Gäst Humlegaard Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Hello. Nu är det full fart i garaget igen med förhoppning att få växellådan att fungera.. Med förhoppning om att det var en kallödning... I annat fall överstiger det mina kunskaper, duktigt lackade kor detta... Tankmätaren visar fullt enda tills det nästan är tomt, då visar den tomt. Jag misstänker ett fel på denna: Någon som har någon annan teori? Reservdel?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Peeter Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Hittade lite från "husbussens vänner" forum om tankarmaturer.... Om vi tar tankmätaren och dennes funktion så är den lika som på alla BF och CF samt alla lastbilar av märket Scania vabis.Den är ganska enkel, plussmatad bränslemätare vid kombinationsinstrumentet. Givar ledningen från tanken är minus styrd. Enklaste sättet att kontrolera systemet är att jorda ledningen vid tanken ( direkt i ramen) kontrollera om tankmätaren visar noll. Gör den det så lossa jordningen vid ramen och visar då mätaren full så är det fel på tankarmaturen. Du kan även kolla med att jorda direkt i tanken för att säkerställa att tanken har jordförbinning. Det vanligaste felet om det inte är tankarmaturen är att orginalledningen som är skarvad i ramen vid växelådan och där brukar kledningen oxidera av. Hittar du inte något fel på dom ställena så felsök vid instrumentet på samma sätt. (Jag utgår ifrån att tankmätaren slår på full när du trycker in nyckelen?) ansluter du en lampa i serie på jordsidan på ca 2watt (en gammal hederlig provlampa inga lysdioder) så skall mätaren visa ca halv tank. // Peeter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Tack för tipset, jag ska titta på det. Kanske löste ingreppet med lödkolven problemet i växellådan. För vid provturen växlade hon så fint så. En längre provtur är dock nödvändig. Men en av de där omtalade nödkörningsboxarna vore nog en god id´e att ha liggandes i bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 15 Juni , 2011 Rapport Share Postad 15 Juni , 2011 En sådan här skulle sitta fint efter alla studentkörningarna: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 15 Juni , 2011 Rapport Share Postad 15 Juni , 2011 Då har man ju husbil, perfekt inför semestern! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 28 Juni , 2011 Rapport Share Postad 28 Juni , 2011 Då är det klart. Jag ska bygga husbil, denna inköptes idag i Norrköping på Toveks auktion: Med fotogenkamin: Och som bonus köpte jag en liten vagn, den tänkte jag använda som båtvagn: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 28 Juni , 2011 Rapport Share Postad 28 Juni , 2011 Trevliga fynd. Det blir en fräck husbilspåbyggnad. Vad har det varit i tanken som skall sitta på släpvagnen? Släpvagn 801B MT M5057-801024 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 28 Juni , 2011 Rapport Share Postad 28 Juni , 2011 Jag vet inte riktigt vad den har använts till eller vad den dragits bakom för fordon. En sak som slog mig just är att jag i hastigheten inte kollade vad det är för storlek på dragöglan. Kan jag överhuvudtaget dra den med 30:an? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 28 Juni , 2011 Rapport Share Postad 28 Juni , 2011 Hålet på dragöglan skall vara minst 60 mm för att passa på dragkroken 221A som sitter bla på TGB 30. Tunt med info om släpvagn 801B. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 29 Juni , 2011 Rapport Share Postad 29 Juni , 2011 Detta ser lugnande ut, det ser ut som att släpvagnskontakten är mindre än hålet i dragöglan. Detta borde fungera. Känns lite osäkert eftersom det är min hustru som kommer att åka dit för att hämta grejjor. Någon annan som är där kl 08:30 på fredag? Humlegaard2011-06-29 16:59:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wingflyer Postad 30 Juni , 2011 Rapport Share Postad 30 Juni , 2011 Hej! Jag är där på morgonen för att hämta min 30-bil. Har med mig verktyg, tryckluft, mm, om hon eller någon annan behöver assistans. Titta efter en grön Dodge 4WD pickup med ramp på taket. Mvh /Sten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 30 Juni , 2011 Rapport Share Postad 30 Juni , 2011 Hej! Jag är där på morgonen för att hämta min 30-bil. Har med mig verktyg' date=' tryckluft, mm, om hon eller någon annan behöver assistans. Titta efter en grön Dodge 4WD pickup med ramp på taket. Mvh /Sten[/quote'] Tack så mycket, jag vidareförmedlar det. Hon kommer med en TGB30 utan lämmar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlan Postad 1 Juli , 2011 Rapport Share Postad 1 Juli , 2011 Detta är mitt första inlägg! Jag har haft en fantastisk dag och träffat på flera trevliga, kunniga och roliga medlemmar från detta forum. Syftet med resan var som min make ovan nämnt hämta utrustning som ropats in från Toveks auktion i Norrköping. Uppladdningen: Inga bilder på detta, men lämmarna plockades av och några gamla SJ-pallar lastades tillsammans med ett dussin smänband och diverse bra att ha. Detta måste undersökas, luftigt!! Toveks hjälpsamma medarbetare hjälper till med lastningen, men var är långgafflarna? (Knak=hål i golvet ) Lastat och klart, då dyker tre forummedlemmar upp. Trevligt Larsa, Mandarin och Protiwa! Aj aj aj, lite dåligt med luft i nederkanten, inga 320 kpa där inte. Det visade sig att däcken från detta årtal tydligen var av undermålig kvalitet! I alla fall om man jämför med konditionen på tågrälsen från ett tidigare datum. Så den fick en annan transport till en närbelägen gummiverkstad. Somliga lastade friskt, någon som känner igen sig? Humlan2011-07-02 13:51:46 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 1 Juli , 2011 Rapport Share Postad 1 Juli , 2011 Välkommen Humlan Vad bra att det löste sej med kärran- så tillvida att du fick bort den på utsatt tid från området. Jag ringde dej när jag slutat för att se om jag kunde hjälpa till med nåt. Trevligt med bilder också! Och du har fått rätt intryck av Larsa & Co, det är trevliga prickar. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlan Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Tack OBELIX för att du försökte hjälpa mig! Allt löste sig, om än något dyrare än jag räknat med... men nya däck måste ju dit i vilket fall som helst. Och jag är väldigt glad att däcken sprack där och inte på E22:an på den enfiliga delen av 2+1-vägen till alla stressade semesterfirares förtjusning... Man kan ju kalla släpet för kulturvagn med sin järnvägsräls från 1898! Man kan ju tillverka en liten vagn som man monterar en STOR öltunna på och sedan så kopplar jag den efter 30-bilen när jag ska till Söderköping i september. Jag säger också ett stort tack till WINGFLYER och son som stannade kvar en stund extra för min skull i fall jag behövde hjälp (vilken jag behövde i form av en Morakniv). Med 40 mil hem i 70-80 km/tim med en Tgb30-bil med osäker funktion, hur gick resan hem??? Funkade styrboxen som den skulle? På det hela taget, bortsett från antika däck, så hade jag en fantastiskt trevlig dag och det berodde till stor del på alla glada, positiva, hjälpsamma medlemmar på detta forum!! Och så tycker jag att jag hade förhållandevis små problem jämfört med några andra som höjde sig över mängden och blev för höga... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wingflyer Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Hej Humlan! Jodå, resan gick jättebra. Fick problem med batterifrånskiljaren när vi hade tankat första gången, men upptäckte att det fungerade när belysningen var tänd(!), så vi kom hem. Fick ett länktips till Verkstadshandboken av SKÅNE (tack!) idag och sedan var det lätt att hitta felet... Bilden med 30-bilen på flaket väcker gamla minnen. Precis så såg det ut när vi skulle på stormanöver till Norrland i början på 70-talet och lastade våra Viking 939 på tåg! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Finns här någon som köpt hytt som inte behöver sin stege. För den visade sig saknas när Humlan skulle hämta den. Kommer en köptråd om detta senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Jobbigt med maxhöjd på 4,50 vid viadukter. Klart kreativt att ta av hjulen vid lastning .skåne2011-07-02 18:26:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 2 Juli , 2011 Rapport Share Postad 2 Juli , 2011 Så den fick en annan transport till en närbelägen gummiverkstad. Kul att du fick en bild på bärgarn som jag kört! Bärgningsbilen på bilden har kört fler militärfårdon på sig tidigare' date=' det vet jag då jag körde den bilen 2004-2005 i Ludvika / Fagersta. nu mer går den i norrköping så det måste ha blivit många militärfordons körningar[img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img] Kul att du fick tag på en hytt, synd det som hände med golvet. Blev en 30:bil för mej i Enköping med stabshytt, stegen till hytten saknades på den, iövrigt var allt ok! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlan Postad 3 Juli , 2011 Rapport Share Postad 3 Juli , 2011 Vilket sammanträffande med bärgaren! Det var ju otippat att just den skulle komma och "rädda mig" . Han som körde hade dessutom gjort lumpen på just Bråvalla Flygflottilj, som även jag hört till som Flyglotta för ca 20 år sedan. Sedan blev jag Bilkårist vilket ju är mycket roligare!! Så det blev en hytt för dig med, vad ska du använda den till? Husbil du med? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 4 Juli , 2011 Rapport Share Postad 4 Juli , 2011 Ja det var kul att just den bärgningsbilen dök upp! Husbil blir det av 30:bilen med SBHYTT iaf. Elverk och fotogenkamin blir kvar. Likaså växelriktare och batteriladdaren. Nästa steg blir att skruva ur bord mm. instalera kylskåp och någon form av sängar mm. har en tanke på uppfällbara sängar eller en U-soffa lika som i många husvagnar. Köksdelen får bli mittemot kaminen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 9 Juli , 2011 Rapport Share Postad 9 Juli , 2011 Ja det var kul att just den bärgningsbilen dök upp! Husbil blir det av 30:bilen med SBHYTT iaf. Elverk och fotogenkamin blir kvar. Likaså växelriktare och batteriladdaren. Nästa steg blir att skruva ur bord mm. instalera kylskåp och någon form av sängar mm. har en tanke på uppfällbara sängar eller en U-soffa lika som i många husvagnar. Köksdelen får bli mittemot kaminen. Vad har du för tankar när du ska bygga inredning? Fotogenkaminen fungerar ju, och egen erfarenhet säger mig att -30 grader inte är några problem, men bränsleförbrukningen är ju relativt hög. Köket, blir det 2 plattor gasol och gasolkyl på husvagnsvis eller? Behålla eller sätta igen dörrar? Jag har en del idéer, ska lägga upp skisser på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 9 Juli , 2011 Rapport Share Postad 9 Juli , 2011 Fotogenkamin & elverk blir kvar. Batteri laddaren & manöverpanelen till elverket + växelriktaren (24 till 230volt) flyttas. Preliminär placering blir i skåpet brevid batterierna. (dvs. där alla yttre tele & fiber anlutningar är i dag) men skåpet ska minskas i storlet & det behöver nog lite ventilation för att leda bort värmen. Mat går att laga på fotogenkaminen, men det blir nog ett 2-plattors gasolkök också. jag tror att det blir onödigt varmt i hytten av att starta fotogenkaminen för att laga lite mat... Kylslåp är ett måste så det blir ett 12/230volts/gasol med 24till 12volts omvandlare. Alla dörrar blir kvar. (änn så länge) Kök mittemot fotogenkaminen. en "U" soffa / säng längst fram med bord i mitten som kan tas bort för att göra en stor säng, eller en fällbar våningssäng. Förvarings fack under eventuell "U"-soffa och där det får plats . Kom gärna med idéer och förslag. Jag ska lägga upp en skiss. Imorrn ska jag titta på en gammal husvagn Gasolflaskan kan ev. placeras i vänster bakre snökedjelådan. Tänkte att använda en blå 2012-tub. och skåpet är redan ventilerat... Ska kolla det där med regler för gasolinstallation! El inst. är iaf. ingen fara för mej då jag har behörighet... Blir nog inte någon campingtur i sommar men kanske till hösten samlarsaker2011-07-12 23:46:22 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 Hemma igen. Med nya däck, redan fått förfrågningar på om den är tillsalu. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 Dom där stoppklossarna som sitter på rälsen stärker din teori om vad den användts till med exakt 182,74%. Har du mätt spårvidden? Totalt OT men, mitt resesällskap har blivit riktigt sjuk på allvar- så vi har inte kommit iväg till Norge än. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.