Gå till innehåll

Oljefilter


Beau

Rekommendera Poster

Idag var jag inne i en biltillbehörsfirma och köpte ett oljefilter. Jag berättade då att det satt ett Biltema oljefilter i bilen. Dom skall du akta dig för, dom saknar backventil och innehåller bara veckad papp som till slut löser upp sig och går in i motorn med stort ras som följd sa innehavaren. Han berättade också att han sågat itu ett Biltema oljefilter för att försäkra sig om att det var sant. Byter man Biltema filtret ofta håller det nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg stiller meg noooe tvilende til slike utsagn, og spesielt fra en konkurrent (som han jo er). Mest ettersom jeg TROR Biltema ikke vil risikere å pådra seg erstatningskrav fra kunder med motorhavari. Sånn jeg ser det, ville et filter som gikk i oppløsning med ras som følge være å betegne som en feilkonstruksjon, og ikke egnet for salg.

 

At det finnes slike kinavarer betviles ikke, men at Biltema vil pådra seg en slik risiko tror jeg ikke.

 

Det blir litt som at Ikea selger lamper og el-materiell som "visstnok" ikke er av god nok kvalitet. At det ikke er like bra som Elko e.l. er bortom tvil, men ikke av så dårlig kvalitet at det er fare for liv og helse, eller brann (ved riktig montering osv).

 

Som du sier, bytter man ofte er det nok trygt. Men at man risikerer havari pga oppløsning om det ikke byttes er vel heller usikkert. Derimot ras pga tett filter og manglende olje, det kan jeg tro på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för och visst saknar Btemas oljefilter backventil o har säkert sämre pappkvalitet osv, MEN hur många har fått motorhaveri pga detta??

Visst kan det vara jättedåligt efter några år o en massa mil men med byte min 1 / år så lär bekymret vara minimalt.

 

personligen köper jag nog hellre billigare olja/filter o byter oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...