Gå till innehåll

Egen animering, söker synpunkter


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Har nu den senaste tiden blivit helt begeistrad över studebaker-vesslans styväxel. (M/29 m.fl.)

Och vill man verkligen förstå något så bygger man det! PDT_Armataz_02_03.gif

 

Så, nu har jag animerat kraftens väg genom denna styrväxel och eftersöker era tekniska synpunkter!

Då vill jag ha synpunkter på precis allt: färgsättning, kameravinkel, mer fokus x osv, ni fattar.

 

Tanken nu är att först göra 'kraftens väg', sedan en 'schematisk översikt' och kanske något annat på begäran.

 

Länken är "exklusiv" (!) har man inte den kommer man inte åt filmen, när slutprodukten är klar blir den offentligt delad. PDT_Armataz_02_02.gif

Här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=1GIol6M0Qag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man blir helt betagen i tekniken när man öppnar en studs-klump. Har själv en sån liggandes på bänken i garaget. Ingenjörskonst på hög nivå, och de redan på 40-talet!

 

Lite feedback på filmen:

 

1. Snyggt, dock får klippet och dom olika sekvenserna gärna vara lite längre så man hinner tänka lite på rotationsriktningar mm medan man ser filmen....

 

2. Jag tror du har kronhjulet på fel sida, eller har du rotationsvänt styrväxeln?

 

brakes1s.jpg

 

 

3. Kraftens väg är en bra approach, innan man går vidare med styrfunktionen (då man bromsar bara ena trumman). Därför kanske trumman och bromsbandet alltid borde vara transparant, så man ser planetdreven jobba lite tydligare. Jag vet att man kan jobba hur mycket som helst med en sån här illustration, detaljer etc, men det är ju inte viktigt här för att beskriva funktionen. Ju enklare och mindre detaljer, ju tydligare blir det. Har själv haft liknande funderingar med animation för att förklara för mig själv hur den funkar...

 

4. Sen har jag lite tipps vilka taggar du skall sätta i Youtube för att klippet skall bli lätt att hitta. Tex "M29C Weasel" "T15", "M28" "Studebaker", "tracked vehicle", "steering unit" etc, kolla gärna på http://www.m29cweasel.com/, eller lägg upp länken till filmen i forumet där så blir entusiasterna helt till sig....

 

Kanonjobb så långt >> Rock on!

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg film. PDT_Armataz_02_43.gif

Alltid roligt att se hur mekanik fungerar.

 

Men, filmen går lite snabbt.

Jag hinner inte riktigt se hur det är uppbyggt när delar kommer till, plockas bort igen och sen kommer till igen. Kanske  skall det gå lite långsammare.

 

Gör dock inte som amerikanarna när de lägger ut filmer. De babblar i tio minuter om allt från sin uppväxt till kamerans inställningar innan man får se det "intressanta" de sista 30 sekunderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hej allihopa.

 

Nu har jag utarbetat en film baserad på åsikter från allmänheten och vänner som är officiell numer.

Synpunkter sökes till nästa film som behandlar differentialen när den "styrs".

 

Filmen:

 

 

@ härje:

Det är ju en tanke, visa hur midjestyrning och differentialer jobbar...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Tjusigt. Snyggt när du plockar bort och dit delar.

 

Vad använder du för programvara?

 

Ska man gnälla på något så är färgerna inte så manliga.

Jag använder i det här faller Cinema 4D, då det är till främst för animeringar.

 

Syftar du på de rosa dreven? :)

De är egentligen lila men ser ut att vara rosa då den transparenta gula bromstrumman gör sitt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...