Gå till innehåll

Vikt och längd frågor TGB 13


MACKE

Rekommendera Poster

Hur mycket kan man korta ramen mellan framaxel och boggie innan det blir problem, typ för brant kardan mm?

 

Vad väger en TGB 13 utan det fula ambulansskåpet?

 

Nån som testat att köra upp en 13-bil på en OKQ8´s stora trailer? bredden funkar nog men kommer den sista axeln in på flaket? är något fel på OKQ8´s sida för släp så man ej kan se mått.

 

Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag inte detta innan jag åkte från hemmet där min 13 bil står, så hur mycket du kan korta den vet jag inte, måste nog mäta och se lite på en bil innan jag ens törs yttra mej om det.

Men utan skåp väger de 2300 kg , Set är tjänstevikten du menar antar jag. vägde in min nu i höstas med vinsch och mitt flak på och hamnade på 2500 kg

 

Det är 2300 mm mellan framaxeln och främre bakaxel, och 1050 mm mellan de 2 bakre axlarna.

Då totala längden är 5350 mm och du kan köra på så framaxeln står mot framstammen på släpet är det bara att räkna på om den går på, åk och mät på OKs vagnar, så ser du om det går.

Men jag skulle tro att du får ett bra mycket större kultryck än de 70-90 Kg som är lämpligt om du kör på den på OKs vagn

 

vet då av en som körde sin 13 bil på släp efter en jeep till träffar tidigare, så det finns släp som det funkar med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du tänkt kapa ramen efter växellådorna. Att flytta bak motor/växellådspaketet mer än 6 cm är inte att rekomendera pga kardanvinkeln.

Du åker även på att modda vakuumtanken eftersom den kommer att vara ivägen för kardanen om du kortar ramen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad man skulle vinna på att korta ramen på en 13-bil. Den kommer att bli mer svårstyrd och hopplöst svår att få upp ur hjulspår. Det är bängligt nog i orginalutförande om det är leriga spår. 13-bilens orginallängd är en stor fördel gentemot 4-hjuliga bilar med kortare hjulbas när man skall korsa diken och andra branta terränghinder.

 

För att ge fler goda råd eller avråd (?) så skulle jag behöva veta mer om anledningen att vilja korta ramen mellan axel 1 och 2.

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Nej, OKs släp tar inte 2300kg men det dom inte vet lider dom inte av -_-

 

Jag tycker det bara ser ballare ut samt att man får upp den på ett släp lättare för längre resor. Svårstyrd nja, ska nog bygga på orbitrol och sen sätta tillbaka originalstyrningen vid besiktning.

 

är den här finska bilen jag kollat på mest, läste igår att den är kortad 300mm mellan axeln ett och två.

269201244731P9793.jpg

 

har ännu inte köpt en bil, det här är bara lite funderingar men jag gillar dom. Har haft en 303´a och den var rolig, 6x6 måste vara roligare då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som de kortat den mellan de två vakum tankarna, då både batterilådan och motorn sitter längre in under hytten än original.

Funkar säkert ok, men som Klas skriver blir den nog svår att få upp ur spår, det hjäper inte med orbitrol för det är inte hur tungstyrd den eventuellt blir, utan de fyra hjulen bak som vill trycka bilen rakt fram och det korta avståndet till fram axeln som skall "bryta" upp bilen ur spåren som ställer till det.

De sexhjuls drivna bilar man ser som är seriebyggda med kort hjulbas, har ju ofta en styrande bakaxel eller något annat som hjälper dem att komma i rätt riktning.

 

Men funkar det för finnarna så varför inte, antar att du sett och läste en del om den bilen innan du kom på den tanken. tyvärr kan jag inte påstå att jag själv gjort det, ja läst och sett bilen på film eller något annat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, läste lite snabbt ang. hjulspår. Ja, då är jag helt med på vad ni menar, tror dock inte att jag kommer störa mig så mycket på det.

 

Nja, har sett lite youtubeklipp och ett antal bilder och en säljesannons på offipalsta bara, gillar bara utseendet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...