Gå till innehåll

A6an svara inte på gasen


Rekommendera Poster

Får inte motorn att gå som jag vill. Gasar jag från tomgång är det nästan som bilen dör, för att sedan spotta och fräsa och varva upp. Har jag redan lite gas och trampar på mera så vill den inte dö med spottar och fräser lika illa. Tändningen och ventilerna är justerade och förgasaren isärskruvad och rengjord. Sitter i en 935 så vaccumstyrning av fördelaren finns inte.

 

Några tips? icon_rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pumpkolvens läderpackning i förgasaren brukar kärva/fastna.Motorn får då inte det extra tillskott av bränsle den skall ha.Kolla ned i förgasarhalsen och dra i gasstaget,då skall det komma en rejäl stråle bensin om kolven rör sig.Stålkulan under pumpkolven brukar också rosta fast=lika med ingen extra soppa ut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vart ute och provat lite mera nu. Tomgångsblandningsskruven har jag haft i alla lägen mellan 1 och 4,5 varv. Ingen direkt skillnad i något fall. Provade å ta bort armen till accpumpen så den inte skulle pumpa, fortfarande ingen skillnad! Den håller emot, puffar och skjuter lågor ur avgasaröret......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara värt att kolla så att tändspolen är frisk innan du river allt för mycket saker i motorn för A6an är väl en vanlig bensinmotor?

Min 11 bil gick bra på tomgång men svarade riktigt dåligt på gaspådrag när tändspolen höll på att lägga av. Det blev en helt annan motor efter att en ny tändspole kom på plats.

 

// Jonas Larsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde ett liknande problem när jag köpte min 912:a med A6 motor,den hade dock bara stårr i några år.

 

Blyersättningsmedlet hade fällt ut i tanken vilket hade gett upphov till en grön gegga som fanns i både förgasare, filter och tank, så trots färsk soppa ville den inte gå som den skulle.

 

Symptomen på det problemet var docklite annorlunda men kan vara värt att lossa på luftburken och titta ner i förgasaren :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förgasaren, pumpen och filtret är redan rengjorda innan jag startade tråden. Men tack för tipset. Kan upplysa om att någon gegga hittades inte dock har jag aldrig sett så gul och illaluktande bensin, var som att någon kissat i tanken :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...