Gå till innehåll

Körning i snöslask och isvakar


figge

Rekommendera Poster

Hej! Efter 2 veckors ihållande storm och regn här i Väst-Jämtland så har vi fortfarande ca

60 cm sö i terrängen, dock har de flesta åar och bäckar gått upp, samt att myrarnas snötäcke förvandlats till en snö/vatten/is sörja.

 

Vad är era erfarenheter av körning i dylika förhållanden?

är det någon här som kört igenom isen med sin vagn, och finns det någon chans att ta sig upp på iskanten igen i så fall?

 

I is/vatten/snö sörja med 1 meters djup, hänger den sig på underedet och fastnar, eller räcker "paddelfuntionen" till för att driva framåt även i detta medium?

 

I sold-f talar man om körning i riktig svart blötmyr, fungerar detta verkligheten?

 

Har en ledig dag i morgon med siktet inställt på fastkörning, men tänkte förebygga de värsta nybörjarfelen med en frågeställning här.

 

Med hälsning och handslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns en ganska dramatisk händelse på en storövning i mitten på 80 talet. En av våra 206 or skulle gå över på en rekad isväg över Fryken. Isen brast o främre vagnen dök o hängde i princip rakt ner. Bakvagnen stod dock kvar på iskanten. Besättningen klarade sig men bärgningen blev ganska besvärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi Körde igenom isen i lumpen med en BV206 men som tur var så var det dubbla lager av is med vatten emellan , det var precis så mycket vatten att den övre isen hamnade i höjd med lyktorna fram. Hade dom pajat så hade det runnit in mycket vatten genom dom öppningarna in i framvagnen.

Vi hade att göra halva natten innan vi fick upp den, så vi hade tur att det gick så bra som det gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka från "ute en sväng"

vad skall man säga,, hmm Där man med snöskor mod "televerket" sjunker till knävecken där kan man köra.

Jag estimerar marktrycket till ungefär detsamma.

 

Stora problem i vattenblandad snö, motståndet framåt övervinner drivningsförmågan då flytkapaciteten tar vid.

Flytförmågan är ibland ett minus då man skulle önska ett bättre bottengrepp, detta minskar radikalt redan då nivån nått

5 cm upp över "baljan" och banden fortfarande bottnar .

kanske skulle man Köra med ballast eller öppna bottenlock i lågvatten?

 

Isvakar tordes jag ej testa i dag utan assistance från likvärdigt fordon.

 

På det stora hela så skulle jag tagit mig längre och brantare med snöskoter, dock ej med samma last förstås, fet hund och fru, (eller var det tvärt om) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte rekmendera att köra utan bottenplugg(ar). vattennivån kommer kanske snabb upp i en nivå där den kommer ta i kylfläkten, resultatet blir att ALLT i motorutrymmet kommer bli blött, kanske med motorstopp som följd.

 

Här är en intressant video på när dom går igeom isen med e BV206:

 

 

Min rekomendeation är att man bara skall köra på isen om man borrat och säkerställt att den håller, att rädda en vagn som gått genom vagnen är ingen höjdare, ännu sämre skulle det vara om den får helt stopp så länsumparna inte går, vatten sipprar in och den helt enkelt sjunker, skulle gråta ihjäl mig om det hände med min vagn :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...