Gå till innehåll

Installation av Winch


Kjelle69

Rekommendera Poster

Skickar ett par bilder ffrån vår winchinstallation. (Ännu otestad.)

Vi körde på "Keep it simple & clean" conceptet.

Plattjärn , ett par svetsar och några hål.

Ska bli oerhört spännande att se om det levererar...

 

post-5131-0-68229500-1342319906_thumb.jpg

 

post-5131-0-51983700-1342319898_thumb.jpg

 

post-5131-0-17445200-1342319931_thumb.jpg

 

post-5131-0-41867500-1342319887_thumb.jpg

 

post-5131-0-30339800-1342319922_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp Quattro, din byggtråd bidrog faktiskt till inspiration för vår installation.

En fundering är varför du tiltade din winch framåt, var det för trångt att låta den ligga plant ?

 

Jo genom att luta den lite framåt fick jag in den lite mera då höjden var lite på gränsen annars. Målet för mig var att få den så mycket bakåt som det bara gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske.... Men winchen är alltså dränkbar?

 

Hoppas min är det... tanken är väll inte att jag ska "bada" med min tgb då blir jag ju blöt om fötterna med :)

Sen har jag montera min styrning för winchen invändigt i bilen med fina gummi genomföringar.

Sen var det kring 62cm eller nått upp till den så det ska väll gå att plaska runt skapligt om man nu måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winchen är tätad vid tillverkning från fabrik, men som syns på bilderna så plockade jag isär den och såg till att det blev ordentligt gjort. Lade på Hylomar på packningarna på planetväxelsidan och tätade med silikon på motorsidan. Fixade även till ett defekt o-ringspår på locket till elmotorn där gjutskägg gjorde så att det blev en glipa. Den kan garanterat bada nu. Reläboxen med trådlös fjärrkontroll är placerad rätt högt upp ovanför värmeröret framför kylaren så man blir först blöt om fötterna innan den dränks. Bra varningssignal :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hehe man får nog bereda sig på att plurra lite. Är reläerna

jättekänsliga för vatten? Isåfall kanska man skulle göra en rejälare

tätningsinsats där också. hmmm å andra sidan borde plasten i boxen

fungera lite som en dykarklocka som den är placerad nu.

 

Att placera winchen lågt måste ju iallafall vara bättre ur rent mekaniskt

perspektiv då den drar bilen uppåt/framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på andra året med vinschen jag har monterad i dag. Den har både fått bada och slitit en hel del,

Den ända extra tätning jag gjort är att sätta en O ring vid själva motorkåpan. Inte för att den tog in vatten men efter jag lossat och kollat den så såg jag att det fanns ett utrymme för en och då åkte det på en. Reläboxarna är i stort sätt gjutna i en tätad box. De brukar sällan ge upp för vattnets skull. Ofta sitter det Albright reläer i dem i dag, Samma som på Warn och andra dyrare vinschar.

Se till att vattnet kan rinna ur själva boxen och kolla kopplingarna i bland, då brukar de funka.

Även om hela reläelt är under vatten funkar då den trådlösa kontrollen för mej, Brukar se till att ha med ett extra batteri, Det är ett litet 12 v på min, då det har varit det ända som krånglat de här åren.

Det kommer säkert funka bra att få draget uppåt med vinschen monterad där, vill du slippa bada förbereder du den med stropp på kroken och upp till grillen som du kommer åt genom att öppna framrutan, och har ett litet snöre/ rep knutet på, för att dra åt dej stroppen med, just när du är och kör där det finns risk för att sätta sej i blöthål.

 

Återkom gärna när du provat den några gånger och berätta hur det funkat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...