Gå till innehåll

TGB 30, framgångar och bakslag


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Riktigt trist, din resekamrats sjukdom menar jag.

 

 

 

Spårvidden är 802mm, jag hade egentligen inte tid att hämta hem den idag. Men den kunde ju inte stå kvar på däcksfirman.

 

Notera vinkeln på dragstången, det blir antingen en förlängning eller ett annat dragfordon. 70 km/h på E22 var inga bekymmer alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Ja, men så är det. Sjukdom kan man inte rå för. Jag väntar på lite "bättre" bilväder nu så kommer jag att dra själv då det är osäkert när hon kan komma iväg.

Den spårvidden känner jag inte igen. standarden i Sverige är ju 1435 mm, 890 mm och 600 mm. Så det är nog en egen standard på dom här grejerna.

Men helt klart en liten trevlig vagnPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Något lurt här!

 

8st begagnade TGB 30 hjul till priset av 3 nya, så långt allt bra, men till dessa följer även 2 st TGB30...

 

 

6816278994.jpg
Två

terrängbil 30. Båda i körbart skick. Den ena utan batteri. Båda är

fräscha och har inte gått mer än 2-3000 mil. Slumpas bort därför att de

måste bort från tomten omgående. 30.000 för båda eller bud / eller bytes

mot fräsch personbil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Fräckt att det det gick att hitta likvärdiga däck. Om kärran skall gå oregistrerad då spelar väl inte vinkeln på dragstången någon roll? Det skall lite vana till att backa med ett så smalt släp och kort dragstång, ingenting är omöjligtPDT_Armataz_02_32.gif. Har själv inte jobbat heltid som chafför men provat att backa med div konstiga ekipage med ledad dragstång och jag tycker det är ett hePDT_Armataz_02_09.gife varje gång. Det underlättar nog om man tränar lite då och dåPDT_Armataz_02_02.gif.

Hasse, Det stämmer bilden på trettiobilen i annonsen är Milmacs.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

El inst. är iaf. ingen fara för mej då jag har behörighet...

 

 

Räknas det verkligen som fast installation om hela installationen är mobil PDT_Armataz_02_01.gif Annars tycker jag 230v i bilar är lite läskigt. ALLT kan ju bli strömförande om något går fel...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

 

Räknas det verkligen som fast installation om hela installationen är mobil PDT_Armataz_02_01.gif Annars tycker jag 230v i bilar är lite läskigt. ALLT kan ju bli strömförande om något går fel...

 
Det krävs inte elbehöriget för att installera i en "husbil" men det är inte pga. att den är mobil.
utan att uppförande av vissa anläggningar är undantagna kravet på elbehörighet, tex. båtar .
Se 1kap 1§ i ELSÄK-FS 2010:4
 

Behörighetskrav

Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fordon. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

 
Ett tipps! om ni är osäkra på vad ni installerar ta hjälp av någon som har kunskapen...
Tänk även på att 24-volts anläggningen i "lastbilen" lätt kan orsaka brand.
 
Rätt installerat så är elen i fordon säkerPDT_Armataz_02_02.gif.
 
 
Angående husbilsbygget så är "allt" demonterat i sambandshytten,
ska lägga i en ny golvmatta, innan jag fortsätterPDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gif
 
Hittade detta om gasolinstallation...PDT_Armataz_02_08.gif
 
och
 

 

samlarsaker2011-07-14 22:40:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Angående husbilsbygget så är "allt" demonterat i sambandshytten' date='
ska lägga i en ny golvmatta, innan jag fortsätter[img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]PDT_Armataz_02_02.gif

 

BILDER, själv är jag i skisstadiet fortfarande. IKEA:s bästa resårmadrass står på önskelistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Bilder kommerPDT_Armataz_02_02.gifLite kablage kvar att ta bort. I övrigt börjar det ta form. "onödiga" (för mej iaf.) grejer har jag lagt ut på tradera om någon behöver!

Skåpet där externt kablage ska komma in har tagits bort. (luckan ska sättas igen)
Har bestämt mej för våningssäng. längst fram.
 
Men först ny golvmatta.
 
Fick räkningen på ursprungskontrollen idag 700:- betalades omg. så är man ett steg närmare reg.besiktning!
 sbhyttinv.jpgsbhyttinv1.jpg

 

samlarsaker2011-07-18 19:03:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

 

 

 

 

Bilder kommerPDT_Armataz_02_02.gifLite

kablage kvar att ta bort. I övrigt börjar det ta form. "onödiga" (för

mej iaf.) grejer har jag lagt ut på tradera om någon behöver!

Skåpet där externt kablage ska komma in har tagits bort. (luckan ska sättas igen)
Har bestämt mej för våningssäng. längst fram.
 
Men först ny golvmatta.

 

 

Prydligt!

 

Jag tänker mig också en våningssänd längst fram, tvärs färdriktiningen. Jag var och måttade på en möbelfirma igår. Förhoppningsvis ska det gå att få in en resårbotten till den undre sängen iallafall.

 

Ska du sätta tillbaka varmluftskanalerna eller tänker du dig en annan lösning?

 

Fick du klarhet i hur gasolreglementet ser ut?

 

 

 

Humlegaard2011-07-21 14:57:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Jag provade gasolkaminen och den verkar ge bra med värme med avkortade kanaler. Jag har sparat de ifall det skulle bli problem när jag provar i vinter.

"min" säng blir också tvärs färdriktningen. men blir byggd av fyrkantsprofiler och plyfa sedan skummgummimadrasser...
 
Ang. gasolen så verkar "rätt" mäniskor ha semester... Men de jag protat med säger att det har lättat upp på kraven. iaf när det gäller importerade fordon...
 
Har kollat på husvagnsköket med kyl & spis + diskho. Om de åker i så blir dörrarna på vänster sida igenbyggda.
Måste få plats med lite skåp + bord och soffa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Besiktningsdags om drygt en månad...

 

Behöver följande:

1 hjulmutter (det mindsta problemet)

4 "anständiga" däck eller ännu helldre hjul

samtliga fästen för stabshytten (vill helst inte lyfta av den inför besiktningen)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Om du inte får tag på fästen så är de ganska enkla att tillverka.

Behöver du mått mm så kan jag fixa det åt dej skicka ett PM isf.
Men någon borde ha fästen över,  & det är enklast så.

samlarsaker2011-07-27 00:47:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Humlegaard

Jaha, nu närmar sig besiktningen med raska steg. Mina däck är skräp, finns det någon TGB30-ägare som framgångsrikt satt på andra fälgar?

 

Jag har hittat 26" däck. Men de är som smalast 500 breda. Framkomligheten är ju viktig, att de går att besiktiga likaså. Sedan har vi ju prisbilden. Så värst många mil kommer det inte att bli...

 

Startar en köptråd också.

 

P1080423.JPG

 

P1080422.JPG

 

P1080421.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

 

Hej

 
Jag är på jakt efter en TGB 30 och diverse bra att veta saker om dessa.
När en sådan besiktigas' date=' genomför man inte ett rullbromsprov i bromsprovarn då?
 
Mvh EB
[/quote']

Som du läst ovan i min tråd är det dyrt med däck till dessa. Så en TGB30 med taskiga däck bör du inte betala mer än 30'-40' för. Räkna med att lägga mellan 20'-80' på däck.

 

Annars är det ett fantastiskt fordon tycket jag, ingen avancerad teknik eller elektronik. Så länge den medföljande växelautomatiken inte har brunnit eller oxiderat igen helt är den reparabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej när jag var och besiktade för några veckor sedan så provbromsade de bara ett par gånger när de provkörde bilen.

 

Jag har besiktigat min 30-bil i i tre år. Och varje gång kör dom bromsprov på rullarna.

Dom måste dessutom med spännband dra bakaxeln neråt eftersom den är för lätt bak och slirar på rullarna när bromsarna testas.

 

Jag får ett komplett schema med bromstryck och retardationsvärden och allt vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
nej när jag var och besiktade för några veckor sedan så provbromsade de bara ett par gånger när de provkörde bilen.

 

Jag har besiktigat min 30-bil i i tre år. Och varje gång kör dom bromsprov på rullarna.

Dom måste dessutom med spännband dra bakaxeln neråt eftersom den är för lätt bak och slirar på rullarna när bromsarna testas.

 

Jag får ett komplett schema med bromstryck och retardationsvärden och allt vad det är.

Har du retarder på din? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Gjorde regbes. och kontrollbes i måndags.

Med bra resultat = godkänd
 
inget bromsprov i "rullarna"
Alternativ kontrollmetod provbromsning på väg.
 
inget avgasprov med mätutrustning.
Alternativ metod ockulär kontroll
 
Ingen koll av strålkastarna,
deras ljusinställningsapparat nådde inte upp...
 
Två blanka protokoll & reg.skyltarna kom igårPDT_Armataz_02_43.gif
Besikningen var i Karlstad om någon undrar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

 

Gjorde regbes. och kontrollbes i måndags.

Med bra resultat = godkänd
 
inget bromsprov i "rullarna"
Alternativ kontrollmetod provbromsning på väg.
 
inget avgasprov med mätutrustning.
Alternativ metod ockulär kontroll
 
Ingen koll av strålkastarna' date='
deras ljusinställningsapparat nådde inte upp...
 
Två blanka protokoll & reg.skyltarna kom igår[img']smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img]
Besikningen var i Karlstad om någon undrar.

 

 

 

Grattis!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Har fått däcksförslaget:

WP228: 445 65r 22,5 inklusive fälg och montering.

 

an Leif hos Grosshandlarnab.com, han vill ha 7200 +m

TGB30-hjul-WP228-110929..jpg

Någon som har erfarenhet (ser smalt ut)?



Humlegaard2011-09-30 07:32:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på www.frosshammar.se och titta, här har du däcket wp228 som grosshandlarn köper.

jag kontaktade fröshammars däck när jag letade däck och dom sa att dom monterade wp228 på
en vanlig 11,75" bred 22,5" fälg från volvo(tror jag att det var) åt grosshandlarn.
Men problemet jag upptäckte när jag provade fälgen på vår bil var att med en standard fälg så kommer däck och fälg för nära bla. styrarmarna om man vill ha på snökedjor.
Priset om man köper hos fröshammar direkt blir ju 5590+ moms med en 13"fälg (enligt deras prislista på nätet)
Med däcket monterat på en standard 11,75" fälg bli nog priset lite billigare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...