Gå till innehåll

Lite krångel med framhjulsdriften


Mantis

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är lite småtrött efter damaskbyte idag på tgb13. ;) UppmÄrksammade dock ett problem dÄr jag kan behöva lite goda råd om hur det ska angripas.

 

Det Är så att jag inte har någon framhjulsdrift. NÄr bilens vÄnstra framhjul var upphissat noterades att hjulet snurrade fritt fastÄn det inte skulle.

 

- LågvÄxel i = ingen framhjulsdrift - hjulet snurrar fritt med vÄxel i.

 

- HögvÄxel och knappen intryckt = ingen framhjulsdrift - hjulet snurrar fritt med vÄxel i.

 

- DiffspÄrr fram inkopplad = hjulet snurrar inte fritt.

 

 

Magnetventilen låter nÄr tÄndningen sÄtts på och nÄr man trycker in framhjulsknappen. NÄr motorn gått lite och jag stÄnger av så pyser det från magnetventilen. Om motorn går och man trycker in framhjulsknappen så blir det lite sug i röret på magnetventilen. Fuktade fingertoppen och höll emot. Inte så att fingret sögs fast hårt men man kÄnde Ändå att den sögs fast något.

 

Vart ligger felet tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du framstår jag väl som en mindre vetande :rolleyes: men det andra hjulet är i marken - båda ska väl upp förstås...

 

Testade att rivstarta på grus och det finns ingen framhjulsdrift varken på hög eller låg växel.

 

Tog bort slangen manöverdonet på fördelningsväxellådan och det sög friskt i den.

 

Tömde därefter fördelningsväxellådan på olja och tog sedan isär vacuumdosan. Skruvarna som höll fast kåpan satt fast bra så där var det inga konstigheter. Däremot så har det samlats ganska mycket skit därinne. Jag tror att den kan ha sugit tjuvluft vid membranets kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nä jag hade ingen mening att få dej att framstå som mindre vetande, är ingen expert själv på dessa axlar. Har bara plockat med några st, och inte rivit någon helt i molekyler än.

Ville bara få lite mer info så man kanske kunde hjälpa till att hitta problemet.

 

Möjligt att det kan fela vid "klockan" och membramet,, jag fick justera diffen på mellan axeln på min bil för ca två veckor sedan då den inte drog upp membramet tillräkligt, det räckte med att justera skruven utvändigt på klockan när jag konstaterat att all annat var ok.

Men på framhjulsdriften är det ju tvärt om, har man inget vakum får man inte ur framhjulsdriften.

Där är nog felet någonstans i själva fördelningslådan, för om ett hjul var i marken och det blev stopp när du diffade, så funkar det i fram axeln som det skall, men det verkar som den inte kopplar in driften fram när den tappar vakum som den skall, så du är nog rätt ute när du är på fördelningslådan och letar felet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade du om det samlats olja under membranet? ligger det olja under membranet kan klockan inte jobba som den ska.

Förutom det ser jag bara 2 möjliga fel. Våldsamt felinjusterat spel på dragstången eller så kärvar klon/mekaniken.

 

Spelet kollar du på plats och om du ska klon/mekaniken tappar du ur oljan och lossar typ 5 bultar och vakuumslangen så har du hela delen som sköter framaxelsdriften i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Läser era svar med stort intresse! Har tillbringat förmiddagen på knä och kan sammanfatta det så här:

 

- Får ingen framhjulsdrift när vakuumslangen tas bort.

 

- När jag tog isär membranet så var det en del olja där - några matskedar ungefär.

 

- Membranet är i gott skick.

 

- Med membranet borta så kan jag röra dragrstången ca 20 mm fram och tillbaka.

 

- Satte dit den stora (inre) brickan mot muttern på dragstången. Tryckte dragstången längs in och justerade muttern så att den hade 0,1 mm spel mot den stora brickan.

 

- Därefter åkte membranet dit och kåpan med klämmorna. Justerade skruven i toppen genom att skruva in den max och sedan ut 8 mm - den låstes sedan med stoppmuttern.

 

Har börnat järnet på grusgången och det blir stora hål från bakhjulen men från framhjulen finns inget liv. Testat med hög och låg växel.

 

 

Suck... Vad säger ni? Ska regga in på torsdag och det är ju bättre att den går med bakhjulsdrift enbart än att man inte kan koppla ur framhjulsdriften. Men det måste fixas förstås...

 

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får i framhjulsdriften, som är standardläget till du slår på tändning, så håller jag med om att det låter mekaniskt och inte vacuum.

 

Går det att manuellt påverka lådan mekaniskt när du har motorn av eller igång, dvs simulera vacuumfunktionen?

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu jäklar har jag 6-hjulsdrift! :D Först tack för all hjälp! Ska försöka förklara på bästa sätt vad som var galet:

 

Felet var att någon försvarsanställd, då ingen annan mekat med bilen förrän jag tog över, ställt dragstången helt galet. Om man tar bort membranet och muttern så kan man dra stången fram och tillbaka. Om man drar den tillräckligt hårt och för långt utåt så spårar den ur och det blir omöjligt för framshjulsdriften att få grepp. Vet man inte att stången är för långt ut, den går ändå att dra fram och tillbaka, och kalibrerar får man effekten att allt verkar vara ok men i själva verket kan aldrig främre kardanaxeln haka i. Allt ser och verkar helt normalt. :huh: Lurigt som fan.

 

Det jag gjorde för att komma på detta var att riva kardanaxeln fram, tömma fördelningsväxellådan på olja, och ta bort manöverdonet. Det var efter att ha gnuggat de grå ett tag och juckat med dragastången samtidigt som jag snurrade kardaninfästningen som det klickade till. Dragstången åkte in ca 5 mm till och låste. Muttern var då helt galet ställd.

 

Så jag monterade membranet igen och satte dit manöverdonet, på med slangarna och kardanaxel och vips så har jag 6-hjulsdrift!

 

B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att du fick ordning på framhjulsdriften.

Ja det var ett lurigt fel. det är ju oftast tvärt om, har inte tänkt på att det går att justera den fel åt det hållet också.

Skall tänka på det när jag monterar i hop några diffklumpar som ligger och väntar på att få sina nya lager ditsatt och sättas in i axlarna igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, har samma problem på min Tgb. Mecka lite med stången fram o tillbaka, fick igång 6x6 men då blev det 6drift hela tiden.. Plocka isär igen justera lite till men då blev det ingen framhjulsdrift. Hur ska man justera så det funkar ?

 

Med vänlig hälsning vilsen man :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...