Gå till innehåll

Kylvatten Temperatur


Pebl

Rekommendera Poster

Jag fick byta vattenpumpen på 11:an för några veckor sedan.

Det var lite trassel med packningen och att få rören täta men till slut satt pumpen på plats (original TGB-pump från Tatanka)

 

Konstigt nog verkar temperaturen fladdra lite upp och ner efter pumpbytet?

Tidigare låg tempen i princip bergfast på 90 grader oavsett varval.

Tempen på tomgång gick efter bytet upp till omkring 100 grader och när man körde eller varvade upp till 2000rpm lade den sig på ungefär 92grader.(inga tecken på att motorn vill koka dock)

Provade att byta till sommartermostat och nu ligger den runt 88 grader vid körning och omkring 95 grader på tomgång (800rpm)

Varvar man upp till strax under 2000rpm sjunker tempen snabbt till 88grader för att sedan sakta stiga upp till 95 igen.

Det verkar som tempen stannar runt 95 på tomgång oavsett hur länge man står på tomgång.

 

 

Är det någon som haft liknande tendenser på temperaturen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Min beter sig ungefär likadant, tempen vandrar upp och ner och jag kan se ett liknande mönster. Ofta ligger den mellan 90 & 100 grader men den har aldrig kokat eller överhettat vad jag kan se. Hade problem med att tempmätaren plötsligt la av (gick ner på 0) men det berodde på att nivån kylvatten var lite för låg, det räckte att fylla på lite extra i kärlet så funkar det. Ibland kan nålen när motorn varit avslagen en stund visa långt över 100 grader men när man startar och varvar en gång så sjunker tempen på en gång. Jag gissar att runt 90 grader verkar normalt på min 11 ivf.

 

Kanske att man behöver lufta kylsystemet om den går varmare än normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt med luftfickor i kylsystemet på våra bilar, vet många som haft dessa symptom då.. Lufta så blir det perfa sen.

 

Jag har aldrig haft olika kyltemp i min faktiskt, den går upp strax över 95 grader och öppnar termosteten och sedan ner runt 88-90 grader ungefär. Spelar ingen roll fullvarv/tomgång, sommar eller vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tipps är att öppna vid temgivaren bak på blocket bakom ventilkåpen,

Då brukar luften längst bak i motorn krypa ur när man fyller,

När ni ser att det enbart kommer kylvätska ur givar hålet så skruva tillbaka givaren.

Glöm inte att ha full värme på till värmepaketen så att även de luftas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...