1911 Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Er det noen her som har koblet om sånn at man kan kjøre med 2 wd lavgir? Tips motaes med stor takk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Er det noen her som har koblet om sånn at man kan kjøre med 2 wd lavgir? Tips motaes med stor takk Har också funderat lite i dom banorna då jag framöver kanske kommer dra lite tungt efter vanlig väg med min tgb11 och då vore det fint att kunna ha lite lågväxel tillgängligt (just vid backning/vändning med släp bakom och i branta uppförsbackar) utan att behöva ha 4wd inkopplat. Så min fundering är att göra en separat vacuumstyrning till vacuumklockan på fördelningslådan för att komma förbi att framaxeln kopplas i så fort man lägger i lågväxel. Började fundera i dom banorna när jag råkade ut för det här problemet och upptäckte att det gick fint med lågväxel och endast bakhjulsdrift också. http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8603-problem-att-4wd-inte-kopplas-i/ Mvh Micke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
1911 Postad 24 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Det kan også være veldig fint når man skal vinsje i dyp myr. Man kan la bakhjulene jobbe og fronten kommer opp av myra lettere. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Jag har så på min bil efter ombyggnaden, kontakten bak på fördelningslådan används inte längre utan framhjulsdriften kopplas in med en strömbrytare på instrumentpanelen oavsett hög eller lågväxel. På en orginalbil får man strömsätta magnetventilen för att koppla ur framaxeln i lågväxel, borde gå att testa genom att koppla ihop respektive kabel (15-15 och 50-50)på givaren i fördelningslådan och då kunna använda hög 4x4 strömbrytaren även till låg 4x4. Fungerar det så försvinner det dock automatisk inkoppling av 4x4 i lågväxel och måste aktiveras med knappen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Kopplar man ihop 15-15 så bör det resultera i att bilen alltid blir 4hjulsdriven eller åtminstonne att lampan för fyrhjulsdrift alltid lyser i alla fall. Tror mer på att koppla ihop 50-50 eftersom det står att det är förbindelse mellan 50-50 vid högväxel och förbindelse mellan 15-15 vid lågväxel. Har verkstadsboken framför mig men har ingen bra scanner att koppiera den med. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
1911 Postad 24 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Så litt på kablene i dag. Det står JORD på allle kablene på bryteren som er på fordelingslådan... 3 stk er mest sort med hvit strek. 1 er mest hvit med sort strek. hva er da 15-15 og hva er 50-50? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 50-50 är svartvita kablar medans 15-15 kablarna är svarta. Den ena 15 kableln går till jord den andra 15 kabel går till framhjulslampan. Den ena 50 kabeln går till magnetventilen och den andra går till jord via tryckkontakten för framhjulsdrift och tryckkontakt nummer 73 respektive 63 på elscemat. Så jag skulle försöka att koppla ihop de 2 svartvita kablarna och om resultatet ifall lampan för framjulsdriften fortfarande börjar lysa vid lågväxel så ta av en av de svarta kablarna och se till att de inte kommer i kontakt med jord. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 http://www.terrangbil.net/_content/_manualer/_tgb11/section3electrical6.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 25 Maj , 2012 Rapport Share Postad 25 Maj , 2012 http://www.terrangbi...electrical6.pdf Lysande med ett elchema det är ju så mycket enklare att styra det elektriskt istället för med vacuum. Har ju inte kommit så långt i funderandet ännu bara tänkt tanken att kunna ha lågväxel i fast det bara driver bak kunde vara praktiskt ibalnd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 25 Maj , 2012 Rapport Share Postad 25 Maj , 2012 (redigerade) Jag har det så på min bil sedan ombyggnaden och det är väldigt smidigt att själv välja när man vill koppla in framaxeln. Redigerad 25 Maj , 2012 av Fredrik L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Lyfter tråden.. Fredde, kan du förtydliga hur man gör som er, att man kan köra lågväxel med bara bakhjulsdrift? Bara kopplar in allhjulsdrift med hjälp av tryck-knappen. Skulle vilja ha så jag oxå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 Nja jag kör ju ganska långt från original så mitt system är inte direkt överförbart på en original tgb 11-13-20 Men det handlar bara om att magnetventilen för framhjulsdriften ska få sin signal från knappen istället för via kontakten på fördelningslådan. Kikade lite snabbt i elchemat och det ser ut att bara vara å lossa kablarna vid kontakten på fördelningslådan som är märkta 50 (svart/vita kablarna) och skarva sedan ihop de 2 kablarna. Du måste även lossa Jordkablarna märkta 15 men de skall inte kopplas ihop utan bara isoleras. dessa kablarna tänder bara 4wd lampan när man lägger i låg på f-lådan och har altså inget att göra med om magneten är dragen eller inte. Gör du detta går framhjulsdriften enbart i om du trycker på knappen eller om tryckkontakten för bromssystemet aktiveras. men kika själv i elchemat så jag inte sett fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 Tack. Jag vet att jag läste tydligt för ett par år sedan exakt hur man gjorde på typ 20 sekunder, men lyckas ju inte finna det nu.. Det där fixar jag nästa gång jag och bilen skall umgås Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.