Gå till innehåll

Hjälp! Vattenpump?


Rekommendera Poster

Jag har läst igenom en del trådar och är 99% säker på att min vattenpump är nere för räkning.

De små turer jag har haft har jag märkt att det stänkt upp lite vatten på mig när jag kört med 'huven' uppe.

Men jag har inte kunnat lokalisera ursprunget. Den har tagit väldigt lite vatten så jag har bara behövt toppa upp lite då och då. Efter den senaste upptoppningen började remen skrika och det var tydligt att den slirade på grund av vatten. När jag till slut stannade bröt helvete ut och det började pissa ut kring vattenpumpen. Läste i en tråd om en skvallerventil?! Jag försökte ta reda på om det var lagret i pumpen genom att trycka fläktbladet framåt och då hörde jag hur det bubblade vilket väl indikerar att lagret gått? Men om lagret skurit borde väl pumpen och fläktbladet inte snurra alls?

Visst sitter pumpen inne bakom fläktbladet? Och drivs av remmen från vevaxeln?

Blir långt och många frågor men är strandsatt i Strängnäs på väg hem med min Valp. Finns både Volvo och Mekonomen verkstad här så på något vis borde det väl gå att komma vidare redan idag. De öppnat båda kl 7. Klarar man att byta själv på gatan om man bara har rätt verktyg? Om de inte kan ta den på dagen menar jag. Har bara min telefon till hjälp så kan inte kolla på mekonomens bildelsbas men en tidigare tråd nämnde Biltemas vattenpump 61-200. Är det en sådan jag behöver till min C202 -81???

Skall försöka komma in här och läsa svar men är som sagt strandsatt och vet inte hur min batterisituation kommer se ut senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det blir bara märkligare... Jag fyllde upp med vatten en stund efter att det första läckaget ägt rum. Lyckades ta mig till en natt öppen restaurang och få vatten. Då rann allt bara rätt igenom! Efter en stund när motorn svalnat så fyllde jag igen. Tänkte att jag skall försöka kyla motorn när jag haltar till verkstad. Då det är minusgrader var jag precis ute och startade för att inte vattnet skall frysa och förväntade att allt skulle tryckas ut igen men märkte till min förvåning; INGET läckage och öppnar jag locket till kylaren kan jag se hur vattnet cirkulerar! Stängde av motorn igen och försökte röra på fläktbladet. Lika mycket glapp eller spel känns det som men inget pysande. Visserligen är motorn betydligt kallare. Är domen fortfarande samma? Stanna och byt eller chansa till nästa stad med verkstad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den läker igenom till skvaller ventilen är lager och tätningarna på gång att gå, 

att själva bladen i pumpen skulle gå sönder händer enbart med en del med plåtskovlar som rostar sönder, mycket sällsynt,

Strängnäs ??

Jag har ett antal begagnade vattenpumpar liggandes, du skulle kunna få en om du kommer mer söderut, typ mjölby, synd att jag inte såg detta i går, körde nämligen nästan förbi strängnäs med bilen full av verktyg, och hade lätt kunnat plocka med mej en pump om det behövdes.

jag åker till olerum i dag då vi skall ha skruvar lördag i verkstaden och plocka in en valp och kanske en 13 bil samt något mer.  men jag tar med en vattenpump utifall du skulle bli ståendes på grund av den runt Norköping-Linköping. 

ring i så fall 0768203401 

MVH hasse hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart snällt! Det fanns en oerhört hjälpsam verkstad i Strängnäs (gör gärna reklam om det är ok) som lät mig använda deras tvätthall och verktyg mot att jag köpte lunch till hela firman. Dessvärre i min iver att få det gjort så punkterade jag kylaren men en kund hade begagnade PV kylare hemma! Fungerade super - fick binda upp kylarslangen så att den inte tog i fläkten bara och fästena stämde inte riktigt men vilket flyt! Hade ingen möjlighet att ladda min mobil så har inte kunnat kolla här men jag klarade mig hem. Men byte var nog rätt beslut. Den pumpen hade inte klarat många mil till! Tack för allt! Vilka dagar!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...