Gå till innehåll

2 wd i lavgir


1911

Rekommendera Poster

Er det noen her som har koblet om sånn at man kan kjøre med 2 wd lavgir?

 

Tips motaes med stor takk :)

 

Har också funderat lite i dom banorna då jag framöver kanske kommer dra lite tungt efter vanlig väg med min tgb11 och då vore det fint att kunna ha lite lågväxel tillgängligt (just vid backning/vändning med släp bakom och i branta uppförsbackar) utan att behöva ha 4wd inkopplat.

Så min fundering är att göra en separat vacuumstyrning till vacuumklockan på fördelningslådan för att komma förbi att framaxeln kopplas i så fort man lägger i lågväxel.

Började fundera i dom banorna när jag råkade ut för det här problemet och upptäckte att det gick fint med lågväxel och endast bakhjulsdrift också.

 

http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8603-problem-att-4wd-inte-kopplas-i/

 

Mvh Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har så på min bil efter ombyggnaden, kontakten bak på fördelningslådan används inte längre utan framhjulsdriften kopplas in med en strömbrytare på instrumentpanelen oavsett hög eller lågväxel.

 

På en orginalbil får man strömsätta magnetventilen för att koppla ur framaxeln i lågväxel, borde gå att testa genom att koppla ihop respektive kabel (15-15 och 50-50)på givaren i fördelningslådan och då kunna använda hög 4x4 strömbrytaren även till låg 4x4.

Fungerar det så försvinner det dock automatisk inkoppling av 4x4 i lågväxel och måste aktiveras med knappen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar man ihop 15-15 så bör det resultera i att bilen alltid blir 4hjulsdriven eller åtminstonne att lampan för fyrhjulsdrift alltid lyser i alla fall.

Tror mer på att koppla ihop 50-50 eftersom det står att det är förbindelse mellan 50-50 vid högväxel och förbindelse mellan 15-15 vid lågväxel.

Har verkstadsboken framför mig men har ingen bra scanner att koppiera den med.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50-50 är svartvita kablar medans 15-15 kablarna är svarta.

Den ena 15 kableln går till jord den andra 15 kabel går till framhjulslampan.

Den ena 50 kabeln går till magnetventilen och den andra går till jord via tryckkontakten för framhjulsdrift och tryckkontakt nummer 73 respektive 63 på elscemat.

Så jag skulle försöka att koppla ihop de 2 svartvita kablarna och om resultatet ifall lampan för framjulsdriften fortfarande börjar lysa vid lågväxel så ta av en av de svarta kablarna och se till att de inte kommer i kontakt med jord.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nja jag kör ju ganska långt från original så mitt system är inte direkt överförbart på en original tgb 11-13-20

 

Men det handlar bara om att magnetventilen för framhjulsdriften ska få sin signal från knappen istället för via kontakten på fördelningslådan.

Kikade lite snabbt i elchemat och det ser ut att bara vara å lossa kablarna vid kontakten på fördelningslådan som är märkta 50 (svart/vita kablarna) och skarva sedan ihop de 2 kablarna.

Du måste även lossa Jordkablarna märkta 15 men de skall inte kopplas ihop utan bara isoleras. dessa kablarna tänder bara 4wd lampan när man lägger i låg på f-lådan och har altså inget att göra med om magneten är dragen eller inte.

 

Gör du detta går framhjulsdriften enbart i om du trycker på knappen eller om tryckkontakten för bromssystemet aktiveras. men kika själv i elchemat så jag inte sett fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...