Gå till innehåll

Fortsatt problemlösning. Kärvande växlar


Rekommendera Poster

Ny tråd igen..

 

Har läst igenom tidigare trådar ang. svårighet att få i växlarna men inte blivit mycket klokare.

 

Mitt/mina problem är:

 

Ettan är nästintill omöjlig att få i, ibland går det bra. Både vid avslagen och startad motor.

När jag lägger i backen låter det som om jag inte kopplat ur, man kan riktigt räkna kuggen.

På trean och fyran känns det som att inte växeln går i riktigt, utan det är som två hack. Man tycker växeln är i, och trycker lite till som fastnar den i ytterligare ett läge. Detta är provat med avstängd motor.

 

Oljan är nyfylld.

 

Har provat idag med motorkåpan borta, och det verkar som att den inte kopplar ur riktigt eftersom kardan rör sig just när man lägger i växeln.

 

Dock är armen justerad och kopplingen luftad, gissar på att det är tillräckligt då staget vid slavcyl. rör sig omedelbart när man nuddar pedalen.

 

Mvh/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär det problemet hade vi på den blå valpen vi köpte av Svana, han sa att backen hade gått sönder och vi trodde det var backdrevet som gått i småbitar. Det hände på Uffes valp "Ymer" Men det visade sej att det var röret som hade spruckit och inte klarade att trycka i växlarna riktigt. Kolla ditt växelförarrör så det är okej först.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ska kolla röret i morgon.

 

Funderar över synkringarna, men sådana ska ju inte sitta på backen iaf.

 

Efter att ha tatt bort locket idag så verkade backspärren fungera bättre. Innan (tror jag, man vänjer ju sig snabbt) gick backen att få i utan att spaken gick i ''läget'' åt vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite som det problem jag brottas med nu på min C202.

Jag hade problem med att få i växlarna ibland i runt ett år innan det gav upp totalt.

Det var urtrampningslagret som hade gått sönder och till slut gick tryckplattan åt skogen också.

 

Kolla bilderna i denna tråden: http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8349-kopplingsslang-till-c202/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade röret idag, det verkar helt. Lägger upp en film på hur lådan beter sig.

När jag provade just efter start verkade växlarna gå i som de skulle. Sedan varvade jag upp motorn och sedan blev det som vanligt igen.

 

Dreven i lådan stannar när man trycker dem framåt eller bakåt. Och då går det bra att få i backen utan missljud.

Givetvis var det urkopplat när jag filmade.

 

http://www.youtube.com/watch?v=fVA3NflDTz0&feature=youtu.be

Redigerad av Slaktarn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen expert på valpar, men jag känner igen problemet. Jag antar att du har koll på slavcylidern så du har rätt spel/rörelse? om inte rekommenderar jag dig att prova fylla i olja baklänges genom luftnippeln på slavcylindern. det minsta luft som finns i systemet gör att du inte får den rörelse som behövs. Jag har gjort det både på valpen som jag håller på med nu och amazonen som jag med håller på att renovera och båda med lyckat resultat.

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok får ta och kolla upp det igen. Fyllde olja med oljekanna bakvägen men var troligtvis inte heltätt.

Kom på att det var huvudcyl som byttes, inte slaven, började få liknande problem som nu, och en dag var det en pöl under den. Den hade alltså gett upp.

 

Nej sitter ingen winch på den.

 

Men har du sett videon? Det som är skumt tycker jag är att backen går att få i utan missljud när man trycker gaffelstagen åt något håll. Håller man där ganska hårt så stannar dreven i lådan, och backen går i som ett smäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker med att det låter lite skumt men min erfarenhet av m40 (vilket det är i grunden) är att de inte ger upp över en natt.

 

backen brukar inte krångla på de, om den krånglar är det oftast bottenstocken som är glapp. därimot 3-4an brukar kunna ge upp när man har högre effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fungerade också tills slangen vid slavcylindern sprack. Det gnisslade visserligen när man tryckte ner kopplingen, ungefär som en slirande fläktrem.

Jag misstänker att på min så ökades spelet bakåt på gaffeln när trycket försvann och då fanns det plats nog för innerringen i urtrampningslagret att hoppa bakom gaffeln.

 

Jag hoppas att du hittar ett enklare fel, men här blev det till att ta ner lådorna från motorn och byta delar.

 

är det stödlagret så måste du ju ändå ta ner lådan och då ser du vilket fel det är.

Redigerad av Rookien
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tittade jag på filmen igen och ser en sak som jag inte gillar. När du trycker på växelföraren till backdrevet så ser det ut som växelföraren till 1-2:an rör sej samtidigt- åt motsatt håll. Om det är fallet så sitter övre axeln löst och kan röra på sej- vilket den absolut inte ska göra. Det finns många lager och bussningar som kan vara utslitna eller rent av havererade i lådan. Kolla med en lång skruvmejsen om du kan trycka övre stocken framåt-bakåt i lådan så har du ett stort problem där.

 

Främre/övre delen på växellådsaxlarna ska snurra lite med kopplingen nedtryckt och inga växlar i, men nog tycker även jag att den snurrar lite väl fort. För ettan, tvåan och treans drev sitter lagrade med bronsbussning mot stocken och det ger en hel del motstånd som gör att axeln intew ska kunna snurra så fort som den ser ut att göra.

 

Så jag ansluter mej till gänget som tror att du får nog riva ner lådorna och kolla styrningen i veven, och sen även luska ut varför stocken inte sitter fast i lådan. (som jag tyckte det såg ut)

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min oerhört proffsiga lyftkonstruktion ;)

Men jag kunde faktiskt lyfta upp växellådspaketet och montera det på egen hand.

 

 

 

Mycket amitiöst jämfört med mitt system!

Lättare att få ner lådorna än upp då gravitationen är på ens sida ;)

 

gearbox.jpg

 

/krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...