Viper99 Postad 8 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Jag har fått en prisindikation från Parabolic Suspension:800 USD (C:a 5300:-) för fyra fjädrar. "Skatt och frakt" tillkommer. Minimum beställning är 32 fjädrar eller åtta set, men jag antar att man kan dela upp det om några bara vill ha två. Vilka fula stötdämpare!Sedan är deras "Nya" fjädrar av mono spring typ, vilket jag krävt mer information om.De ska få lite mer tekniska frågor i baken - hjälp mig gärna på den punkten. mvh//Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Fråga om dom sålt / monterat på en Volvo C30.. och resultat / erfarenheter / åsikter om just det montaget. Alla fordon är ju så olika i såna här frågor och erfarenheter.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Det finns säkert några tgb 13-20 ägare som vill ha nya fjädrar fram. Men jag avråder starkt från den 2 bladiga varianten. Hittar inte sidan men jag har sett ett reportage från en finne som monterat den 2 bladiga varianten och efter första rejäla turen i lådan såg fjädrarna ut som ett S 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Det finns säkert några tgb 13-20 ägare som vill ha nya fjädrar fram.Men jag avråder starkt från den 2 bladiga varianten. Hittar inte sidan men jag har sett ett reportage från en finne som monterat den 2 bladiga varianten och efter första rejäla turen i lådan såg fjädrarna ut som ett S Oooops!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Indeed! Har letat som sjutton men hittar inte reportaget, kan hända att den är borttagen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Indeed! Har letat som sjutton men hittar inte reportaget, kan hända att den är borttagen. Det är ju inte omöjligt, låter inte som nån vidare reklam iaf haha.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Näe jag är iofs toknöjd med mina men jag kör ju med dubbelt så många blad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Jag tyckar att min framfjädring är lite hård efter att jag monterade 740-spiraler som hjälpfjädrar. Min tanke var därför att plocka bort ett antal blad ut fjäderpaketen, kanske spara bara två? Vad tror ni? Blir det för mycket med tanke på vridstyvhet mm? ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 8 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Just en sådan "S"-fråga måste vi skicka över till amerikanarna. Tack för info! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 8 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Fråga om dom sålt / monterat på en Volvo C30.. och resultat / erfarenheter / åsikter om just det montaget.Alla fordon är ju så olika i såna här frågor och erfarenheter.. Japp! Bilden är från "Deras" C303. Jag har dock gett dem lite specvärden som jag vill att de kommenterar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 10 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2013 (redigerade) Har satt fräs på AD bildelar att snoka upp Monroe 32391 dämpare. "Nemas problemas" svarade de... :-) De hade inte det på lager eller i datan, men han skulle göra en insats. - "Ja, vettu sånt där sitter inte på europeiska bilar.. Det är mest jänkare som vill åka hiss." Skönt om man slipper Importera själv, dock. Han kanske kommer tillbaka med krav på en minimiorder för att kliva ur sängen...----- UPPDATERING----AD Bildelar vägrade ut sig på Monroe-dämparna, men hittade ett bra alternativ.Dessa blev det! Beställde ett par nu - får väl bli lite testpilot nu då...GABRIEL - G63961 Ultra Truck Shock, 4WD, REARPRISBELÖNT TEKNIK - POPULAR MECHANICS 2004Mellan klasserna "Good", "Better" & "Best", är dessa "Best". Centrerad bussning med 14,2 mm bulthål, och 42 mm bred (9/16 och 1-2/3 tum). Shock Extended Length: 26.51 in - 673.35 mm. (+2.3 mm mot Tgb11 spec) Shock Collapsed Length: 16.12 in - 409.45 mm. (+5.45 mm mot Tgb11 spec) Length of Stroke: 10.39 in - 263.91 mm. http://gabriel.com/product-search/light-vehicle-detailed-specs/?partnum=G63961 Totti: C:a 1300:- för två. Det är ju 700 spänn under tatankas standarddämpare - men dessa är helt säkert otroligt mycket bättre.. Det får man ju en hel del för, tex 50% av kostnaden för Sumofjädrar!Egentligen är dessa dämpare mer än värdiga att jämföras med tatankas trailmasterdämpare, och då är ju besparingen löjligt bra - en tusenlapp per dämpare, typ. 4000:- kan man göra mycket för.. t.ex. slänga ut all "jag behöver ingen ström"-pneumatik och köra in moderna magnetventiler och nya slangar... Och göra nåt vettigt med det gosiga panelutrymmet framför vx-spaken (så man t.ex. kan kolla på youtube på sig själv när man kör i terräng, samtidigt som man kör i terräng på riktigt).Vita också! Det passar ju bra... Redigerad 8 Mars , 2014 av Viper99 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 10 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2013 Här är beskrivningen av Gabriels Ultra dämpare för "cars, light trucks, och vans" som jag beställde: Gabriel® Ultraâ„¢ shocks and struts for today’s vehicles are in a class of their own. Ultras are precision engineered with our exclusive G-Forceâ„¢ Technology for quicker response, longer life, improved comfort, control and maximum shock performance. Breathe new life into your vehicle’s suspension with Ultra’s StableSteerâ„¢ valving and the G-Force piston’s sintered iron construction, which provides greater durability and longer life. A self-compensating, leak-proof piston seal eliminates oil bypass by providing a positive seal between the piston and working cylinder, minimizing friction, and a larger, bulged tube aids in cooling – giving you the ultimate in comfort and performance. Continued comfort comes from knowing that, like all Gabriel products, Ultra shocks and struts utilize a super-finished chromed piston rod to inhibit rust and corrosion. So, whether you’re the type of person who wants the ultimate driving experience and demands improved performance and handling, or you’re the type who puts big demands on your vehicle by hauling cargo – there’s no better choice than Ultra shocks and struts from the Original Gabriel. Features & Benefits Infinitely Variable Damping for on-demand control on all road conditions G-Force technology for quicker response, improved product life and consistent, reliable ride control StableSteer valving provides improved tire contact with the road for control, safety, and performance 1 3/8†bore piston (in most applications) with bonded iron construction for durability and longer life Leak-proof piston seal and rod guide eliminates oil bypass Orifice Control Disk with variable nine-stage valving provides consistent oil flow OE-design single-lip oil seal minimizes friction for optimal sealing Super-finished chromed piston rod provides superior corrosion resistance and enhances sealing properties Larger, bulged tube (in most applications) aids in cooling Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 10 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Januari , 2013 Oj, jag har 9 blad i mina bakre bladfjädrar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 11 Januari , 2013 Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Bra jobbat , skall bli spännande att höra din utvärdering. Om dom är så bra som dom verkar så borde detta läggas till i reservdelstråden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 11 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 För att få lite bättre testdata på de nya gabrielfjädrarna, ska jag byta ut de främre först, och sätta de befintliga fram ibak istället. Jag inbillar mig att jag får bättre feeling i.o.m. att man sitter på framaxeln.Sålunda ska jag provflyga en runda med dagens fjädring, och sedan åka samma runda med nya dämparna. Under tiden ska jag spela in kommentarer och sånt, för att få lite dokumentation direkt.Finns det någon app till iphone som loggar g-krafter, inte bara visar dem i fem sekunder?Vilka testfall är vikiga tror ni? Funderar på fartgupp i olika hastigheter, dålig väg, samt motorväg. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 11 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Riktigt BRA! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 13 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Januari , 2013 Och en video med test av paraboliska fjädrar på en 13. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Januari , 2013 Rapport Share Postad 13 Januari , 2013 Viper99>> Tackar dig för ditt engagemang, du blir vår fjädringsexpert här sen hehe. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 14 Januari , 2013 Rapport Share Postad 14 Januari , 2013 Another idea by Ralf/OffraodExtrem in Germany on my truck... not finished, but you get the idea. Stock leaf spring, completely new shock mount, Fox Airshock paralelled Fox Shock w/ external reservoir (missing in the picture). So you get adjustable spring support by the Airshock and adjustable dampening with the parallel shock. If you want, you can probably take out a leaf from the springs or put a lighter pack of parabolic srpings instead. This setup came up due to the heavy 4ltr Toyota engine, so I will probably keep the springs stock and compensate the engine's weight with the above mentioned combination. The good thing: Fix racng shocks are completely servicable Upper shock mount, with Fox Airshock in place Lower mount on the front axle Upper mount detail with valve for Nitrogen pressure adjustment of th Airshock Front view Have fun... .martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 14 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 14 Januari , 2013 Another idea by Ralf/OffraodExtrem in Germany on my truck... not finished, but you get the idea. Stock leaf spring, completely new shock mount, Fox Airshock paralelled Fox Shock w/ external reservoir (missing in the picture). So you get adjustable spring support by the Airshock and adjustable dampening with the parallel shock. If you want, you can probably take out a leaf from the springs or put a lighter pack of parabolic srpings instead. This setup came up due to the heavy 4ltr Toyota engine, so I will probably keep the springs stock and compensate the engine's weight with the above mentioned combination. The good thing: Fix racng shocks are completely servicable Upper shock mount, with Fox Airshock in place [img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ01C5B7C8.jpg] Sweet! But I need to study it more to get it.... :-) Lower mount on the front axle [img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ7FD3BE9C.jpg] Upper mount detail with valve for Nitrogen pressure adjustment of th Airshock [img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ1C392A81.jpg] Front view [img=http://www.easy2design.de/stuff/ZZ4E9AAEC4.jpg] Have fun... .martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 15 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 Januari , 2013 Nu har Gabrieldämparna kommit. Montering i helgen om det inte blir för kallt. //E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 16 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2013 Nya dämparna.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 16 Januari , 2013 Rapport Share Postad 16 Januari , 2013 Ser vinteranpassade ut. skall bli spännande att höra vad du tycker efter provturer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Viper99 Postad 11 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 April , 2013 Läget: Dämparna har undgått montering ännu, men ska passa på att köpa till bakvagnen också. Samma som till fram. Betr paraboliska bladfjädrar så väntar jag på -efter ett idogt mailväxlande - ett initiativ från amrisarna. De ville utvärdera sitt uppdaterade concept innan vidare diskussion om beställning. Jag kommer INTE att köpa och testa nya hålgummin i poluyretan, men jag har fått positiv reaktion på förfrågan, och de väntar egentligen på specifikationer. Med andra ord. Status Quo. Sedan: en inte helt oväsentlig del av väghållningen, dvs bromsar och 4X4-funktionerna måste helt enkelt prioriteras, justeras, underhållas m.m. före all annan "modifiering". Det ska ske nu när vädret blir bättre.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cemi Postad 13 Maj , 2013 Rapport Share Postad 13 Maj , 2013 Toppentråd Viper99! Jag måste byta dämpare fram då den ena läcker. Gabrieldämparna du beställt verkar ju superfina. Några frågor från en mek-novis: * Inte måste väll bromsslangarna justeras om bilen inte kommer att gå extrem off-road? (Kommer mest bli lands- och grusväg.) * Är det en enkel "bolt-on-operation" eller behöver man tänka på något speciellt vid byte? Vågar jag beställa eller ska jag vänta tills du satt på och utvärderat dina? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.