Gå till innehåll

Vad kvalar detta fordon in som?


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Jag har ju sedan i somras en vagn stående i väntan på att bangården ska kostrueras här på gården.

Jag leker med tanken på ett flakväxlarsystem ála 1800-tal, men räls att växla av mot. Frågan är hur jag ska betrakta vagnen, efterfordon lär det ju knappast bli eftersom den ska bära last. Blir det vanligt släp så kan jag redan nu ligga farligt nära maxvikten på 750 kilo och kan således inte alls utnyttja kapaciteten på 3 ton eller vad den nu mäktar med. En sak som slår mig nu är att jag har ju en krok på nya bilen son enligt instruktionsboken får belastas med max 18 ton. Kunde jag på något vis köra kombinationen Jeep/släp i 30km/h vore det ju bäst.

 

Frågan är alltså vad ska jag kalla vagnen för att få dra lite tyngre än 750 kg?

 

P1070414.jpg

 

P10305301.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tror inte att kronans "drag" är godkända i den civila världen överhuvudtagetPDT_Armataz_02_06.gifPDT_Armataz_02_06.gif.

Rätta mej gärna om jag har fel.

Finns det någon härute  som har besiktigat med kronans kopplingar??

Lite bilder och info om fordonen vore intressant

Mvh smen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt en båtwinch på en stötta längst fram på vagnen, och sen kan fu kalla den för båtvagn. Polisen ska väl skita i hur din båt ser ut och vad den väger- så länge det är en LGF-skylt på den.

 

Dessutom kommer dom inte att se om det hänger nåt efter jeepen, dom kommer bli så bländade av bilens skönhet att dom glömmer allt annat, stämplar ut- åker hem och söker på blocket efter en egen J20!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselpower

Jodå visst är kronans drag godkända. Kolla på https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv och skriv in regnumret på ett fordon, ta t.ex stulna 1314-bilen som finns på startsidan, AZU990. eller WYF810(13-bil till salu på blocket) det står krok istället för kula.

men det beror på om draget blev registrerat vid regbesiktningen, men själva draget är inga problem.

dieselpower2011-10-27 20:09:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselpower
Finns det någon härute  som har besiktigat med kronans kopplingar??

Lite bilder och info om fordonen vore intressant

Mvh smen


Jag väntar på att ursprungskontrollen ska bli klar, sen så ska min 1314 registreringsbesiktigas.
återkommer med hur det går.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Mer info och bilder kan jag ordna i framtiden. Jag är osäker men jag tror att ett fullastat Viggen väger i närheten av 18 ton.

Bilen är besiktigad med draget på, ska kolla så fort registreringsbeviset kommer vad det står där. Men frågan är hur eller hur vad jag ska kalla släpvagnen, och om jag ska försöka registrera den. Mina lastbilar är besiktigade med drag som kan dra vagnen. Kan jag dessutom dra vagnen med någon last på efter Jeepen ½ tjänstevikten blir inte så mycket (1125 kilo ungefär).


Vagnen är obromsad och enklast är ju om den kan fortsätta att vara det, men belysning kan jag ju ordna förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Åter till ämnet.

Jag har inga papper på vagnen, vad behöver jag för att registrera? Eller behövs ingen registrering med LGF-skylt och i så fall vad kan jag lasta?

P1090077.jpg

P1090081.jpg


Och det praktiska draget fram på bilen är ju en höjdare vid rangering.

P1090082.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Ser väldigt trevligt ut, har själv en kula i fronten, kanon att sätta släpet i och vincha över älg till från fyrhjulingens släp för transport till slaktarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Sorry för O.T men såhär ser min ut :

 

 

 

Skattevikt, kg: 10010

Tjänstevikt, kg: 7010

Totalvikt, kg: 10010

Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg:

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg: 3000

Tillåten lastvikt, kg: 3000

Totalviktsfördelning kg, axel 1: 4120

Totalviktsfördelning kg, axel 2: 5890

Kopplingsanordning : KROK

Kopplingsavstånd, mm: 5880

Kopplingsavstånd EU, mm:

Bromsanordning : TRYCKLUFT

 

Effektiv bromsanordning: Nej

Lastutrymmets längd, mm: 3820

Främre överhäng, mm:

Bakre överhäng, mm: 1020

Utrustning: VINSCH

 

 

Det står ju inga vikter alls så hur vet man hur mycket man max får dra med bilen på släp då? ?

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min båtvagn som är ett hemmabygge och oreggatt drar jag efter min 11:a , LGF-skylt på släpet

båten väger runt 4 ton,kollat med trafikkonstaplarna men de hadde inget negativt att anföra

om framförandet av fordonskombinationen,

mvh Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju sedan i somras en vagn stående i väntan på att bangården ska kostrueras här på gården.

 

 

Jag leker med tanken på ett flakväxlarsystem ála 1800-tal, men räls att växla av mot. Frågan är hur jag ska betrakta vagnen, efterfordon lär det ju knappast bli eftersom den ska bära last. Blir det vanligt släp så kan jag redan nu ligga farligt nära maxvikten på 750 kilo och kan således inte alls utnyttja kapaciteten på 3 ton eller vad den nu mäktar med. En sak som slår mig nu är att jag har ju en krok på nya bilen son enligt instruktionsboken får belastas med max 18 ton. Kunde jag på något vis köra kombinationen Jeep/släp i 30km/h vore det ju bäst.

 

Frågan är alltså vad ska jag kalla vagnen för att få dra lite tyngre än 750 kg?

 

 

Dumma fråger men..

 

Du säger instruktionsboken säger 18ton..vad säger intyget på kopplingen? ?

Vad säger uppgifterna i VV papper på bilen? ?

 

Ser att du har nån typ av skylt på släpet, det finns ingen chans att få fram några uppgifter på det alls? ?

 

Du kan säkert "tillverka" den som egenbyggt släp men då måste det väl till massa beräkningar på hållbarhet och bromskrafterna.

 

Absolut säkraste svaret får du om du tar den med ner till den Besiktningstation som skall göra ev regbes på den och fråga hur länge ansvarig gubbe skall jobba där och vad han sen ger för råd om hur du skall göra så du vet att du hinner få det som han vill ha det innan hans pension inträder.. ;)

 

Det går säkert att klassa in det som nåt annat konstig att hänga bakom men då är frågan vad man bäst hittar som passar in på det du tänkte frakta med den.

 

Att göra "traktorvagn" av den borde ju inte vara några problem men då är det ju Max 30km/h som gäller.

 

Maila Transportstyrelsen OCH trafikpolisen och se vad dom säger..kan ju vara bra att ha det utskrivet och med under färd om inte annat..

Lycka till! !

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...