag tillåtet med SSB, AM FM med stora slutsteg mm.  Se bara till att inte störa någon bara. (Antenn ska sitta högt)

 

Ansvaret ligger hos dig som utövare (svarade kärringen på post & telestyrelsen) som inte hade en aning om vad jag pratade om.. ( Hon trodde jag menade någon slags jaktradio) PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo Obelix enligt K&C där vi köpte radiosarna står det att de är både FM och AM på dem 

Nu kanske det synns dåligt här men 40 kanaler 4 W AM/FM står det,
Nu har jag inte instuktionerna framför mej men det skall tydligen vara båda på dem
Klart att det inte går att gämföra med en bastation. men jag tycker att jag borde få in något annat än italienare och öststatare på radion när man är ute och åker, 
Å det kan ju bero på antenn trimmningen 

33364.jpg Danita 1240 Komradio 27 MHz 

40 kanaler 4 Watt AM/ FM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
...tjejmaffia kommer lägga beslag på Rockyn för att börja köra. Då kan det va bra om dom kan ropa på hjälp........

 

SKREV OBELIX

 

Tjejjmaffia låter spännande, berätta mer.

 

Finns det någonstans någon tillverkad radio som går att använda på CB- bandet med grön look? Vore ju inte helt fel i suggan om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

DSC_2177.jpg

 

Grön är den ju onekligen. Men det var inte riktigt det som avsågs...

 

Jag tänkte med på något som använts inom någon på jordklotet förekommande krigsmakt, med en kulört mer åt olivhållet. PDT_Armataz_02_01.gif

 

Humlegaard2011-01-15 12:43:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...