Gå till innehåll

Alvis Stahlwart


Gäst Dirty Hog

Rekommendera Poster

Gäst Dirty Hog

Jag tänker här försöka att skriva lite om mitt nyförvärv, men eftersom jag är en sån' där Datadummy så kan det gå hur som helst! Men friskt vågat hälften vunnet!!PDT_Armataz_02_02.gif

I förra veckan åkte jag o en kompis till Kiruna (alvisen) o Pajala (kompisens sugga) Jävligt långt kan jag meddela!PDT_Armataz_02_14.gif

Den är komplett men motorn sitter fast.

Jag tänker återkomma med bilder o text allt eftersom något händer i ämnet.tn_DSC_0179.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frän! Jag har sett nån video på tuben där en sån kommer i en jäkla fart ut på en brygga och tar ett jättehopp rätt ut i sjön och gör ett präktigt magplask! Och när vattenkaskaderna lagt sej så simmar den vidare som inget har hänt! Detta ska bli intressant att följa. Grattis till nyförvärvet!

 

SKREV OBELIX

 

Jag hittade klippet, men jag mindes fel- det var ingen brygga, resten stämde!

 

OBELIX2010-08-23 22:24:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Ok jag ska försöka,men det är inte så lätt för en svensk bonnläppPDT_Armataz_02_06.gif

tillsvidare kommer denna bild från lastningen så ska jag försöka få ordning på bilderna.PDT_Armataz_02_08.giftn_DSC_0173.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja se minen på badgästerna när du rullar upp på stranden vid Gränsö Slott, hoppar ut och köper en glass och hoppar in och kör ner i vattnet och försvinner bort bakom Ekholmen!

 

SKRATTADE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Där hade ni ju kunnat komma undan med ett kortare släp om ni lastat suggan på alvisen PDT_Armataz_02_10.gif Eller är det bara prespektivet som gör att den ser så mycket större ut?

 

Är den i bra skick eller stundar storrenovering?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Den är i gott skick, allt är helt och komplett original. Några enkla rosthål i flaket, det stora problemet är att den stått så länge att motorn fastnat (troligen kolvarna) försök pågår med diverse "medikamenter" för att förmå motorn att lossna utan demontering, en hel del jobb att få ur motornPDT_Armataz_02_20.gif

 

Jag återkommer med bilder på Scania 112 6*6  (en utmärkt vagn!)tn_DSC_0180.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

På begäran kommer här lite bilder o historia om min ScaniaPDT_Armataz_02_03.gif

Den har varit en sk provbil på fabriken o finns förmodligen bara i ett exemplar i exakt detta utförande, den skulle egentligen inte kommit levande därifrån men som tur var gick något "snett" och så småningom hamnade den i min ägo.

Den har en standard tungdragartandemboggi,fördelningslådan är en MAN, Framaxel är en driven SISU med navreduktioner, växellådan är Scanias "tungdragarlåda" 5 växlad med både torrkoppling o sk momentförstärkare, motor; 330 hk typ DS 11, hytten är en P modell (användes på sopbilar samt bilar som skulle ha lågt insteg) den är sedan höjd för att passa in över den förhöjda motornPDT_Armataz_02_30.gif

Årsmod -84tn_DSC_0184.jpgtn_DSC_0185.jpgtn_DSC_0186.jpgtn_DSC_0187.jpgtn_DSC_0188.jpgtn_DSC_0189.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Den där 112:an fanns som ritad färgbild men genomskuren med alla transmissions- och motorkomponenter synliga intill drivaxlar och nav hängande som plansch på ett av befälens kontor när jag gjorde lumpen. Den var fan så läcker den där planschen! Men din bil, har den varit orange? Jag har sett en identisk fast orange på nån filmsnutt nånstans, på youtube tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Jodå Grabbar!PDT_Armataz_02_02.gif  Jag brukar passera Norrköping allt som oftas i mitt arbete med sandrening åt kommunernas vattenverkPDT_Armataz_02_03.gif Ja, man måste ju hitta på något att försörja sig påPDT_Armataz_02_14.gif

Och jag brukar besöka träffarna i Brändåsen när tillfälle gesPDT_Armataz_02_05.gif så det måste varit mig du såg där H Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

I dag blev jag så inspirerad av alla råd o tips om hur få loss motorn så jag skolkade från jobbet o satte i gångPDT_Armataz_02_01.gif Först lokaliserade jag vilka cylindrar som hade ventilerna stängda, det visade sig vara 3st, sedan lodade jag i vilket läge dom befann sig, en var i övre dödläge(den var oanvändbar för mitt syfte) dom andra två var på väg upp eller ner det gick inte att avgöra villket.

Sedan gjorde jag en adapter av ett tändstift o lite rörmuff+smörjnippel, skruvade i ett av tändstifthålen på en av ovan nämda cyl, därefter pumpade jag in fett med en handspruta när det blev fullt började det knaka i motorn men den gav sig inte frivilligt!PDT_Armataz_02_13.gif Den rörde sig motvilligt ca 80' Fan vad den satt!! Den gick fortfarande inte att rubba för hand, efter en stunds funderande bytte jag cyl, nu hade jag en jädrans tur för den pressade motorn åt andra hållet.PDT_Armataz_02_39.gif

Upphetsningen blev stor! fram med ett kvartsfat fett o en tryckluftdriven fettsprutaPDT_Armataz_02_25.gif

Fram o tillbaka 6 ggr innan den kunde dras förhand, dock fortfarande bara ca 90' (fy fan villken smet jag fick till o med fett på kameralinsen) som ni förstår när ni ser bilderna.

Nu var TÅLAMODET definitivt SLUT! Hämtade min kära arbetskamrat (grävmaskinen) å juckade den fram o tillbaks då lossnade den på allvar, nu snurrar den hur lätt som helst.PDT_Armataz_02_11.gif

NU ska jag bara försöka få tag i nya tändstift, tyvärr specialare, sådana som sitter i flygplansmotorer.tn_DSC_0205.jpgtn_DSC_0206.jpgtn_DSC_0207.jpgtn_DSC_0208.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat, kolla närmaste flygklubb och kolla vad dom har för stift, när dom byts på grund av flygtimmar så finns mycket liv kvar i dom för att köra på marken med.  Jobba på PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ett kvartsfat fett i mortorn vore det ju nästan kosntigt om den inte snurrade lätt PDT_Armataz_02_10.gif

Stort grattis PDT_Armataz_02_44.gif Alvisen är verkligen urläcker, på tal om läcker, det blir spännande att se om den flyter som den ska....

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...