mencken Postad 20 Mars , 2012 Rapport Share Postad 20 Mars , 2012 Hej! Är nybliven ValpÄgare och har börjat gå igenom bilen inför besiktining. Hålls med bromsarna och har upptÄckt att det lÄcker in olja i höger bromstrumma fram. På bÄgge sidor "fuktar" det en hel del på navet utanpå vid den stora blanka klumpen som syns men framför allt så lÄcker det som sagt in i höger trumma från navet, inte från cylindern. Är det nåt man kan plocka isÄr och renovera sjÄlv som halvhÄndig hobbymek eller ska det få lÄcka? Vad behöver man köpa innan man i så fall river ner det? Har Även problem med att bÄgge hjul glappar ganska rejÄlt men det antar jag Är en justeringssak?! Hoppas nån kÄnner igen sig och kan ta sig tid att svara på mina frågor så att man kan få ihop bilen till sommaren! / Mencken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 20 Mars , 2012 Rapport Share Postad 20 Mars , 2012 (redigerade) Det enda som ska kunna läcka där är just hjulcylindrarna. För det ska inte vara olja ändarna på axeln. Annars vet jag inte vad det kan vara. Sjögestad är ju inte så vansinnigt långt bort från Hansen, och han är ju en gammal valp-räv. Angående hjullagren så går dom att lägga åt till viss del. Det finns två sätt som du säkert har läst i en annan tråd i valpdelen. 1, ta bort shims så du kan dra åt lagren mera. Och 2, ta bort distanshylsan och chimsen helt och hållet och justera lagren på traditionellt sätt som på tex. en gammal 240- dra åt tills det nyper, och sen släpp ett kvarts varv. Vill inte starta nån debatt i din tråd om vilket som är "rätt" metod, utan det kan du bilda dej en egen uppfattning om i tråden som heter "vart man får tag på schims till framhjulsnaven" SKREV OBELIX Redigerad 20 Mars , 2012 av OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mencken Postad 21 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2012 Som sagt, det är inte cylindern som läcker utan det kommer inifrån navet eller frihjulet! Ja, då är det bara börja riva isär naven/frihjulen fram då och se vad man hittar! Är det något jag absolut måste tänka på eller är det bara skruva på? Några specialverktyg? Har börjat förstå att man behöver en 55mm hylsa för att justera lagerspel/plocka isär?! Ska läsa på angående lagrena, tack för svaret! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 21 Mars , 2012 Rapport Share Postad 21 Mars , 2012 Jag funderade lite mer och kom på att det kan faktiskt se ut som olja i framhjulsnaven. Om det kommit in mycket vatten och smuts i lagren och dom fått gå runt massa mil så skiten blandats med varandra under värmepåverkan så kan faktiskt fettet/oljan/smutsen vara en svart oljelik sörja. Ja, hylsan behöver vara en tunnväggigg sak annars går den inte in i navet. Mina hylsor jag tillverkar håller måttet 56 mm, vet inte vilket som är det rätta. Dom verktyg du behöver är väl i princip ett spärrskaft, hylsor, 19/21 till hjulmuttrarna, 9/16 till medbringarna- nu hade du frihjulsnav- och det är lite olika varianter på hur du får bort manöverdelen på det. Det behövs ochså en 14 mm öppen ringnyckel och den minsta skiftnyckeln du har, noll-nolla heter den väl? Sen specialhylsan till muttrarna i navet. en skruvmejsel att pilla ut låsringen som sitter mellan dom två muttrarna. Samma mejsen använder du till att knacka bort dom öron på låsringen som eventuellt är vikta utåt, annars går inte hyslan på. En öppnande seegersäkringstång till låsringen runt drivaxeln är bra att ha också. Det ska vara allt i verktygsväg tror jag. Men du behöver diesel, förtunning, fotogen eller motsvarande samt ett kärl att göra rent grejerna i och massor av trasor till att torka rent innan du monterar ihop det. När allt är borta så tittar du över bromsarna också, rengör dom ordentligt och kollar så inga belägg är slut eller trasiga, tyvärr ganska vanligt på valpen. Dina belägg renoveras i Norrköping för 750 Kr/axel. Var extremt noga med att rengöra lagren, och sen när du fettar in dom så tryck i fett precis överallt i lagren och lägg lite på insidan mot rullarna också innan du trär på navet med dom "nya" lagren. Men fyll inte utrymmet mellan lagren för då kan det bli problem enligt vissa på forumet- dom har säkert rätt men jag vet inte den exakta orsaken. Därefter hoppar jag över att ge råd då du nu ska välja om du ska köra med scims och distanser, eller köra utan. När du ska montera medbringaren/frihjulsnavet så kan du stryka på lite packning på tub mot navet så håller det tätt och fint. När du monterat på hjulen igen så ska du ta fram 14 nyckeln och den minsta skiftnyckeln för att justera glappet mellan bromstrumma och backar. Det gör du på dom lite konstiga muttrarna som du ser på insidan av skölden- en framåt och en bakåt på varje hjul. Lossa muttern med 14 nyckeln, och sen vrider du på fyrkantskallen tills belägget ligger precis mot trumman. och där låser du muttern igen. KöR HåRT!! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Mars , 2012 Rapport Share Postad 21 Mars , 2012 Ja är det sjögestad mellan Mantorp och Vikingstad, är det bara att hojta till så kan jag hjälpa dej att juster in lagrena när det är daggs för det. Kommer du inte över en hylsa som passar fixar vi det ändå med hjälp av don och liten hammare, det har jag gjort massor av gånger då jag inte hade hylsan till hands och innan jag fick låna den som Obelix gjorde Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mencken Postad 21 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Mars , 2012 Ja Hansen, det är precis det Sjögestad! :-) Var håller du hus då? Mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 22 Mars , 2012 Rapport Share Postad 22 Mars , 2012 I Skänninge, och så hyr jag ett Torp i Olerum, så jag åker förbi några gånger i veckan, Det är ju bara att ge fan i E4an och åka rakt på i Mantorp så är jag snart där Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fessor Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Sida 61-1 och 61-2 i rep. Handboken (beskrivning ll) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Och vad står det där då? Kan ju vara bra att veta för dom som inte har den boken. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 903 och 9031 Beskrivning II /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fessor Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Nummer 15 på ritning : tætningsring (bakom inre lager ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 23 Mars , 2012 Rapport Share Postad 23 Mars , 2012 Ja, då är ju allt solklart! Fast jag tror mera på smörjkoppen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.