Carolus Postad 7 Januari , 2012 Rapport Share Postad 7 Januari , 2012 Hej min Tgb 11 är svårstartad när den är riktigt varm och har stått still ca 5-20 min,får mala på startmotorn i en halv minut innar den går igång,är det ånglås?eller ngt annat.....Gutes neus jahr... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 8 Januari , 2012 Rapport Share Postad 8 Januari , 2012 Min är också sådan och jag antar att det är ånglås. Startar lättare om jag(samtidigt som startmotorn går) trampar gasen i botten, sedan släpper upp och sedan gas i bott så ryter den igång Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 8 Januari , 2012 Rapport Share Postad 8 Januari , 2012 Alla beter sig så, enligt ett ryckte ska det t om stå i instruktionsboken att den beter sig så, om detta är sant vet jag inte Man ska tydligen trampa ner gasen sakta så ska den starta lättare. Min beter sig oxå så, kall så startar den direkt, men vid varm motor får man mala lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 9 Januari , 2012 Rapport Share Postad 9 Januari , 2012 (redigerade) Klippt från instruktionsbok för Tgb 11, 13, 20. Start av motor Kall motor I Kontrollera att parkerbromsen är åtdragen och ställ växelspaken neutralläge. 2 För chokespaken fullt åt höger. Obs! Rör inte gaspedalen. 3 Trampa ner kopplingspedalen helt. 4 Koppla till tändningen genom att vrida tändningsnyckeln. 5 Tryck in startknappen. Om motorn tänder men inte går, tryck långsamt ner gaspedalen i botten och håll den nertryckt tills motorn går, dock högst 30s. Släpp knappen så snart motorn startat. 6 Kontrollera att kontrollampan för oljetryck slocknat. 7 För tillbaka chokespaken tills bästa tomgång erhålls. Efterhand som motorn blir varmare förs chokespaken tillbaka mer och mer. Då motorn är varm ska chokespaken vara helt åt vänster och kontrollampan släckt. Obs! För tidigt införd chokespak kan medföra" baktändning". Rusa inte motorn. Belasta aldrig motorn hårt förrän den är varm. Under den kalla årstiden behandlas motor och växelåda med varsamhet, särskilt vid starten. Varm motor 1 Kontrollera att parkerbromsen är åtdragen och stall växelspaken i neutralläge. 2. Trampa ner kopplingspedalen helt. 3. Trampa ner gaspedalen till hälften. Chokespaken ska vara helt åt vänster och kontrollampan släckt. 4. Koppla till tändningen genom att vrida tändningsnyckeln. 5. Tryck in startknappen. Skulle motorn inte starta tryck gaspedalen sakta i botten och håll den där tills motorn går igång. Släpp knappen så snart motorn startat. 6. Kontrollera att kontrollampan för oljetryck slocknat. Obs! Start med bogsering skall undvikas. Redigerad 9 Januari , 2012 av Christer_tgb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 26 Januari , 2012 Rapport Share Postad 26 Januari , 2012 Min 13-bil hadde samma tendenser och ibland var den næst intill omøjlig att starta varm. Ofta var det inget annat att gøra æn att vænta 20-30 min innan den startade igen (om bmotorn varit stoppad mer æn några få minuter). I bland hænde det att ett tjyvstopp måste kallna innan motorn gick att starta igen, men bara om den var skogskørd (tokvarm). Efter att ha kontrollerat och bytt alla brænslefilter (vilket gjorde saken aningen bættre under vissa omstændigheter) isolerade jag grenrøret med folierad glasfiber-linda. Nu startar den oftast direkt (på førsta varvet) varm, något mer tveksamt (bætte med halv-full gas) om den ær "ljummen" och maler ca 5 sek kall om den stått mer æn några timmar. (øver natten t.ex) Detta trots att jag monterat en ny backventil på brænsleledningen vid tanken. Nu tænkte jag testa med en "hand-blåsa" a-la aktersnurra i motorrummet før att pumpa fram bensin till førgasarna om bilen stått øver natten eller længre før att se om detta hjælper på det onødiga malandet. Mitt tips blir altså att værmeisolera førgasarna med t.ex samma metod som jag gjorde, eller montera en værme-deflektor mellan grenrør och førgasare (eller bægge delar). Jag kan inte garantera att det løser dina problem, men før mig blev det som natt & dag! ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Januari , 2012 Rapport Share Postad 26 Januari , 2012 Alla beter sig så, enligt ett ryckte ska det t om stå i instruktionsboken att den beter sig så, om detta är sant vet jag inte Man ska tydligen trampa ner gasen sakta så ska den starta lättare. Min beter sig oxå så, kall så startar den direkt, men vid varm motor får man mala lite. Nä alla är inte så, Jag har aldrig haft problem med att den inte startar när den är varm, en kort tryck på knappen och den snurrar i gång. utan att röra gasen. När den är kall och stått länge, mer än ett par veckor, får jag pumpa lite på gasen med choken ute och sedan släppa av gasen så startar den ganska omgående. Nu blir inte min bil tok varm, är noga med att spola ren kylaren efter körning, då min förra bil ofta hade de bekymmerna, var kylaren dåligt rengjord eller i slutet av en dags skogs/lerkörning fick jag direkt start problem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 30 Januari , 2012 Rapport Share Postad 30 Januari , 2012 Instämmer med Hasse här. Jag har aldrig hört att en B30 (eller B20 för den delen) skall vara svår-startad per def. När jag uppträdde som clown i Circus Olivia var jag fascinerad av hur lätta dessa fordon var att få igång under värsta tänkbara förhållanden, ofta med lite sömn i manskapet som skulle starta och köra det nedgrävda, djupfrysta svineriet. Det var nog faktiskt mina erfarenheter med Tgb'er av olika slag som gav mig den respekt jag nu har för Volvo, men viktigast kanske: det var redan då (1985-) som jag bestämde mig för att "en dag så..." (skall jag köpa en egen 13-bil). Att det skulle ta 26 år och att jag skulle köpa den "utomlands" hade jag nog aldrig gissat då, men jag kan bara säga att dessa bilar har imponerat stort på mig. Det finns lite som matchar en 13-bil med "nybilskänsla"!!! (Vår 13-bil blev plockad fram ut ett förråd utan en enda mil på klockan och ombyggd / extrautrustad på MILO-verkstaden i Skövde.) Fasen, nu blev jag nostalgisk igen :-) Oavsett hur fin B30 kanske är när den är fräsch så känner jag nu att jag gärna skulle hört lite 6-cylindrigt turbo-vissel under bilen. Mer om det i en ny tråd... ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.