Gäst eile Postad 1 Maj , 2011 Rapport Share Postad 1 Maj , 2011 svetsa dit den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 1 Maj , 2011 Rapport Share Postad 1 Maj , 2011 svetsa dit den Tack för snabbt svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 27 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2011 Lite uppdatering: Ställskruven som släppt i bromsskölden är nu fastsvetsad. Verkar vara gjord i aluminium så vi fick göra omtag då den smälte på första försöket. Men nu sitter den. Infästning för servostyrsnäckan har haft en tendens att röra hela fästet vid stor belastning (bilden är innan förstärkning) Såhär ser nya fästet ut. Känns stabilt Fick hjälp av kollegan Lars som är en hejare på att svetsa, tack som fan JAWS2011-08-27 22:03:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 28 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2011 Kul med bilder, lite nostalgikänsla i svartvitt.... Bra att få dit snäckan stadigt, blir större brytkrafter än man tror i en servosnäcka. Dom brukar ha en tendens att utmatta godset runt om kring sig... OT: Fick Sofia se några djur? // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 28 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2011 OT: Fick Sofia se några djur? Inga problem för Sofia. Hundar (hundvalp)' date=' marsvin och höns i massor. Hon hittade även en (nästan) jämnårig kompis som hon hade jättekul med. Alltså en "win/win situation" för oss båda [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 30 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2011 Söndag = packboxbyte framaxel Har haft problem att hitta ett vettigt mothåll för att få loss medbringaren. Oftast är de enkla lösningarna bäst: Upptäckte det inte satt en originalpackbox. kanske därför den börjat läcka. Made in USA känns inte direkt original, eller har jag fel? Såhär ser den packbox jag ska sätta dit ut. Köpt från Altyco. Fråga? Är det samma packbox på framaxel och bakaxel? Vad är korrekt åtdragningmoment (muttern som håller medbringaren), eller ska det bara dras stumt? Hittar endast momentet som krävs för att vrida axel med eller utan hjul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 15 December , 2011 Rapport Share Postad 15 December , 2011 Gött att pixbox är tillbaka Vinterns stora utmaning är att byta bakaxel samt få lite bättre bromsverkan (misstänker bilprovningen inte godkänner dubbeltramp). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 (redigerade) "Vinterns stora utmaning..." blev sommarens stora utmaning, men nu är det gjort. Bakaxel byttes i helgen utan större problem. Ska nu bara fixar nya bromsledningar och byta bussning till en av stötdämparna alt. byta stötdämpare. Ska även dra åt styrsnäckan och förhoppningsvis minska glappet i ratten (just nu 1/4 varv) Besiktning den 13:e juli. Gjorde även ett ställ till axel-samlingen Redigerad 3 Juli , 2012 av JAWS 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 Härligt att få saker ur vägen. Håller tummarna inför lotteriet. Synd att dina bilder inte fungerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 Nu borde de senaste bilderna också fungera. Hade lagt upp dom som "privat" på pixbox. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 Sorry men jag ser ingen skillnad. Det står bara följande där bilden skulle ha varit. Behörighet Saknas /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 Sorry men jag ser ingen skillnad. Det står bara följande där bilden skulle ha varit. Behörighet Saknas /C Tack för att du påpekar detta. NUUU borde det funka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 3 Juli , 2012 Rapport Share Postad 3 Juli , 2012 JAAAAAAA Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 10 Juli , 2012 Rapport Share Postad 10 Juli , 2012 (redigerade) Besiktning närmar sig (fredag) och i helgen skulle "bara" bromsrören på + luftning = klar för besiktning, men... En av luftnipplarna hade blivit "ett med bromscylindern" och ville inte släppa. Efter ett par timmars knackande, rörtång och lätt 1 liter WD40 så gav jag upp och bytte bromscylinder. Nippel jä*****ln ville inte ens släppa när jag hade den i skruvstädet THIS IS MY NEMESIS OK "bara" luftning kvar... Lånade garagegrannens bromsvakuumsug och ena sidan gick klockrent. Andra sidan ville inte alls och jag kunde inte fatta vad problemet var tills jag såg märkena på bromsslangarna efter mina klämmor. "Det är viktigt att klämma åt slangarna när man byter bromsar - MEN INTE KLÄMMA SÅÅÅÅÅ JÄVLA HÅRT" Just nu väntar jag på nya slangar från Slangservice som bör vara klara i morgon onsdag. Inte billigaste alternativet men vad fan gör man. Redigerad 10 Juli , 2012 av JAWS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 11 Juli , 2012 Rapport Share Postad 11 Juli , 2012 Nya bromsslangar inköpta. Känns nästan lite Pimp-my-ride över dessa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 11 Juli , 2012 Rapport Share Postad 11 Juli , 2012 Besiktning närmar sig (fredag) och i helgen skulle "bara" bromsrören på + luftning = klar för besiktning, men... En av luftnipplarna hade blivit "ett med bromscylindern" och ville inte släppa. Efter ett par timmars knackande, rörtång och lätt 1 liter WD40 så gav jag upp och bytte bromscylinder. Nippel jä*****ln ville inte ens släppa när jag hade den i skruvstädet THIS IS MY NEMESIS I alla år som jag hålts med sådana nipplar som fastnat, har jag envist kört med borr och borrat ur dem, med olika resultat. Men av en tillfällighet satt jag senast utan borr men med en gängsats med rätta gängorna, så jag kapade av nippeln vid godset, och började gänga med den minsta tappen jag fick i, sedan ökade jag i storlek några gånger till jag hade gängat bort den gamla nippeln, och var i de gängor som det skulle vara, Lite smörjningsmedel mos 2 på spryflaska, både smorde och blåste rent från gamla spåner, Resultatet vart alldeles utmärkt bara att skruva i en ny luftnings nippel och lufta klart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 Juli , 2012 Rapport Share Postad 11 Juli , 2012 Precis så ska ju cylindrarna se ut bak på en c202 speciellt om man har kört med kopparör eller använt kopparfet, men man gör bara misstaget en gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 13 Juli , 2012 Rapport Share Postad 13 Juli , 2012 Besiktningen avklarad... ...blev ombesiktning, men "bara" för ojämn bromsar bak (borde ha bytt cylindrarna på båda sidor) + skadad bakspegel = lätt att fixa. Nu får jag iaf köra hela semestern, som börjar idag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Juli , 2012 Rapport Share Postad 13 Juli , 2012 Grattis Ska nog oxå rulla in min så den går 25 månader till. vill man ha en extra månad varje gång på perioden kan man göra så här: ex min besiktiades 2010-07-02 och då infaller körförbudet den 1 augusti 2012 kör man då in den 1 augusti infaller nästa körförbud 1 oktober 2014, kan vara bra att planera om man inte vill besiktia mitt i säsongen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 13 Juli , 2012 Rapport Share Postad 13 Juli , 2012 Grattis Ska nog oxå rulla in min så den går 25 månader till. vill man ha en extra månad varje gång på perioden kan man göra så här: ex min besiktiades 2010-07-02 och då infaller körförbudet den 1 augusti 2012 kör man då in den 1 augusti infaller nästa körförbud 1 oktober 2014, kan vara bra att planera om man inte vill besiktia mitt i säsongen. Tackar för bra tips. Skall noteras! Hade du fyndat backspeglar till C202:an? Har du ett par till salu i så fall? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 13 Juli , 2012 Rapport Share Postad 13 Juli , 2012 Om jag har en luftnippel eller skruv som sitter fast brukar jag ta och mig svetsa på den. Skruva på den innan den kallnar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 13 Juli , 2012 Rapport Share Postad 13 Juli , 2012 Ja värme funkar väl alltid Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Juli , 2012 Rapport Share Postad 13 Juli , 2012 alu cylindrar original bak på c202 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JAWS Postad 15 Juli , 2012 Rapport Share Postad 15 Juli , 2012 En liten update om detta projekt då jag inte längre kan editera i min första post i denna tråd: Terrängbilsprojekt: Jag köpte alltså en C202HT -81 år 2010 och transporten hem till Uppsala (30+30 mil) medförde "lite" slitage som resulterat i lite nya projekt: # Ojämn gång vid varm motor - FIXAT # Byte av hjulcylindrar fram - FIXAT # Byte av hjullager höger fram - FIXAT # Byte/renovering av huvudcylinder (ej original) samt lufta bromssystemet - FIXAT (kan dock förbättras) # Laga/förstärka styrstaget - FIXAT # Åtgärda wobbel i styrningen vid hastighet 60-70 km/h i samband med ojämnheter i vägen. (Försvann nästan med 2,1 kg däcktryck, men inte åtgärdat) # Bygga vettig förvaring för verktyg, delar, oljor i lastutrymmet - FIXAT # Svetsa trasig justerskruv till bromsbacken (fram) - FIXAT # Svetsa fästet för servostyrsnäckan så den inte kan flexa - FIXAT # Byta bakaxel efter pinjong haveri - Beg. axlar inköpta - FIXAT # Byta läckande packbox i framaxeln (mot kardanaxeln) - FIXAT # Genomgång slangar/kopplingar till styrservot (mindre läckage) - FIXAT # Dra åt styrsnäckan för att minimera glappet i ratten - FIXAT # Byta båda bromscylindrarna på nymonterade bakaxeln (2:a hos besiktningen) - 50% FIXAT # Byta backspeglar (2:a hos besiktningen) - Beställda # Genomgång av vinsch och linstyrning # Byta båda stötdämpare bak # Byta trasig ruta # Fixa grillen # Installera 12V uttag för mob.laddare # Installera Stereo # Installera skiljevägg för minimera oljud från "skåpet" # Byta trälister utsidan # Byta hålad masonit och frigolitisoleringen inne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Juli , 2012 Rapport Share Postad 16 Juli , 2012 ang: besiktning rullade jag förbi och skulle kolla tider under semestern men det blev att visa upp direkt så nu åker man två år till. Jaws. vilken bil kommer fälgarna ifrån som du rullar på? Hur beter den sig med den ev ökad spårvidden? Är det 15 eller 16 tummare? Funderar på att byta ut min jätte tunga sulor (50 kg st) till något lättare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.