Gå till innehåll

Projekt C202HT på rull


Gäst JAWS

Rekommendera Poster

  • 3 months later...

Lite uppdatering:

 

Ställskruven som släppt i bromsskölden är nu fastsvetsad. Verkar vara gjord i aluminium så vi  fick göra omtag då den smälte på första försöket. Men nu sitter den.

32677738.jpg

 

Infästning för servostyrsnäckan har haft en tendens att röra hela fästet vid stor belastning (bilden är innan förstärkning)

32677739.jpg

 

Såhär ser nya fästet ut. Känns stabilt PDT_Armataz_02_03.gif

32677741.jpg

 

 

Fick hjälp av kollegan Lars som är en hejare på att svetsa, tack som fan PDT_Armataz_02_02.gif

32677740.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JAWS2011-08-27 22:03:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med bilder, lite nostalgikänsla i svartvitt.... Bra att få dit snäckan stadigt, blir större brytkrafter än man tror i en servosnäcka. Dom brukar ha en tendens att utmatta godset runt om kring sig...

 

OT: Fick Sofia se några djur?

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Fick Sofia se några djur?

Inga problem för Sofia. Hundar (hundvalp)' date=' marsvin och höns i massor. Hon hittade även en (nästan) jämnårig kompis som hon hade jättekul med. Alltså en "win/win situation" för oss båda [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Söndag = packboxbyte framaxel

 

Har haft problem att hitta ett vettigt mothåll för att få loss medbringaren. Oftast är de enkla lösningarna bäst:

32790337.jpg

 

Upptäckte det inte satt en originalpackbox. kanske därför den börjat läcka.

32790335.jpg

 

Made in USA känns inte direkt original, eller har jag fel?

32790394.jpg32790393.jpg

 

Såhär ser den packbox jag ska sätta dit ut. Köpt från Altyco.

32790389.jpg32790391.jpg

 

Fråga? Är det samma packbox på framaxel och bakaxel?

Vad är korrekt åtdragningmoment (muttern som håller medbringaren), eller ska det bara dras stumt? Hittar endast momentet som krävs för att vrida axel med eller utan hjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 6 months later...

"Vinterns stora utmaning..." blev sommarens stora utmaning, men nu är det gjort. Bakaxel byttes i helgen utan större problem. :wub:

33150689.jpg

Ska nu bara fixar nya bromsledningar och byta bussning till en av stötdämparna alt. byta stötdämpare.

 

33150688.jpg

Ska även dra åt styrsnäckan och förhoppningsvis minska glappet i ratten (just nu 1/4 varv)

Besiktning den 13:e juli. :o

 

Gjorde även ett ställ till axel-samlingen :D

 

33150690.jpg

Redigerad av JAWS
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktning närmar sig (fredag) och i helgen skulle "bara" bromsrören på + luftning = klar för besiktning, men...

En av luftnipplarna hade blivit "ett med bromscylindern" och ville inte släppa.

Efter ett par timmars knackande, rörtång och lätt 1 liter WD40 så gav jag upp och bytte bromscylinder.

Nippel jä*****ln ville inte ens släppa när jag hade den i skruvstädet :angry:

THIS IS MY NEMESIS

33160489.jpg

 

 

OK "bara" luftning kvar...

Lånade garagegrannens bromsvakuumsug och ena sidan gick klockrent.

Andra sidan ville inte alls och jag kunde inte fatta vad problemet var tills jag såg märkena på bromsslangarna efter mina klämmor.

"Det är viktigt att klämma åt slangarna när man byter bromsar - MEN INTE KLÄMMA SÅÅÅÅÅ JÄVLA HÅRT" :angry:

33160490.jpg

 

Just nu väntar jag på nya slangar från Slangservice som bör vara klara i morgon onsdag. Inte billigaste alternativet men vad fan gör man. :unsure:

Redigerad av JAWS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktning närmar sig (fredag) och i helgen skulle "bara" bromsrören på + luftning = klar för besiktning, men...

En av luftnipplarna hade blivit "ett med bromscylindern" och ville inte släppa.

Efter ett par timmars knackande, rörtång och lätt 1 liter WD40 så gav jag upp och bytte bromscylinder.

Nippel jä*****ln ville inte ens släppa när jag hade den i skruvstädet :angry:

THIS IS MY NEMESIS

33160489.jpg

 

 

I alla år som jag hålts med sådana nipplar som fastnat, har jag envist kört med borr och borrat ur dem, med olika resultat.

Men av en tillfällighet satt jag senast utan borr men med en gängsats med rätta gängorna, så jag kapade av nippeln vid godset, och började gänga med den minsta tappen jag fick i, sedan ökade jag i storlek några gånger till jag hade gängat bort den gamla nippeln, och var i de gängor som det skulle vara, Lite smörjningsmedel mos 2 på spryflaska, både smorde och blåste rent från gamla spåner, Resultatet vart alldeles utmärkt bara att skruva i en ny luftnings nippel och lufta klart :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :)

 

Ska nog oxå rulla in min så den går 25 månader till. vill man ha en extra månad varje gång på perioden kan man göra så här: ex min besiktiades 2010-07-02 och då infaller körförbudet den 1 augusti 2012 kör man då in den 1 augusti infaller nästa körförbud 1 oktober 2014, kan vara bra att planera om man inte vill besiktia mitt i säsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :)

 

Ska nog oxå rulla in min så den går 25 månader till. vill man ha en extra månad varje gång på perioden kan man göra så här: ex min besiktiades 2010-07-02 och då infaller körförbudet den 1 augusti 2012 kör man då in den 1 augusti infaller nästa körförbud 1 oktober 2014, kan vara bra att planera om man inte vill besiktia mitt i säsongen.

Tackar för bra tips. Skall noteras!

Hade du fyndat backspeglar till C202:an? Har du ett par till salu i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten update om detta projekt då jag inte längre kan editera i min första post i denna tråd:

 

Terrängbilsprojekt:

Jag köpte alltså en C202HT -81 år 2010 och transporten hem till Uppsala (30+30 mil) medförde "lite" slitage som resulterat i lite nya projekt:

# Ojämn gång vid varm motor - FIXAT

# Byte av hjulcylindrar fram - FIXAT

# Byte av hjullager höger fram - FIXAT

# Byte/renovering av huvudcylinder (ej original) samt lufta bromssystemet - FIXAT (kan dock förbättras)

# Laga/förstärka styrstaget - FIXAT

# Åtgärda wobbel i styrningen vid hastighet 60-70 km/h i samband med ojämnheter i vägen. (Försvann nästan med 2,1 kg däcktryck, men inte åtgärdat)

# Bygga vettig förvaring för verktyg, delar, oljor i lastutrymmet - FIXAT

# Svetsa trasig justerskruv till bromsbacken (fram) - FIXAT

# Svetsa fästet för servostyrsnäckan så den inte kan flexa - FIXAT

# Byta bakaxel efter pinjong haveri - Beg. axlar inköpta - FIXAT

# Byta läckande packbox i framaxeln (mot kardanaxeln) - FIXAT

# Genomgång slangar/kopplingar till styrservot (mindre läckage) - FIXAT

# Dra åt styrsnäckan för att minimera glappet i ratten - FIXAT

# Byta båda bromscylindrarna på nymonterade bakaxeln (2:a hos besiktningen) - 50% FIXAT ;)

# Byta backspeglar (2:a hos besiktningen) - Beställda

# Genomgång av vinsch och linstyrning

# Byta båda stötdämpare bak

# Byta trasig ruta

# Fixa grillen

# Installera 12V uttag för mob.laddare

# Installera Stereo

# Installera skiljevägg för minimera oljud från "skåpet"

# Byta trälister utsidan

# Byta hålad masonit och frigolitisoleringen inne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang: besiktning rullade jag förbi och skulle kolla tider under semestern men det blev att visa upp direkt så nu åker man två år till.

 

Jaws. vilken bil kommer fälgarna ifrån som du rullar på? Hur beter den sig med den ev ökad spårvidden? Är det 15 eller 16 tummare? Funderar på att byta ut min jätte tunga sulor (50 kg st) till något lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...