Gäst Dirty Hog Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Jag tänker här försöka att skriva lite om mitt nyförvärv, men eftersom jag är en sån' där Datadummy så kan det gå hur som helst! Men friskt vågat hälften vunnet!! I förra veckan åkte jag o en kompis till Kiruna (alvisen) o Pajala (kompisens sugga) Jävligt långt kan jag meddela! Den är komplett men motorn sitter fast. Jag tänker återkomma med bilder o text allt eftersom något händer i ämnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Den må du få frem litt større og ikke minst flere bilder på. Den var kooool Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Frän! Jag har sett nån video på tuben där en sån kommer i en jäkla fart ut på en brygga och tar ett jättehopp rätt ut i sjön och gör ett präktigt magplask! Och när vattenkaskaderna lagt sej så simmar den vidare som inget har hänt! Detta ska bli intressant att följa. Grattis till nyförvärvet! SKREV OBELIX Jag hittade klippet, men jag mindes fel- det var ingen brygga, resten stämde! OBELIX2010-08-23 22:24:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Ok jag ska försöka,men det är inte så lätt för en svensk bonnläpp tillsvidare kommer denna bild från lastningen så ska jag försöka få ordning på bilderna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Häftigt! Jag har fått tillfälle att åka Alvis två gånger i vattnet och det var riktigt roligt! Det är imponerande maskiner Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Riktigt snyggt!!! Glädjer mig till att både läsa och se mer av denna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 23 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2010 Skulle vilja se minen på badgästerna när du rullar upp på stranden vid Gränsö Slott, hoppar ut och köper en glass och hoppar in och kör ner i vattnet och försvinner bort bakom Ekholmen! SKRATTADE OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 24 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2010 Bilder är alltid kul, gärna lite bilder på den blåa 6x6 (eller ser jag fel?) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 24 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2010 Där hade ni ju kunnat komma undan med ett kortare släp om ni lastat suggan på alvisen Eller är det bara prespektivet som gör att den ser så mycket större ut? Är den i bra skick eller stundar storrenovering? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 24 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2010 Tanken har föresvävat mig så dom ska inte känna sig säkra på Gränsö! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 24 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2010 Den är i gott skick, allt är helt och komplett original. Några enkla rosthål i flaket, det stora problemet är att den stått så länge att motorn fastnat (troligen kolvarna) försök pågår med diverse "medikamenter" för att förmå motorn att lossna utan demontering, en hel del jobb att få ur motorn Jag återkommer med bilder på Scania 112 6*6 (en utmärkt vagn!) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 25 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2010 På begäran kommer här lite bilder o historia om min Scania Den har varit en sk provbil på fabriken o finns förmodligen bara i ett exemplar i exakt detta utförande, den skulle egentligen inte kommit levande därifrån men som tur var gick något "snett" och så småningom hamnade den i min ägo. Den har en standard tungdragartandemboggi,fördelningslådan är en MAN, Framaxel är en driven SISU med navreduktioner, växellådan är Scanias "tungdragarlåda" 5 växlad med både torrkoppling o sk momentförstärkare, motor; 330 hk typ DS 11, hytten är en P modell (användes på sopbilar samt bilar som skulle ha lågt insteg) den är sedan höjd för att passa in över den förhöjda motorn Årsmod -84 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 26 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2010 Den där 112:an fanns som ritad färgbild men genomskuren med alla transmissions- och motorkomponenter synliga intill drivaxlar och nav hängande som plansch på ett av befälens kontor när jag gjorde lumpen. Den var fan så läcker den där planschen! Men din bil, har den varit orange? Jag har sett en identisk fast orange på nån filmsnutt nånstans, på youtube tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 26 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 26 Augusti , 2010 Du har helt rätt ErikC304 Den har varit orange, och jag tror du menar Youtubeklippet från en träff på Ekeby, det var jag som körde där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 27 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2010 Grattis till din Alvis. Underbar formgivnig! Har varit en dröm bil länge... Mvh. Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kallee Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Fräna bilar Tror jag sett Scanian i norrköpings trakterna några gånger. Är det du som jobbar med sandrening typ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Har du varit i Brändåsen och kört med den ? eller är det en annan prototyp jag fotat där och har n liten historia om ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Jodå Grabbar! Jag brukar passera Norrköping allt som oftas i mitt arbete med sandrening åt kommunernas vattenverk Ja, man måste ju hitta på något att försörja sig på Och jag brukar besöka träffarna i Brändåsen när tillfälle ges så det måste varit mig du såg där H Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 1 September , 2010 Rapport Share Postad 1 September , 2010 I dag blev jag så inspirerad av alla råd o tips om hur få loss motorn så jag skolkade från jobbet o satte i gång Först lokaliserade jag vilka cylindrar som hade ventilerna stängda, det visade sig vara 3st, sedan lodade jag i vilket läge dom befann sig, en var i övre dödläge(den var oanvändbar för mitt syfte) dom andra två var på väg upp eller ner det gick inte att avgöra villket. Sedan gjorde jag en adapter av ett tändstift o lite rörmuff+smörjnippel, skruvade i ett av tändstifthålen på en av ovan nämda cyl, därefter pumpade jag in fett med en handspruta när det blev fullt började det knaka i motorn men den gav sig inte frivilligt! Den rörde sig motvilligt ca 80' Fan vad den satt!! Den gick fortfarande inte att rubba för hand, efter en stunds funderande bytte jag cyl, nu hade jag en jädrans tur för den pressade motorn åt andra hållet. Upphetsningen blev stor! fram med ett kvartsfat fett o en tryckluftdriven fettspruta Fram o tillbaka 6 ggr innan den kunde dras förhand, dock fortfarande bara ca 90' (fy fan villken smet jag fick till o med fett på kameralinsen) som ni förstår när ni ser bilderna. Nu var TÅLAMODET definitivt SLUT! Hämtade min kära arbetskamrat (grävmaskinen) å juckade den fram o tillbaks då lossnade den på allvar, nu snurrar den hur lätt som helst. NU ska jag bara försöka få tag i nya tändstift, tyvärr specialare, sådana som sitter i flygplansmotorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 1 September , 2010 Rapport Share Postad 1 September , 2010 Härligt! Grattis. hör av dej när du ska köpa glassen på Gränsö. Då kommer jag vara där! Får man se mer bilder på din käre arbetskamrat? SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dirty Hog Postad 1 September , 2010 Rapport Share Postad 1 September , 2010 Naturligtvis!!! både bilder o Glass Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 2 September , 2010 Rapport Share Postad 2 September , 2010 Snyggt jobbat, kolla närmaste flygklubb och kolla vad dom har för stift, när dom byts på grund av flygtimmar så finns mycket liv kvar i dom för att köra på marken med. Jobba på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 2 September , 2010 Rapport Share Postad 2 September , 2010 Med ett kvartsfat fett i mortorn vore det ju nästan kosntigt om den inte snurrade lätt Stort grattis Alvisen är verkligen urläcker, på tal om läcker, det blir spännande att se om den flyter som den ska.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 2 September , 2010 Rapport Share Postad 2 September , 2010 Härligt! Grattis. hör av dej när du ska köpa glassen på Gränsö. Då kommer jag vara där! Ja hör av dig! Om jag får komma också bjuder jag på glassen!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst emtorkil Postad 2 September , 2010 Rapport Share Postad 2 September , 2010 jeg vil også ha en alvis! sett denne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.