Gäst mud boy Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Hej jag hadde tängt att få lite fart i 11an,är det någon här som har trimmat en11 någon gång?Och i så fall med vilka grejor?Jag hadde tängt att köpa en kg kam och en steg 2topp av kg trimning.Någon som har erfarenheter av detta,Tacksam för alla åsikter.MVH Tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pigge Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Frågan är väl vad du skall ha bilen till?? Skall du åka ökenrejs är det ju inte så noga med bottenvrid som om man uteslutande pyser om kring på tomgång i skogen. Sök på youtube efter den gula trettonbilen som var med i Dresden/Beslau racet. Den har dom turbokonverterat. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Hellre mer komp och en kam som ger ett sjuhelvetes vrid redan på låga varv och upp till mitten av rpm registret Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mud boy Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Har du något exempel på bra kam med bra vrid?har varigt i kontakt med kg och dom säger att det blir bra vrid med dom prylarna.Nej jag vill inte ha turbo.Finns det ingen här på forumet som har provat någon kam.Tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 24 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2010 Hej Jag planerar för en trimning av min B30 och har till detta införskaffat följande: Kamaxel TG 876 från TG Motor, skall enligt uppgift ge bättre vrid både i botten och på topp. Trippla Stromberg-förgasare med insug från Volvo Penta AQ 165 Högkapacitetsoljepump från KG Trimning Avgasgrenrör från 164E (insprutsmodellen), detta är exakt samma som sitter på de senare versionerna av C3-serien och i 164-kretsar anses de kunna användas för trimning upp till 200hk. Samtliga delar har jag köpt på blocket eller tradera. Jag har inte haft bråttom, och inte så mycket pengar heller för den delen, med att få ihop delar och har kunnat köpa när bra affärer dykt upp. "Standartrimkam" är annars den som heter k-kam, kostar ca 1500 kr och finns hos flera leverantörer. Finns tvivel härochdär huruvida oljepumpen från KG verkligen är en högkapacitetspump eller inte. Jag slog ändå till då priset var 1/3 av KG:s. Ett alternativ som OBELIX tipsat om är att använda pumpen från B230 som tydligen skall passa med vissa modifieringar. Förutom ovanstående planerar jag att byta ventilfjädrar. Hade jag mer pengar skulle jag också satsa på ett proffesionellt modifierat topplock men det får vänta just nu, mannen som sälde kamaxeln hade ett till salu för 5000 kr och KG tar 11500 kr för motsvarande. Du bör kontrollera att du har kamdrev i stål och inte i fibermaterial, har för mig att de militära motorerna skall ha ståldrev men bäst att kolla. Återstår bara att sätta ihop allt jag handlat, men det går långsamt, mycket pga brist på tid och lämplig lokal. Jag saknar all tidigare erfarenhet av motortrimning. Jag har lärt mig mycket på 164-forumet samt andra volvoforum där trimning diskuteras. Väntar även på en ny bok av Jim Lundberg som enligt uppgift skall handla om trimning. Boken är en uppföljare till hans bok Motorrenovering. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 24 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2010 själv så körde ja ett tag med K kam å hemmaportad topp... samt en planing tror de va 1mm. men kan kolla det noggrannare om du vill.. av min erfarenhet så blev de mycke bättre ork i motorn, den blev både bättre på låga varv samt den varvade ut mera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst daja Postad 25 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2010 Är det ingen som provat att sätta i B21E kolvar i en B30? Borde ju ge 3.2 liter och därmed extra vrid. En B20 med B21E kolvar gör en skaplig skillnad det vet jag. Mvh. //David Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mud boy Postad 25 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2010 Tack för tippsen,Jag tror det blir en c kam och 1,5mm planing av toppen.Du som körde med k kam hur blev den att köra på 1500v/min orkade den eller?Har hört att dom kan bli botten svaga och orolig tomgång.Tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 25 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2010 2mm planing är inga problem, bara det gör att den drar bättre... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mud boy Postad 25 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2010 Okej 2mm men det jag är osäkler på är vilken kam jag ska välja.Vill ha effekt men inte göra så mycket avkall på botten vridet.Jag har otroligt med beslutsångest Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mud boy Postad 26 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2010 Japp då har man beställt en k kam och lyfftare från kg.Ska bli spänande att prova skillnaden.Lite mer hk och vrid borde det bli, det kommer gå varva mer.Tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pajjen Postad 1 September , 2010 Rapport Share Postad 1 September , 2010 Vet någon hur den originala b30:an som sitter i tgb är nertrimmad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
popnit Postad 13 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 13 Oktober , 2013 Japp då har man beställt en k kam och lyfftare från kg.Ska bli spänande att prova skillnaden.Lite mer hk och vrid borde det bli, det kommer gå varva mer.Tobbe Hur blev bilen med dom nya prylarna? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Oj nu var det längesen man var inloggad här.Ja bilen blev mycket mer lätt körd, mer vrid,och gick att varva mycket mer utan att den kändes ansträngd.Nu har jag plockat bort förgasarna och monterat ett vems insprutnings system och monterat separata spjäll.Den är just nu på insjustering och ev senare i vinter även en motor bromsning Tanken är att jag ska köra så i ca ett år sen blir det turbo och mer ombyggnad.Det har varigt tanken att jag ska lägga upp bilder på tgb11 uppdateringarna men jag har velat bli klar med den först.Så det kommer att komma bygg bilder och jag kommer skriva vad som är utfört.Stora problemet har varigt att jag tappade lite intresse när jag höll på bygga,så den fick stå ett tag men nu har jag brinnande intresse igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
popnit Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Planade du toppen något? Vem mappar bilen nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Jag planade 1,6mm,det är Robban på dynotech i umeå som pillar med mappningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Gjorde det nåt på soppaförbrukningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Det kommer det att göra men jag har inte fått tillbaka den än..Den går på lambda mäting så den känner av hur mycket soppa den behöver.Mina förgasare hadde jag renoverat och sjusterat in mycket bra,så den drog inte så mycket på långkörning.Ska bli mycket spännande att få känna hur stor skillnaden blev. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
popnit Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 Vilka spjäll och spridare använder du? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 November , 2013 Rapport Share Postad 3 November , 2013 VEMS gillar jag, jävla prisvärt system. Sugen jag också.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 4 November , 2013 Rapport Share Postad 4 November , 2013 Vet någon hur den originala b30:an som sitter i tgb är nertrimmad? Hej. Har kollat lite lätt och kommit fram till att kam & förgasare är andra grejor. Topplock, vevaxel, block, tändfördelare är samma. MVH JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 4 November , 2013 Rapport Share Postad 4 November , 2013 Jag är ganska säker på att topplocket är "tjockare" på TGB. Alltså inte lika hårt planat som de civila=lägre komp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
janper Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Hej. Topplock - 164 B30, B30A Art nr 430104 ersatt till 461340 ersatt till 461537 TGB Art nr 461537 Topplockspackning - 164 B30, B30A Art nr 430107 TGB Art nr 430107 Där emot 164E med B30E, B30F motor annat topplock & topplockspackning. MVH JP Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Min erfarenhet säger att ENDAST kamaxeln ska skilja, och det har jag alltid trott.. Men kanske det är fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 5 November , 2013 Rapport Share Postad 5 November , 2013 Jag har oxå levt i tron att det enbart är kammen som skiljer. Men jag har ju haft fel förr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.