Gå till innehåll

TGB40 med kran


Rekommendera Poster

Förtydligande: Det ska på en lastväxlarkrok! En granne har en äldre 18 ton Hiab som jag kan överta för ett bra pris. Så nu funderar jag på hur den ska fästas i chassiet. Vill ju inte fördärva flexibiliteten i originalramen. Fäster man hela växlarens hjälpram med plåtar i chassiet lär det väl inte bli mycket till rörelse kvar.

 

Hydrauliskt främre fäste som går att lossa, som det på http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3199&highlight=sbat är ju otroligt elegant men blir nog over kill...

 

Kanske fästa i tre punkter med ramplåtar bak och använda original ledat flakfäste fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ta några bilder på hur växlaren sitter på min myrslok om du vill? Om man jämför med tungbärgaren så är nog en lastväxlare lite vekare och flexar lite mer än bärgaraggregatet.

Nu bet inte jag hur hög en 40- bil är, men på min myrslok så får man tänka sig för vart man ställer av ett flak. Om man ställer av det på ett krön så finns risken att man inte får loss kroken för växlaren går inte tillräckligt långt ned. Så kolla gärna hur långt ned kroken går jämfört med ramen för jag misstänker att en vanlig lastbil är lägre.

Kul med ett nytt bygge.

Är bilen "körbar" eller har den objektstatus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte sett bilen ännu, men Kviberg skrev "Bra bruksskick" och den ser fin ut på bilderna. Ska ringa och höra efter på måndag. Tänker köra hem den på grönplåtar så jag förutsätter "körbar".

 

Ska kolla ramhöjden på min andra 40 i e.m. Ska också försöka hitta en bil med samma aggregat och mäta hur långt ned kroken går. Har för mig att öglan sitter 1,4m över marken på ett krokflak, men lite marginal för kuperad mark behövs som du säger. Och ja, kanonbra om du vill ta några bilder på myrslokens aggregatinfästning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! :)

Jasså det var du som köpte den bilen?

Jag har vart och kollat på den några gånger då jag jobbar brevid, och känner Bosse & Bosse som går där...

När jag ville byta upp mig från 30 till 40 bil så begärde dom 40tusen för den....

 

Den ser väl helt ok ut! Däcken var väl inte jätte bra bara...

 

Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus!

 

Tack för informationen! Pratade med Bosse idag och han sade att bilen är fullt körbar förutom bakljusen som följde med överbyggnaden. Hoppas att släpkopplingen fungerar, tar med en bakljusramp och ansluter där, sedan till Skåne på grönplåtar. Hoppas däcken håller hem... :unsure:

 

Vad hade du tänk lägga på chassiet?

 

Mvh

Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

........ Och är det inte helt förjävligt att ett kopplingssystem som har dragit kronans tunga släp i 50+ år inte duger när TS tar över bestämmandet?!

 

//S

 

Kronan hade egna tryckpressar för dispenser, de byggde vad de villa ha med sina krav o skrev ut en dispens på det som inte passade in i det civila regelverket. Sen hade de en massa egna påhitt för användningen som delvis kompenserade när de var ute bland folk..

 

TS(V)/SBP's krav på kopplingsanordningar alltid varit väldigt rigorösa, och om det är detta som gjort att vägdikena är inte fulla av tappade släp är svårt att sia om...

 

Men registrera bilen som jordbrukstraktor, då får du dra vad som helst i vad som helst....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lösningen kanske är LGF-skylt... -_-

 

Johan J, rambalkarna ligger 1.065mm över marken, skulle vara intressant att veta hur hög myrsloken är?

 

Var och tittade på krokväxlaren idag. Den är 50mm smalare i balkarna, men det går att lösa med speciella påbyggnadsfästen enl Scanias BWM. Bäst av allt, krokchassiets längd är 5.350, exakt samma som den fria balklängden på 40-bilen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis hemkommen med TGB40 nr 2. Enligt personalen i Nossebro har den nog stått sedan mars 2010 och det kan stämma. Stendöda batterier, men vi hade fräscha med oss, i med dem, och bilen startade direkt. Provisoriska bakljus riggades, kollade oljor och lufttryck, bytte torkarblad och iväg. Bilen gick perfekt. Plattor i däcken naturligtvis, var som att köra på en tvättbräda! Men efter ett par mil hade däcken blivit varma och mer runda. Ett tank- och matstopp i Varberg, sedan hemma 18.30 efter 35 mil på sex timmar. Halva resan i regn, så de nya torkarbladen var nödvändiga. Och det blev ganska uppenbart varför man bör ha stänkskärmar över bakhjulen... -_-

 

Har lusläst Scanias BWM, allt finns på nätet, så nu ska växlaren monteras på Scanias vis. Återstående problem att lösa är hur hydraulpumpen ska monteras på motorn. Saknar oxo hydraultank.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Skönt att komma hem med bilen då förstår jag! :)

 

Jag hade lite funderingar som du att ev lägga en krok på den. Men för min del så rann det ut i sanden! Det ska bli kul att se hur du löser det! Det finns ju en och annan med krok så omöjligt är det ju inte!

Inte långt från mig finns det en bonde och hans son som byggt på en krok på ett sånt chassie, pluss en extra axel! Så det är en TGB 40 Tridem! Det var lite fräckt men inget att besiktiga!

jag kanske kan ordna nån bild...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...