Gå till innehåll

Glappande hjul och läckande nav/trummor fram på en Valp -66


Rekommendera Poster

Hej!

Är nybliven ValpÄgare och har börjat gå igenom bilen inför besiktining.

Hålls med bromsarna och har upptÄckt att det lÄcker in olja i höger bromstrumma fram.

På bÄgge sidor "fuktar" det en hel del på navet utanpå vid den stora blanka klumpen som syns men framför allt så lÄcker det som sagt in i höger trumma från navet, inte från cylindern.

Är det nåt man kan plocka isÄr och renovera sjÄlv som halvhÄndig hobbymek eller ska det få lÄcka?

Vad behöver man köpa innan man i så fall river ner det?

Har Även problem med att bÄgge hjul glappar ganska rejÄlt men det antar jag Är en justeringssak?!

Hoppas nån kÄnner igen sig och kan ta sig tid att svara på mina frågor så att man kan få ihop bilen till sommaren!

 

/ Mencken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som ska kunna läcka där är just hjulcylindrarna. För det ska inte vara olja ändarna på axeln. Annars vet jag inte vad det kan vara. Sjögestad är ju inte så vansinnigt långt bort från Hansen, och han är ju en gammal valp-räv. Angående hjullagren så går dom att lägga åt till viss del. Det finns två sätt som du säkert har läst i en annan tråd i valpdelen. 1, ta bort shims så du kan dra åt lagren mera. Och 2, ta bort distanshylsan och chimsen helt och hållet och justera lagren på traditionellt sätt som på tex. en gammal 240- dra åt tills det nyper, och sen släpp ett kvarts varv.

 

Vill inte starta nån debatt i din tråd om vilket som är "rätt" metod, utan det kan du bilda dej en egen uppfattning om i tråden som heter "vart man får tag på schims till framhjulsnaven"

 

SKREV OBELIX

Redigerad av OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är inte cylindern som läcker utan det kommer inifrån navet eller frihjulet!

Ja, då är det bara börja riva isär naven/frihjulen fram då och se vad man hittar! Är det något jag absolut måste tänka på eller är det bara skruva på? Några specialverktyg? Har börjat förstå att man behöver en 55mm hylsa för att justera lagerspel/plocka isär?!

Ska läsa på angående lagrena, tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade lite mer och kom på att det kan faktiskt se ut som olja i framhjulsnaven. Om det kommit in mycket vatten och smuts i lagren och dom fått gå runt massa mil så skiten blandats med varandra under värmepåverkan så kan faktiskt fettet/oljan/smutsen vara en svart oljelik sörja.

 

Ja, hylsan behöver vara en tunnväggigg sak annars går den inte in i navet. Mina hylsor jag tillverkar håller måttet 56 mm, vet inte vilket som är det rätta.

 

Dom verktyg du behöver är väl i princip ett spärrskaft, hylsor, 19/21 till hjulmuttrarna, 9/16 till medbringarna- nu hade du frihjulsnav- och det är lite olika varianter på hur du får bort manöverdelen på det. Det behövs ochså en 14 mm öppen ringnyckel och den minsta skiftnyckeln du har, noll-nolla heter den väl?

 

Sen specialhylsan till muttrarna i navet. en skruvmejsel att pilla ut låsringen som sitter mellan dom två muttrarna. Samma mejsen använder du till att knacka bort dom öron på låsringen som eventuellt är vikta utåt, annars går inte hyslan på.

 

En öppnande seegersäkringstång till låsringen runt drivaxeln är bra att ha också.

 

Det ska vara allt i verktygsväg tror jag.

 

Men du behöver diesel, förtunning, fotogen eller motsvarande samt ett kärl att göra rent grejerna i och massor av trasor till att torka rent innan du monterar ihop det.

 

När allt är borta så tittar du över bromsarna också, rengör dom ordentligt och kollar så inga belägg är slut eller trasiga, tyvärr ganska vanligt på valpen. Dina belägg renoveras i Norrköping för 750 Kr/axel.

 

Var extremt noga med att rengöra lagren, och sen när du fettar in dom så tryck i fett precis överallt i lagren och lägg lite på insidan mot rullarna också innan du trär på navet med dom "nya" lagren. Men fyll inte utrymmet mellan lagren för då kan det bli problem enligt vissa på forumet- dom har säkert rätt men jag vet inte den exakta orsaken.

 

Därefter hoppar jag över att ge råd då du nu ska välja om du ska köra med scims och distanser, eller köra utan.

 

När du ska montera medbringaren/frihjulsnavet så kan du stryka på lite packning på tub mot navet så håller det tätt och fint.

 

När du monterat på hjulen igen så ska du ta fram 14 nyckeln och den minsta skiftnyckeln för att justera glappet mellan bromstrumma och backar. Det gör du på dom lite konstiga muttrarna som du ser på insidan av skölden- en framåt och en bakåt på varje hjul. Lossa muttern med 14 nyckeln, och sen vrider du på fyrkantskallen tills belägget ligger precis mot trumman. och där låser du muttern igen.

 

KöR HåRT!!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja är det sjögestad mellan Mantorp och Vikingstad, är det bara att hojta till så kan jag hjälpa dej att juster in lagrena när det är daggs för det.

Kommer du inte över en hylsa som passar fixar vi det ändå med hjälp av don och liten hammare, det har jag gjort massor av gånger då jag inte hade hylsan till hands och innan jag fick låna den som Obelix gjorde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...