Gå till innehåll

Alvis Stahlwart


Gäst Dirty Hog

Rekommendera Poster

Gäst Dirty Hog

Den var nästan för finPDT_Armataz_02_10.gif Jag tror inte dom hade sådan puts ens från fabrik. Jag lägger märke till att det  är en senare årsmod (instrument o brytare är modernare) för att inte tala om motornPDT_Armataz_02_05.gif DIESEL det skulle man ha!!!!!!!!!!!!.

Har tänkt att döpa den till StollenPDT_Armataz_02_11.gif efter det allmänt kända smeknamnet Stollyn

Så nu vet ni vad jag menar med StollenPDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg på en film där dom körde med några Alvisar, och när han parkerade och skulle lägga i handbromsen så såg det ut som han fick pumpa upp ett tryck med spaken som bromsade bilen. Han drog nog fem-sex gången i spaken innan det började ta! Undrar vad ASB skulle säga om det? Går det överhuvudtaget besikta den för färd på allmän väg?

 

Ja, originalmotorn har ju ett helt underbart ljud- men den verkar vara på tok för klen för Alvisen. På nyss nämnda film så klättrade den omkring i nåt gustagsliknade habitat- och antingen körde han på högväxel- eller så nådde inte foten fram till gaspedalen, för den verkade väldigt motorsvag. Så OM drivlinan håller och det finns plats så skulle nog lite mer Newtonmeter inte sitta fel.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte i mitten av 70-talet en Mercedes lastbil, en 1113 tror jag det var, med tre-axlat släp. Åkte med spannmål och grus. Handbromsen var en liten winch, där man måste dra fyra-fem gånger för än handbromsen fastnade. Man lossnade ved at dra lite ock trycke på en liten spak, då slap den genast. Det hörtes alltid när man kom hem: skrat-skrat, skrat-skrat och skrat-klick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg på en film där dom körde med några Alvisar' date=' och när han parkerade och skulle lägga i handbromsen så såg det ut som han fick pumpa upp ett tryck med spaken som bromsade bilen. Han drog nog fem-sex gången i spaken innan det började ta! Undrar vad ASB skulle säga om det? Går det överhuvudtaget besikta den för färd på allmän väg?

 

Ja, originalmotorn har ju ett helt underbart ljud- men den verkar vara på tok för klen för Alvisen. På nyss nämnda film så klättrade den omkring i nåt gustagsliknade habitat- och antingen körde han på högväxel- eller så nådde inte foten fram till gaspedalen, för den verkade väldigt motorsvag. Så OM drivlinan håller och det finns plats så skulle nog lite mer Newtonmeter inte sitta fel.

 

SKREV OBELIX
[/quote']

Inte för att slänga grus i något glädjemaskineri men är det inte något med Alvisens drivlina som gör att den inte går att köra på landsväg med mindre än att något går sönder? Har svaaagt minne av att kustartisterna hade alvis på försök och att detta var ett problem. Å andra sidan har jag haft över 39 graders feber i mer än två dagar så fan vet om det stämmer...

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då, Då får du krya på dej. Då får vi hoppas för Dirty Hogs skull att du fick ett anfall av feberyra!

 

Min kontakt med denna bil är väldigt liten. Fick en Matchbox leksaksbil när jag var liten grabb- Och det var en Alvis. Men jag trodde det var en fantasiprodukt ända fram tills jag såg den på riktigt för några år sen. Så nu haglar frågorna över denna underbara skapelse då nyfikenheten står som spön i backen.... 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer, det finns en inkopplingsbar diffspärr på den som spärrar vänster-höger. Alla tre hjulen på en sida snurrar alltså som en enhet vilket gör att drivlinan snurrar upp sig ganska bra på hårt underlag.

Man brukade lösa detta genom att ledarbilen i en kolonn hade med sig järnvägsslipers som man lade ut på vägen och sedan fick alla Stollar köra över dessa och låta hjulen "spinna ikapp" och sedan fortsatte man en bit till. Jag vet inte hur länge man kan köra på asfalt utan att göra detta, men betongrefugerna på parkeringsplatser funkar också bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Ja Grabbar, det var många funderingar det härPDT_Armataz_02_14.gif

Jag börjar med handbromsen, det är en cykelkedja som lindas upp på ett drev, det blir lite som en vinch, spaken fungrerar som på ett spärrblock ungefär,därför måste man lyfta flera ggr, men den tar tvärnit.

Svensk bilprovning: Dom ska här få något att bita iPDT_Armataz_02_02.gif Jag tänker nämligen rega den som tung lastbil, jag tror det blir mycket intressantPDT_Armataz_02_18.gif

Drivlinan: Som påpekas här är det ett problem, i den engelska manualen beskrivs mycket noga lufttrycken i däcken vid olika driftförhållanden, detta antagligen för att få så lite spänn som möjligt, Jag har själv noterat att vid sväng är diffspärren som på min stolle är automatisk på något sätt väldigt "på hugget", hur det beter sig vid vägtransport återstår att utröna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Ja Ryden! en TD 70 skulle sitta som en smäck på blanka förmiddanPDT_Armataz_02_12.gif vi får se om jag snubblar över något länpligt objekt! Deutz gjorde en mycket trevlig rakåtta på -70 talet den skulle också kunna passa bra om man kan hitta en sådan i dagens lägePDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Efter att nödtorftigt reparerat lite irriterande luftläckage kände både Stolle o jag att det var dags för en riktig provtur,PDT_Armataz_02_03.gif Så i skymningen gav vi oss ut på vår första riktiga "promenad" tillsammansPDT_Armataz_02_01.gif det gick dock bara ett par minuter innan Stolle började tjata om att få posera litePDT_Armataz_02_39.gif Det kunde jag ju inte motståPDT_Armataz_02_11.gif

tn_DSC_0221a.jpgtn_DSC_0224a.jpgtn_DSC_0223a.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

Ja det är bara att inse fakta: Man är en pervers galningPDT_Armataz_02_39.gif Det gäller bara att undgå att det kommer snälla farbröder i vita rockar som propsar på att man ska följa med dom utan att bråkaPDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

I torsdags hände följande: På kvällen var det dags för Stolles dagliga motionsrunda som han så väl behöver efter 10 års Coma. Vi for fram på en hålig grusväg o jag noterade vilken fin väghållning han har på gropigt underlag, vi kom fram till "ett litet stalp" på vägen stärkt av dom fina egenskaperna släppte jag inte av på farten. Följderna blev omfattande; Jag noterade härvid att dom här Stollarna gärna flyger vid första bästa tillfälle, Landningen blev brutal "ubåtsluckan" som är en mycket kraftig konstruktion i stål flippade upp o slog igen bara 5 cm från mitt huvud. Hade inte jag följt Stolle som en tight enhet ner i landningen hade Stolle vid det här laget varit arvegods. När jag samlat ihop mina inälvor o annat löst i hytten gick jag ut för att se om hjulen satt där tillverkaren en gång avsett att dom skulle sitta, det gjorde dom! Men styr servot hade fått kavitationsblåsor i oljan, en för mig unik händelse men fenomenet avtog efterhand.

Vad har jag då lärt av detta? Att inte ha dykarskorna på i terränglådan, (några av er minns kanske att jag vid förra höstträffen i Trandum piskade min stackars valp så att "differiet" i framaxeln blev till en hög med spånor)

Hädanefter skall mitt valspråk vara: Lugn o FinPDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...