Gå till innehåll

Vilka spiralfjädrar?


Rekommendera Poster

Har tröttnat på mina värdelösa bladfjädrar som mer eller mindre alltid ligger mot gummina. Ska införskaffa mig spiralfjädrar.

Men vilka ska jag välja? Jag har inte allt för höga krav på terrängegenskaper, jag har kört med trasiga bladfjädrar en tid och klarat mig dugligt. Jag kör ganska så ofta med tung last, i värsta fall har det varit ca 1 ton (försöker dock undvika detta).

Jag tycker det skulle vara väldigt trevligt om jag bara behövde svetsa fast fjäderstyrning där genomslagsgummit sitter och sedan göra en tallrik på bladfjädern, är inte jättesugen på att höja det övre spiralfjäderfästet om det inte är helt nödvändigt.

Så vad gäller? V40? 740 eller 240 kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V40 är lite smalare, men kanske lite längre, så de är nog lämpligast om du ej funderar på att ha genomslags gummit kvar, vilket är rejält krångligt att skruva fast igen inuti spiralfjädern, annars funkar det nog bra med både 240 och 740 bak fjädrar,

Använde själv spiraler från 145a bak de var något av ett mellanting av de andra, och satte fram på 13 bilen, kanske inte lika lätt att hitta i dag till bra pris,jag hade turen att hitta på 2 nya hos en privat skrot handlare eller man kanske kan kalla han reservdels samlare :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en 3314.

Genomslagsgummina kommer jag hoppa över alternativt göra någon egen lösning.

Biltema verkar inte ha bakfjädrar till v40, eller har de samma fram och bak?

Kanske kör på 740 eller 240 då, vet någon vilka som lämpar sig bäst eller är det bara att gå och känna efter lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har nu satt fast nya spiralfjädrar och det blev mycket bra. förr låg den på genomslagsgummina men nu är det mycket högre.

Dock har jag problem, kan dock inte med säkerhet säga att det beror på fjädrarna. När jag kör så kan ratten börja dra kraftigt fram och tillbaka, skaka mer eller mindre. Som om däcken vobblar eller liknande (jag känner hur den drar åt höger och sedan tillbaka igen, om och om igen). Om jag då stannar så slutar det och jag kan köra iväg igen.

Minns att jag fick detta en gång innan jag monterade fjädrarna men jag anser att det sker oftare nu. Jag tror mig ha sett ett visst samband med att jag kör på något gupp eller liknande och vobblanet med ratten. Det är ganska så våldsamt ärligt talat.

 

Någon som har några tankar? jag tycker allt ser vanligt ut vid framaxeln. Kan det vara så att karossen har höjts så mycket gentemot axeln så att det på något sätt blir för mycket spänningar i styrningen? Jag har alltså inte "medvetet" höjt bilen utan det är bara spiralfjädrarna som pressar ut bladfjädrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder hade varit kul, så man kan se hur du har gjort. Hade också varit kul att veta vilka spiralfjädrar du användt.

På frågan om vilken bil det är svarar du L3314 (903). Då menar du en vanlig kapellvalp 12V.

L3315 (9033)radiovalpen har styrdämpare vilket din bil då inte har. En sådan tar bort skakningarna om du inte blir av med dom på annat sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått en bättre styrvinkel, mer rätt, och då gör sej lagrena vid drivknutshuset påminda om att de finns igen.

Plocka bort ett par av schims brickorna som ligger mellan de fyrkantiga lager hållarna med fett nipplarna på, som sitter med 4 st bult. en på ovansidan och en under vid själva styrlederna.

vill du vara riktigt seriös skruvar du bort P ändarna ute vid hjulet, och när du sedan plockat bort schimsen och skruvat åt, skall du INTE med en lätt knuff på hjulet få det att vrida sej från ena ändläget till det andra.

Det skall behövas en rejäl knuff för att få hjulet att svänga från ena till andra hållet,

kan nästan garentera att du blir av med wobblandet om du gör detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...