Gå till innehåll

SNÖKEDJOR PÅ !!!


Gäst Harri

Rekommendera Poster

La på kedjorna för nån vecka sedan och märkte mycket riktigt att det tog och "plingade" i dämparna bak. Fixade till det igår genom att....

1. Hissa upp baken på 11an.

2. Lossa på sidospännarna.

3. Se till att merparten av kedjorna är på yttre sidan av däcket och väl centrerat.

4. Spänna åt yttre så mycket det går.

5. Spänna inre så mycket det går (hamnade på yttersta länken).

6. Stripa fast lösa länkar.

 

Tar fortfarande pyttelite men det får gå.

 

/Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan vi kolla på de två olika kedjor jag provat på fedima sirocco däckena.

Den högra är då den med tvärlänkar och den vänstra är vad jag kallar sexpunkt ringen

2013-01-01121227_zps0c24ccba.jpg

Här hur det vart med den med tvärgående länkat på

2013-01-01121122_zps6a2c31e0.jpg

Som ni ser kanske det skulle funka i låga hastigheter då klackarna på däckena precis håller ytterkanten på kedjan, men jag rekommenderar det inte

2013-01-01121136_zpsdedfd531.jpg

Då funkar sexpunkts ringarna bättre.de var mycket bredare totalt.

2013-01-01121508_zps0a40cf0d.jpg

Och den yttre kedjan ligger riktigt bra mot däck sidan.när ringen är mitt på däcket

2013-01-01121522_zps9bd78d06.jpg

Längden passade precis, inga länkar behövdes förlängas eller kortas, om man har 15 "ringar" på kedjan

 

Jag har kört lite med dem i dag på både väldigt isiga vägar, Typ som ny spolad ishockeyrink. har även tuggat 40 cm blöt snö med skare emellan och bitvis väldigt mjukt underlag under snön, utan bekymmer, med enbart kedjor på fram,.

2013-01-01192755_zpsa40e2a02.jpg

Möljigt att jag lägger på ett par bak också, lite beroende på hur underlaget ser ut på lördag. Vi fick på kedjor på alla tre av Olerums 13 bilar i dag,

Ja det finns fler totalt i klubben, men vi har bara tre i drift i själva Olerum för tillfället :P, En står och behöver mycket kärlek, och en del slantar för att den skall ha drivning på fram axeln igen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade för första gången min kedjor och har också de som ser ut som ringmodellen på min Fedima däcken, fram funkar det men bak går det inte med dessa däck då man knappt får in handflatan mellan däck och stötdämparen, men som sagt ovan ingen kapning eller dyligt behövdes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade för första gången min kedjor och har också de som ser ut som ringmodellen på min Fedima däcken, fram funkar det men bak går det inte med dessa däck då man knappt får in handflatan mellan däck och stötdämparen, men som sagt ovan ingen kapning eller dyligt behövdes

Talar vi 11- eller 13-bil nu? 11-bilarna är ju tajta bak redan utan kedjor på orginalhjulen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen glömde skriva att det är en 11 bil, jo det är trångt, med dessa däck så man får klämma ner handen emellan så kedjor är att glömma

Trist, men däcken har jag lästt är så bra så det funkar nog utan. Lite mer gas bara.. hehehe :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon hade på gamla forumet byggt om fästet till stötdämparen på älvan, ett snyggt arbete och fina bilder dessutom! Går väl inte att hitta numera. Men en tanke jag har är att man kan tillverka en halvmåneformad sak i 20 mm.s plåt och borra hål i, sen sättar man den  mellan fästet och axeln- naturligtvis med längre bult då.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon hade på gamla forumet byggt om fästet till stötdämparen på älvan, ett snyggt arbete och fina bilder dessutom! Går väl inte att hitta numera. Men en tanke jag har är att man kan tillverka en halvmåneformad sak i 20 mm.s plåt och borra hål i, sen sättar man den  mellan fästet och axeln- naturligtvis med längre bult då.

 

SKREV OBELIX

 

:mellow:  Om du vet vad tråden heter eller vem som postade, så går det hur fint som helst att hitta denna! Men att söka efter stötdämpare ger nog ett för stort resultat.

(Jag börjar tröttna på din negativa hållning Obelix, livet kan omöjligt vara så tungt!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon hade på gamla forumet byggt om fästet till stötdämparen på älvan, ett snyggt arbete och fina bilder dessutom! Går väl inte att hitta numera. Men en tanke jag har är att man kan tillverka en halvmåneformad sak i 20 mm.s plåt och borra hål i, sen sättar man den  mellan fästet och axeln- naturligtvis med längre bult då.

 

SKREV OBELIX

Det var jag som skrev en post om mina omgjorda fästen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...