Gå till innehåll

Peahns valpprojekt


Gäst Peahn

Rekommendera Poster

Gäst mandarin

Baklampor till valpen brukar man hitta på nästan alla bildelsmarknader jag har varit på.

Tyvärr så är det nog lite fel årstid för sådana marknader nu.

 

Mvh Jonas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vad jag vet har den typen aldrig använts på en ny valp (90x) men däremot två andra modeller.

 

Jag hittade några trådar med bilder på dem. (man får scrolla lite för att komma till dem)

Den äldre typen: (rött ljus och kombinerad orange broms och blinkers)

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=7062&PN=1&title=bilprovningen-om-min-903a

 

...och den nyare: (helröd men fortfarande kombinerad broms och blinkers)

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=8147&KW=baklykta&PN=1&title=slaktarns-volvo-valp

 

 

 

 

 

 

Ake642011-11-07 15:58:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man lärt sig något nytt idag också PDT_Armataz_02_01.gif

Samtliga valpar som jag har kikat närmare på har haft samma modell som jag länkade, därför antog jag att det var originalmodellen. Men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar den modellen sitta på TGB, BV och diverse lastbilssläp.

 

I vilket fall så passar den in bra och priset är inget att gnälla om ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar den modellen sitta på TGB' date=' BV och diverse lastbilssläp.[/quote']

 

Nä, det är ingen längre cyckeltur i alla fall. De sitter mycket riktigt på C3-serien och lite varstans i övrigt. De är också, som du påpekar, jättevanliga på valparna idag så jag gissar att det är dessa som har fått ersätta de gamla när de har lagt av. Dessutom är ju fördelen med de här att de har separat blinkers och bromsljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man lärt sig något nytt idag också PDT_Armataz_02_01.gif

Samtliga valpar som jag har kikat närmare på har haft samma modell som jag länkade' date=' därför antog jag att det var originalmodellen. Men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar den modellen sitta på TGB, BV och diverse lastbilssläp.

 

I vilket fall så passar den in bra och priset är inget att gnälla om ^^

 

 

[/quote']

Jag håller med om att de passar bra :)Untitled1.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Nu var det ett tag sedan uppdatering. Efter en halv vinter av skruvande så gick den äntligen igenom med blankt papper ^_^

Motorn börjar gå mer och mer som den ska, nästa steg i projektet är att införskaffa nya däck. En stor vikt har äntligen fallit från

mina axlar, speciellt eftersom jag har lovat att agera "studentflak" åt syrran och hennes närmaste kompisar ^^

 

Fortsättning följer...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att renoveringen går i Murphys anda, bakaxeln driver inte längre efter en tur i terränglådan.

Det blir till att öppna upp och ta en titt så fort tilfälle ges. Om man ser på saken genom optimistens ögon så

inser man ju i alla fall att det snart inte finns något utrymme i valpen som man inte vet hur det ser ut :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till valpägarnas verklighet.

 

För min del har under dom fyra år jag kört min valp har framaxel, FD-låda, motor, startmotor, främre hjullager, avgassystem och elsystem klappat ihop och tackat för sej! Men just bakaxeln har jag än så länge inte råkat haft sönder.....

 

Men till valpens försvar kan väl nämnas att framaxeln skar ihop på grund av mitt eget slarv- ska visst va olja i den fick jag lära mej den hårda vägen. Och sen kör jag den på ställen som dom flesta inte ens vill gå.

 

SKREV OBELIX

Redigerad av OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner verkligen igen det, hobbyn kostar både pengar och tid. Ibland så funderar man verkligen varför man håller på med detta.

Tankarna går dock i helt andra banor och man minns varför så fort man kommer ut i terrängen ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det ofta.Skulle gärna ha en valp igen, men tiden räcker inte till, fast det blir mindre skruvande på 13 bilen, den håller lite bättra än valpen innan man fick gå igenom den totalt. Men det är ju alltid något som står på att göra listan, men mest skruva på tillbehör nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat in i diffhuset och konstaterat att pinjongen har sett bättre dagar, den driver dock vilket tyder på att en drivaxel är av.

Skiljer sig valpens pinjong och kronhjul från övriga Dana 44 axlar förutom utväxlingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nya däck monterade och klara! Det blev Insa Turbo Special Track 285/75 - 16

Kronhjul och pinjong är på väg från USA, bakaxeln ska rivas isär snarast för reparation.

 

Tålamodet är som hos ett barn på julafton, längtan till terränglådan är stor :wub:

post-6457-0-21016700-1340795703_thumb.jpg

post-6457-0-02461000-1340795713_thumb.jpg

post-6457-0-70771500-1340795727_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...