Slaktarn Postad 25 Februari , 2012 Rapport Share Postad 25 Februari , 2012 Ny tråd igen.. Har läst igenom tidigare trådar ang. svårighet att få i växlarna men inte blivit mycket klokare. Mitt/mina problem är: Ettan är nästintill omöjlig att få i, ibland går det bra. Både vid avslagen och startad motor. När jag lägger i backen låter det som om jag inte kopplat ur, man kan riktigt räkna kuggen. På trean och fyran känns det som att inte växeln går i riktigt, utan det är som två hack. Man tycker växeln är i, och trycker lite till som fastnar den i ytterligare ett läge. Detta är provat med avstängd motor. Oljan är nyfylld. Har provat idag med motorkåpan borta, och det verkar som att den inte kopplar ur riktigt eftersom kardan rör sig just när man lägger i växeln. Dock är armen justerad och kopplingen luftad, gissar på att det är tillräckligt då staget vid slavcyl. rör sig omedelbart när man nuddar pedalen. Mvh/Andreas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 25 Februari , 2012 Rapport Share Postad 25 Februari , 2012 Ungefär det problemet hade vi på den blå valpen vi köpte av Svana, han sa att backen hade gått sönder och vi trodde det var backdrevet som gått i småbitar. Det hände på Uffes valp "Ymer" Men det visade sej att det var röret som hade spruckit och inte klarade att trycka i växlarna riktigt. Kolla ditt växelförarrör så det är okej först. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 25 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2012 Tack för svar! Ska kolla röret i morgon. Funderar över synkringarna, men sådana ska ju inte sitta på backen iaf. Efter att ha tatt bort locket idag så verkade backspärren fungera bättre. Innan (tror jag, man vänjer ju sig snabbt) gick backen att få i utan att spaken gick i ''läget'' åt vänster. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 25 Februari , 2012 Rapport Share Postad 25 Februari , 2012 Det låter lite som det problem jag brottas med nu på min C202. Jag hade problem med att få i växlarna ibland i runt ett år innan det gav upp totalt. Det var urtrampningslagret som hade gått sönder och till slut gick tryckplattan åt skogen också. Kolla bilderna i denna tråden: http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8349-kopplingsslang-till-c202/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 26 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 (redigerade) Kollade röret idag, det verkar helt. Lägger upp en film på hur lådan beter sig. När jag provade just efter start verkade växlarna gå i som de skulle. Sedan varvade jag upp motorn och sedan blev det som vanligt igen. Dreven i lådan stannar när man trycker dem framåt eller bakåt. Och då går det bra att få i backen utan missljud. Givetvis var det urkopplat när jag filmade. http://www.youtube.com/watch?v=fVA3NflDTz0&feature=youtu.be Redigerad 26 Februari , 2012 av Slaktarn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stode Postad 26 Februari , 2012 Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Nu är jag ingen expert på valpar, men jag känner igen problemet. Jag antar att du har koll på slavcylidern så du har rätt spel/rörelse? om inte rekommenderar jag dig att prova fylla i olja baklänges genom luftnippeln på slavcylindern. det minsta luft som finns i systemet gör att du inte får den rörelse som behövs. Jag har gjort det både på valpen som jag håller på med nu och amazonen som jag med håller på att renovera och båda med lyckat resultat. /Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 26 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Kan det verkligen vara det som luras? Jag bytte ju slaven och om jag inte missminner mig började problemen då. Armen rör ju sig vid minsta tryck på pedalen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stode Postad 26 Februari , 2012 Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 började problemen då skulle jag tippa på att det är det som är problemet. är det mekansik winsch? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 26 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Ok får ta och kolla upp det igen. Fyllde olja med oljekanna bakvägen men var troligtvis inte heltätt. Kom på att det var huvudcyl som byttes, inte slaven, började få liknande problem som nu, och en dag var det en pöl under den. Den hade alltså gett upp. Nej sitter ingen winch på den. Men har du sett videon? Det som är skumt tycker jag är att backen går att få i utan missljud när man trycker gaffelstagen åt något håll. Håller man där ganska hårt så stannar dreven i lådan, och backen går i som ett smäck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stode Postad 26 Februari , 2012 Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Jag tycker med att det låter lite skumt men min erfarenhet av m40 (vilket det är i grunden) är att de inte ger upp över en natt. backen brukar inte krångla på de, om den krånglar är det oftast bottenstocken som är glapp. därimot 3-4an brukar kunna ge upp när man har högre effekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 26 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Ok, får bli felsökning på hydraulkopplingsdelen i veckan då, för att utesluta det felet. Som sagt fungerade det UA innan huvudcyl gav upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 26 Februari , 2012 Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Har du delat på lådorna tidigare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hpet Postad 26 Februari , 2012 Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Det kan vara det lilla lagret i vevaxeln som är paj. Kärvar det så drar det med sej ingående axel i växellådan och lamell vid frikoppling = kärvade växling och skrapande back. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stode Postad 26 Februari , 2012 Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Det kan vara det lilla lagret i vevaxeln som är paj. Kärvar det så drar det med sej ingående axel i växellådan och lamell vid frikoppling = kärvade växling och skrapande back. Stödlagret? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 26 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 26 Februari , 2012 Lådorna är inte delade tidigare. Drivlinan är i stort sett orörd. Kan man fastställa stödlagret med lådorna i? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Februari , 2012 Rapport Share Postad 27 Februari , 2012 Ja om du har friläge i och locket öppet, och du kopplar ur med kopplingen, Snurrar ingående axel från motorn då, har du fel på stödlagret, Allt skall vara still när motorn är i gång och du kopplar ur., Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 27 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2012 Som man ser på filmen så snurrar ju dreven med en jävla fart. Kopplingen är nedtryckt under hela filmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 27 Februari , 2012 Rapport Share Postad 27 Februari , 2012 (redigerade) Min fungerade också tills slangen vid slavcylindern sprack. Det gnisslade visserligen när man tryckte ner kopplingen, ungefär som en slirande fläktrem. Jag misstänker att på min så ökades spelet bakåt på gaffeln när trycket försvann och då fanns det plats nog för innerringen i urtrampningslagret att hoppa bakom gaffeln. Jag hoppas att du hittar ett enklare fel, men här blev det till att ta ner lådorna från motorn och byta delar. är det stödlagret så måste du ju ändå ta ner lådan och då ser du vilket fel det är. Redigerad 27 Februari , 2012 av Rookien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 27 Februari , 2012 Rapport Share Postad 27 Februari , 2012 Som man ser på filmen så snurrar ju dreven med en jävla fart. Kopplingen är nedtryckt under hela filmen. Hjelper det med dobbeltramp på pedalen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 27 Februari , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 Februari , 2012 Ok, lutar åt att riva ner lådorna då. Dubbeltramp hjälper inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 27 Februari , 2012 Rapport Share Postad 27 Februari , 2012 Nu tittade jag på filmen igen och ser en sak som jag inte gillar. När du trycker på växelföraren till backdrevet så ser det ut som växelföraren till 1-2:an rör sej samtidigt- åt motsatt håll. Om det är fallet så sitter övre axeln löst och kan röra på sej- vilket den absolut inte ska göra. Det finns många lager och bussningar som kan vara utslitna eller rent av havererade i lådan. Kolla med en lång skruvmejsen om du kan trycka övre stocken framåt-bakåt i lådan så har du ett stort problem där. Främre/övre delen på växellådsaxlarna ska snurra lite med kopplingen nedtryckt och inga växlar i, men nog tycker även jag att den snurrar lite väl fort. För ettan, tvåan och treans drev sitter lagrade med bronsbussning mot stocken och det ger en hel del motstånd som gör att axeln intew ska kunna snurra så fort som den ser ut att göra. Så jag ansluter mej till gänget som tror att du får nog riva ner lådorna och kolla styrningen i veven, och sen även luska ut varför stocken inte sitter fast i lådan. (som jag tyckte det såg ut) SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 (redigerade) Min oerhört proffsiga lyftkonstruktion Men jag kunde faktiskt lyfta upp växellådspaketet och montera det på egen hand. Redigerad 1 Mars , 2012 av Rookien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Mars , 2012 Rapport Share Postad 1 Mars , 2012 Kanon lösning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
krille Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Min oerhört proffsiga lyftkonstruktion Men jag kunde faktiskt lyfta upp växellådspaketet och montera det på egen hand. Mycket amitiöst jämfört med mitt system! Lättare att få ner lådorna än upp då gravitationen är på ens sida /krille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktarn Postad 13 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 13 Mars , 2012 Tog ni lådorna neråt eller uppåt? Enligt beskr. II så ska man ta lådorna neråt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.