Gäst Humlegaard Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 Riktigt trist, din resekamrats sjukdom menar jag. Spårvidden är 802mm, jag hade egentligen inte tid att hämta hem den idag. Men den kunde ju inte stå kvar på däcksfirman. Notera vinkeln på dragstången, det blir antingen en förlängning eller ett annat dragfordon. 70 km/h på E22 var inga bekymmer alls Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 Ja, men så är det. Sjukdom kan man inte rå för. Jag väntar på lite "bättre" bilväder nu så kommer jag att dra själv då det är osäkert när hon kan komma iväg. Den spårvidden känner jag inte igen. standarden i Sverige är ju 1435 mm, 890 mm och 600 mm. Så det är nog en egen standard på dom här grejerna. Men helt klart en liten trevlig vagn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 Andra relativt vanliga smalspår är 802 mm' date=' som till exempel Hällefors-Fredriksbergs Järnväg Hoppas du får en fin tur på egen hand då! Ja en jättetrevlig vagn! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 Något lurt här! 8st begagnade TGB 30 hjul till priset av 3 nya, så långt allt bra, men till dessa följer även 2 st TGB30... Två terrängbil 30. Båda i körbart skick. Den ena utan batteri. Båda är fräscha och har inte gått mer än 2-3000 mil. Slumpas bort därför att de måste bort från tomten omgående. 30.000 för båda eller bud / eller bytes mot fräsch personbil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hasse Postad 13 Juli , 2011 Rapport Share Postad 13 Juli , 2011 ser ut till att vara samma bild som Milmac har insin annons såg den på blocket för ett tag sedan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 14 Juli , 2011 Rapport Share Postad 14 Juli , 2011 Fräckt att det det gick att hitta likvärdiga däck. Om kärran skall gå oregistrerad då spelar väl inte vinkeln på dragstången någon roll? Det skall lite vana till att backa med ett så smalt släp och kort dragstång, ingenting är omöjligt. Har själv inte jobbat heltid som chafför men provat att backa med div konstiga ekipage med ledad dragstång och jag tycker det är ett hee varje gång. Det underlättar nog om man tränar lite då och då. Hasse, Det stämmer bilden på trettiobilen i annonsen är Milmacs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 14 Juli , 2011 Rapport Share Postad 14 Juli , 2011 El inst. är iaf. ingen fara för mej då jag har behörighet... Räknas det verkligen som fast installation om hela installationen är mobil Annars tycker jag 230v i bilar är lite läskigt. ALLT kan ju bli strömförande om något går fel... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 14 Juli , 2011 Rapport Share Postad 14 Juli , 2011 Räknas det verkligen som fast installation om hela installationen är mobil Annars tycker jag 230v i bilar är lite läskigt. ALLT kan ju bli strömförande om något går fel... Det krävs inte elbehöriget för att installera i en "husbil" men det är inte pga. att den är mobil. utan att uppförande av vissa anläggningar är undantagna kravet på elbehörighet, tex. båtar . Se 1kap 1§ i ELSÄK-FS 2010:4 http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%c3%b6reskrifter/ELS%c3%84K-FS%202010_4.pdf Behörighetskrav Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fordon. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda. Ett tipps! om ni är osäkra på vad ni installerar ta hjälp av någon som har kunskapen... Tänk även på att 24-volts anläggningen i "lastbilen" lätt kan orsaka brand. Rätt installerat så är elen i fordon säker. Angående husbilsbygget så är "allt" demonterat i sambandshytten, ska lägga i en ny golvmatta, innan jag fortsätter Hittade detta om gasolinstallation... http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Lattare-att-importera-husbilar-och-husvagnar-fran-EU-lander// och https://www.msb.se/RS/2009/MSBFS_2009-6.pdf samlarsaker2011-07-14 22:40:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 14 Juli , 2011 Rapport Share Postad 14 Juli , 2011 Angående husbilsbygget så är "allt" demonterat i sambandshytten' date='ska lägga i en ny golvmatta, innan jag fortsätter[img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] BILDER, själv är jag i skisstadiet fortfarande. IKEA:s bästa resårmadrass står på önskelistan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 14 Juli , 2011 Rapport Share Postad 14 Juli , 2011 Bilder kommerLite kablage kvar att ta bort. I övrigt börjar det ta form. "onödiga" (för mej iaf.) grejer har jag lagt ut på tradera om någon behöver! Skåpet där externt kablage ska komma in har tagits bort. (luckan ska sättas igen) Har bestämt mej för våningssäng. längst fram. Men först ny golvmatta. Fick räkningen på ursprungskontrollen idag 700:- betalades omg. så är man ett steg närmare reg.besiktning! samlarsaker2011-07-18 19:03:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 21 Juli , 2011 Rapport Share Postad 21 Juli , 2011 Bilder kommerLite kablage kvar att ta bort. I övrigt börjar det ta form. "onödiga" (för mej iaf.) grejer har jag lagt ut på tradera om någon behöver! Skåpet där externt kablage ska komma in har tagits bort. (luckan ska sättas igen) Har bestämt mej för våningssäng. längst fram. Men först ny golvmatta. Prydligt! Jag tänker mig också en våningssänd längst fram, tvärs färdriktiningen. Jag var och måttade på en möbelfirma igår. Förhoppningsvis ska det gå att få in en resårbotten till den undre sängen iallafall. Ska du sätta tillbaka varmluftskanalerna eller tänker du dig en annan lösning? Fick du klarhet i hur gasolreglementet ser ut? Humlegaard2011-07-21 14:57:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 21 Juli , 2011 Rapport Share Postad 21 Juli , 2011 Jag provade gasolkaminen och den verkar ge bra med värme med avkortade kanaler. Jag har sparat de ifall det skulle bli problem när jag provar i vinter. "min" säng blir också tvärs färdriktningen. men blir byggd av fyrkantsprofiler och plyfa sedan skummgummimadrasser... Ang. gasolen så verkar "rätt" mäniskor ha semester... Men de jag protat med säger att det har lättat upp på kraven. iaf när det gäller importerade fordon... Har kollat på husvagnsköket med kyl & spis + diskho. Om de åker i så blir dörrarna på vänster sida igenbyggda. Måste få plats med lite skåp + bord och soffa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 26 Juli , 2011 Rapport Share Postad 26 Juli , 2011 Besiktningsdags om drygt en månad... Behöver följande: 1 hjulmutter (det mindsta problemet) 4 "anständiga" däck eller ännu helldre hjul samtliga fästen för stabshytten (vill helst inte lyfta av den inför besiktningen) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 27 Juli , 2011 Rapport Share Postad 27 Juli , 2011 Om du inte får tag på fästen så är de ganska enkla att tillverka. Jag la upp bilder på fästena i här http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=8000&title=Ondiga-prylar Behöver du mått mm så kan jag fixa det åt dej skicka ett PM isf. Men någon borde ha fästen över, & det är enklast så. samlarsaker2011-07-27 00:47:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 Jaha, nu närmar sig besiktningen med raska steg. Mina däck är skräp, finns det någon TGB30-ägare som framgångsrikt satt på andra fälgar? Jag har hittat 26" däck. Men de är som smalast 500 breda. Framkomligheten är ju viktig, att de går att besiktiga likaså. Sedan har vi ju prisbilden. Så värst många mil kommer det inte att bli... Startar en köptråd också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Amfibie Postad 28 September , 2011 Rapport Share Postad 28 September , 2011 Hej Jag är på jakt efter en TGB 30 och diverse bra att veta saker om dessa. När en sådan besiktigas, genomför man inte ett rullbromsprov i bromsprovarn då? Mvh EB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hasse Postad 28 September , 2011 Rapport Share Postad 28 September , 2011 nej när jag var och besiktade för några veckor sedan så provbromsade de bara ett par gånger när de provkörde bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 29 September , 2011 Rapport Share Postad 29 September , 2011 Hej Jag är på jakt efter en TGB 30 och diverse bra att veta saker om dessa. När en sådan besiktigas' date=' genomför man inte ett rullbromsprov i bromsprovarn då? Mvh EB[/quote']Som du läst ovan i min tråd är det dyrt med däck till dessa. Så en TGB30 med taskiga däck bör du inte betala mer än 30'-40' för. Räkna med att lägga mellan 20'-80' på däck. Annars är det ett fantastiskt fordon tycket jag, ingen avancerad teknik eller elektronik. Så länge den medföljande växelautomatiken inte har brunnit eller oxiderat igen helt är den reparabel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 29 September , 2011 Rapport Share Postad 29 September , 2011 Jag försöker korrespondera med grosshandlar'n ab om deras däcksalternativ. begränsad framgång för tillfället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 29 September , 2011 Rapport Share Postad 29 September , 2011 nej när jag var och besiktade för några veckor sedan så provbromsade de bara ett par gånger när de provkörde bilen. Jag har besiktigat min 30-bil i i tre år. Och varje gång kör dom bromsprov på rullarna. Dom måste dessutom med spännband dra bakaxeln neråt eftersom den är för lätt bak och slirar på rullarna när bromsarna testas. Jag får ett komplett schema med bromstryck och retardationsvärden och allt vad det är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 29 September , 2011 Rapport Share Postad 29 September , 2011 nej när jag var och besiktade för några veckor sedan så provbromsade de bara ett par gånger när de provkörde bilen. Jag har besiktigat min 30-bil i i tre år. Och varje gång kör dom bromsprov på rullarna. Dom måste dessutom med spännband dra bakaxeln neråt eftersom den är för lätt bak och slirar på rullarna när bromsarna testas. Jag får ett komplett schema med bromstryck och retardationsvärden och allt vad det är. Har du retarder på din? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 30 September , 2011 Rapport Share Postad 30 September , 2011 Gjorde regbes. och kontrollbes i måndags. Med bra resultat = godkänd inget bromsprov i "rullarna" Alternativ kontrollmetod provbromsning på väg. inget avgasprov med mätutrustning. Alternativ metod ockulär kontroll Ingen koll av strålkastarna, deras ljusinställningsapparat nådde inte upp... Två blanka protokoll & reg.skyltarna kom igår Besikningen var i Karlstad om någon undrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 30 September , 2011 Rapport Share Postad 30 September , 2011 Gjorde regbes. och kontrollbes i måndags. Med bra resultat = godkänd inget bromsprov i "rullarna" Alternativ kontrollmetod provbromsning på väg. inget avgasprov med mätutrustning. Alternativ metod ockulär kontroll Ingen koll av strålkastarna' date=' deras ljusinställningsapparat nådde inte upp... Två blanka protokoll & reg.skyltarna kom igår[img']smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img] Besikningen var i Karlstad om någon undrar. Grattis!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 30 September , 2011 Rapport Share Postad 30 September , 2011 Har fått däcksförslaget: WP228: 445 65r 22,5 inklusive fälg och montering. an Leif hos Grosshandlarnab.com, han vill ha 7200 +m Någon som har erfarenhet (ser smalt ut)? Humlegaard2011-09-30 07:32:43 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Malmas Postad 30 September , 2011 Rapport Share Postad 30 September , 2011 Gå in på www.frosshammar.se och titta, här har du däcket wp228 som grosshandlarn köper. jag kontaktade fröshammars däck när jag letade däck och dom sa att dom monterade wp228 på en vanlig 11,75" bred 22,5" fälg från volvo(tror jag att det var) åt grosshandlarn. Men problemet jag upptäckte när jag provade fälgen på vår bil var att med en standard fälg så kommer däck och fälg för nära bla. styrarmarna om man vill ha på snökedjor. Priset om man köper hos fröshammar direkt blir ju 5590+ moms med en 13"fälg (enligt deras prislista på nätet) Med däcket monterat på en standard 11,75" fälg bli nog priset lite billigare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.